[Mario II] Mijn Vijver !

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
koifanaat

Bericht door koifanaat »

Beste Mario,

U heeft een zeer mooie vijver gebouwd, ik heb interesse in uw manier van bouwen, vooral het maken van die wanden. Dit zie je niet zoveel, nu vraag ik mij af waarom? Het lijkt mij veel makkelijker om de wanden van stabilisee te maken, dan iets volledig op te metselen. Zeker als men met ronde vormen werkt. Weet u of iemand anders hoe ik aan informatie kan komen? En wat zijn de nadelen van deze manier van bouwen?

Kan het zijn dat er een dvd bestaat waarin dit wordt uitgelegd? zoja weet iemand welke en waar ik deze kan kopen?

Groeten een koifanaat, zonder koi's.
Laatst gewijzigd door koifanaat op 06 mei 2014, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.

mario II

vijver

Bericht door mario II »

koifanaat schreef:Beste Mario,

U heeft een zeer mooie vijver gebouwd, ik heb interesse in uw manier van bouwen, vooral het maken van die wanden. Dit zie je niet zoveel, nu vraag ik mij af waarom? Het lijkt mij veel makkelijker om de wanden van stabilisee te maken, dan iets volledig op te metselen. Zeker als men met ronde vormen werkt. Weet u of iemand anders hoe ik aan informatie kan komen? En wat zijn de nadelen van deze manier van bouwen?

Kan het zijn dat er een dvd bestaat waarin dit wordt uitgelegd? zoja weet iemand welke en waar ik deze kan kopen?

Groeten een koifanaat, zonder koi's.
Beste,

Of er hier een DVD over bestaat weet ik niet, maar ik wil U altijd in PM het telefoonnummer geven van de bouwer van mijn vijver, deze persoon doet vijvers, terassen, opritten, en tuinen.
Laatst gewijzigd door mario II op 06 mei 2014, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Nooit te oud om te leren !!!!!!!!!

mario II

Schaduw

Bericht door mario II »

Hallo iedereen,

Zou graag schaduw hebben aan het kleinste gedeelte van mijn vijver, maar ook moet het iets zijn dat natuurlijk overkomt met de rest van de tuin, alle ideen zijn welkom.

Groetjes,

Mario.

mario II

vraagje

Bericht door mario II »

Hallo,

Een vraagje : als we zo een ganse dag veel regen hebben, doet dit niets verkeerd aan de waterwaarden ???????

Mvg,

Mario.

pacha

Bericht door pacha »

Mario,
- de impact van regenwater op de samenstelling van ons vijverwater, houdt ons al geruime tijd bezig.
In praktijk hebben de meeste koihouders er geen last van.
We kennen zelfs koihouders waar het tegenwater wat op het dak valt, rechtstreeks in de koivijver gaat.
Het gaat dan over koivijvers met een inhoud van meer dan 100.000 liter.
Deze koivijvers hebben er geen nadelige gevolgen van.
Anders ligt het natuurlijk bij kleinere koivijvers.

De impact hangt van meerdere zaken af.
- de hoeveelheid regenval.
- de oppervlakte van de koivijver.
- de inhoud van de koivijver.

- Een regenval van 20 liter per vierkante meter, is in onze streken, een serieuze plens regen.
Uitgaande van deze hoeveelheid, kunnen we een berekening maken.
Nemen we een vijver van pakweg 5m op 2m .
Deze vijver heeft een oppervlakte van 10 vierkante meter.
Bij een regenval van 20 liter per vierkante meter, op 24 uur.
Komt er 200 liter regenwater in de vijver terecht.

Indien de vijver 1,5 meter diep is, bedraag de inhoud 15.000 liter.
200 liter regenwater op een inhoud van 15.000 liter.
Betekend een verhouding van 1 op 75.

Er zijn me geen gevallen bekend waar deze verhouding iets 'verkeerd' deed met het vijverwater.

