Wadapatja's vijver.

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
Marcje
Contacteer:

Re: Wadapatja's vijver.

Bericht door Marcje » 29 dec 2018, 23:26

Knap gemaakt en mooi :D :D
wadapatja schreef:
29 dec 2018, 20:49
Het hout wordt wel nat door condensvorming natuurlijk. Maar als de kap er af gaat breng ik de delen met het hout naar de zolder. Daar staan ze lekker warm en droog. Op die manier denk ik dat ik ze best lang goed kan houden.
Ik vind dit een prima plan , niet alleen voor de centen, maar beter voor de visjes en zeker vanwege die korte periode :good:

Groetjes
marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

wadapatja

Bericht door wadapatja » 30 dec 2018, 09:36

Ondertussen ben ik wel een beetje op de centjes gaan letten Marc.
En ben nu al over een heel mooi rond bedrag heen. Das wel incl. Muurtje. En waarschijnlijk komt er nog 200 bij voor de alluminium profielen.
Ik heb nu kunststof profielen die een beetje ruim zijn. En gisteravond heeft het hier gestormd. Er zijn toen 6 platen afgewaaid. En er moet dus iets bedacht worden om de platen beter aan elkaar te krijgen.
Eerder ook al wat stormen gehad. Maar nog nooit schade aan de overkapping.
Ik denk dat het komt omdat de platen een stuk groter zijn en dat ze een stukje boven de grond zitten. De wind komt er makkelijker onder.
Al met al wordt een dure grap. En als ik dat van tevoren geweten had was ik er waarschijnlijk niet eens aan begonnen.
Maarja, alles voor de hobby. 😁
En als het eindelijk klaar is heb ik er toch veel plezier van.

En de viskes ook natuurlijk.😎
<WIM> Koivijver 18 kuub. Befil 2.0 trommel en 510 liter bewegend-bed met ingebouwde Koshi dompel uv-lamp van 42 watt.
2 beluchte drains en 1 skimmer.
Doorstroming op airlift. 22kuub/uur, aangedreven door een Thomas LP-60HN luchtpomp.

Guyke

Bericht door Guyke » 30 dec 2018, 09:47

Hallo,

Met dat onbehandeld hout toch maar oppassen.
In vochtige omgeving gaan daar zeer snel schimmels op komen die buiten houtrot ook giftig kunnen zijn.
De plaatsen waar er vijzen zitten zijn toegangen in het hout van vocht. De koppen van de vijzen zijn dan zichtbaar nog ok
maar inwendig kunnen deze wegkankeren.
Verschiet ook niet als het hout te drogen gelegd wordt op een zolder dat je daar zeer goed moet ventileren.
Als hout gaat drogen gaat het ook kromtrekken.
Wat dat wegwaaien betreft.
In afwachting van een betere oplossing is het misschien een idee om er een paar spanriemen overheen te zetten.

mvg
guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

wadapatja

Bericht door wadapatja » 30 dec 2018, 13:01

Ik heb de oude delen nog liggen. Was hetzelfde hout als dit nieuwe. Heeft er al 3 jaar opgezeten en geen sporen van rotten.
Als je een idee hebt over een behandeling van het hout welke niet al te duur is. :wink:
Beits is misschien een oplossing. Maar ook geen garantie tegen inwerking van vocht. En dat spul is misschien net zo giftig als die schimmels.
En gewoon verven ga ik echt niet doen. Dat is me teveel werk.
Over de vijzen, die zijn natuurlijk van RVS. :wink:
<WIM> Koivijver 18 kuub. Befil 2.0 trommel en 510 liter bewegend-bed met ingebouwde Koshi dompel uv-lamp van 42 watt.
Doorstroming op airlift. 22kuub/uur, aangedreven door een Thomas LP-60HN luchtpomp.

Guyke

Bericht door Guyke » 30 dec 2018, 17:51

Hallo,

Behandelen van hout is ook weer zo iets.
De middelen die tegenwoordig in de handel zijn met de strenge milieuvoorschriften van nu daar sta ik zeer sceptisch tegenover.
Ik had het in alu gemaakt maar ja...

