PeterJ zenvijver met Airlift

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
Peterj

PeterJ zenvijver met Airlift

Bericht door Peterj » 24 sep 2018, 23:19

Hier een toekomstplan. Nog veel tijd tegen alles uitgevoerd wordt, dus het zal waarschijnlijk nog veel wijzigen, dus ook nog veel tijd om jullie suggesties te verwerken.

Eerste stap = volgend jaar: het toekomstige bezinkingsvat zal dan een eerste een vijvertje zijn, ideaal om ervaring op te doen.
Waarschijnlijk ook met een tijdelijke filter.
Alle andere opties en de 5x3m zen vijver komen later. Daar staat nu een trampoline (ingegraven, ovaal 3m x 4m80).

Dit moet je weten: EPDM vijver met sandwichpanelen, want voor grote beton-, metsel- en polyesterwerken is geen kennis en budget om het goed te (laten) uitvoeren.
Onder het U-profiel van de sandwichpaneelmuren komen betonplaten, die rusten op een stabilisé. Onder de vijverbodem ook stabilisé.
In een vijver zonder betonvloer is een gewone bodemdrain om problemen vragen. Zelfs met stabilisé heb ik eerder voorkeur voor reversed drains, en de buis met gaten.

De dimensioneringen van de aiflifts (pomp, diameter stijgbuis, diepte luchtinvoer, uitvoer model, diameter uitvoer) moet ik nog gaan vast leggen. Minstens 125mm stijgbuis (mogelijk 160, maar dan moet ik de rest van de filter flow mss ook uitbreiden), en een membraanschotel zal ook nodig zijn. Ik kreeg al enkele tips om te experimenteren vooraleer we die gaan bouwen.

Visjes: een 5 à max 10 kois (vnl tanchos) + 1 zeeltje + 1 zonnebaars.

Plantenbakken in de vijver zijn omdat ik dit graag zie, omdat die een barrière vormen voor de reigers, omdat dat gezond is, en omdat er uit die planten regelmatig plantenresten en waterbeestjes komen die de vissen graag eten. Als ik ooit het geluk mag hebben dat er romantiek en nakomelingen van de visjes in de vijver komen, dan kunnen de kleintjes daar ook beschutting zoeken.
De bakken zijn max 60cm diep, afgerond, zachte geperforeerde hdpe en epdm aan de buitenkant en aan de onderkant, de vissen kunnen eronder zwemmen (daar zal ook minder stroming zijn).
  • Onderste plantenbak op het plan: vnl zuurstof en onder-water planten
  • Bovenste plantenbak op het plan: hoger (die kant van de vijver komt op 0,5m van een haag.
Planten komen allemaal in kunststof kratten, met minimale lava vulling zodat er vooral wortels gevormd worden die hun filterwerk doen in het water. Ook de planten in het bezinkingsvat.

Grondplan:
72781

Dwarsdoorsnede (diepte):
72782
Laatst gewijzigd door Peterj op 25 sep 2018, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Helemaal gek van vijvertjes en water-ver-sier, liefst met enkele koi-diamantjes erin.
Plannen voor een vijver over een 2-tal jaar, nu is er al een put waar een trampoline in staat.

Budeltje

Re: PeterJ zenvijver met Airlift

Bericht door Budeltje » 25 sep 2018, 12:35

Wellicht een makkelijke oplossing voor je bodemdrain probleem. Je kunt tussen de betonplaten die je onder de muur legt ook stabilisé leggen als vloer. Dit is niet duur en een oplossing die eigenlijk iedereen kan uitvoeren. Probleemloos voor de bodemdrains. Je kunt er zelfs voor kiezen om dit alleen op het stuk met de bodemdrains zo te maken.

Guyke

Bericht door Guyke » 25 sep 2018, 13:31

Hallo,
Onder de vijverbodem zou ik betonplex platen verstevigen.
Zou ik niet doen, ook die betonplexplaten zullen na een tijd kapot gaan door vocht.

mvg
Guyke

mart-ang
Contacteer:

Bericht door mart-ang » 27 sep 2018, 17:39

kijk voor een zenvijver eens naar de vijvervoorstelling van gorisken
deze had een perfecte zenvijver naar mijn idee
eigenwijs is ook wijs.

vijver
overkapping

Peterj

Bericht door Peterj » 28 sep 2018, 11:34

Budeltje schreef:Je kunt tussen de betonplaten die je onder de muur legt ook stabilisé leggen als vloer.
Guyke schreef:Betonplexplaten > Zou ik niet doen, ook die betonplexplaten zullen na een tijd kapot gaan door vocht.
Geen betonplex platen, maar betonplaten die rusten op stabilisé. Of nog beter: stabilisé over heel de bodem. Dat is al een heel dankbaar eerste leerpuntje. Ik kijk of ik dit kan aanpassen in mijn eerste post zodat dit niet herhaalt. Bedankt, Guyke en Budeltje. [thank_you
Helemaal gek van vijvertjes en water-ver-sier, liefst met enkele koi-diamantjes erin.
Plannen voor een vijver over een 2-tal jaar, nu is er al een put waar een trampoline in staat.

