Zo goed beschermd tegen de reiger?

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
roeller

Zo goed beschermd tegen de reiger?

Bericht door roeller » 26 sep 2018, 08:53

Hallo allemaal, ik ben bezig met het bouwen van een vijver en wil goed beschermd zijn tegen de reiger.

De vijver staat in het midden van een terras. De reiger heeft voldoende aanvlieg en land mogelijkheden.
Daarom wil ik op de rood getekende lijn schrikdraad leggen. Mijn vraag is echter,.. de reiger kan nu niet meer op de rand staan, maar zal de reiger vóór de rand gaan staan? (op het terras)

Op wikipedia zie ik dat een blauwe reiger max. 80cm groot/hoog kan worden. De vijver is 43cm hoog.
Mocht de reiger op het terras staan, dan zullen zijn baardharen misschien wel de schrikdraad raken..?

Iemand een advies?

73001

(ps, ik had dit bericht al op een ander forum in een verkeerd topic gepost, maar dat heb ik verwijderd omdat het daar off-topic was :dash: )

JordiW

Re: Zo goed beschermd tegen de reiger?

Bericht door JordiW » 26 sep 2018, 09:32

Advies voor de reiger niet maar wat ik me wel af vraag... Hoe dik zijn de stenen voor boven het maaiveld? Deze lijken me extreem smal zo op de foto en lijken gekit te zitten?

Ben bang dat je op deze manier geen last gaat krijgen van reigers maar van natte voeten...

willem v d

Bericht door willem v d » 26 sep 2018, 09:56

Een reiger kan ook op de stoep blijven staan.
Ik zou zeker draden spannen.
Wat betreft je wand... deze gaat breken als je het niet sterker gaat maken.
Ook jou diepte, van ongeveer 120 cm, zal onvoldoende zijn.
Ik zou mij dus meer zorgen maken over de diepte en de waterdruk dan om een reiger

Guyke

Bericht door Guyke » 26 sep 2018, 10:56

Hallo,

Ik heb mijn bedenking over het reigersysteem. De vogel moet de 2 draden raken ( er op landen of stappen ) om het te voelen. Wat ik weet ( zoek maar eens op u-tube ) dat de veren van een reiger zeker niet de beste geleiders zijn van electriciteit. Op u-yube zie je de reigers gewoon vissen tussen of onder de draden door. Er is wel een verschil tussen het huis tuin en keukenmodel en hetgeen er gebruikt wordt rond de wei om paarden en runderen binnen te houden.

Met dit systeem moet hij boven op de draden gaan staan om het effect ten volle te voelen.

mvg
Guyke

roeller

Bericht door roeller » 26 sep 2018, 17:42

De vijverblokken zijn 10cm dik, dit is van BASALT (Basalt heeft bijna dezelfde sterkte en het soortelijk gewicht als diamant).

Alle vijverblokken zijn ingesneden en er liggen 2 stalen constructies in om de trekspanning op te vangen. De constructies zijn van RVS, 35mm breed en 4mm dik.
Daar hebben we een tijdje over nagedacht en aan berekend en daar vertrouw ik inmiddels wel in. (het is natuurlijk wel altijd afwachten)
De blokken zijn gekit met speciale Sika kit.

Ik maak me echt meer zorgen om de reiger.

Geloofd iemand erin dat de reiger voor de vijver zal gaan staan en dus niet op de rand?

AVG

Bericht door AVG » 26 sep 2018, 17:59

Hoi Roeller,

Een Reiger wordt zelfs nog wat groter dan U aangeeft, bijna een mtr. is geen uitzondering ( als het gaat om de blauwe Reiger )

Onze vijver ligt ook zo'n 45 cm boven het maaiveld, de deklaag is ong. 20 'a 25 cm breed, vanaf de toplaag gerekend bevindt het waterniveau zich 25 cm lager.
In het midden van de dekstenen zijn kunststof paaltjes geplaatst - zie vijvervoorstelling >mijn bijschrift - , in al die jaren geen last van de Reiger gehad ( dat was bij de vorige vijver wel anders )

Uw situatie komt denk ik geheel anders te liggen gezien hoogte,breedte etc.... zonder beveiliging zal de Reiger met gemak zijn slag kunnen slaan, echter, met die paaltjes waar ik op doel is dat simpel op te lossen. Nu hoor ik u bijna denken, die paaltjes vind ik niet mooi, maar je moet toch wat :D
Er zijn genoeg andere oplossingen te bedenken die in de handel verkrijgbaar zijn zoals: waterstraal, brulkikker, flitslicht en meer van dat.... Dure oplossingen, waarvan ik nog nooit heb gelezen dat ze ook werkelijk werken, of maar tijdelijk.

