Vijver en tuin Raymond Senden.

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
r-senden

Vijver en tuin Raymond Senden.

Bericht door r-senden » 30 jul 2018, 20:14

Dag Koivrienden.

Zoal’s in het voorsteltopic al vermeld zijn er na een aantal jaar weer de plannen om de koihobby op te pakken.
Wat is mijn bedoeling:
- houden van hq koi (voornamelijk go-sanke)
- vijver moet een inhoud krijgen tussen de 35 en 40m3 en een diepte van minimaal 2 meter.
- filtersysteem/ systemen wordt nog over nagedacht.
- klein planteneiland in het midden.(in de mediterraanse sfeer als de rest van de tuin)

Bij de vorige vijver had ik een ondiep gedeelte (1meter) en een diep gedeelte 2,1meter dit wil ik nu niet meer en wil alles op minimaal 2 meter diepte.

Bijgaand een schets van een gedeelte van de tuin met wat de eerste gedachten zijn.
Graag hoor ik dan ook jullie meningen en eventuele aanpassingen.
Ook nog wat foto’s van de tuin zoals deze nu is.
Zoals jullie zien heb ik een behoorlijk hoogteverschil in de tuin en zou de vijver op het bovenste deel van de tuin komen.
Ook zal de vijver niet boven de grond uitkomen.

71760
71759
71761
71762
Voor de duidelijk het groen in de tekening is beplanting en het blauwe de vijver.
Bedoeling van het eiland is om een eyecatcher in het midden te zetten die nauwelijks tot geen overlast veroorzaakt voor de vijver.( denk hierbij bijvoorbeeld aan een JUBAEA CHILENSIS)

Marcje
Contacteer:

Re: Vijver en tuin Raymond Senden.

Bericht door Marcje » 30 jul 2018, 22:35

Mooi plannen zijn dit :D

Gaat u pompgevoed werken of gravitair ?

Groetjes

marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

r-senden

Bericht door r-senden » 30 jul 2018, 22:48

Dag Marc.

De bedoeling is gravitair te werken voor de in elk geval de hoofdfilter lijn.
Wellicht dat een 2e lijn aangesloten op de skimmer op een trickle filter zal lopen maar hier ben ik nog niet over uit.
Ook zit ik nog met het plan in gedachten om de skimmerlijn nadat deze door een filter is gegaan door een plantenfilter te sturen welke aan de linkerkant van de vijver gemaakt zou kunnen worden ipv een bloembak.
Deze zouden zo’n 6x1 meter kunnen worden.

AVG

Bericht door AVG » 01 aug 2018, 21:24

Hoi Raymond,

Als de vijver de vorm gaat krijgen zoals op de schets is dat niet alledaags, maar wel apart.

Het geplande eiland zal zeer mooi staan en passen binnen het geheel van de tuin. Waarschijnlijk wel lastig als je eens een Koi wil netten, maar je bent nog jong en natuurlijk vliegensvlug :Hyper:

Zijn jullie voornemens om de vijver te gaan overkappen ! ( zou ik wel overwegen als je HQ wil gaan houden ) , zal te doen zijn, maar complex...

Plantenfilter, je kent mijn mening :D ( ik zal binnenkort weer eens een update van de planten geven en mijn bevindingen)

r-senden

Bericht door r-senden » 01 aug 2018, 22:54

AVG schreef:Hoi Raymond,

Als de vijver de vorm gaat krijgen zoals op de schets is dat niet alledaags, maar wel apart.

Het geplande eiland zal zeer mooi staan en passen binnen het geheel van de tuin. Waarschijnlijk wel lastig als je eens een Koi wil netten, maar je bent nog jong en natuurlijk vliegensvlug :Hyper:

Zijn jullie voornemens om de vijver te gaan overkappen ! ( zou ik wel overwegen als je HQ wil gaan houden ) , zal te doen zijn, maar complex...

Plantenfilter, je kent mijn mening :D ( ik zal binnenkort weer eens een update van de planten geven en mijn bevindingen)
Dag Aad

Overkappen is in de toekomst wel de bedoeling.
Denk dat de grootste uitdaging hierin het eilandje gaat zijn.
Dit eiland is overigens ook gelijk weer een discussie waard mbt het plaatsen van de bodemdrains. hoeveel drains ga ik plaatsen en moet er in de bocht achter het eiland ook een drain komen? Of zou ik dit schoonhouden door er een retour te plaatsen welke voor stroming zorgt?

