Strakke polyesteren vijver voor nieuwbouw

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
Wottel

Re: Strakke polyesteren vijver voor nieuwbouw

Bericht door Wottel » 07 mei 2019, 15:59

Ok we zijn na lange tijd eindelijk klaar met alles goed voor te bereiden. Morgen beginnen de werken aan onze vijver.
Het plan is ondertussen gewijzigd. De vijver zal volgende opbouw hebben :
74656
Ons eerste idee was om de drukfilter in te graven in de keermuur of lager (zie tekening):
74660
Na lang nadenken ben ik op het idee te komen om een soort technische ruimte te maken in de nabijheid van de vijver.
Deze "bak" zal gemaakt worden in hetzelfde materiaal (azobe) als onze keermuren. Ik zal de bovenkant afwerken zodat alles goed beschermd is tegen alle weersinvloeden van buitenaf
Dit laat toe om de drukfilter,pomp voor zuurstof,stopcontacten,viseten,... weg te stoppen in 1 ruimte:
74662
74661
Ik zal ook aan wachtbuis laten aansluiten van 110 diameter die openblijft en uitkomt in deze ruimte. Het water zal dus tot niveau water blijven staan in deze buis (communicerende vaten). Dit lijkt me ideaal om later nog wijzigingen te maken bij vervanging verlichting, filter,pomp,... .
74658
De overloop zal als volgt worden afgewerkt:
74659

Hopelijk is dit voor jullie een beetje duidelijk ;cool;
Ik volg de werken aan onze vijver vanaf morgen goed op en post regelmatig feedback :good:

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx » 07 mei 2019, 20:07

Kan je niet beter 2 bodemdrains plaatsen?

jocca

Bericht door jocca » 07 mei 2019, 20:24

technische ruimte zeker goed isoleren (maar ook nog kunnen laten verluchten) of bij de eerste beste vorst vriest alles stuk (vorige winter veel horrorfoto's gezien van ganse filters die stukgevroren waren).

frankske

Bericht door frankske » 07 mei 2019, 20:28

Zoals Fredje zegt, ik zou ook 2 bodemdrains steken.

Wottel

Bericht door Wottel » 07 mei 2019, 23:16

De technische ruimte kan inderdaad geïsoleerd worden. Dit kan ik makkelijk voorzien (niet onbelangrijk dus bedankt!)
Bodemdrains kunnen moeilijk geïnstalleerd worden omdat de betonplaat reeds gegoten is... . Op zich niet onmogelijk om te kappen,... Ik ga er ook vanuit dat zo een installatie voor drains het kostenplaatje zal opdrijven. Het blijft voor ons een relatief kleine siervijver waar we weinig vissen in kunnen thuisbrengen gezien de beperkte opp en diepte.

jocca

Bericht door jocca » 08 mei 2019, 04:26

bodemdrain kost amper iets hoor ... rond de 25 euro of zo ... enige wat je idd moet doen is schijven en kappen in de betonplaat en de pomp anders gaan opstellen.
Is geen must, maar wel een flink gemak, anders ga je vrij vlug vuil op de bodem krijgen die je er amper tot niet nog uit krijgt (buiten stofzuigen).
Ga je met planten werken dan zijn bodemdrains niet echt aan te raden, die gaan bv zuurstofplanten mee opzuigen ...

Wottel

Bericht door Wottel » 10 mei 2019, 19:19

:Yahoo: Yess we zijn begonnen met de eerste werken!
Ziehier het resultaat:
74681
Volgende week doen we verder.... wordt vervolgd.

Infrasuri3

Bericht door Infrasuri3 » 14 mei 2019, 20:02

Welke vis wil u hierin brengen ?

Wottel

Bericht door Wottel » 29 mei 2019, 12:00

We gaan toch een poging ondernemen om een 4-tal koivissen over te brengen van de vijver van mijn schoonvader (die er sowieso teveel heeft) naar de onze.
Onze installatie zal een drukfilter zijn van voldoende capaciteit in combinatie met beluchting.

Klein technisch vraagje waar ik niet direct een antwoord op vind;
We gaan 2 gaten moeten boren in de vijverwand (zie bovenstaande technische tekeningen):
1> voor de doorvoer van de pomp
2> wachtbuis

Uiteraard met klokboor op de juist diameter maar ik stel me vragen hoe we dit verder moeten aanpakken:
wanneer het best deze gaten boren (voor,na cementering,polysteren,...) + hoe maak je het geheel waterdicht (rubbers,polyesteren,...)

Thanks!

ferdy.1234

Bericht door ferdy.1234 » 29 mei 2019, 12:40

Hallo,
Ik zou de gaten boren voor het cementeren en je buis een klein beetje laten uitsteken.
Hier kan je achteraf perfect op polysteren.
Ofwel kan je ook met wanddoorvoeren werken.

PS: ik zou geen koi in deze vijver zetten.
Mvg
Groeten Ferdy

Wottel

Bericht door Wottel » 05 jun 2019, 21:10

Bedankt voor de feedback.
Ik heb me hier al zitten doodzoeken voor meer technisch inzicht te krijgen over:
-hoe plaatsen van wanddoorvoeren en op welke manier deze verbonden worden
-wanneer deze moeten geplaats worden (voor of na polyester)

ik heb een nieuw schetsje gemaakt die weergeeft hoeveel gaten er moeten voorzien worden:
74848
74847

Volgens mij zijn er 4 doorvoeren nodig:
1) doorvoer gefilterd water naar vijver
2) doorvoer vijverwater naar filter
3) overloop
4) doorvoer wachtbuis voor het doortrekken van draden verlichting en zuurstofslangen. In 1 van mijn voorgaande schetsen kan je zien dat deze wachtbuis ten alle tijde onder water zal staan (communicerende vaten tot de technische ruimte). Gaat dit geen broeihaard zijn voor algen/vuil?

:D big thanks allready!

ferdy.1234

Bericht door ferdy.1234 » 06 jun 2019, 12:53

Doorvoeren plaatsen voor het polyesteren.
Volgens mij ga je dat kunnen zien in mario zijn topic ...daar kan je veel goede zaken in vinden...
Ook zou ik geen wachtbuis met water laten stilstaan....stilstaand water is niet ok...
Voor je lucht in de vijver te krijgen mets je best gewoon een pvc buis in de muur ...diameter 20 ofzo... kan je nog altijd een kraantje op zetten om lucht te regelen.
Welke lampen ga je plaatsen ? 4 stuks ?
Groeten Ferdy

mario1

Bericht door mario1 » 10 jun 2019, 07:22

Sorry voor het late antwoord :oops:
Inderdaad Ferdy, doorvoeren maken en plaatsen kan je zien in mijn topic.
Via pagina 21 zie je enkele retouren van filter naar vijver viewtopic.php?f=17&t=11041&start=300
Pagina 60 viewtopic.php?f=17&t=11041&start=885
Pagina 65 viewtopic.php?f=17&t=11041&start=960

Op dezelfde manier heb ik ook de bodemdrains vijver en drains filter gemaakt.
Bij deze dus enkele duikboten van bodemdrains :dance: viewtopic.php?f=17&t=11041&start=60
Deze zijn wel diameter 160mm, maar kan je eigenlijk in alle formaten maken :wink:
Hoop dat de topicstarter hier wat aan heeft..... uiteraard mag iedereen hier wat lenen ;cool;

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”