Nieuw huis, nieuwe vijver

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
ChrisM
Contacteer:

Re: Nieuw huis, nieuwe vijver

Bericht door ChrisM » 13 mar 2019, 12:01

Het weer heeft de planning serieus in de soep gedraaid. Ik had verwacht de vijver nu reeds aangelsoten te hebben en gevuld. Maar door de overvloedige regen is dit niet gelukt. De dagen zijn nog net te kort om na mijn werk 's avonds nog veel te doen.

Ik zal dus van 't weekend de handen uit de mouwen moeten steken omdat ze maandag het terras en de oprit komen aanleggen. De vijver komt een meter in het terras, dus moet opgevuld zijn.

Wel is vorige maandag de eerste fase van onze terreinafbakening begonnen. Als de beton aan de voet van de palen is uitgehard wordt de draad bevestigd.

Afbeelding

Afbeelding
HDPE vijver - 16m³ - 2 bodemdrains - 1 oppervlakteskimmer
4-kamerfilter + Nexus 320.

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx » 13 mar 2019, 20:48

Blijft altijd vervelend dit weer wanneer je zoveel te doen hebt.

skank

Bericht door skank » 13 mar 2019, 21:19

Erg benieuwd, ik volg nog steeds :p
Plaats gerust veel foto"s.
Is vergelijkbaar met mijn vijver
(mijne is helft zo diep maar wel langer, en iets breder)

ChrisM
Contacteer:

Bericht door ChrisM » 22 mar 2019, 13:11

Eindelijk droog weer. Gisteren bijna alle aansluitwerken kunnen uitvoeren. Nog enkel één retour te bevestigen.
Krijg ik vandaag bericht van de klinkerman dat hij nog een week achter zit op zijn planning. Ik heb dus weer een extra week.
Ik kan misschien gebruik maken van deze extra tijd om de vijver terug volledig leeg te pompen. Door de overvloedige regenval en de niet aangesloten leidingen is er veel regenwater (en modder) in de vijver gevloeid. Dus volledig opnieuw vullen is denk ik de makkelijkste weg.
Maar ik heb bang dat hij met het grondwater gaat drijven als hij volledig droog is.

Een andere optie is filteren. Zou ik dit zuiver krijgen als ik de filter(s) zou aansluiten?
Er werd me ook aangeraden om het water gewoon door een doek te pompen. Dit zou voldoende zijn om de zanddelen uit het water te halen. Ik heb er mijn twijfels over.
Wat is de beste optie ? Suggesties zijn welkom.

Afbeelding

Afbeelding

jocca

Bericht door jocca » 22 mar 2019, 13:29

ik zou het laten bezinken en stofzuiger huren en stofzuigen ...
Als er modder in de buizen zit kan je die misschien een buis lossen zodat er water uit de vijver even wegstroomt,
die gaat het vuil uit de buizen wel weg doen.

Dan alles laten bezinken en stofzuigen.
dat het water nog troebel is is geen probleem, dat filter je er wel uit later.

Leor_0251

Bericht door Leor_0251 » 22 mar 2019, 16:39

Ik heb zelf ook een HDPE bak en heb deze 2 x verplaatst😅. 1x toen we gingen verhuizen en 1x naar een andere plek in de tuin ( achterlijke tuinman met zijn ontwerpen😰 ). De eerste keer hoopte wij dat deze ging drijven maar deed het niet zelfs niet toen we er meerdere kuubs water naast pompen, ten eerste omdat de bodem doorliep en dus een flens van +/- 12cm rondom had die wij niet 100% hadden vrijgegraven, ten tweede omdat de bodem zichzelf had vastgezogen aan de vochtige grond eronder. De tweede keer toen ik hem wilde verplaatsen ging deze wel mooi drijven, toen hadden we hem helemaal mooi losgeschept was de grond droog vanwege de hete zomer en pompten we het water uit de vijver direct naast de bak. Er was een redelijke laag water nodig om deze te laten loskomen toen hij eenmaal los kwam dreef hij er bijna bovenop.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!👍🏻 Succes!