De filterput wil ik zoals in yamabuki’s topic op dezelfde diepte als de vijver maken.
Sowieso wil ik 2 filterlijnen 1lijn als hoofdfilter vanuit de drains, en een 2e lijn voor de skimmer(s)
De twijfel ligt momenteel alleen nog tussen 1 beadfilter en 1 meerkamerfilter of toch 2 meerkamerfilters.
Voordeel van de laatste optie zou natuurlijk wel zijn dat ik het airlift principe in overweging kan nemen.

jocca

Bericht door jocca » 02 aug 2018, 06:28

eerst en vooral @ AVG geef dit toelichting maar eens, ik heb nog een laatste duwtje nodig om onze PF hier volledig buiten te knikkeren :wink:

bij het planteneiland zou ik een retour steken zodat deze idd daar voor extra stroming gaat zorgen en zo het vuil richting een drain gaan duwen. Gaan minstens zo efficiënt zijn als een bodemdrain alleen.

Seg maar misschien een stomme opmerking (en je hebt ongetwijfeld al zeer goed nagedacht over uw vijver),
waarom laat je die niet een stukje uitspringen in het dieper deel van uw tuin? Dan zou je daar meteen bv naast de trap een smal hoog raam steken (of aan de kopse kant).
Ik schat dat het niveauverschil vermoedelijk een 2 meter is al. dus veel graven zou je hiervoor niet moeten doen. Extra voordeel is dat je dan uw filterruimte (tenzij je die in de schuur gaat steken) meteen gewoon mee kan metsen en je hiervoor niet moet gaan graven en je zo ook geen trappen nodig hebt om die te betreden).

Wordt wel een leuk projectje, onlangs ook zo een vijver gezien met een klein eilandje in ... geeft een zeer mooi effect (het netten zal idd wat moelijker worden).

r-senden

Bericht door r-senden » 02 aug 2018, 10:08

jocca schreef:eerst en vooral @ AVG geef dit toelichting maar eens, ik heb nog een laatste duwtje nodig om onze PF hier volledig buiten te knikkeren :wink:

bij het planteneiland zou ik een retour steken zodat deze idd daar voor extra stroming gaat zorgen en zo het vuil richting een drain gaan duwen. Gaan minstens zo efficiënt zijn als een bodemdrain alleen.

Seg maar misschien een stomme opmerking (en je hebt ongetwijfeld al zeer goed nagedacht over uw vijver),
waarom laat je die niet een stukje uitspringen in het dieper deel van uw tuin? Dan zou je daar meteen bv naast de trap een smal hoog raam steken (of aan de kopse kant).
Ik schat dat het niveauverschil vermoedelijk een 2 meter is al. dus veel graven zou je hiervoor niet moeten doen. Extra voordeel is dat je dan uw filterruimte (tenzij je die in de schuur gaat steken) meteen gewoon mee kan metsen en je hiervoor niet moet gaan graven en je zo ook geen trappen nodig hebt om die te betreden).

Wordt wel een leuk projectje, onlangs ook zo een vijver gezien met een klein eilandje in ... geeft een zeer mooi effect (het netten zal idd wat moelijker worden).
Dank voor je reactie.
De vijver richting het onderste terras halen is helaas geen mogelijkheid, dus zal het echt met de bovenste ruimte moeten doen.(maar toch zeker bedankt voor het meedenken. :good: )

Guyke

Bericht door Guyke » 02 aug 2018, 11:04

Hallo,

is het misschien geen idee om de vijver een kwart slag te draaien naar links?
Zo zou er meer doorgang ontstaan tussen de vijver en de rechtse zijde van de tuin.
Ook heb ik wat moeite met de maatvoering.
Ik lees een maat van 6 meter ( in de vijver ) maar dat kan niet met de maten die opzij aan de tekening staan.

mvg
Guyke

r-senden

Bericht door r-senden » 02 aug 2018, 15:58

Guyke schreef:Hallo,

is het misschien geen idee om de vijver een kwart slag te draaien naar links?
Zo zou er meer doorgang ontstaan tussen de vijver en de rechtse zijde van de tuin.
Ook heb ik wat moeite met de maatvoering.
Ik lees een maat van 6 meter ( in de vijver ) maar dat kan niet met de maten die opzij aan de tekening staan.

mvg
Guyke

Dag Guyke.

Dank voor het meedenken en je oplettendheid.
De maat vermeld in de vijver moet inderdaad 5 meter zijn :lol:

Met het draaien van de vijver bedoel je dan om te werken met een bruggetje over de vijver?

Gr Raymond

Guyke

Bericht door Guyke » 02 aug 2018, 17:37

Hallo,

Het kwart draaien zou de overkapping bereikbaar maken zonder door de schuur te moeten gaan.
De 4 m maat wordt dan de 5 m maat en omgedraaid.
Die eyecatcher komt dan ook meer in het midden te staan.

Weet wel dat die JUBAEA CHILENSIS 20 meter hoog kan worden.
Ze zijn winterhard tot een -15° Maar kunnen daarvoor op minder lage temperaturen reeds vorstschade oplopen ik weet niet of de tuin zuid gericht is.

mvg
Guyke

r-senden

Bericht door r-senden » 02 aug 2018, 22:59

Guyke schreef:Hallo,

Het kwart draaien zou de overkapping bereikbaar maken zonder door de schuur te moeten gaan.
De 4 m maat wordt dan de 5 m maat en omgedraaid.
Die eyecatcher komt dan ook meer in het midden te staan.

