• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Vraag ivm ombouw pompgevoede filter naar airlift ?

Voorstellingen van zelfbouwvijvers

Re: Vraag ivm ombouw pompgevoede filter naar airlift ?

Berichtdoor de_matti » di 23 okt 2018, 13:03:54

73073

Derde groot onderdeel is het "pomphuis". Let aub niet op de grote S die getekend is, deze gaat zo niet geplaatst worden maar ik had geen andere functie's in mijn tekenprogramma vandaar mijn creatieve oplossing.

Zoals U kan zien, heb ik 4 pompen getekend...
Pomp 1 en 2 zijn de pompen die voor de circulatie gaan verzorgen in de vijver. Deze gaan steeds 24H 7/7 werken...Pomp 2 wordt rechtstreeks aangesloten op de vijver. Voor Pomp 1 voorzie ik nog een 2de functie. Van de bestaande filter installatie zou ik 2 filterbakken recupereren (in het groen getekend). Eén voor het plaatsen van de pompen en de tweede bak zou ik ook een andere functie willen geven;
Momenteel voorzie ik hier geen vulling. Ik plan om vanuit pomp 1 via een T stuk en deze bak het gefilterde water terug naar de vijver te laten lopen. Wil ik nu later nog een trickel voor zien op de vijver kan ik via het T stuk de trickle voeden. De uitstroom van de trickel kan dan ook aangesloten worden op deze groene bak. Plaatsen we later geen trickel, blijft deze leeg of kunnen we er nog steeds een BWB van maken / extra matten /... kortom de 2de groene bak is reserve naar de toekomst...

73074

Pomp 3 is voor het voeden van de waterval, gaat enkel opstaan in de zomer (via timer)

Pomp 4
Daar het om een ombouw gaat, heb ik nog een DN 50 leiding liggen die ongeveer 1 meter onder het wateroppervlak uitkomt. De leiding wegnemen is zeer moeilijk dus vandaar mijn idee; in de winter laat ik deze om het uur is aanspringen. 2 redenen, 1 geen dode ruimtes, 2 de leiding kan niet bevriezen. In de zomer kan deze pomp voor extra stroming zorgen in de vijver bij warm weer of valt pomp 1 of 2 stuk kunnen we nog steeds via pomp 4 circulatie in de vijver maken. Pomp 4 is dus meer reserve (aangezien we ze toch al hebben, beter laten staan dan wegdoen)
de_matti

Afbeeldingen: 9

Berichtdoor de_matti » di 23 okt 2018, 13:10:24

Onderdeel UV lampen

Momenteel heb ik 2 UV lampen waar het water door geperst wordt. Werken perfect alleen denk ik dat daar veel rendement van de pomp verloren gaat. Om deze reden zou ik dus willen overstappen naar dompel UV lampen. Om nu toch zeker te zijn dat al het water via de lamp naar de pomp loopt + als bescherming tegen UV licht zou ik een grotere "UV kamer" maken.

73076

Uitleg, het water komt van de bio filter (links getekend) en moet voorbij de UV lamp door een geperforeerde buis naar de pomp.
Is dit al getest hier?

Ik wil hiermee 3 zaken bekomen
1 langere levensduur van de bak waar de dompel UV in ligt
2 Al het water moet langs de lamp
3 als de filter "open" staat voor onderhoud kan er geen schadelijk UV licht in de ogen schijnen

Of is het beter dat ik de UV lampen na de zeef plaats ipv de borstels
de_matti

Berichtdoor de_matti » di 23 okt 2018, 13:24:19

Trickle

Heeft er iemand al ervaring met dit soort trickles?

73075

Waarom vraag ik dit, de vulling hiervan is Helix. Mijn idee is als deze draait (bv in de zomer) het een extra aanvulling zal zijn op de filter.
Echter wat ik vaak lees is dat trickles in de winter worden afgeschakeld daar het water hierdoor sterk afkoelt. Mijn idee is om dan de helix uit de trickle te halen en om de 2de groene bak hiermee te vullen. Resultaat in de winter blijven de bacteriën inleven. Wil ik in de lente de trickle opstarten, vulling uit de groene bak, kraantjes veranderen en verder draaien met de reeds ingedraaide helix. Of zijn er mensen die dit al getest hebben en mijn idee afraden... graag feedback.

Ter info
De leidingen voor de trickle zou ik nu al voorzien, de trickle zelf nog niet...
de_matti

Berichtdoor de_matti » di 23 okt 2018, 13:36:21

Recuperatie "afvalwater" vijver

Daar we de laatste jaren steeds betere en betere zomer krijgen en we met ons afvalwater niets doen zou ik ipv het naar de riool weg te pompen, dit water willen gebruiken om de voortuin van water te voorzien.

