Vijverbouw Edwin in Made

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
madinees

Vijverbouw Edwin in Made

Bericht door madinees » 26 nov 2018, 22:41

Goedeanvond,

Ik heb veel gelezen op een ander forum over de bouw van een ideale Koi-vijver. Aangezien het daar wel heel erg stil is en het toch fijn is om wat feedback te krijgen heb ik mij hier maar aangemeld.
Facebook is ook fijn maar lastig om wat terug te lezen.

Ik ben druk bezig een nieuwe koi-vijver te bouwen, van het weekend het filter aangesloten, nog even in by-pass modus (omdat ik de spoelpomp en luchtpomp nog moet installeren).
Heb paar keer gemeten, door filterbak leeg te trekken, en pomp nu ongeveer 28-29m3 per uur rond (volgens 'kenners ' prima op een vijver van ca. 20m3).
Waterhoogte ben ik ook blij mee, toch goede keuze geweest om filter iets hoger te zetten. Skimmer heeft er veel invloed op merk ik, loopt trouwens ook boven verwachting goed.

Komende week naar luchtpomp en spoelpomp kijken. Vooral de laatste maak ik mij zorgen voor de winter. Hij is van gietijzer en er staat vaak stilstaand water in (staat naast het filter, niet erin).
Misschien iets van vorstberschermings-verwarming in put monteren. Hoe hebben jullie dat? / zouden jullie dat doen?

Verder valt me op dat het water goed ronddraaid maar dat er toch veel blad op de bodem blijft liggen. Heb een 45 graden bocht op een retour gezet en scheelt wel iets. Bij de vorige vijver, zelfde oppervlak, maar 90cm diep en veel minder flow leek dit beter te gaan? Wellicht doordat er geen vissen in zitten?

Feedback is welkom.

Bedankt.

Ps. reigerverschrikker is ook al in opleiding ;-)

Filmpje van de vijver: https://youtu.be/UADCOlbeXC0

poutie

Re: Vijverbouw Edwin in Made

Bericht door poutie » 27 nov 2018, 13:21

Welkom bij de Koivrienden :D
Mooie vijver :good:
Best zou je filterput goed afdekken voor de winter !
Grts Luc.

madinees

Bericht door madinees » 27 nov 2018, 20:10

poutie schreef:Welkom bij de Koivrienden :D
Mooie vijver :good:
Best zou je filterput goed afdekken voor de winter !
Grts Luc.
Dank je! Ik houd het weer in de gaten en heb een grote rol noppenfolie klaarliggen voor deze winter.
Die doe ik er op mocht het streng gaan vriezen. In het voorjaar maak ik een net houten deksel met gasveren.

Maak me toch een beetje zorgen voor de spoelpomp. Ik heb een beregeningspomp in de schuur die er op lijkt en die is al eens kapotgevroren in de winter.
Zit te denken om er een kleine verwarming naast te maken. Of is dat onzin? In principe zal hij ieder uur wel een keer spoelen, ook in de winter?

Edwin

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 27 nov 2018, 21:15

Hoi Edwin,

Welkom bij de koivrienden en u hebt het daar mooi voor mekaar :D
Zeer mooie strakke vijver en netjes afgewerkt raam via een u-profiel :good:
Prima plan om voorlopig met noppenfolie het filter te beschermen ( zorgen dat de wind er nergens onderdoor kan :wink: ) en zou me geen zorgen maken over de spoelpomp die in het water is opgesteld

Bladeren die op de bodem blijven liggen is inderdaad normaal als er geen of nauwelijks vissen aanwezig zijn
Het filter , is dit enkel en alleen met BWB of ook matten en zijn er plannen voor trickle ?

Tja, het is niet alleen op een ander dat het kalm is, want ook hier kennen we rond deze tijd van het jaar een zeer kalme periode :wink:

Groetjes

marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

madinees

Bericht door madinees » 27 nov 2018, 21:32

Dank je!

De spoelpomp komt buiten het filter te staan, dat is juist het 'probleem'.
Het is een Makoi Biodrum 50 waar een Oase beregeningspomp als spoelpomp dient, die moet er buiten.
Vandaar mijn angst.

