Eerste koi vijver uit sandwichpanelen

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
Plaats reactie
Dirty Fool

Eerste koi vijver uit sandwichpanelen

Bericht door Dirty Fool » 04 sep 2019, 14:38

Hallo,

zoals ik reeds aangaf in het topic waarin ik mezelf en de kleine kois voorstelde, zijn we begonnen aan een vijver, het eerste obstakel was de beton die de vorige eigenaar van het huis gestort had. Deze werd ingeslepen zo diep mogelijk en daar ben ik deze week de laatste stukken van aan het uitbreken en wegbrengen.

De maten van het gat wat we aan het maken zijn heb ik in het volgende schema gezet. Diepte mikken we op 2m met max 30 - 40cm boven het maaiveld uit te komen.

Ivm de opstelling heb ik wel al de bodemdrains en de skimmer en de filteropbouw erin getekend, maar de lengtematen zijn nog zonder sandwich-panelen en de ruimte nodig om stabilise / chappe / beton errond te storten. Ik hoop dat ik dit verlies van beperken tot 20cm per kant (10cm sandwichpaneel en 10cm voor de stabilise). Ook een stevige tussenmuur, tussen vijver en filterput, is nog niet meegeteld. Al hoop ik deze te kunnen beperken tot 30cm...

Het vijvergedeelte zou dan uitkomen op +- 16m3.

Het schema:
Vijver.png

Hetgeen ik over twijfel:
- 2 bodemdrains + skimmer: Eerst ging ik uit van slechts 1 bodemdrain + wandskimmer, beiden met 110mm afvoer, wat puur als buis diameter een flow van 20m3 oplevert in ideale omstandigheden zonder weerstand of druk, maar kom ik dan aan de richtlijn om 1x alle water per uur te kunnen filteren?
Ik denk namelijk dat ik met wat bochten en een buis van 3m lang al teveel verlies heb en de vijver moet kunnen draaien zonder de wandskimmer in rekening te brengen vind ik.

- de filteropstelling: ik wil zoiezo gravity werken en voldoende bioloog hebben wat ook bij hoge bezetting nog goede waterwaardes oplevert, maar een combi trommel / bwb kost me minstens 1795 euro (AM20 Combi) en ik kan mis zijn, maar het bwb gedeelte is vrij klein...
Ook de trommel is met de hogedruk pomp en bewegende delen in een kunstof behuizing mogelijks slijtage-gevoelig en ik wens dit te vermijden en de goedkopere oplossing te nemen, met zeven, bwb en matten om een goede voorfilter te hebben en een stevige bioloog.
Ik keek reeds naar meerkamerbakken (Sansai, Osaka, ... opties genoeg) maar voor 16000l kijk ik naar een filter wat 30000l+ kan filteren en dan heb ik ruimte te kort in de filterput, vooral lengte dan omdat deze bakken +2m lang zijn.
Een klaver / vierkant opstelling kwam ik slechts zelden tegen op 2dehands/ marktplaats, nieuw nergens gevonden, dus moest dit nog wel te vinden zijn kan dat ook uiteraard.

- de airlift: de vijver zelf graven we uit om hem 2m diep te maken, de collector kan dus al 2m lang worden zonder dieper te gaan, de aanvoer en filterdoorvoeren moeten minstens 16m3/u aankunnen, liefst meer nog, maar ik had het idee om de 170cm airlift te bouwen in deze collector (drukkamer uitvoering met de gaatjes rondom in de buis). Heb ik er 2 nodig?

- de plaatsing van instroom, bodemdrain(s) en wandskimmer: instroom, afgeronde binnenhoeken en een wandskimmer in de andere hoek zou moeten inhouden dat het oppervlaktevuil erheen geduwd wordt. Indien er andere ideeen zijn, hoor ik het graag.
Wat ik reeds hoorde van anderen:
* instromen aan 1 zijde bovenaan en aan dezelfde zijde onderaan de bodemdrains plaatsen, deze zitten dan dieper dan de vijverwand aan de overzijde (hellende bodem in de lengte richting de bodemdrains), dan krijg je circulatie over de lengte met onderin een goede vuilafvoer
* 1 bodemdrain plaatsen meer naar de hoek van de wandskimmer en de bodem aflopend hiernaar toe werken, dan creeer je niet zozeer een vortex / waterkolk (toen dit gezegd was, had ik de maten van de vijver geschat op 3m x 2m x 2m)
* instroom aan 1 zijde over de wand verspreid en drains aan de andere zijde, aflopende vloer naar de drains ook maar dan waterbeweging in 1 richting tov de eerste optie.