Peterj

Bericht door Peterj » 28 sep 2018, 11:41

mart-ang schreef:kijk voor een zenvijver eens naar de vijvervoorstelling van gorisken
deze had een perfecte zenvijver naar mijn idee
Dat klopt. Zijn vijver zit vol goede tips en inspiratie, maar ik wel van een andere kaliber. Bedankt voor de tip.

Guyke

Bericht door Guyke » 28 sep 2018, 13:36

Hallo,

Wat ik niet goed kan volgen is de filteropstelling.
Corrigeer maar als ik het verkeerd bekijk.
Ik zie het water toekomen in het pf. Van daar splitst de terugvoer zich over 2 lijnen.
één lijn via crielzeef terug naar de vijver en de andere lijn via de zeven naar een meerkamerfilter terug naar de vijver.

Ik weet niet of dit nu wel een goed werkende oplossing zal zijn.
Zeven zijn ok voor wat grovere vuil maar 300 micron is toch nog steeds veel zweefvuil.
Ook zijn er 2 airliften die het water door die zeven trekken wat de dichtslibbing van de zeven versnelt en gaat iedere keer de flow door de meerkamer op en neer gaan.
Ook de stroming in de vijver zal steeds in onevenwicht zijn daar er op de tweede retoer er ook nog weerstand ondervonden wordt door de meerkamer.

is maar hoe ik het bekijk.

mvg
Guyke

Peterj

Bericht door Peterj » 28 sep 2018, 22:28

Je ziet het goed, Guyke.
Het probleem hier is dat 2 krachtige airlifts mogelijks te veel volume door de filter gaan trekken. Ik leest dat te veel en snelle doorstroming niet zo goed is voor de biologische werking. En toch is in een zen-vijver voldoende stroming en volume nodig. Daarom de redenering om beide airlifts niet gewoon na de filter te plaatsen.
Guyke schreef:Zeven zijn ok voor wat grovere vuil maar 300 micron is toch nog steeds veel zweefvuil.
Ook zijn er 2 airliften die het water door die zeven trekken wat de dichtslibbing van de zeven versnelt en gaat iedere keer de flow door de meerkamer op en neer gaan.
Ook de stroming in de vijver zal steeds in onevenwicht zijn daar er op de tweede retoer er ook nog weerstand ondervonden wordt door de meerkamer.
Maar je hebt een punt: er zullen misschien wel heel veel crielzeven nodig zijn, en er zal aan 1 kant meer stroming komen dan aan de andere. Wat zouden opties zijn om dat te voorkomen?
  • 1 collector in het midden - met de onbekende of we dat volume gaan halen?
  • 3 collectoren ipv 2: 1 in het midden (filter flow) + 2 aan de zijkant die uit de PF gevoed worden (zodat bezink vuil wel afgevoerd wordt via de drains) of rechtstreeks uit de vijver gevoed worden (eenvoudiger, kortere verbinding).
Ziet iemand nog andere opties?
Zijn er voor/nadelen aan de ene of de andere optie?

Guyke

Bericht door Guyke » 29 sep 2018, 09:43

Hallo,

om verder te brainstormen zijn er nog wat gegevens nodig.
zo bv wat voor driekamer is het, wat is de capaciteit ?
wat is de minimale gevraagde flow in de vijver of is het van zoveel mogelijk?

Waar ik ook nog een bedenking over heb is de retoer van de trickle.
De plaatsing op zich is ok maar de manier van het leidingwerk naar de vijver is het beter om symmetrisch te werken
om en zo gelijk mogelijke terugstroom te krijgen over de 2 retoerbuizen.

Die plantzones in de vijver zijn dat drijfeilanden of hoe moet dat bekeken worden.

mvg
Guyke

Peterj

Bericht door Peterj » 30 sep 2018, 21:51

Guyke, :good: merci om zo'n slimme vragen te stellen. Je doet me verder nadenken en dat leidt (hopelijk) tot een beter plan.