Filteren wil ik in eerste instantie proberen met alleen een bewegend bed. Ik ga hier in het begin van het seizoen met voeren rekening mee houden.
Ik heb reeds 2 pompen voorzien, mocht het toch niet stabiele waterwaarden opleveren dan kan ik altijd nog een trickle bijzetten. Probleem vind ik dat het niet zo mooi is.
Optie kan ook nog zijn om de helft van de filterbak vol matten te steken, ik denk dat ik dan nog wel genoeg ruimte voor een bewegend bed heb.

Gr,
Edwin

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 27 nov 2018, 21:46

Ok, nu begrijp ik het en zal inderdaad noodzakelijk zijn om af te dekken, en met noppenfolie hou je al flink wat vriestemperaturen buiten :D

BWB alleen werk bij de een prima, en bij de andere te eenzijdig , zeer merkwaardig en als u dit opvolgt en rekening mee houd met op termijn matten en of trickle als dit nodig is , dan kan het niet fout gaan

Al koi in het voorruitzicht , want ook daar zien we graag foto's van voorbijkomen :D

Groetjes

marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

madinees

Bericht door madinees » 27 nov 2018, 21:53

Zal ik zeker doen! Ik heb van het voorjaar alles opgeruimd (steuren, wat kois) en heb deze winter al wat vissen aangeschaft die bij de dealer zwemmen.
Vijver is ca. 20m3 en ik wil beginnen met een stuk of 10 nisai van max 40cm.
Dit om de boel niet te zwaar te belasten en daarna rustig te kijken wat ik mooi vind.

Doel is uiteindelijk een 15 tal vissen op 20m3. Als ze groter worden wellicht een paar minder.

Gr,
Edwin

Ps. hoe plaats ik hier een foto?

hteunissen

Bericht door hteunissen » 28 nov 2018, 12:32

Boven het kader waar deze tekst word getypt staat helemaal rechts de knop Galerij
Als je hierop klikt kom je in je eigen album en zoek je een foto welke je wil plaatsen
Onder de foto staat " voeg foto toe aan posting " , klik hierop en de foto komt automatisch in je posting.
Nadat je klaar bent druk hieronder op bevestigen en je bent klaar.

Guyke

Bericht door Guyke » 28 nov 2018, 16:22

Hallo,
madinees schreef:
Hier heb ik het eens in beeld voorgesteld om foto's te plaatsen.

https://www.koivrienden.com/phpBB/viewt ... 43&t=15871" onclick="window.open(this.href);return false;

De foto's mogen echter niet te groot zijn ( bv 1000 x 800 )
Om foto's te verkleinen kan je hier een aantal progjes bekijken.

https://www.koivrienden.com/phpBB/viewt ... 51&t=15808" onclick="window.open(this.href);return false;

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

Ronny66

Bericht door Ronny66 » 04 dec 2018, 09:07

Hallo Edwin welkom bij koivrienden,
Mooie strakke vijver, daar hou ik wel van ben benieuwd naar de verdere afwerking.

Groeten Ronny
Koi vijver 11 kuub
Befil trommelfilter met 68 micron gaas
BWB 510L - 1bodemdrain - 1 skimmer
Vijverbouw viewtopic.php?f=17&t=18843

Guyke

Bericht door Guyke » 04 dec 2018, 09:28

Guyke schreef:
28 nov 2018, 16:22
Hallo,
madinees schreef:
Hier heb ik het eens in beeld voorgesteld om foto's te plaatsen.

viewtopic.php?f=43&t=15871" onclick="window.open(this.href);return false;

De foto's mogen echter niet te groot zijn ( bv 1000 x 800 )
Om foto's te verkleinen kan je hier een aantal progjes bekijken.

viewtopic.php?f=51&t=15808" onclick="window.open(this.href);return false;

door dat de site een upgrade heeft gehad zijn bovenstaande linkjes niet meer geldig :oops: ( Guyke )

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

madinees

Bericht door madinees » 08 dec 2018, 17:49

Update:

Ik durf best te zeggen dat ik redelijk handig ben met een computer, echter foto's uploaden hier valt (me) niet mee.
Daarom maar even een filmpje gemaakt.

