Nieuw huis, nieuwe vijver

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
ChrisM

Re: Nieuw huis, nieuwe vijver

Bericht door ChrisM »

Enige tijd geleden dat er een update is gekomen. Dat wil niet zeggen dat ik stilgezeten heb.
Ondertussen is de afvoer voor de riolering doorgetrokken tot achteraan. Werd de berging geplaatst. Electriciteit werd ingegraven tot achteraan de filters en naar de berging vooraan.
Een deel van de omheining werd reeds voorzien van lamellen.

Verdere afwerking van de tuin gaat nu ff duren. De aangrenzende stukken zijn nog niet verkocht of worden september opgeleverd. Zolang ga ik geen afwerking van de tuin doen. 2 weken geleden stond het gras/onkruid rondom ons perceel 1,5m hoog. Dus absurd er nu aan te beginnen.
Zolang heb ik bodemdoek voorzien, zo zitten we toch netjes.

Wat gaat er op korte termijn nog gebeuren?
- LED verlichting onder de vijverrand (is reeds aangekocht).
- beluchtingsslang wordt volledig weg gewerkt.

De beluchting is snel gekomen omdat ik bij de opstart met erg hoge ammoniak en nitriet waardes heb gezeten. Gelijkertijd hebben de koi last van wormen gekregen. Eindbalans: mijn 2 grootste en tamste kois hebben het niet gehaald.
De filters zijn nu volledig opgestart en het water is perfect.

Wat staat er op langer termijn nog gepland?
- steenkorven rondom de filters
- tuinhuis/pergola naast de filters
- langs de linkse zijn tegen de draad komt waarschijnlijk nog een plantenfilter. Grote kans dat de 4-kamerfilter dan verdwijnt.
- aankleding open oppervlakte ( pad, tegels, grind, kunstgras, ... ?) Nog een beetje vaag.

De tuin wordt 7x24 gemonitord door camera's met cloud opslag.
UV, beluchting, ... kan op afstand bediend worden via een HUE bridge, ook in de Cloud.

Verder genieten we nu van onze ruime terras en kristalhelder water in de vijver.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Binnenhuisafwerking wordt ook nog hard aan gewerkt. We hebben al heel wat gerealiseerd wetende dat ons huis pas maart is opgeleverd en we toen nog in een zandbak zaten. :-)
Laatst gewijzigd door ChrisM op 25 jul 2019, 11:37, 2 keer totaal gewijzigd.
HDPE vijver - 16m³ - 2 bodemdrains - 1 oppervlakteskimmer
Aquaforte DM 10000 Vario S => zeef => 4-kamerfilter => lava plantenfilter 750 liter
Aquamax Eco Premium 16000 => Nexus 320.
beereke

Bericht door beereke »

prachtig geheel :good: :good:
Mooi Chris

grts beereke
mario1

Bericht door mario1 »

Ziet er goed uit en leuk totaalplaatje.
Wat komt er verder nog naast de vijver te liggen :?:
ChrisM

Bericht door ChrisM »

mario1 schreef: 25 jul 2019, 10:46 Wat komt er verder nog naast de vijver te liggen :?:
zoals hoger geschreven : "- aankleding open oppervlakte ( pad, tegels, grind, kunstgras, ... ?) Nog een beetje vaag."
Laatst gewijzigd door ChrisM op 25 jul 2019, 11:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Aquaforte DM 10000 Vario S => zeef => 4-kamerfilter => lava plantenfilter 750 liter
mario1

Bericht door mario1 »

Heb er blijkbaar over gelezen, bedankt voor de verduidelijking.
ChrisM

Bericht door ChrisM »

Ik heb met het opstarten heel wat problemen gehad en dus jammergenoeg 2 grote jongens zien heengaan.
Er zit dus nu een vrij jonge bezetting op de vijver.
Ik ben een groot Shiro liefhebber maar ik vond niet direct mijn keuze. Daarom ben ik een uitdaging aangegaan: een uiterst jonge Shiro van amper 13cm. Benieuwd hoe die gaat evolueren.

Laat niet op de luchtslang, die wordt nog weggewerkt. De bodem moet ook nog gereinigd worden (nog steeds zand van het vollopen tijdens de opbouw).