Het is zelfs een mes dat langs 2 kanten snijdt.
Nitraat, feromonen en ander stoffen worden verdund,
indien de vijver gaat overlopen, als gevolg van overvloedige regenval, geraak je zelfs een hoeveelheid ongewenste stoffen kwijt,
stoffen die je anders door middel van waterwissels moet afvoeren. :)

- Het ligt natuurlijk anders wanneer er regenwater, wat afkomstig is van het terras, of erger nog afkomstig van de tuin, rechtstreeks in de vijver terecht komt. :!:
We denken hierbij onder andere aan meststoffen, chemische bestrijdingmiddelen en dergelijke. :shock:
Water uit de tuin zal veel ongewenste stoffen meevoeren.
Water van het terras kan eveneens chemicaliën bevatten, afkomsig van eventueel gebruikte reinigingsmiddelen.
Er zijn meerdere gevallen bekend waar in-vloeiing van regenwater, op deze manier voor erge problemen heeft gezorgd.

- In praktijk zal gewone regenval in de vijver niet echt voor grote problemen zorgen.

- Persoonlijk houden we regen, sneeuw en hagel zoveel mogelijk uit de vijver, door de vijver in de winter af te dekken.
Maar dat is een persoonlijke benadering.
Heeft meer te maken met 'een goed gevoel', dan met keiharde bewijzen van het nadeel van regenval.
Laatst gewijzigd door pacha op 06 mei 2014, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.

mario II

Bedankt

Bericht door mario II »

Hoi Pacha,

Bedankt voor de deskundige uitleg !!!!!!
Ik leer hier alle dagen nog bij.

Mvg,

Mario.

pacha

Bericht door pacha »

Mario,
zoals je zelf stelt in je onderschrift: een mens is nooit te oud om te leren. :wink:
Het is één van de doelstellingen van het forum, om waarnemingen, ideeën, gegevens enz. uit te wisselen onder de leden, meen ik te mogen begrijpen.
We hebben hier allemaal al veel geleerd. :)

Zo deskundig is de uitleg nu ook niet. :oops:
Er zijn hier mensen die die heel wat meer deskundigheid in huis hebben, en het veel beter kunnen uitleggen, hoor.
Die mensen hebben jammer genoeg niet altijd de tijd om dit te doen.
De meesten hebben een voltijdse job, een gezin, een hoop verplichtingen, en ook andere hobby's.
Eenieder draagt zijn steentje bij, naar best vermogen...
Laatst gewijzigd door pacha op 06 mei 2014, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.

mario II

hoi

Bericht door mario II »

pacha schreef:Mario,
zoals je zelf stelt in je onderschrift: een mens is nooit te oud om te leren. :wink:
Het is één van de doelstellingen van het forum, om waarnemingen, ideeën, gegevens enz. uit te wisselen onder de leden, meen ik te mogen begrijpen.
We hebben hier allemaal al veel geleerd. :)

Zo deskundig is de uitleg nu ook niet. :oops:
Er zijn hier mensen die die heel wat meer deskundigheid in huis hebben, en het veel beter kunnen uitleggen, hoor.
Die mensen hebben jammer genoeg niet altijd de tijd om dit te doen.
De meesten hebben een voltijdse job, een gezin, een hoop verplichtingen, en ook andere hobby's.
Eenieder draagt zijn steentje bij, naar best vermogen...
Hoi ik werk ook voltijds al bediende, maar onder de middag kom ik steeds eens piepen op het forum of ik niets kan bijleren :D

vis.fan

Bericht door vis.fan »

Ik ben 4 jaar terug eens bij iemand op bezoek geweest, waar het regenwater van zijn huis, in zijn vijvertje van 3m³ terecht kwam. Deze persoon kreeg zijn water niet goed. Waarschijnlijk door te grote verandering in waterwaarden. Na het omleiden van het regenwater was alles in orde.
Ik ken echter iemand met dezelfde situatie, maar daar gaat het over een vijver van 35m³, daar ging alles goed. Ik denk dat het veel verschild van vijver tot vijver.