De keuze voor sandwichpanelen is gekomen:
- omdat ik geen metser ben
- dit ineens geisoleerd is
- de vijver een zo groot mogelijke inhoud krijgt tov metsen met 20cm betonblokken + ruimte voor stabilise errond
Het zou dan met U-profiel boven en onder, hoekprofielen etc gebouwd worden. Enkel over het afschuinen van de binnenhoeken moet ik nog denken, ik zie nergens op foto hoe men dit doet en als je hoekprofielen binnenin schroeft, zie je die dan niet aftekenen in de folie achteraf?

De bak zou waterdicht gemaakt worden dmv EPDM folie (Firestond / 4everflex) al had ik graag donker groen gehad als kleur (enkel leuk tot de wanden onder de algen zit, maar stiekem hoop ik dat het ook erna nog wel een meer heldere vijver oplevert).

Dus, nog veel vragen :)
Ik hoop dat het weer nog even meevalt en dat we snel ook de grond eruit hebben zodat we kunnen bouwen, het zou voor de visjes goed zijn dat ze dit jaar nog kunnen overgeplaatst worden in hun nieuwe grote verblijfsruimte...

Mvg,
Davy

FredLekx
Contacteer:

Re: Eerste koi vijver uit sandwichpanelen

Bericht door FredLekx » 04 sep 2019, 19:34

Dirty Fool schreef:
04 sep 2019, 14:38

Hetgeen ik over twijfel:
- 2 bodemdrains + skimmer: Eerst ging ik uit van slechts 1 bodemdrain + wandskimmer, beiden met 110mm afvoer, wat puur als buis diameter een flow van 20m3 oplevert in ideale omstandigheden zonder weerstand of druk, maar kom ik dan aan de richtlijn om 1x alle water per uur te kunnen filteren?
Ik denk namelijk dat ik met wat bochten en een buis van 3m lang al teveel verlies heb en de vijver moet kunnen draaien zonder de wandskimmer in rekening te brengen vind ik.

Ik heb met een 12M2-vijver ook 2 bodemdrains en skimmer. Zeker met airlift dit minimaal zo houden!

- de filteropstelling: ik wil zoiezo gravity werken en voldoende bioloog hebben wat ook bij hoge bezetting nog goede waterwaardes oplevert, maar een combi trommel / bwb kost me minstens 1795 euro (AM20 Combi) en ik kan mis zijn, maar het bwb gedeelte is vrij klein...
Ook de trommel is met de hogedruk pomp en bewegende delen in een kunstof behuizing mogelijks slijtage-gevoelig en ik wens dit te vermijden en de goedkopere oplossing te nemen, met zeven, bwb en matten om een goede voorfilter te hebben en een stevige bioloog.
Ik keek reeds naar meerkamerbakken (Sansai, Osaka, ... opties genoeg) maar voor 16000l kijk ik naar een filter wat 30000l+ kan filteren en dan heb ik ruimte te kort in de filterput, vooral lengte dan omdat deze bakken +2m lang zijn.
Een klaver / vierkant opstelling kwam ik slechts zelden tegen op 2dehands/ marktplaats, nieuw nergens gevonden, dus moest dit nog wel te vinden zijn kan dat ook uiteraard.

Ik heb een Easy-drum + BWB. Standaard zit er daar maar 1 uitgang 110 op. Dit is echter te weinig gebleken. Een mattenkamer achter het BWB heb ik HELAAS niet.... Of de AM20 een te klein BWB-gedeelte heeft, daar kan ik niet over oordelen. Zelf zou ik niet meer aan een meerkamerfilter beginnen.

- de airlift: de vijver zelf graven we uit om hem 2m diep te maken, de collector kan dus al 2m lang worden zonder dieper te gaan, de aanvoer en filterdoorvoeren moeten minstens 16m3/u aankunnen, liefst meer nog, maar ik had het idee om de 170cm airlift te bouwen in deze collector (drukkamer uitvoering met de gaatjes rondom in de buis). Heb ik er 2 nodig?