Hier is de laaste versie:
72843
Guyke schreef:Waar ik ook nog een bedenking over heb is de retoer van de trickle.
De plaatsing op zich is ok maar de manier van het leidingwerk naar de vijver is het beter om symmetrisch te werken
om en zo gelijk mogelijke terugstroom te krijgen over de 2 retoerbuizen.
Helemaal gelijk - dat is aangepast. Ter info: de retours zouden naar beneden gericht zijn om de retour flow te ondersteunen. Plaatsing onder de plantenbakken zodat het tekort daar gecompenseerd wordt en het vuil vanuit hoeken ook mee weggeblazen wordt.
Laatst gewijzigd door Peterj op 30 sep 2018, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Peterj

Bericht door Peterj » 30 sep 2018, 21:53

Meerkamer filter
Guyke schreef: zo bv wat voor driekamer is het, wat is de capaciteit ?
De definitieve specs heb ik nog niet. Ik heb nog helemaal geen ervaring met meerkamers en ga ervan uit dat mijn eerste realisatie snel aan vervanging/verbetering toe zal zijn. Daarom dacht ik, in afwachting van een meer definitieve versie later, om in het begin eerst een paar jaar met een tweedehands filter te werken, of met tonnen omdat dit flexibel aanpasbaar is naar gelang ik meer bijleer.
Wat ik al weet:
  • minstens 3 kamers met SB (kaldness) + BWB (kaldness of siporax + lucht) + matten (+lucht). Hoeveelheid kaldness in BWB zal afhankelijk zijn van voer (en dus vis) volume dat zal evolueren.
  • Allemaal upflow.
  • Stevige tussenschotten.
  • Elke kamer met met afvoer min. 50mm.
  • Zo weinig mogelijk flow hinderen voor airlift: alleen al hiervoor vermoed ik dat grotere filters meer geschikt zijn: er is zeker plaats.
  • Indien er extra kamers zijn: borstels (tussen BWB en matten), en/of matten zonder lucht (einde).
Is dit al goed? Waar moet ik verder op letten?

Peterj

Bericht door Peterj » 30 sep 2018, 21:57

Guyke schreef: wat is de minimale gevraagde flow in de vijver of is het van zoveel mogelijk?
Vijver zelf is 23m3.
Bezinkvat/plantenfilter zal zo'n 5m3 zijn.
Dan rest er nog wat volume in filters.

Ik heb het plan aangepast met 3 retours ipv 2 (een optie na een van de vorige tips over het plan), elk met een eigen collector & airlift.
  • De centrale retour zal vnl volume (flow) moeten trekken uit de filter. Voor de airlift dacht ik bv aan een SECOH (die werken ideaal op 170cm diepte) vernam ik, 60l en schotel. Met 125mm stijgbuis schat ik (obv van wat ik lees) toch zeker zo'n 15k liter/u. (dwz totaal vijver incl. PF om de 2u erdoor).
  • De 2 andere (identiek) moeten vnl stroming maken, en flow in de vijver verder helpen tot tegen de overkant. In de winter kunnen deze uit. Voordeel is natuurlijk dat ze via 160mm invoer krijgen zonder rem op. De buizen en vernauwingen op de vijver-retours (verborgen in/onder plantenbakken) zijn een ideetje voor opbouw, en enkel een optie: dat kan gemakkelijk helemaal veranderen (of verdwijnen) als dat in realiteit niet mee valt. Dan zullen ook de planten bakken aangepast worden. Voor airlift vertrek ik van dezelfde setup, maar met 40l SECOH pompen.

Peterj

Bericht door Peterj » 30 sep 2018, 22:21

Guyke schreef: Die plantzones in de vijver zijn dat drijfeilanden of hoe moet dat bekeken worden.
Je hebt me hiermee aan het nadenken gezet, daarom zag ook hier een verandering/verbetering in de update van het plan.
In elke hoek een constructie obv kunststof balken met daar rond bv "Nortene Cuadranet" (=kippengaas zonder metaal, enkel hdpe) aan de voorkant en onderkant (onderkant diep genoeg, zodat de wortels beschermd zijn). Die hangen aan bevestigingen aan de zijkant. Al bij al, gemakkelijk aanpasbaar. Planten (boven water, maar ook enkele onder) komen in kunststof geperforeerde fruitbakken daarin, met een heel dunne laag lava.

Guyke

Bericht door Guyke » 01 okt 2018, 00:52

Hallo,

Dat vind ik al een betere opstelling.
Als je 15 m³ door de driekamer wil halen bedenk wel dat de doorstroomcapaciteit van die driekamer hoger moet liggen als je dat met airlift wil bereiken.

Ook raad ik aan om op de aanvoer naar de stromingscollektors ook een zeef of ander filter te voorzien want als deze airlifts vrij hun water kunnen betrekken uit het pf zit het er dik in dat je een heel pak "vuil" gewoon terug in de vijver gaat blazen wat niet de bedoeling zal zijn.

