• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Vraag ivm ombouw pompgevoede filter naar airlift ?

Voorstellingen van zelfbouwvijvers

Vraag ivm ombouw pompgevoede filter naar airlift ?

Berichtdoor de_matti » za 12 mei 2018, 12:35:44

Beste koivrienden,

Na jarenlang uw vijverbouw / filterbouw gevolgd te hebben, zitten wij met een vraag ivm de eventuele ombouw naar airlift.
De huidige situatie is de volgende:

2 * bodemdrains naar ultrasieve (extra brede uitvoering met 3 ingangen 110mm) => 2 * pomp Aquaforte 10000 naar 2 UV lampen.
1 pomp gaat via de 1ste UV lamp naar het BWB en vandaar terug naar de vijver (retour = 110mm). De 2 de pomp gaat naar de 2de UV lamp en vandaar naar de Japanse matten. Na de Japanse mat gaat het terug naar de vijver (retour DN110 mm).

De skimmerlijn heeft een aparte pomp en gaat via een aparte lijn terug naar de vijver (retour DN 50mm), hier is nog een 2de pomp voorzien voor de voeding van de waterval (staat niet altijd aan). De kleine plantenfilter heeft een eigen filterlijn (ook pomp gevoed).

Daar de kosten voor de elektriciteit met de jaren stijgen, denken wij eraan om de filter om te bouwen naar airlift systeem.
De vraag nu is, kan dit werken met de huidige ultrasieve zeef? Eventueel de zeef blokkeren zodanig dat het vlottersysteem niet meer werkt? Heeft er daar iemand ervaring mee?

Mvg
de_matti
de_matti

Afbeeldingen: 9

Re: Vraag ivm ombouw pompgevoede filter naar airlift ?

Berichtdoor Bossi » za 12 mei 2018, 12:46:11

Dag Matti,

Welkom bij koivrienden!

Een klassieke zeef gaat niet werken met airlift, dan dien je om te bouwen naar een crielzeef, te zien in o.a. Marcje zijn vijverbouw.

In feite komt het er op neer dat heel je systeem gravitair moet kunnen draaien en zo kan je een airlift ipv een pomp gebruiken. Opvoeren met airlift vind ik persoonlijk verloren moeite omdat dat bijna niet te doen is.

Groetjes,

Bossi
Nu kwaliteit is later geen spijt...
Bossi

Afbeeldingen: 989

Berichtdoor de_matti » za 12 mei 2018, 13:03:09

Beste Bossi

Bedankt voor uw snel vermoeden, dit was ook mijn vermoeden.

Vergeten te vermelden: alles is gravitair opgesteld. Opvoeren is niet van toepassing (enkel voor de waterval maar daarvoor kan er 1 pomp blijven staan)
hierbij het schema van de eventuele nieuwe opstelling.

De 2 de pomp op het schema is voor het spoelen van de leiding DN 50.
De 3de pomp dat je ziet is voor het wegpompen van het vuilwater. Hier is geen rioolaansluiting aanwezig vandaar dat het zo moet.

70612

Mvg
De_matti
de_matti

Berichtdoor Bossi » za 12 mei 2018, 16:00:26

Dan kan het wel, maar als je geen rioolaansluiting hebt, waarom laat je je vuilafvoeren niet samenkomen in een stortput en zo via de dompelpomp?

Wat is de reden om een dn50 te spoelen?

Groetjes,

Bossi
Bossi

Berichtdoor de_matti » za 12 mei 2018, 19:46:11

Bossi,

Dan kan het wel, <=> vrees je niet dat je dan vanuit de ultrasieve niet te weinig debiet gaat kunnen leveren aan de filter/airliften. Ik bedoel hiermee de ultrasieve heeft wel 3 ingangen DN 110 mm maar heeft maar 2 uitgangen DN 90mm. Of bedoel je dat ik deze uitgangen best vergroot naar 3 x DN 110 of nog groter?

maar als je geen rioolaansluiting hebt, waarom laat je je vuilafvoeren niet samenkomen in een stortput en zo via de dompelpomp?
<=> deze is voorzien, op mijn plan staat een pomp getekend maar in de praktijk zal het een gewone dompelpomp worden die het vuil spoelwater gaat wegpompen.