M.b.t. lengte van de airlift zijn er hier "ergens" schema's te vinden. Zorg er wel voor dat de ruimte tussen bodem van de collector en de onderkant van de airlift niet te groot is, i.v.m. bezinksel. 2 liften lijken me niet echt nodig. Je kan ook een lift van 125 maken. Eventueel kan je wel alvast een extra uitgang filterput/vijver inplannen. Denk je later dat een 2e lift toch nodig is, dan heb je die doorgang maar vast zitten. Ook je collector vast met een voldoende diameter plaatsen. Handig is wel om je drukkamer demontabel te houden en dus niet te verlijmen maar met flexibele sokken te verbinden.

- de plaatsing van instroom, bodemdrain(s) en wandskimmer: instroom, afgeronde binnenhoeken en een wandskimmer in de andere hoek zou moeten inhouden dat het oppervlaktevuil erheen geduwd wordt. Indien er andere ideeen zijn, hoor ik het graag.
Wat ik reeds hoorde van anderen:
* instromen aan 1 zijde bovenaan en aan dezelfde zijde onderaan de bodemdrains plaatsen, deze zitten dan dieper dan de vijverwand aan de overzijde (hellende bodem in de lengte richting de bodemdrains), dan krijg je circulatie over de lengte met onderin een goede vuilafvoer
* 1 bodemdrain plaatsen meer naar de hoek van de wandskimmer en de bodem aflopend hiernaar toe werken, dan creeer je niet zozeer een vortex / waterkolk (toen dit gezegd was, had ik de maten van de vijver geschat op 3m x 2m x 2m)
* instroom aan 1 zijde over de wand verspreid en drains aan de andere zijde, aflopende vloer naar de drains ook maar dan waterbeweging in 1 richting tov de eerste optie.

…..

De keuze voor sandwichpanelen is gekomen:
- omdat ik geen metser ben
- dit ineens geisoleerd is
- de vijver een zo groot mogelijke inhoud krijgt tov metsen met 20cm betonblokken + ruimte voor stabilise errond
Het zou dan met U-profiel boven en onder, hoekprofielen etc gebouwd worden. Enkel over het afschuinen van de binnenhoeken moet ik nog denken, ik zie nergens op foto hoe men dit doet en als je hoekprofielen binnenin schroeft, zie je die dan niet aftekenen in de folie achteraf?

Ik heb de hoeken niet afgerond, maar met het leggen van de folie krijg je al een kleine ronding. Wil je toch een flinke ronding, dan kan je met dunne plaat een ronding creeeren. De bevestiging, mits niet al te hoog, valt weg in het beschermdoek dat onder je folie geplaatst wordt. Bv. popnagels zie je dan echt niet terug. De sandwichpanelen moeten ook aan elkaar genageld worden

De bak zou waterdicht gemaakt worden dmv EPDM folie (Firestond / 4everflex) al had ik graag donker groen gehad als kleur (enkel leuk tot de wanden onder de algen zit, maar stiekem hoop ik dat het ook erna nog wel een meer heldere vijver oplevert).

Folie is er in diverse kleuren, maar uiteindelijk wordt alles "zwart"

Dus, nog veel vragen :)
Ik hoop dat het weer nog even meevalt en dat we snel ook de grond eruit hebben zodat we kunnen bouwen, het zou voor de visjes goed zijn dat ze dit jaar nog kunnen overgeplaatst worden in hun nieuwe grote verblijfsruimte...

Maar 1 kans om het in 1x goed te doen. Pak je tijd, al is er achteraf altijd wel iets wat je een volgende keer anders zou doen.

Mvg,
Davy

Dirty Fool

Bericht door Dirty Fool » 06 sep 2019, 09:28

Hi,

alvast bedankt voor de eerste feedback! De plannen zijn dus tot nu toe nog niet afgekeurd :)

Ivm de airlift en het bezinksel in de airlift collector denk ik dat ik me miskeken had inderdaad: een collector van 2m en een airlift van 1,75cm kwam ergens terug in de tests, maar nu ik het opnieuw opzocht kwam ik info tegen dat de ruimte onder de airlift best niet groter is dan 10cm, dus dan moet ik de collector kleiner maken...
De collector ga ik inderdaad groot genoeg voorzien, dat er in het slechtste geval 2 airlifts in kunnen. We denken ook om volgend jaar een hdpe plantenfilter te plaatsen ter hoogte van de scheiding tussen filterput en vijver met een watervalletje, dit vooral voor het zicht en om mss wat nitraat af te breken.
Dit zal dan iets zoals de Sansai BIO Plant filter zijn (L x B x H= 187 x 32 x 30cm. - Pompadvies: 4.500 liter per uur), gewoon mandjes zonder substraat en wat gele lis, lelies, mss wat riet. Kan ik mogelijks dit debiet ook halen met een kleine airlift met een stijgbuis van 50?