ChrisM
Contacteer:

Bericht door ChrisM » 25 mar 2019, 10:49

Leor_0251 schreef:
22 mar 2019, 16:39
... ten eerste omdat de bodem doorliep en dus een flens van +/- 12cm rondom had die wij niet 100% hadden vrijgegraven, ten tweede omdat de bodem zichzelf had vastgezogen aan de vochtige grond eronder.
Dat was ook mijn gedacht. De flens niet uitgraven zodat er toch redelijk wat 'verzet' komt om te gaan drijven. Vanavond ga ik hem leegpompen en de smeurie verwijderen. Daarna meteen terug vullen. Cross your fingers :-)

ChrisM
Contacteer:

Bericht door ChrisM » 28 mar 2019, 11:26

Getwijfeld, uitgesteld , ...... maar vandaag dan toch aan begonnen.
Gelukkig heb ik de zijkanten niet uitgegraven want dan was hij zeker komen drijven.
Hij is leeg, slijk er uit. De bodem is net een waterbed, dus toch veel grondwater. De kraan staat nu open en hopelijk krijg ik er vandaag nog een meter water in. Dan is het gevaar gekeerd en kan ik ook de zijkanten terug wat uitgraven zodat de kuip minder bol komt te staan naar binnen.

Zie hoe de bodem omhoog komt :shock: :shock: :shock:

Afbeelding

Guyke

Bericht door Guyke » 28 mar 2019, 13:03

Hallo,

Dit zijn toch fikse risico's dat er genomen worden.
Als de bak terug op zijn ""plooi "" staat zou ik toch maar eens zeer nauwkeurig gaan nazien of de bak nog waterpas staat.
Ook staat er een enorme spanning op de lassen van de bak.
Ik heb al betonnen vijvers zo zien uit de pas komen.
Wat ik niet zo goed kan zien op de foto's is of er bodemdrains in zitten ( ik veronderstel van niet )
Om de wanden recht te houden moet je aanaarden terwijl je aan het vullen bent. Als de wanden bol komen te staan krijg je dat zo maar niet terug gedrukt.
:CrossFingers: :CrossFingers:

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

ChrisM
Contacteer:

Bericht door ChrisM » 28 mar 2019, 15:03

Guyke schreef:
28 mar 2019, 13:03
Wat ik niet zo goed kan zien op de foto's is of er bodemdrains in zitten ( ik veronderstel van niet )
Deze keer heb ik geopteerd voor twee drains in de lange zijde net boven (gelijk aan) de bodem. In elke korte zijde zit een retour. Ik ga voldoende 'verzet' hebben om de bodem netjes te houden.
Om de wanden recht te houden moet je aanaarden terwijl je aan het vullen bent. Als de wanden bol komen te staan krijg je dat zo maar niet terug gedrukt.
Weet ik, is niet de eerste HDPE bak die ik plaats. Maar door het plotse noodweer van de voorbije weken is dat anders utgedraaid.
Maar niet getreurd, ik krijg dat wel voor mekaar :D :D :D

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 29 mar 2019, 07:08

Oei, ik zou er ook niet gerust in zijn, maar wel goed om horen dat het goed gaat komen
Succes en hou ons op de hoogte :D
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

ChrisM
Contacteer:

Bericht door ChrisM » 01 apr 2019, 11:07

En we gaan verder. De vijver is dus helemaal leeggepompt en terug gevuld. Tijdens het vullen heb ik de wanden gecontroleerd uitgegraven terug aangevuld. De vijver staat terug strak.

Afbeelding

Achter in de tuin is de pompput voorzien. Hier komen twee aanvoeren 110 binnen. Eentje van de 2 bodemdrains en eentje van de oppervlakteskimmer.

Afbeelding

En zo ziet het er bovengronds uit:

Afbeelding

De buis (110) rechts is voor de retour van de 4-kamerfilter. De buis links (110) is voor de retour van de Nexus (nog aan te schaffen).
Vanmorgend dan stopcontacten voorzien om het filter draaiende te krijgen. De draad was reeds getrokken vanaf de zekeringskast tot achter in de tuin. De 4-kamerfilter is opgestart.

Gisterenavond van mijn koisitter wel slecht nieuws gehad. Mijn grootste en tamste koi (Purachina) is naar de koihemel gegaan.