Wat is de reden om een dn50 te spoelen? <=> de reden hiervoor is; de DN 50 is de retour van de huidige skimmer lijn. Deze gaat rechtstreeks naar de vijver en komt daar ongeveer op 1 meter diepte uit. Ik vrees nu als ik deze afsluit in de huidige filterput ik een "dode" ruimte krijg. Tussen de uitgang van de vijver en de plaats waar ik een schuifafsluiter heb staan is ongeveer 6 meter. Mijn redenering was: de pomp heb ik momenteel toch, de leiding is geïnstalleerd. Ik laat deze pomp nu één uur per dag draaien zodanig dat daar geen dode ruimte ontstaat. Een dode ruimte is voor steeds een broeihaard van ziektes, eventueel kan ik deze in de zomer nog laten draaien zodanig dat er dan extra veel stroming in de vijver is. Echter dit is nu niet de bedoeling (stel de bezetting vraagt veel stroming, pomp aan, probleem opgelost). Lijm ik nu bij de ombouw deze leiding dicht...dicht is dicht naar de toekomst. Vandaar mijn idee om deze leiding één maal per dag momenteel te laten "spoelen"

Mvg
De_matti
de_matti

Berichtdoor Bossi » za 12 mei 2018, 21:30:47

Een ultrasieve is een no-go bij airlift.

Op je tekeningen zie ik crielzeven en da's helemaal iets anders...

Voor de rest begrijp ik uw verhaal of waar je naartoe wil en dat is op zich ok denk ik.

Groetjes,

Bossi
Bossi

Berichtdoor de_matti » zo 13 mei 2018, 10:24:42

Beste Bossi

Dank u voor uw duidelijk antwoord, we plannen verder en wachten op de offerte voor de bak met crielzeven in.

Wat ik nog wel niet helemaal snap is waarom een ultrasieve niet kan werken op airlift,

Ik redeneer namelijk zo;
De 3 ingangen 110 mm zijn aanwezig (2x bodemdrain 1 skimmer), het vlottersysteem kan men gemakkelijk overbruggen (men laat de ballasten vol met water) zodanig dat de ultrasieve steeds vol water komt te staan. Het water valt dan niet meer op de zeven maar loopt meer door de zeven, aan de uitgang van de ultrasieve is er plaats genoeg voor 3 maal 110 mm te instaleren zodanig dat deze de rest van de filter kan voeden met water...vandaar mijn vraag hier op/aan het forum: is dit al getest geweest ? Ik kan hierover namelijk nergens info over terug vinden.

Begrijp mij niet verkeerd, ik ben voorstander van de beluchte crielzeef enkel heb ik nu al de ultrasieve staan en als ik deze mist een paar aanpassingen kan hergebruiken bespaar ik weer een aantal euro's. Als mijn redenering natuurlijk niet werkt zit er niets anders op dan deze ultrasieve te vervangen.

Mvg
De_matti
de_matti

Berichtdoor Bossi » zo 13 mei 2018, 10:52:12

Matti,

Een ultrasieve laten vollopen zoals jij hem wil gebruiken gaat binnen de kortste keren verstoppen. En hoe zou je die dan spoelen?

Een crielzeef is een omgekeerde zeef waar, door de beluchting het vuil zo lang als mogelijk wordt weggeblazen van de zeef om zo een continue doorstroming te bekomen. Een zeef vol onder water zonder beluchting zit direkt dicht. Ik heb het zelf getest want ik bezit een airsieve.

Je kan altijd proberen de ultrasieve om te bouwen naar een airsieve of crielzeef, maar je gaat makkelijker werken met een ontvangstkamer waar de crielzeven in hun 3-hoekige steunen zitten.