mvg
vis.fan
Laatst gewijzigd door vis.fan op 06 mei 2014, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Stilstaan is achteruit gaan.
Een steur is voor het leven en niet voor even!

koiliefhebber

Bericht door koiliefhebber »

Hoi,
ik denk zelfs dat de regensamenstelling ook afhankelijk is van streek. Denk maar aan zure regen in de buurt van industriegebieden....
groetjes,
marc. <°)))><
Laatst gewijzigd door koiliefhebber op 06 mei 2014, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Ingrid

Bericht door Ingrid »

vis.fan schreef:Ik ben 4 jaar terug eens bij iemand op bezoek geweest, waar het regenwater van zijn huis, in zijn vijvertje van 3m³ terecht kwam. Deze persoon kreeg zijn water niet goed. Waarschijnlijk door te grote verandering in waterwaarden. Na het omleiden van het regenwater was alles in orde.
Ik ken echter iemand met dezelfde situatie, maar daar gaat het over een vijver van 35m³, daar ging alles goed. Ik denk dat het veel verschild van vijver tot vijver.
mvg
vis.fan
Dit is toch niet verwonderlijk....
wat is 3kuub?
dat is een grote regenton,
geen vijver hé..
Regenwater is nu wel niet het properste wat je kan vinden,
zeker niet als het opgevangen wordt van daken of zo..........
Weet je waar de meeste vogelkak ligt ?
Ja, natuurlijk
op de daken.
Laatst gewijzigd door Ingrid op 06 mei 2014, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
--> En leid me niet in bekoring,
ik zal het zelf wel vinden <--

vis.fan

Bericht door vis.fan »

Ingrid schreef:
vis.fan schreef:Ik ben 4 jaar terug eens bij iemand op bezoek geweest, waar het regenwater van zijn huis, in zijn vijvertje van 3m³ terecht kwam. Deze persoon kreeg zijn water niet goed. Waarschijnlijk door te grote verandering in waterwaarden. Na het omleiden van het regenwater was alles in orde.
mvg
vis.fan
Dit is toch niet verwonderlijk....
wat is 3kuub?
dat is een grote regenton,
geen vijver hé..
Regenwater is nu wel niet het properste wat je kan vinden,
zeker niet als het opgevangen wordt van daken of zo..........
Weet je waar de meeste vogelkak ligt ?
Ja, natuurlijk
op de daken.
:lol: miss geen koivijver, maar ik ben toch zeker dat het een vijver was, moest er zand in gezeten hebben, was het een zandbak :wink:
Laatst gewijzigd door vis.fan op 06 mei 2014, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Stilstaan is achteruit gaan.
Een steur is voor het leven en niet voor even!

Ingrid

Bericht door Ingrid »

Je hebt gelijk !!!!
zolang je maar weet wat ik bedoel......... :D
Laatst gewijzigd door Ingrid op 06 mei 2014, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
--> En leid me niet in bekoring,
ik zal het zelf wel vinden <--

gorisken

Bericht door gorisken »

regenwater bevat geen mineralen, enkel stoffen die het opneemt uit de lucht. en de vuiligheid van ons dak. het kan dus niet blijven goed gaan.
Laatst gewijzigd door gorisken op 06 mei 2014, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.

AVG

Bericht door AVG »

Na hevige regenval gaat er hier koiprotect het water in,niet omdat ik dat zo leuk voor de portemonnee vind,maar wel om het schuren van de Koi te doen stoppen,de rommel die uit de lucht komt vinden ze blijkbaar niet plezierig,ook de pollen die tijdens zo’n hevige bui mee naar beneden komen zouden wel eens van invloed kunnen zijn.
Laatst gewijzigd door AVG op 06 mei 2014, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”