Dat je de uitstromers van de trickle als bijkomende ondersteuning wou gebruiken had ik ook wel begrepen. Tracht zoveel mogelijk de haakse bochten uit het leidingwerk te houden daar dit fikse remmen zijn op de flow.

Wat betreft de algemene stroming in het systeem.
Er loopt normaal dus een 15 m³ door de driekamer ( dus ook door de vijver )
en 2 x ruim 20 m³ door het pf door de vijver. ( een 40 literpomp gaat hier meer dan 20 m³ verplaatsen )
Uitgerekend zal het pf ruim 55 m³ water moeten aankunnen en in de vijver zal een dito stroming lopen van 55 m³ en daar bij komt ook nog de uitstroom van de trickle.

Dan nog even over die 4 x 160 aanvoer naar het pf.
Op zich is 4 x 160 voldoende om dat water aan te leveren maar grote buizen hebben ook meer last van bezinkvuil in de buis.

Mijn gevoel zegt dat dit wel eens teveel van het goede zou kunnen zijn.

mvg
Guyke

Peterj

Bericht door Peterj » 01 okt 2018, 19:08

Guyke schreef:Dat vind ik al een betere opstelling.
Merci voor de hulp, Guyke. Ik heb er ook al een veel beter gevoel bij. Er zijn zeker nog meer details nodig, maar is nog tijd voor.
Guyke schreef:Ook raad ik aan om op de aanvoer naar de stromingscollektors ook een zeef of ander filter te voorzien want als deze airlifts vrij hun water kunnen betrekken uit het pf zit het er dik in dat je een heel pak "vuil" gewoon terug in de vijver gaat blazen wat niet de bedoeling zal zijn.
Eens het bezinkingsvat met de in- en uitvoeren is aangelegd, kan ik flexibel nog elementen toevoegen. Filtering voor de retours is zeker een optie.
Ook heb ik ergens opgevangen van Marcske dat "je kan (criel)zeven zo veel je wil, je moet uiteindelijk het zwevend vuil wel opvangen en wegkrijgen." Zo denk ik bv aan een kleine airlift in dat bezinkingsvat, 10l luchtpomp, die water stuwt door een klokkenspel aan fameuse kousen en zwevend vuil tegen houdt tot op heel kleine micron.

Zou ik kunnen bekomen dat dit nooit de flow hinder (ook als ik eens op verlof ga ;cool; ) door dit parallel met de crielzeef als invoer op te stellen? Water zal altijd de gemakkelijkste weg volgen: gestuwd water uit de airlift-aangevuld met lagere flow door crielzeef- komt eerst, en naar gelang de kousen vol of verstopt worden, dan zal de crielzeef (die ik dan wel op 300micron zou houden) overnemen. Heeft iemand zo al iets geprobeerd?
Guyke schreef:... uitstromers van de trickle... Tracht zoveel mogelijk de haakse bochten uit het leidingwerk te houden daar dit fikse remmen zijn op de flow.
Juist - zat al in m'n hoofd, nog niet op het plan. Nu wel :)
Guyke schreef:Wat betreft de algemene stroming in het systeem.
Er loopt normaal dus een 15 m³ door de driekamer ( dus ook door de vijver )
en 2 x ruim 20 m³ door het pf door de vijver. ( een 40 literpomp gaat hier meer dan 20 m³ verplaatsen )
Uitgerekend zal het pf ruim 55 m³ water moeten aankunnen en in de vijver zal een dito stroming lopen van 55 m³ en daar bij komt ook nog de uitstroom van de trickle.
Goed samen gevat. 55m3 lijkt me ruim voldoende, daar zal wrsch zelf wat reserve op zitten. Nu ik dit zie: zou ik ipv 2x40l eerder 3x30l overwegen? 2x voor een airlift + 1x voor beluchting in het diepste gedeelte van de vijver, wat cirkel met de opwaartse stroming zal bevorderen?
Guyke schreef:Dan nog even over die 4 x 160 aanvoer naar het pf.
Op zich is 4 x 160 voldoende om dat water aan te leveren maar grote buizen hebben ook meer last van bezinkvuil in de buis.
Mijn gevoel zegt dat dit wel eens teveel van het goede zou kunnen zijn.
Geef je hier een hint om de buizen bv 125mm te maken? Ook het aantal kan ik aanpassen, enkel qua plaatsing ben ik beperkt door de collectors waar je beter geen buizen door laat lopen, he.
Laatst gewijzigd door Peterj op 01 okt 2018, 20:00, 5 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”