Het idee is simpel,
Vuilaflaat loopt naar de pomp, de pomp sluiten we aan op een leidingstelsel DN 50 vanwaar er een aantal aftakkingen vertrekken naar bv bomen, hortensia lavendel,... buis DN 50 wordt op het einde van de aftakking een stopsel voorzien en bij de plant die ik van water wil voorzien boor ik een gat zodanig dat het water langs dit gat de plant van water kan voorzien. Zijn er hier personen met ervaring. Ik zie geen enkele reden om dit niet te doen (ok het water bevat extra meststof) + ik herinner mij een artikel van lang geleden over een persoon die zo zijn rozen bewaterde (jammer genoeg kan ik dit niet terug vinden)

Is er op het forum hiermee al ervaring opgedaan?

Graag uw feedback op de filter, wat kan beter, wat ben ik vergeten,...

Mvg
Matthias
de_matti

Berichtdoor riny42 » di 23 okt 2018, 17:11:17

ik geef al jaren het afval water aan de planten, ook het water van de matten schoonmaken en alles groeit als kool
riny42

Afbeeldingen: 25

Berichtdoor Marcje » di 06 nov 2018, 21:36:44

de_matti schreef:Na de zeven heb ik nog een beetje plaats daar het water 90° moet draaien, daar ik hier nog borstels liggen heb (van de oude filter) zou ik deze hier plaatsen of is het beter om hier de dompel UV lampen te plaatsen (ik kom later hier nog op terug)

Door de zeven komt nog altijd wat zweefvuil, vandaar ik de lampen bij voorkeur op het einde zie van het filter als dit mogelijk is natuurlijk

Waar ik nog niet uit ben is hoe ik de matten ga plaatsen + welke belucht ik en welke niet.
Mijn idee is dat het eerste deel van de matten belucht moet zijn, de tweede helft niet meer <=> graag de mening van het forum hierover.
+ hoe plaats je beste de matten in de kamer..

Hier zijn de meningen erg verdeeld over, met elk zijn voor en nadelen
Ik heb vroeger beluchting gehad onder de matten en ben ermee gestopt omdat ik te veel kanaalvorming zag, plaatselijke sterke bevuiling
Net boven de beluchting gaat er meer water doorgeen de matten, dus meer vuil......
Hier liggen de matten horizontaal en hierdoor verkrijg je een gelijkmatige doorstroming doorheen deze matten
het voordeel hier is echter wel dat er een groot opeervlkate is , 1,5m², en niet altijd mogelijk

Heeft er iemand al ervaring met dit soort trickles?

Ik weet niet wat hiervan te deken, maar eerste idee is dat ik meer voorstaander ben dat de trickle uit meerdere lagn bestaat zodat het water kan breken tijdens de val van de ene laag naar de andere

73076

Dit vind ik een prima plan en vernieuwend, doen !!!!!!! :good:

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Marcje

Afbeeldingen: 5731

Berichtdoor de_matti » do 08 nov 2018, 7:44:52

Beste Marc,

Zojuist uw feedback gelezen... hartelijk dank hiervoor. Behalve de trickle waar ik ook nog niet 100% zeker over ben, ben ik iets vergeten? Kan er iets beter? Wat zou U nog voorzien?

Mvg
Matthias

En nogmaals bedankt
de_matti

Berichtdoor willem v d » do 08 nov 2018, 8:17:26

Een trickle is altijd een goed idee, helaas gaat dit niet werken met een airlift. Ik denk dat je met de afbeelding een gravety trickle bedoeld?
Met de pomp zit je weer met een maximale flow die je weer moet halen zodat de trickle niet vol loopt ,maar je mag ook niet te veel door heen trekken want dan trek je deze weer leeg met weer lucht in je pomp.

Trickle altijd pompgevoed en boven de vijver plaatsen
willem v d

Berichtdoor de_matti » do 08 nov 2018, 8:40:37

willem v d schreef:Een trickle is altijd een goed idee, helaas gaat dit niet werken met een airlift. Ik denk dat je met de afbeelding een gravety trickle bedoeld?
Met de pomp zit je weer met een maximale flow die je weer moet halen zodat de trickle niet vol loopt ,maar je mag ook niet te veel door heen trekken want dan trek je deze weer leeg met weer lucht in je pomp.

Trickle altijd pompgevoed en boven de vijver plaatsen

Beste Willem,

Hier kan ik je niet helemaal volgen,
- Airlift gaat niet werken, volledig met je eens. Dat plan is al afgevoerd. We gaan hier werken met pompen die geschakeld worden via timers.
- Maximale flow zodanig dat hij niet vol loopt, klopt ben ik met je eens
- Ook niet te veel want dan trek je deze leeg => hier ben ik niet mee, wat bedoel je juist? Bedoel je de pomp die vanuit de filter de trickle gaat voeden? Of ???