Weet wel dat die JUBAEA CHILENSIS 20 meter hoog kan worden.
Ze zijn winterhard tot een -15° Maar kunnen daarvoor op minder lage temperaturen reeds vorstschade oplopen ik weet niet of de tuin zuid gericht is.

mvg
Guyke
Dag Guyke
Klinkt logisch en heb dan ook gelijk een nieuwe schets gemaakt.
Volgens de berekeningen die ik nu gemaakt heb zou ik met een vijverdiepte van 2,5m uitkomen op een 40m3.

Als filter heb ik nu het volgende in gedachten:
Voorfilter - trommelfilter waar zowel de drains als skimmer op aangesloten wordt.
Vervolgens een gemetseld meerkamer filter bestaande uit 6 bakken van 1x1,3meter en een diepte van 2 meter waarvan 1,5meter met filtermateriaal en 0,5 meter ruimte tussen de bodem en de onderkant van het filtermateriaal.

De jubaea ben ik mee bekend en weet inderdaad dat ik deze waarschijnlijk zal moeten inpakken in de wintermaanden.
Andere optie zou kunnen zijn een 3 stammige trachycarpus.
71834

Guyke

Bericht door Guyke » 02 aug 2018, 23:43

Hallo,

Ik weet niet in hoeverre je ingelezen bent ivm airlift.
Airift in combinatie met een trommel geeft altijd wel wat fluktatie op gebied van de flow. ( als de trommel gaat vervuilen wordt de doorstroom gehinderd. Op het moment dat deze spoelt gaat de flow terug toenemen.)
3 airliften betekent een fikse aanvoer van water naar de trommel en grote verbindingen tussen de kamers.
Ook de trommel zal genoeg moeten kunnen leveren.
In een eerdere posting is er sprake van dat de filterkamer even diep als de vijver komt. Echter lees ik nu van filterbakken die 2 m diep zijn.
De filterput wil ik zoals in yamabuki’s topic op dezelfde diepte als de vijver maken.
Ik zie op de tekening wel de trommel, de airliften,de filterbakken maar een trap om zo diep in de filterput te geraken zie ik niet.( om bv de schuifkranen te bedienen)
Je zal ook een pompinstallatie moeten voorzien om het spoelwater, eventueel regenwater, enz naar het riool of dergelijke te verpompen.
Dus op iedere bak moet er ook nog een afvoer onderaan voorzien worden en er komen ook een heleboel kranen die zullen moeten geplaatst worden.
Best de tekening eens op schaal uitwerken om te zien of alles wel klopt kwestie van ruimte en plaatsing.
Ik heb ook een beetje mijn twijfel over de opstelling van de 6 bakken kwestie bereikbaarheid.

mvg
Guyke

mart-ang
Contacteer:

Bericht door mart-ang » 03 aug 2018, 08:04

Hoi Raymond,
Dit kan een mooie vijver worden, en zeker in de relatief kleine stadstuintjes in nederland is het niet altijd makkelijk.
Een eiland kan een mooie eyecatcher zijn maar heeft natuurlijk ook nadelen.
Zoals Aad vermelde bij het netten van de koi en voor de richting van de leidingen.

Een plantenfilter is voor ieders idee, en velen varen er wel bij.
Voor mij persoonlijk nooit meer, ik heb er te veel nare ervaringen mee gehad.
Maak je er toch een zorg dan dat je deze heel goed kan spoelen en doe dit dan ook met regelmaat.

Succes met het vervolg :good:
eigenwijs is ook wijs.

vijver
overkapping

AVG

Bericht door AVG » 06 aug 2018, 14:01

jocca schreef:eerst en vooral @ AVG geef dit toelichting maar eens, ik heb nog een laatste duwtje nodig om onze PF hier volledig buiten te knikkeren :wink:

Ik heb op dit forum en elders al heel vaak het nut van een p/f verdedigd, mits goed aangelegd en onderhouden blijf ik het serieuze meerwaarde vinden. ( Kom er nog op terug in een andere topic als de fotootjes compleet zijn )

r-senden

Bericht door r-senden » 06 aug 2018, 18:18

AVG schreef:

Ik heb op dit forum en elders al heel vaak het nut van een p/f verdedigd, mits goed aangelegd en onderhouden blijf ik het serieuze meerwaarde vinden. ( Kom er nog op terug in een andere topic als de fotootjes compleet zijn )

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik het voorgestelde plantenfilter meer als sier zou zien dan als efficiënt filter.
Ben wel van mening dat wanneer het echt efficiënt zou moeten zijn de oppervlakte van het plantenfilter veel groter zou moeten zijn dan getekend. (Dit t.a.v. de inhoud van de vijver.)

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”