De vijver van Lex

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
Oldtimer

Re: De vijver van Lex

Bericht door Oldtimer » 24 feb 2019, 19:55

Dank Tom

Oldtimer

Bericht door Oldtimer » 27 feb 2019, 18:24

Vanavond met de stratenmaker gesproken over het plaatsen van de keerwanden voor de goot en filterkamer. Het wordt wat serieuzer allemaal en heb weer even een vraag.

In de betonnen bodem komen bodem drains.
Daarna wordt eerst een dunne isolatie en daarna folie geplaatst.

Is er bij de gangbare bodemdrains nog een soort ring die je als afsluiting van de folie, over de folie rond de drain kunt plaatsen.

Hoe wordt dit normaliter gedaan?
En waar wordt vijverfolie mee gelijmd??

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 27 feb 2019, 21:46

Oldtimer schreef:
27 feb 2019, 18:24

Is er bij de gangbare bodemdrains nog een soort ring die je als afsluiting van de folie, over de folie rond de drain kunt plaatsen.

Hoe wordt dit normaliter gedaan?
En waar wordt vijverfolie mee gelijmd??
Als de folie op de flens van de bodemdrain ligt, dan kan u het gat in de folie maken, tussen de folie en bodemdrain TEC7 spuiten, dan de bijhorende flens met vijzen bevestigen zodat de folie met de TEC7 op de flens van de bodemdrain wordt gedrukt en de TEC7 er van tussen komt .... en klaar
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

Oldtimer

Bericht door Oldtimer » 27 feb 2019, 21:51

Dank oor je uitleg Marc, ik zal de bodemdrains binnenkort bestellen dat zie ik ook hoe dat zit.

Oldtimer

Bericht door Oldtimer » 28 feb 2019, 18:13

Is dat deze Marc?

Is het aan te raden de vijverfolie zelf te plaatsen/plakken/ föhnen zelf te doen of moet ik dit beter maar laten doen.
Bijlagen
IMG-20190228-WA0000.jpg
IMG-20190228-WA0000.jpg (6.46 KiB) 378 keer bekeken

Oldtimer

Bericht door Oldtimer » 01 mar 2019, 09:29

Dag Vijverbouwers,

Werkt een airlift op langere afstand, zie de rode lijn op bijgaande tekening
Bijlagen
Vijver voor folie2.jpg
Vijver voor folie.jpg

Guyke

Bericht door Guyke » 01 mar 2019, 09:54

Hallo,

Die goot waar je over spreekt is dat een open kanaal naast de vijver waarin het waterpeil even hoog komt te staan als in de vijver?
Als dat het geval is dan is dit evengoed vijver en is de lengte van de retoer airlift de lengte tot aan die goot.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

Oldtimer

Bericht door Oldtimer » 01 mar 2019, 12:18

Dat klopt Guyke, de goot staat in directe verbinding met de vijver en het waterpeil is dus net zo hoog.

Guyke

Bericht door Guyke » 01 mar 2019, 12:42

Hallo,
Oldtimer schreef:
01 mar 2019, 12:18
Dat klopt Guyke, de goot staat in directe verbinding met de vijver en het waterpeil is dus net zo hoog.
Dan telt in feite die 8 m niet mee.
Het enige dat er dan verschilt is de stroming die anders in de vijver ontstaat nu in de goot plaats heeft
en in de vijver minder merkbaar is door de breedte van de goot.
De terugloop in de vijver is deze ook 80 cm breed?

mvg
Guyke

Oldtimer

Bericht door Oldtimer » 01 mar 2019, 14:01

De goot is in aansluiting op de vijver ook 80 cm Guyke

Desnoods maak ik twee airlifts, 1 voor in de vijver en 1 voor einde goot.
Ik denk dat die stroming belangrijk is.
Ik wil kijken of ik de afzuiging van de drains ook op een of andere manier rechtstreeks in de goot kan krijgen, al is het maar van 1 drain, of van beide drains in de goot..
In de goot wil ik toch planten hebben, misschien in korfjes en dan is die ontlasting die met de drain meekomt mooi voor de planten en afbraak.

En niet in de laatste plaats Guyke, dank voor het meedenken. Heb nog nooit een vijver gebouwd en je kennis is zeer welkom.