Mvg
Matthias
de_matti

Berichtdoor willem v d » do 08 nov 2018, 9:26:44

ik bedoel een trickle die gravity gevoed is, van uitgaande dat dit bedoeld werd.
Met de pomp dus na de filter.
mijn excusses als ik onduidelijk was
willem v d

Berichtdoor de_matti » do 08 nov 2018, 19:41:37

Beste Willem,

Geen probleem, ik ben nu 100% mee en idd hetgeen u schrijft is/kan een probleem (voor de pomp) zijn maar niet alleen voor de trickel maar voor alle filters.

Matthias
de_matti

Berichtdoor Marcje » do 08 nov 2018, 21:38:42

de_matthias schreef: We gaan hier werken met pompen die geschakeld worden via timers.

Het is me nog niet volledig duidelijk welke pompen u via een timer laat werken en waarom ?

Tja, een trickle is volgens mij ook enkel geschikt boven waterniveau ook al kan het , maar te moeilijk aan te sturen :wink:

Groetjes

marc

Trickle
Marcje

Berichtdoor de_matti » do 08 nov 2018, 22:25:59

Marcje schreef:
de_matthias schreef: We gaan hier werken met pompen die geschakeld worden via timers.

Het is me nog niet volledig duidelijk welke pompen u via een timer laat werken en waarom ?

Tja, een trickle is volgens mij ook enkel geschikt boven waterniveau ook al kan het , maar te moeilijk aan te sturen :wink:

Groetjes

marc

Beste Marc

Daar het om een ombouw van een bestaande filter gaat, moet ik soms roeien met de riemen die ik heb...
Ik verklaar me:

Van de huidige filter heb ik 2 retourleidingen (DN 110). Deze leidingen ga ik dus terug hergebruiken. Op mijn schets pomp 1 en 2. Deze pompen ga ik 24 7/7 laten draaien daar deze nodig zijn. De nieuwe filter moet steeds van doorstroming voorzien zijn voor de goede bacteriën in de filter.

Echter heb ik hier van de huidige skimmer lijn een retourleiding DN 50 liggen. Deze is nu niet meer nodig, jammer genoeg is de uitgang van deze leiding op ongeveer 1 meter diepte in de vijver en is ongeveer 5-6 meter lang. Afsluiten weet ik niet echt hoe ik dit zou kunnen realiseren tenzij ik de halve vijver moet afbreken(en daar heb niet veel zin in) dus zou ik deze leiding op pomp 3 aansluiten (we hebben deze toch nog van de huidige filter). Ik kan dan bv 1 x dag / 2 x dag /... x maal per dag deze leiding laten spuien via een timer. Is er in de zomer nu genoeg zon en de zonnepanelen brengen genoeg op kan deze pomp voor extra stroming in de vijver zorgen.

Via deze werkwijze wil ik dooide ruimtes voorkomen (de leiding van 5-6 meter lang waar bacteriën zich kunnen opstapelen) en in de zomer kan ik voor extra stroming in de vijver zorgen op een eenvoudige manier.

De 4de pomp is voor de waterval, de waterval loopt momenteel ook via een timer of als we op het terras zitten. Heeft de waterval zin ??? ja en nee het is meer voor het esthetische aspect dat we deze gebouwd hebben maar in de zomer zorgt deze wel voor extra zuurstof in de vijver.

Dus hier een beetje hetzelfde verhaal als bij de DN 50 leiding, alles is hier al aanwezig enkel zou ik deze 2 laatste pompen nu via timer laten lopen ipv nu 24/24 7 op 7. Elektriciteit wordt hier ook duurder en ik hoop toch een klein beetje te sparen via de timers...

Hetzelfde met de UV lampen: de huidige lampen branden altijd en daar stel ik mij nu ook vragen bij... Is dit wel nodig BV in de winter moeten deze branden? In de lente en in de zomer ja dan willen we onze koi zien maar moet daarvoor de UV lamp branden (en elektriciteit verbruiken) in de winter? Ik ben meer en meer van mening van niet. Nu mag van mij de vijver groener worden, in de lente de lampen aan (al dan niet via timer) maar in de winter wil ik ze uitschakelen.

Ik hoop dat ik hiermee mij verhaal van de timers duidelijker gemaakt heb. Bij vragen of opmerkingen hoor ik het wel.

Matthias
de_matti

Berichtdoor Marcje » za 10 nov 2018, 20:11:42

Ok, duidelijk nu

De reden waarom ik dit vroeg was omdat ik geen voorstaander ben om de doorstroming doorheen het filter afwisselend te veranderen omdat dit de werking filter kan beïnvloeden

Groetjes

Marc

Trickle
Marcje

Vorige

Keer terug naar De vijver ... door koivrienden