Uw ultrasieve kan nog steeds dienst doen voor je plantenfilter/waterval via de skimmer. De bodemdrains dan langs de crielzeef sturen. Zo spaar je misschien een zeef. :roll:

Groetjes,

Bossi
Bossi

Berichtdoor de_matti » di 23 okt 2018, 7:42:17

Geachte leden,

Nog een beetje zitten brainstormen over de aanpassing van de filter volgend jaar. Rekening houdend met de opmerking die hier al gegeven zijn op mijn vorig ontwerp...

Hierbij de nieuwe schets, airlift is vervallen (uitleg waarom volgt nog).
Ik ga deze schets opspitsen in verschillende "deelschetsen" zodanig dat het voor iedereen duidelijk is wat mijn bedoelingen zijn...

Graag uw opmerkingen..
Bij bijkomende vragen vuur maar af...

Matthias
de_matti

Berichtdoor de_matti » di 23 okt 2018, 7:49:43

Zoals beloofd hierbij de nieuwe algemene schets van de nieuwe filter
de_matti

Berichtdoor de_matti » di 23 okt 2018, 7:51:32

73071
de_matti

Berichtdoor de_matti » di 23 okt 2018, 8:19:32

Hierbij de eerste deelschets van de nieuwe filter.

We komen binnen via 2 BD en 1 skimmer. Ik weet, daar het om een ombouw gaat dat er een aantal bochten extra liggen, indien ik de hele bestaande filterkamer uitbreek ik een paar bochten kan sparen, wat beter is voor de flow etc maar ik weet ook hoe de oorspronkelijke buizen geplaatst zijn...Vandaar dat er extra bochten bovengronds nodig zijn (niet ideaal ik weet het), maar jammer genoeg kan het niet anders...

Het is de bedoeling dat we naar 2 of 3 beluchte crielzeven gaan. Waarom geen trommel: de H van de kamer is te laag, geen aansluiting op een riool aanwezig, geen automatische watervulling (voor de sproeiers aanwezig). Vandaar mijn keuze voor deze beluchte crielzeven. Nu wel met vuilaflaat naar pomp voorzien.

Na de zeven heb ik nog een beetje plaats daar het water 90° moet draaien, daar ik hier nog borstels liggen heb (van de oude filter) zou ik deze hier plaatsen of is het beter om hier de dompel UV lampen te plaatsen (ik kom later hier nog op terug)
de_matti

Berichtdoor de_matti » di 23 okt 2018, 8:48:46

73077
de_matti

Berichtdoor de_matti » di 23 okt 2018, 12:44:58

Als alle "koitroep" verwijdert is door de zeven (al dan niet in combinatie van de borstels) kome we aan in het hart van de biologische filter. Zoals getekend zou ik eerst met een statisch bed werken, gevolgd door een bewegend bed en dan de klassieke Japanse matten. Deze combinatie is denk ik momenteel de best werkende combinatie...Waar ik nog niet uit ben is hoe ik de matten ga plaatsen + welke belucht ik en welke niet.

Mijn idee is dat het eerste deel van de matten belucht moet zijn, de tweede helft niet meer <=> graag de mening van het forum hierover.

+ hoe plaats je beste de matten in de kamer..; Tegen elkaar zodanig dat al het water door de mat moet lopen of laat ik hier best nog ruimte tussen zodanig dat het water minder weerstand heeft in de filter. Graag hierover ook de mening van de forumleden.

Of is er nog een derde mogelijkheid;
De Japanse mat (die ik momenteel al heb) in de filter plaatsen en Red X matten er tussen steken indien de visser groter worden.

Zoals U kan lezen ben ik hierover nog niet 100 % zeker wat te doen...
de_matti

Berichtdoor de_matti » di 23 okt 2018, 12:49:17

73080
de_matti

Volgende

Keer terug naar De vijver ... door koivrienden