vijvertje crow

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
Plaats reactie
crow

vijvertje crow

Bericht door crow » 08 sep 2019, 21:04

hallo,

in dit topic zal ik mijn vragen en de bouw plaatsen van ons te bouwen vijvertje.
Het gaat een ronde vijver worden van een diameter van 274 de diepte zal 153 of 180 zijn. Dit zal afhangen van wat voor grond we tegen gaan komen en wat het verschil in prijs is (moet ik nog aanvragen bij Andy). Maar zover is het nog lang niet eerst de planning maken hoe het allemaal precies moet gaan komen ivm ruimte.
Het zal geen airlift systeem gaan worden maar gewoon met een pomp. Ben bezig met sketchup een tekening te maken op schaal om zo een beetje een idee te krijgen hoe de indeling gaat worden en wat er aan ruimte overblijft. We ( of liever gezegd de vrouw) willen genoeg ruimte over houden voor de honden en onszelf . En hier zit toch wel even wat denk werk in aangezien ik niet met een trommel wil geen werken maar met of rechthoekige regentonnen of een meerkamer filter.

Nu nog even uitvogelen hoe het ook alweer werkte om op forums afbeeldingen te plaatsen om het wat duidelijker te krijgen .
Bijlagen
koivijver.png

Marcje
Contacteer:

Re: vijvertje crow

Bericht door Marcje » 09 sep 2019, 20:34

Hoi Dave,

Ronde vijver oogt sowieso zeer mooi , maar volgens mij neemt dit ook meer plaats in dan een rechthoekige vijver die u tegen een wand kan plaatsen.
Waar komt het filter? en heb daarnet in andere topic gelezen dat jullie ook voor tonnen kiezen als filter , en ook daar hetzelfde probleem ivm efficiënt ruimte gebruik want tonnen nemen meer plaats in tov rechthoekige kamers
Geef dit gewoon even mee omdat jullie zo veel als mogelijk ruimte over willen houden :wink:

Vanzelfsprekend jullie eigen ding doen en doen waar jullie zich goed bij voelen , en ik volg sowieso mee wat het ook gaat worden :wink:
Succes met keuzes maken :lol:

Groetjes
Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

crow

Bericht door crow » 10 sep 2019, 07:41

De keus voor een ronde is eigenlijk meer op basis van zwemruimte voor de vis. Als ik daar een rechthoekige bak neer zou zetten zou die 4x1.5x 1.5 of 1.8 worden. Door dus een ronde neer te zetten lijkt mij de vis meer ruimte te hebben. De tonnen zijn meer rechthoekig dan rond zie bijlage. Waar het filter moet komen is dus een probleempje waar ik tegenaan loop.

Zat te denken om iets te maken aan de linker en rechterkant en onder het afdak van de bak waar je dan een soort van bankje kan maken met daar het leidingwerk in verstopt. En anders achter de schutting maar of dat nou zon goede plek is.
Bijlagen
828090_1.jpg
828090_1.jpg (29.44 KiB) 351 keer bekeken
489813_3.jpg
489813_3.jpg (38.33 KiB) 351 keer bekeken

crow

Bericht door crow » 14 sep 2019, 21:54

De planning is veranderd gaat toch een vierkante bak worden.

Nu heb ik hier een vraagje over. Als afwerking willen we hout hebben. Aangezien het sandwichpanelen gaan worden moet er ook versteviging rondom komen . Nu dacht ik aan 2 vliegen in 1 klap te slaan door 8 balken van 10x10cm op elkaar te bevestigen. Zou dit de druk van het water aan kunnen op 2.50m ? De hoeken door middel van een m10 draadstang aan elkaar te bevestigen en eventueel 2 a 3 extra op de lengte en breedte.

crow

Bericht door crow » 15 sep 2019, 11:31

het nieuwe plan omdat dit toch beter uitkomt
Bijlagen
vijverfilteridee.png
koivijver3.png

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 15 sep 2019, 23:02

De balken kunnen inderdaad wel iets aan , al zullen ze na enkele jaren gaan buigen
Ik heb meer vertrouwen in de sandwich panelen die zeker de druk tot 50cm boven maaiveld aankunnen mits een U-profile onder en boven :wink:

Trickle

crow

Bericht door crow » 16 sep 2019, 08:19

Wordt 80 boven maaiveld en er komen u profiel boven en onder ook de hoeken worden verstevigd. Kan ook dikkere balken laten zagen eventueel.

Door op de lengte extra draadeinden door de balken te bevestigen wou ik dat kromtrekken tegen gaan.

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 16 sep 2019, 20:40

Dikkere balken hoeven zeker niet nu ik hoor dat er een U profiel op de sandwich panelen komt
Hoe dik zijn die panelen ?

Groetjes

Trickle

WimB

Bericht door WimB » 16 sep 2019, 22:43

Is er een reden voor 2 beluchte bodemdrains?
Persoonlijk denk ik dat 1 voldoende is.

crow

Bericht door crow » 17 sep 2019, 12:11

De panelen moeten nog gekocht worden maar minimaal 10cm.

crow

Bericht door crow » 17 sep 2019, 12:12

WimB schreef:
16 sep 2019, 22:43
Is er een reden voor 2 beluchte bodemdrains?
Persoonlijk denk ik dat 1 voldoende is.
Nee geen speciale reden maar dacht als er 2 drains inkomen waarom niet 2 beluchte. Als ik later toch 2 wil zit die er in ieder geval al in.

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”