Als laatste de stand van zaken vanmorgend:
2019-09-06 07.46.44.jpg
2019-09-06 07.46.44.jpg (159.63 KiB) 497 keer bekeken
De hoop puin vooraan moet nog weggebracht, er is nog een beetje beton, cement en rode brik uit te kappen zoals je ziet in het midden links van de bak: Er zit precies een restant van een oud tuinhuis, het had een afvoer naar de rioolput, een gewapend 6cm betonplaat met nog 2cm - 3cm cement op, mooi blauw geverfd, en dan een muurtje van een brik of 3 hoog nog aan beide zijdes :)
Ik ben al blij dat het geen grafkelder is maar we moeten nog beginnen graven, wie weet wat we nog tegen komen...

Mvg,
Davy

Twankoi2017

Bericht door Twankoi2017 » 06 sep 2019, 20:42

Vergeet niet een overloop in je vijver te maken en zorg dat je je drains kan spoelen op het riool. Pompputje is ook erg handig en voorzie jezelf van genoeg ruimte in je filterkamer om eens aanpassingen te maken.

Misschien een aansluiting op een doorvoer op je vijvergedeelte om je water rustig te kunnen verversen.

Zijn dingen die ik vergeten ben. Wil je licht in je vijver.. lekker in je wand bouwen. Achteraf wordt het wat lastiger.

Vergeet niet ontstoppingspunten maken om eventueel je drains te moeten ontstoppen. Zal niet snel gebeuren als je ze kan spoelen, maar je weet maar nooit!

Succes met bouw
Vijver 16m3 4,80 x 2,30 x 150, Nexus 200 filter op airlift , 40 watt dompel uv in airlift, skimmer op 6m3 Messnerpomp.

Rob83

Bericht door Rob83 » 08 sep 2019, 18:59

Hier ook goede ervaringen met sandwichpanelen. Vijver van 2,5 x 3,2 meter en 1,5 meter diep. Wel geheel gelijk met maaiveld. Boven de grond zou ik er een betonmuur aan de buitenkant naast gieten voor de stevigheid. Daar kan je dan ook gelijk je dekstenen op vastmaken.

Hier het gat uitgegraven, bodemdrain onder de betonvloer, maar de sleuf niet meer opgevuld met zand maar met beton zodat'ie zeker stevig ligt. Ook onder de buis beton.
Verder in het gat een betonvloer gestort van een cm of 12 met voldoende betonijzer. Bovenkant van de bodemdrain een cm of 1,5 boven de beton laten uitsteken. En heel belangrijk, goed afplakken aan de bovenkant met stevig plastic om te voorkomen dat er beton in komt en de bodemdrain + buizen eerst vullen met water zodat ze niet gaan drijven :roll:

Toen de beton hard was een U-profiel van gegalvaniseerd plaatstaal erop geschroefd en daar de panelen rechtop ingezet. Op de hoeken zowel binnen als buiten met hoekprofielen verstevigd. Alles vastgezet met popnagels. Bovenop ook een U-profiel om de bovenkanten aan elkaar te houden. Panelen waren restanten van een kennis waar bij hem een schuurtje van was gebouwd en wat hij heeft afgebroken.
De eerste weken zie je de golven van de platen en de hoekprofielen; meteen mee dat er een beetje alg op komt vallen deze bobbels niet meer op. Daar moet je je zeker niet druk om maken.

Aan de binnenkant de cementdekvloer erin, die aan de zijkant zeker een cm of 7 hoog is (panelen kunnen dus onderaan niet meer naar binnen worden gedrukt) en aan de buitenkant op een aantal plaatsen een steen ertegen gemetseld zodat de panelen onderaan ook niet meer naar buiten gedrukt kunnen worden.

