Aanpassing filter

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
Plaats reactie
guano

Aanpassing filter

Bericht door guano » 30 aug 2018, 15:34

Hallo,

Ik heb een koivijver van ongeveer 8m³, en filter over een bovengrondse plantenbak met een inhoud van 2m³
Mijn vijver is 4 jaar geleden ontworpen geworden door een "vakman".
Mijn situatie:
Mijn vijver heeft 1 bodemdrain met buisdiameter 110 en 1 skimmer met buisdiameter 50. Naast mijn vijver is er een put van ongeveer 1m². In die put staat een buis met diameter 400 waarop deze zijn aangesloten. In deze buis zit mijn pomp die via een buisdiameter van 50 mm naar een UV loopt die in de garage staat. Van de UV loopt het dan naar een Sieve die bovenop de plantenbak staat. Het water komt nadat het door de plantenbak gegaan is via een waterval terug de vijver in.
De plantenbak is volledig gevuld met lavasteen en een netwerk van drainagebuizen. Het water komt de plantenbak binnen aan de bovenkant en zakt door het filtermateriaal en stijgt dan terug om via de waterval in de vijver te komen.De plantenbak heeft een hoogte van 60 cm en komt uit op het terras.
Vorig jaar begon ik waterverlies op te merken. Na wat onderzoek bleek het water in de plantenbak te hoog staan en liep het via de naden van de blauwsteen dekstenen weg.
Ik heb toen het debiet verminderd en het was opgelost. Dit jaar hetzelfde probleem dus nog meer snoeren, wat ook wil zeggen dat ik minder filter capaciteit heb.
Mijn waterwaarden zijn goed, enkel een kleine hoeveelheid nitraat.En het water is helder.
Nu zou ik graag een filter bij plaatsen om die plantenfilter te ontlasten.Want mijns inziens komt dit niet goed met die bak.
Mijn praktisch probleem is plaats.Er is bijna geen plaats om een filter te plaatsen of het zou bovenop de plantenbak of in de garage moeten zijn.

Nu had ik gedacht om die buis met diameter 400 te vervangen door een Sieve die gravitair gevoed wordt en dan eventueel naar een bead filter om zo terug naar de plantenbak te lopen.
Indien er iemand betere opties heeft, laat maar horen

Groeten

AVG

Re: Aanpassing filter

Bericht door AVG » 31 aug 2018, 22:24

Hoi Guano,

Welkom !

Zo uw bericht lezende vermoed ik dat het lava is dichtgeslibt door het wortelgestel van de planten en mss ook wel vuilophopping ?

Is het mogelijk een foto van het geheel te plaatsen en de beschikbare ruimte ? Wellicht krijgt u dan wel reacties en mogelijke opties.

guano

Bericht door guano » 03 sep 2018, 13:25

Hallo,
De foto's komen er aan.
Dit weekend nog wat zitten zoeken achter andere oplossingen.
Zou de combi filter (trommel en bwb) van oase de proficlear premium compact m een goede oplossing zijn?

bazzio

Bericht door bazzio » 03 sep 2018, 13:56

Wat AVG zegt klopt denk ik ook. Je lava is aan het verstoppen waardoor je steeds je flow zal moeten gaan knijpen anders ga je overlopen. Elke oplossing voor het plantenfilter gaat je niet helpen zolang je het probleem daar niet oplost.

guano

Bericht door guano » 03 sep 2018, 16:04

hallo,

Dat mijn plantenfilter een probleem krijgt merkte ik al.
Ik zou willen een filter plaatsen die mijn water in orde krijgt en zodoende de plantenfilter theoretisch buiten dienst kan gezet worden.
Praktisch zou ik het gefilterde water vanuit de filter rechtstreeks naar mijn waterval leiden en een deel nog mijn plantenbak laten voeden, om zo de planten nog te kunnen behouden en wat extra filtratie bekomen.
Om mijn plantenbak te reinigen moet ik alles manueel uitscheppen en het vuil water met een dompelpomp uit pompen. Dit zie ik momenteel nog niet zitten, daarom zoek ik een andere oplossing.
Mettertijd zal ik de plantenbak wel moeten ledigen, maar dan zal ik bij het vullen, de opbouw van de plantenbak anders willen doen.
De bij geplaatste filter kan dan altijd blijven dienst doen. Daarom had ik nu gedacht om eventueel de proficlear premium compact m van oase te plaatsen.
Deze filter kan volgens de info van oase een koi vijver zuiveren tot 20 m³, zou voor mij voldoende moeten zijn denk ik.

guano

Bericht door guano » 03 sep 2018, 16:48

72438

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”