Tomkoi

Bericht door Tomkoi »

Mooi resultaat hoor! Leuke visjes, onderwaterfilmpje met een go pro ?
Ronny66

Bericht door Ronny66 »

Flink gewerkt het resultaat mag er zijn :good:

mvg Ronny
Koi vijver 11 kuub
Filter Red Label Happy
1bodemdrain - 1 skimmer
Vijverbouw viewtopic.php?f=17&t=18843
ChrisM

Bericht door ChrisM »

en de verlichting is ook af.
Het zijn 2 LED-strips die onder de vijverrand zijn bevestigd. Dit had ik met mijn vorige vijver ook, maar die had het gans rond. Eigenlijk heb ik nu een beetje spijt dat ik deze ook niet aan de korte zijden van strips heb voorzien.
Maar er is nog plaats voor draad in de wachtbuis. Dus wat niet is kan nog komen. :D

Afbeelding
Gunther*

Bericht door Gunther* »

Mooi resultaat met die led-strips :good:
Ziet er piek fijn uit ;OK;
Nexus 320
Oase aqua max eco 15000 gravity
viewtopic.php?f=17&t=20909
webside

Bericht door webside »

Amai Chris,
Proficiat met je realisatie! :good:
Heel mooi.
Je hebt precies ook een beetje draadalgen op de wanden? Gaat dit nog weg? Of laat je dit zo?
Heb je ook wateraanvoer (stadswater) voorzien achteraan links in de tuin? Dan kan je vullen e.d.

Mvg,
Filip
ChrisM

Bericht door ChrisM »

webside schreef: 09 aug 2019, 09:10 Heb je ook wateraanvoer (stadswater) voorzien achteraan links in de tuin? Dan kan je vullen e.d

Alles is doorgetrokken naar achter: water, elektriciteit en riolering.
Bedoeling is dat de filter achter steenkorven verdwijnt. Rechts komt nog een tuinhuis met open lounge ruimte.
In het tuinhuis komt een spoelruimte voor mijn duikmateriaal. Over de meeste zaken is dus nagedacht :D. Voordeel als je opnieuw bouwt, je gaat dat iets praktischer doen
deglasblazer

Bericht door deglasblazer »

Daar ga je nog veel plezier aan beleven Chris!

Geen schrik dat er een reiger gaat passeren? Je hebt toch behoorlijk wat kleinere koi en ik zie dat je niks rond je vijver hebt.

gr

Tim
ChrisM

Bericht door ChrisM »

deglasblazer schreef: 09 aug 2019, 11:32 Geen schrik dat er een reiger gaat passeren? Je hebt toch behoorlijk wat kleinere koi en ik zie dat je niks rond je vijver hebt.
Die schrik zit er zeker in. Ik zit hier tegen een natuurgebied aan met tientallen vijvers. Ik hoop dat ze daar hun gading vinden.
Maar ik heb een webcam die me bij de minste beweging onmiddelijk verwittigd. Tot nu toe nog niets gezien aan mijn vijver, op een kat na.
Ik kan van overal mijn luchtpomp en nu ook verlichting bedienen via een cloud app. En als ik merk dat dit niet voldoende is dan breid ik het uit met een bewegingssensor die dan bv een fonteintje, geluid, ... activeert
ChrisM

Bericht door ChrisM »

Het is altijd mijn bedoeling geweest de bioloog weg te doen en te filteren op de Nexus samen met een stevige plantenfilter. De plantenfilter heb ik reeds enige tijd op maat laten maken en heb ik gisteren gaan ophalen.
Het is een stevige HDPE bak geworden van 2m x 1m x 0.8m (met 25cm spoel-/bezinkruimte), met een wanddikte van 20mm.

Afbeelding

Afbeelding

Aansluiting is voorzien voor het voorjaar. Ik laat de koi nu rustig de winter laten in gaan.

Er is ook nog een overkapping in bestelling en die wordt 6 december geleverd. Vroeger ging niet want ik vertrek deze week op duikexpeditie en ben pas terug op 5 december.
Laatst gewijzigd door ChrisM op 17 nov 2019, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”