Vijver en tuin Raymond Senden.

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
r-senden

Re: Vijver en tuin Raymond Senden.

Bericht door r-senden » 23 aug 2018, 20:33

Beste Koivrienden.

Alweer een week of 2 geleden dat ik mijn laatste post deed in dit topic.
En nee ben niet vangedachten veranderd maar druk bezig met info inwinnen en tekeningen aan het uitwerken om tot een definitief plan te komen.
Het grootste struikelblok vind ik nog steeds de filtering.
- Dat er een trommel komt als voorfiltering staat vast.(alleen nog niet welk merk of type.al moet ik zeggen dat de trommels van dus me erg aanspreken.)
Echter hierna komen de twijfels kwa opstelling.

Trickle - retour vijver
Trommel <
Meerkamerfilter (3 kamers van 1,5x1m. Bwb,matten belucht,matten zonder beluchting)

Of
Meerkamerfilter (3kamers 1x1m. Bwb,matten belucht, matten zonder beluchting)
Trommel <
Meerkamerfilter ( 3kamers 1x1m. Bwb,matten belucht, matten zonder beluchting)

Verder zit ik met de vragen:
- hoeveel drain s ik moet maken voor een inhoud van 40m3 ?
- gezien ik niet met airlift ga werken maar met een pomp(wel gravitie) hoe groot moeten de retourleidingen zijn?
- om de drains te kunnen spoelen is het dan beter om schuifkranen te nemen of beter kogelkranen?
- wat is het maximale debiet dat 1 bodemdrain kan verwerken?

Gr raymond

Pvrancke

Bericht door Pvrancke » 24 aug 2018, 00:32

Hallo Raymond,

- Voor een vijver van 40 m³ moet je minstens 4 leidingen 110 mm naar je filters hebben.
vb 3 bodemdrains + 1 skimmer ( het is ook afhankelijk van je oppervlakte en niet alleen van de inhoud)
ik zou gaan voor debiet tussen 8m³ en 12 m³ per leiding van 1110 mm.
Minder is niet goed omdat dan het vuil blijft liggen in de leidingen en indien je meer wil zal dit veel energie vragen van je pompen.
- hoe groter de retour leidingen des te minder weerstand (verbruik pompen), tracht zo weinig mogelijk bochten te gebruiken.

Mvg,
Patrick

r-senden

Bericht door r-senden » 24 aug 2018, 07:38

Pvrancke schreef:Hallo Raymond,

- Voor een vijver van 40 m³ moet je minstens 4 leidingen 110 mm naar je filters hebben.
vb 3 bodemdrains + 1 skimmer ( het is ook afhankelijk van je oppervlakte en niet alleen van de inhoud)
Minder is niet goed omdat dan het vuil blijft liggen in de leidingen en indien je meer wil zal dit veel energie vragen van je pompen.
- hoe groter de retour leidingen des te minder weerstand (verbruik pompen), tracht zo weinig mogelijk bochten te gebruiken.

Mvg,
Patrick
Dag Patrick.

Dank voor je reactie.
Het filter gaat ook gevoed worden met 4 leidingen 110mm namelijk 3 drains en 1 wandskimmer welke aangepast wordt tot 110mm.
De reden dat ik twijfel over de retour leiding is omdat als ik de retour leidingen ook bv 110mm zou maken het water natuurlijk ook met minder kracht de vijver ingespoten wordt.(waardoor de stroming in mijn ogen ook minder zal worden)

Gr raymond

Rob en Tara koi

Bericht door Rob en Tara koi » 24 aug 2018, 11:01

r-senden schreef:

Mvg,
Patrick
Dag Patrick.

Dank voor je reactie.
Het filter gaat ook gevoed worden met 4 leidingen 110mm namelijk 3 drains en 1 wandskimmer welke aangepast wordt tot 110mm.
De reden dat ik twijfel over de retour leiding is omdat als ik de retour leidingen ook bv 110mm zou maken het water natuurlijk ook met minder kracht de vijver ingespoten wordt.(waardoor de stroming in mijn ogen ook minder zal worden)

Gr raymond
Allereerst heb ik de vraag hoeveel kuub per uur wil je gaan rond pompen ?
Daarvan is afhankelijk hoeveel drains en skimmers je kan nemen zonder problemen..
Als je drains wilt kunnen spoelen op het riool zou ik voor kogelafsluiters gaan deze lekkn namelijk nooit door.
De retour is ook weer een beetje afhankelijk van wat voor pomp je neemt somminge hebben namelijk 125/110 mm aansluitingen .
Dus let daar ook op en ik zou met minimaal 110 retour gaan en dit geeft een bak meer stroming als een dunnere leiding

r-senden

Bericht door r-senden » 24 aug 2018, 12:22

Rob en Tara koi schreef:
r-senden schreef:

Mvg,
Patrick
Dag Patrick.