ChrisM
Contacteer:

Bericht door ChrisM » 08 mei 2019, 19:10

Het is een tijdje geleden dat ik een update gedaan heb. Maar we hebben verder gedaan. En hoe …. ?
Het is een kleine lijdensweg geweest. Na het vullen van de vijver bleek al snel dat er ergens een lek was, en geen kleine. Ik had een verlies van ongeveer 370 liter per dag.
Hoe gaan we dat aanpakken? Een stappenplan uitgewerkt, we gaan één voor één de leidingen afsluiten. Hiervoor heb ik rubber eindkappen besteld en schoefdichtingen om in een buis van 110 te klemmen.
Ik ben begonnen met retourleidingen. Hiervoor moest de 4-kamerfilter tijdelijk omgeleid worden want die was reeds opgestart. Tijdelijke buis over de grond en die kon verder draaien.
Tijd om het duikpak aan te trekken en de retouren in de vijver te dichten. Eens gedicht laat ik de retouren achteraan in de tuin vollopen tot aan de rand. 24 uur later staan beiden nog gevuld tot aan de rand. Hier dus heel zeker geen lek.
Duikpak terug aan, retouren vrijmaken en nu is het tijd om drains af te sluiten onderaan in de vijver. Deze drains gaan met 2x 110 naar de pompput achteraan in de tuin. Klus geklaard, drains afgesloten.
Ondertussen werd ook de Nexus op een verhard plateau gezet een aangesloten.

Afbeelding

De vijver blijft zakken. Dan de ingang in de pompput aflsuiten. Het water in de pompput blijft dalen. Daar zit dus de lek !!!
Omdat ik geen klokboor van 133 had om die schroefverbinding in de pompput te plaatsen heb ik deze met de decoupeerzaag uitgevoerd. En ja, iets te fanatiek geweest. De pompput lekt. Dit werd meteen duidelijk door de put langs één zijde uit graven

Afbeelding

FF denken hoe we dat gaan oplossen. Dikke stevige HDPE plaat (nu met een gat van 133) en een dikke zelfgesneden rubberen dichting en de klus was geklaard. De ontgoocheling de dag later was zeer groot toen de vijver weer gezakt was. Ik had alles apart afgesloten en getest. :?

Ik begon te vrezen dat de HDPE kuip ergens gescheurd was. Dus besloten het water te laten zakken tot het stopt. Daar moet het lek zitten.

Maandag begon mijn aanlegger het terras verder af te werken. Hij was nog niet lang bezig toen hij mij riep. Hij moest een stukje naast de vijver uitgraven om stabilisee te storten om het terras af te werken tot tegen de vijver. Een halve schop diep had hij water :shock: :shock: :shock: .

Afbeelding

Hoe kan dat ???? Dit is aan de retour die ik als allereerste had getest en ik 100% zeker van was dat die dicht was
Het werd me al snel duidelijk wat er fout gegaan is. Het moment dat ik het lek aan het dichten was aan de pompput was hij het terras aan het uitlijnen. Hij heeft een betonijzer (om zijn draad aan te spannen) los op mijn retour geklopt. Een gat was er niet in maar de bocht was gebarsten. Nochtans druk PVC. Hij moet dus stevig geklopt hebben. Langs ene kant een opluchting want ik was einde raad.

Het lek werd gedicht en sinds gisteren is de vijver een bijhorend terras afgewerkt.
Hier het resultaat :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eindelijk kunnen mijn koi naar hun nieuwe thuis komen. :D :D :D

Leor_0251

Bericht door Leor_0251 » 08 mei 2019, 23:23

Heel netjes! Ben benieuwd hoe de rest van tuin word! Ik blijf deze zeker volgen!
Beetje jammer van alle problemen maar blij dat dit allemaal is opgelost!👍🏻

ferdy.1234

Bericht door ferdy.1234 » 09 mei 2019, 19:11

Knappe vijver in wording ! Ook mooie afwerking !
Goed dat in deze fase het lek is gevonden want als het terras volledig af was.....was het moeilijker geweest.
Groeten Ferdy

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”