Vandaag nog wat aan de vijver gewerkt:

- Trapje in filterput gemaakt
- Spoelpomp aangesloten
- Luchtpomp op bewegendbed aangesloten (pomp vooraf membramen vervangen)
- Besturing trommel aangesloten

Filter draait nu en lijkt goed te gaan. Bypasses heb ik afgesloten flow is nog gelijk.

Paar opvallende zaken:
- Houd rekening bij het kopen van een trommel of de spoelpomp in- of extern zit.
Bij deze zit hij extern met als gevolg dat ik een vorsbescherming (lees verwarming) in de filterput moet maken.

- Mijn filtermedia, kaldness k1, wordt door het filterrooster gezogen! Niet echt handig, maar weer eruit gehaald. Wel zonde van het geld.
Iemand een idee voor een goed maar iets grover medium?

- Ik vind de beweging in mijn bewegend bed erg tegenvallen (zie filmpje). Heb de pompmembramen vervangen en alles met een pvc (32mm) leiding aangesloten.
Aan de pomp met een 10mm slang, die had ik voorheen ook maar leek toen meer lucht te hebben in de vijver dan nu in bwb.
Of is het gewoon normaal? Pomp is een Koi-Pro 100, wel 8 acht jaar oud.

Tips en of opmerkingen zijn welkom!

Rob83

Misschien toch handig om voor de vordt een eventueel tijdelijk deksel op de put te

Bericht door Rob83 » 09 dec 2018, 00:11

Edwin,

Over je filterput in de winter.
Ik zou 'm zelf zeker wel afdeken. Heb zelf vorig jaar gemerkt dat vooral de wind zorgt voor veel kou. En dat ga je denk ik met alleen een rol noppenfolie niet weghouden.
Misschien toch handig om voor tijdelijk een soort van deksel over de put te maken. Dan kan je je spoelpomp ook verwarmen, anders verwarm je alleen maar de buitenlucht en blijft de warmte niet hangen rondom de pomp.
En dan kan je ook met bijvoorbeeld een vorstvrijlint je hele put vorstvrij houden.

Je medium wordt door je filterrooster heengezogen? Is het rooster dan te groot voor het gebruikte medium?
Toen ik zelf mijn meerkamerfilter aanpaste naar bewegend bed, had ik ook dezelfde problemen met het K1. Ik heb toen een bladvanger voor in de dakgoot (= een halfronde 'buis' van kunststofgaas die je in de dakgoot kan leggen) op maat geknipt van de maat van het onderrooster en met tieraps vastgemaakt.
Sindsdien geen problemen meer gehad. Misschien is dit voor jou ook een oplossing om de mazen in het rooster te verkleinen?

Ik heb zelf niet 1 luchtschotel, maar meerdere luchtbollen onderin het bewegend bed liggen. Geeft een veel gelijkmatiger luchtopbrengst over de hele bak. Bollen zijn met tieraps vastgemaakt aan het bodemrooster om ze op hun plek te houden.

Rob

P.s. Made, daar ben ik vlakbij opgegroeid en wonen mijn ouders nog steeds in de buurt...

madinees

Bericht door madinees » 09 dec 2018, 08:33

Dank je,

Afdekken ga ik ook zeker doen hoor. Tijdelijke constructie met paar lagen noppenfolie eromheen.
Kachel is maar een 100 watt infarood paneel, richt ik op de spoelpomp en waterleiding. Zal denk alleen nut hebben als er een 'dak' op zit.

Roosters lijkt inderdaad te groot voor k1, beetje vreemd van filterbouwer. Heb ze die feedback ook gegeven voor toekomstige klanten.
Membraamschotel zat er standaard in, dus neem dat wel voldoende moet zijn. Gaat me er meer om dat ik geen vergelijkingsmateriaal heb dus weet niet of de hoeveelheid lucht voldoende is.
Mijn gevoel zegt dat beetje weinig is ondanks zware pomp.

Gr,
Edwin

A&E

Bericht door A&E » 09 dec 2018, 09:07

Ik heb zelf ook de koi-pro 100, maar wel met 4 grote 25 cm luchtschijven en dit op een vijver van 10 kuub. Als ik deze aanzet is het net een bubbelbad.

Jij probeert 100 liter door 1 kleine schijf te duwen, dat gaat niet werken.

Check eens of je luchtpomp niet te warm wordt, want ik vermoed dat hij zijn druk niet kwijt kan.

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”