Ik heb hier ook wat zaken in hout in de tuin en overal zie ik vormen van schimmel, rot ( zelfs op hardhout )
Zelfs mijn tuinhuis dat vroeger met beits behandeld werd ( om de 2 a 3 jaar een nieuw laagje ) is nu overschilderd.
Heb er ook al de nodige reparatie's moeten aan doen ( noklatten vervangen, dak vervangen ....was een singelsdak enz)

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

wadapatja

Bericht door wadapatja » 30 dec 2018, 20:59

De bekende blokhutproblemen heb ik hier afgelopen zomer ook gehad. Hele dak is vervangen door 18mm douglashout.
Hout heeft een hele mooie uitstraling maar je blijft ermee bezig om het te behouden.
Vanmiddag heb ik ook de profielen gehaald. Weer bijna 200 euro armer. Maar deze passen perfect om de randen van de platen.
En zo geven de platen elkaar nu veel meer steun.
Waarschijnlijk ga ik er toch ook nog een stukje afzagen. Om te zorgen dat de wind er minder vat op heeft. Weet alleen nog niet of ik ze binnen de rand terug laat vallen. Of dat ik ze er toch nog een paar cm over laat steken.

wadapatja

Bericht door wadapatja » 31 dec 2018, 20:21

Vandaag heel veel gedaan. Bijna alles is klaar.
Morgen nog wat zagen en afwerken.
Het was helaas al bijna donker toen ik klaar was.
Morgen maak ik foto's...... 8)

wadapatja

Bericht door wadapatja » 01 jan 2019, 16:43

Eindelijk is ie klaar! De platen zijn zo afgezaagd dat ze ongeveer 4cm over de rand uitsteken. Er zit schuimrubber tussen de platen en het muurtje. En bovenop zit iets om te zorgen dat de platen niet opwaaien.
73526
73527
73528

renesylvia

Bericht door renesylvia » 04 jan 2019, 09:32

Wat ik alleen zou aanpassen volgend jaar is de balken welke nu de kap steunen in het water vervangen door pvc buis 50mm.
Hier ook zo uitgevoerd en de buizen gevuld met zand .
Verder een mooie kap geworden :good:
3G048C9PAM00043_imou_20190104092631.jpg
vijver 24m3 - 2x bodem drain 1x skimmer -trommelfilter- 1 pomp naar 5 kamer en 1 pomp naar 4 kamer - retour via plantfilter

wadapatja

Bericht door wadapatja » 04 jan 2019, 19:40

Dat is een goed plan.
Dit is douglashout. Eerder had ik maar 1 steunpunt.
En was de vijver van rubberfolie.
Nu is het foreverflex en durf ik het niet allemaal op 1 punt af te steunen. Het gewicht van de kap valt wel mee. Maar met sneeuw dat nat wordt, loopt dat gewicht heel snel op. Volgens jaar maar eens kijken hoe ik dat aan ga pakken.

Zit er bij jou ook een plank of iets dergelijks onder om de druk op de bodem te verdelen?

renesylvia

Bericht door renesylvia » 05 jan 2019, 08:15

Nee heb alleen een eind kap op de pijp gelijmd maar mijn vijver is van hdpe gelast dus dat is geen probleem.
Inderdaad sneeuw wordt zwaar maar als er flink wat gevallen is verwijder ik dat wel van de kap.
vijver 24m3 - 2x bodem drain 1x skimmer -trommelfilter- 1 pomp naar 5 kamer en 1 pomp naar 4 kamer - retour via plantfilter

wadapatja

Bericht door wadapatja » 12 apr 2019, 16:18

Ondertussen is de tuin met vijver bijna weer op orde.
74410
74401

wadapatja

Bericht door wadapatja » 12 apr 2019, 16:21

Komend weekend misschien weer nieuwe plaatjes. Komt nog wat groen bij. Maar ik weet niet wanneer dat precies geleverd wordt.
En maandag moet ik onder het mes en daarna revalideren. :kez: En dan kan ik geen updates uitvoeren.
Dus ik hoop dat het dit weekend lukt. :wink:

Ronny66

Bericht door Ronny66 » 12 apr 2019, 18:25

wadapatja schreef:
12 apr 2019, 16:21
Komend weekend misschien weer nieuwe plaatjes. Komt nog wat groen bij. Maar ik weet niet wanneer dat precies geleverd wordt.
En maandag moet ik onder het mes en daarna revalideren. :kez: En dan kan ik geen updates uitvoeren.
Dus ik hoop dat het dit weekend lukt. :wink:
Ziet er weeral helemaal top uit :good:

gr Ronny
Koi vijver 11 kuub
Befil trommelfilter met 68 micron gaas
BWB 510L - 1bodemdrain - 1 skimmer
Vijverbouw viewtopic.php?f=17&t=18843

AVG

Bericht door AVG » 12 apr 2019, 19:26

Netjes hoor :good:

Sterkte maandag !