Guyke

Bericht door Guyke » 01 mar 2019, 15:29

Hallo,
Oldtimer schreef:
01 mar 2019, 14:01
De goot is in aansluiting op de vijver ook 80 cm Guyke

Desnoods maak ik twee airlifts, 1 voor in de vijver en 1 voor einde goot.
Ik denk dat die stroming belangrijk is.
Ik wil kijken of ik de afzuiging van de drains ook op een of andere manier rechtstreeks in de goot kan krijgen, al is het maar van 1 drain, of van beide drains in de goot..
In de goot wil ik toch planten hebben, misschien in korfjes en dan is die ontlasting die met de drain meekomt mooi voor de planten en afbraak.

En niet in de laatste plaats Guyke, dank voor het meedenken. Heb nog nooit een vijver gebouwd en je kennis is zeer welkom.
Hier ben ik niet mee.
De drains moeten éérst naar het filter. Als je deze op de retoer naar de vijver zet dan pomp je het vuil gewoon rond.
Je wil plantjes in die goot en dat kan maar vissen zou ik daar niet toelaten. Als je dat toch wil dan kan je de ruimte dat die goot inneemt
beter ineens bij de vijver nemen en de retoer ( die 8 meter ) in buis van 160 maken.
De plantzone die je dan terug wil kan je maken via drijfeilanden of via ophanging aan de rand van de vijver.
Als de vijver een 26 m³ is kan dit met 1 airlift werken.

mvg
Guyke

Oldtimer

Bericht door Oldtimer » 01 mar 2019, 19:19

Begrijp je uitleg Guyke.
Ik kan er inderdaad voor kiezen vissen wel of niet toe te laten door middel van RVS gaas maar da's een zorg voor later.
Het is al mooi dat met de airlift die 8 meter niet voor problemen zal zorgen.
Eventueel kan ik er een pomp tussen zetten voor het geval dat een keer nodig mocht zijn.

Dank weer zover.

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 01 mar 2019, 22:11

Oldtimer schreef:
28 feb 2019, 18:13
Is dat deze Marc?

Is het aan te raden de vijverfolie zelf te plaatsen/plakken/ föhnen zelf te doen of moet ik dit beter maar laten doen.
De gewone TEC7 is meer dan goed, enkel geen transparante versie nemen , met de Tec 7 Track heb ik geen ervaring

Zelf doen lukt prima hoor ,
Net voordat u de tec7 tussen folie en de bodemdrain gaat spuiten is het aan te raden om eventueel een tweetal vijzen of voorlopig enkele nagels te voorzien doorheen de folie in de voorgeboorde openingen van de bodemdrain, en dit omdat u dan niet aan het sukkelen gaat na het spuiten van de silicone om de flens te bevestigen en op zoek te gaan naar de voorgeboorde openingen voor de vijzen ....
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

Oldtimer

Bericht door Oldtimer » 02 mar 2019, 10:06

De gaatjes in de rand van de drain snap ik, haha.

Is die Tec7 die je gebruikt voor de drains een Siliconen kit ? Want je hebt een hele "lijn" van Tec7.

En lijm je met de Tec7 ook de vijverfolie aan elkaar of is daar die Firestone lijm serie beter voor.(YouTube)

Guyke

Bericht door Guyke » 02 mar 2019, 10:50

Hallo,

Het best is om de benamingen van materialen te vermelden.
zo kan men het hebben over vijverfolie. echter over wat heeft men het dan, epdm firestone, everflex, pvc folie, ....
Ieder materiaal heeft zijn eigen verwerkingsmethode en lijmen.
Ik zou epdm firestone nooit met tec 7 gaan verlijmen, trouwens geen enkele vijverbekleding zou ik daar mee verlijmen.
Voor die verlijmingen ( dichtingen ) zijn er rubberseals die daar veel beter voor zijn.
Ik heb bv hier zelf een nieuwe veranda geplaatst en ik mocht om de dichting tussen veranda en blauwe steen te doen ook geen tec 7 gebruiken.
Bv een drain : je gaat 2 verschillende materialen dichten. Echter als de hechting van de gebruikt lijm op een van deze materialen niet optimaal is dan
ga je het in feite nog erger maken. Normaal is zo een drain gemaakt om een waterdichte verbinding te maken zonder van alles en nog wat er tussen.
En omdat het kunststof is kan men ook geen grote kracht gaan uitoefenen op die bevestigingsschroefjes. Er zijn er die langere schroefjes gaan gebruiken, dikkere, door die meestal veel te dikke verlijmingslagen, en als de behuizing waarin het schroefje draait barst door de spanning is het bijna onherstelbaar.

Het is maar hoe ik er tegenover sta en wat ik al gezien heb in vijvers.

mvg
Guyke

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”