Nadat de folie erin lag, aanvullen met grond aan de buitenkant gelijk met het water aan de binnenkant. Zeker niet teveel verschil aan een van beide kanten omdat er anders kans is dat e.e.a. bol komt te staan in de lengte van de vijver. Hoeft geen stabilise te zijn, gewone grond is voldoende, zeker als je deze goed natmaakt en daarmee door aanwateren verdicht.
Aangevuld tot 20 cm onder de bovenkant, toen aan de buitenkant een bekisting gezet van 10 cm breed en deze volgestort met beton met voldoende staven ijzer, en een aantal haken aan het U-profiel om deze met de betonbalk te verbinden. Zodat de bovenrand van de vijver nooit bol kan komen te staan.
Hierop de boordstenen gelijmd; op beton hechten deze ook beter dan op folie of de panelen.

Bij de muur tussen de vijver en de filterput (2 mtr lang en 1 mtr hoog) heb ik aan de kant van de filterput een bekisting gezet en een betonmuur gegoten van 12 cm dik met betonijzer erin; deze geeft geen krimp. Dus als je boven de grond uit wilt gaan bouwen, en de muur tussen vijver en filterput, kan dat zeker met sandwichpanelen, maar dan wel met een betonmuur erlangs.

Hier heb ik een buisje 32mm door de muur tussen vijver en filterput zitten, met in de filterput een bocht omhoog en bovenaan een flexibele koppeling, een tweetal cm lager dan de onderkant boordstenen. Dit is mijn overloop van de vijver; bij een te hoge waterstand overstroomt deze in de filterput en wordt daar samen met het overige water weggepompt met een dompelpomp met vlotter (pompput in de vloer van de filterkelder).
Ik heb hierin later ook de vlotter van een automatisch bijvulsysteem geplaatst.

En waarom geen trommel? ALs ik het over zou doen, zou er zeker een trommel in komen. Matten en borstels schoonmaken kost veel tijd en is geen schoon werkje.
Als je de BWB-bak klein vind, kan je ook kiezen voor en losse trommel met een aparte BWB-bak, die je in iedere maat kunt laten maken of waarvoor je kant en klare bakken kunt nemen zoals je nu hebt ingetekend, toch?

Rob

Dirty Fool

Bericht door Dirty Fool » 08 nov 2019, 13:10

Even de huidige stand van zaken rond deze vijverbouw...
Graven en nog eens graven, zowat alle droge periodes in de vrije tijd gegraven aan het gat en het diepste punt is nu 1m10, al is dat slechts een sleuf van 50cm breed.
Het vlot wel als we eraan kunnen doorwerken, maar we vullen emmers en een aahangwagen(tje) en dan moeten we het wegbrengen met de camionette... maar we komen er wel.
2019-10-24 21.14.52.jpg
2019-10-24 21.14.52.jpg (97.72 KiB) 160 keer bekeken
2019-10-28 16.57.28.jpg
2019-10-28 16.57.28.jpg (138.45 KiB) 160 keer bekeken
Ondertussen sandwichpanelen gevonden in de buurt aan een goede prijs, dus die zijn we gisteren gaan verzagen en opladen zodat die klaar liggen voor wanneer we diep genoeg zitten. Enkel het zetwerk, U profielen en binnen en buitenhoeken, moet ik nog zoeken / bestellen, daar heb ik nog niet naar gezocht tot nu toe omdat ik nog niet wist welke dikte de sandwichpanelen zouden worden, ik zocht dagelijks op 2dehands en marktplaats naar minstens 10cm, deze zijn er nu van 12cm dik van Kingspan.
2019-10-29 17.13.53.jpg
2019-10-29 17.13.53.jpg (121.07 KiB) 160 keer bekeken
Mvg,
Davy

WimB

Bericht door WimB » 08 nov 2019, 13:31

Plaats zeker 1 beluchtte bodemdrain!

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 08 nov 2019, 20:00

Dirty Fool schreef:
08 nov 2019, 13:10
Het vlot wel als we eraan kunnen doorwerken, maar we vullen emmers en een aahangwagen(tje) en dan moeten we het wegbrengen met de camionette... maar we komen er wel.
Super dat u zo positief ingesteld bent, en zal extra genieten worden als dit kl..te werkje er op zit
Mooie panelen die u daar gevonden hebt :good:
Succes verder
Groetjes
marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”