Peterj

Bericht door Peterj » 28 sep 2018, 23:03

In mijn plannen voorzie ik een aantal plantenbakken waar geen vis in kan: soms tot 50cm diep met waterplanten, andere met hogere planten zullen onvoldoende groot, of te onstabiel zijn voor de reiger om erop te kunnen stappen. In de veronderstelling dat een reiger geen 60cm verder in het water nog een vis kan strikken, zal dat op die plaatsen mijn reigerbescherming zijn. Hopelijk lukt dat.

Vandaar deze redenering: In jouw geval, roelier, zal je met die hoogte en met die bedrading misschien aan minder genoeg hebben?
Helemaal gek van vijvertjes en water-ver-sier, liefst met enkele koi-diamantjes erin.
Plannen voor een vijver over een 2-tal jaar, nu is er al een put waar een trampoline in staat.

Peterj

Bericht door Peterj » 28 sep 2018, 23:22

En toen zag ik dit filmpje.... verontrustend :dash: :oops: :oops: :oops:

Helemaal gek van vijvertjes en water-ver-sier, liefst met enkele koi-diamantjes erin.
Plannen voor een vijver over een 2-tal jaar, nu is er al een put waar een trampoline in staat.

mario1

Bericht door mario1 » 29 sep 2018, 06:04

Ja het zijn heel stoute kerels en zeer moeilijk te stoppen eens ze de smaak te pakken hebben :kez:

jocca

Bericht door jocca » 29 sep 2018, 06:58

hier ligt er nu noodgedwongen een net op de vijver het volledig jaar rond, ook 5 schrikdraden boven elkaar (tot 1 meter hoog) en zolang het niet vriest staat er momenteel nog een scarecrow ook op de vijver (volgend jaar gaan dit 3 grondsprinklers worden). Hiermee hou ik ze voorlopig op afstand. Vorig jaar zaten ze op een bepaald moment met 2 samen aan de vijver

roeller

Bericht door roeller » 01 okt 2018, 15:49

Ik zie net dat filmpje... Kunnen reigers zwemmen ???? :cry: Het lijkt eventjes net een eend.

Ook het vliegend uit de lucht pikken.. daar kun je heel weinig aan doen. Je moet eigenlijk al zorgen dat hij niet eens kan kijken.. dus een halve meter ervoor al schrikdraad zetten.

Ik heb wel eens gehoord dat je ze het best kunt vangen... een beetje opstressen (heen en weer zwaaien) en dan loslaten, dan komen ze nooit meer. Aangezien reigers een territorium hebben zullen er ook geen andere reigers komen (ik weet niet of dit voor de mannetjes, vrouwtjes of beide geldt). Doodschieten heeft geen zin (en mag ook niet!), want dan komt er gewoon een andere het territorium overnemen.

bazzio

Bericht door bazzio » 01 okt 2018, 16:41

Ik heb het al vaker gezegd maar sinds deze overkapping met schaduwdoek geen reigers of aalscholvers meer in de buurt van mijn tuin gezien, terwijl er hier genoeg in de buurt zitten. Misschien toeval maar....
66927
66926

Burtje

Bericht door Burtje » 15 okt 2018, 14:32

In den Aldi staat een marterverschrikker ... Ook voor vogels. Deze stuurt golven uit en ook een ledstraal door de bewegingssensor. Zou dit de reiger kunnen verjagen ???

jocca

Bericht door jocca » 15 okt 2018, 15:32

hoi, neen die dingen werken voor geen meter ...
het is enkel gigantisch storend voor mensen die die mottige hoge fluittoon ook kunnen horen en horendol de tuin uit lopen :lol:
hier heeft er een jaar eentje buiten gestaan, even veel reigers als voordien.

Burtje

Bericht door Burtje » 15 okt 2018, 20:15

Ok Jocca. Dan weten we dit ook weer. Dank voor de reactie. Dat idee zit al in de vuilbak. Mvg. Michel

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”