Dank voor je reactie.

Gr raymond
Allereerst heb ik de vraag hoeveel kuub per uur wil je gaan rond pompen ?
Daarvan is afhankelijk hoeveel drains en skimmers je kan nemen zonder problemen..
Als je drains wilt kunnen spoelen op het riool zou ik voor kogelafsluiters gaan deze lekkn namelijk nooit door.
De retour is ook weer een beetje afhankelijk van wat voor pomp je neemt somminge hebben namelijk 125/110 mm aansluitingen .
Dus let daar ook op en ik zou met minimaal 110 retour gaan en dit geeft een bak meer stroming als een dunnere leiding
Kwa debiet wil ik een 35 tot 40 m3 kunnen verpompen.(achter de trommel opsplitsen na 2 filterlijnen dus elk een 17 tot 20m3)
Kwa retour leiding dacht ik dat dit meer werkt als een tuinslang als je deze gaat knijpen krijg je ook een hardere straal.(dus dacht dat je pomp dan ook een hardere straal levert en daardoor dus ook verder de vijver in zal spuiten)

BramCost

Bericht door BramCost » 04 sep 2018, 12:36

Klinkt als een super gaaf project! Mooie vorm van vijver die je niet ergens anders zult zien!

Wat is de rede dat u niet kiest voor een grote Combitrommel met trickle? dat is veel compacter en volgens mij net zo goed.
13m3 met ruit / Makoi Biodrum 30 / Aquaforte DM Vario 20.000 / 3 Koi

r-senden

Bericht door r-senden » 04 sep 2018, 20:04

BramCost schreef:Klinkt als een super gaaf project! Mooie vorm van vijver die je niet ergens anders zult zien!

Wat is de rede dat u niet kiest voor een grote Combitrommel met trickle? dat is veel compacter en volgens mij net zo goed.
Dag Bram.

Reden dat ik wil gaan voor een meerkamerfilter is dat ik er goede ervaringen mee heb en toch van mening ben dat in de Japanse matten weer andere bacteriën zitten dan in een bewegend bed.
Daarnaast duurt het erg lang voordat een bewegend bed goed is ingedraaid, en hoop met de Japanse matten daardoor de waterwaardes stabieler te krijgen.
Enkel een trickle na het bewegend bed vind ik te weinig.
Indien deze te ver zou afkoelen in de winter en ik zou besluiten om de trickle in de winter niet mee te laten draaien heb ik de matten nog als backup.

Gr raymond

BramCost

Bericht door BramCost » 05 sep 2018, 13:20

r-senden schreef:
BramCost schreef:Klinkt als een super gaaf project! Mooie vorm van vijver die je niet ergens anders zult zien!

Dag Bram.

Reden dat ik wil gaan voor een meerkamerfilter is dat ik er goede ervaringen mee heb en toch van mening ben dat in de Japanse matten weer andere bacteriën zitten dan in een bewegend bed.
Daarnaast duurt het erg lang voordat een bewegend bed goed is ingedraaid, en hoop met de Japanse matten daardoor de waterwaardes stabieler te krijgen.
Enkel een trickle na het bewegend bed vind ik te weinig.
Indien deze te ver zou afkoelen in de winter en ik zou besluiten om de trickle in de winter niet mee te laten draaien heb ik de matten nog als backup.

Gr raymond

Duidelijk. Ikzelf zie er alleen een hoop ruimte verloren gaan door een gemetseld meerkamer filter.
Zou ikzelf kiezen voor een mooi filterhuis geïsoleerd met een mooie qbak er in.

Wel een fantastisch project in wording! ben benieuwd!!
13m3 met ruit / Makoi Biodrum 30 / Aquaforte DM Vario 20.000 / 3 Koi

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”