Van “sier”vijver naar koivijver

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
AVG

Van “sier”vijver naar koivijver

Bericht door AVG »

Hoi koivrienden

In deze voorstelling willen we ( Aad en Ingrid )jullie graag weergeven aan de hand van foto’s uit vervlogen tijden en een stukje tekst waar nodig hoe we langzamerhand “koigek”zijn geworden :D
Na met zeer veel plezier jarenlang op een appartement gewoond te hebben in Zuid-Holland stond toen voor ons één ding vast,mochten we ooit een huis met een tuin kunnen betrekken moest daar zeker een vijver komen om van te genieten.
Van jongs af aan ben ik ( Aad ) eigenlijk al opgegroeid met de aquarium wereld gezien mijn ouders in die tijd een passie hadden voor deze hobby,voor mijzelf ging op zeer jeugdige de interesse meer uit naar het karpervissen ( trouwens ook een leuke verslaving :wink: ),heden ten dagen is dit wat in het slop geraakt maar ben voornemens deze hobby zeker weer op te pakken volgend jaar,dus de liefde voor vissen in zijn algemeenheid zat er vroeg in…..

Na de intrek van ons nieuwe onderkomen in Brabant 1991 kon onze wens in vervulling nadat het huis aan kant was met de realisatie van onze vijver.
De getoonde foto’s zijn zeer matig van kwaliteit ( u bent gewaarschuwd :P )omdat ik in die tijd niet de beschikking had over een dig. camera,dus heb het “moeten”doen door foto’s van foto’s te maken uit de toch gedateerde foto albums )

Maart 1992 konden we dan daadwerkelijk van start,(zoals zovele zullen herkennen :) graaft men een put met de nodige niveau ( zo ver waren we al :wink: ) om de nodige variatie in water/vijver planten een juist onderkomen te kunnen bieden.
490
Natuurlijk moest er tijdens het vullen op toe gezien worden dat voor zover mogelijk de plooien in het folie weggewerkt werden.
491
Even vanaf een afstandje toezien of alles wel volgens plan verloopt,gezien de vijver met een inhoud van 5000ltr.met als diepste punt 110 cm toch bijna vol was.

492
Natuurlijk mocht een waterval niet ontbreken,deze hebben we destijds opgebouwd uit klinkers,straattegels ( 40 x60 ) met daarop flagstones en als randafwerking lava stenen.
Het geheel was netjes doormiddel van cement in elkaar gefabriceerd en klaar was de klus ( dachten we :oops: ) na een testje met de waterslang ( pomp hadden we nog niet) leek het water toch niet helemaal naar wens naar beneden te komen,dus na wat liggen piekeren s,nacht besloten we om midden in de nacht de boel weer af te breken .tot de volgende dag wachten was geen optie of je zou met de botte bijl te keer moeten gaan :wink:

Uiteindelijk is het dan de volgende dag allemaal goed gekomen.
493
Ook de rand afwerking bestaande uit flagstones en lava keien was even passen en meten.
494
Na gedane arbeid waren we eigenlijk best trots op het resultaat en kon de pomp ( aquanoutic 3000 ltr.) geïnstalleerd worden om via een filtertonnetje de waterval van de nodige flow te voorzien.
Het genieten kon nu echt beginnen :P

495
Maar tja,niets is zo veranderlijk als een mens :roll: .en werd er in mei 1993 de definitieve stap gezet om de vijver te vergroten,al moest dat ten kosten gaan van Ingrid haar geliefkoosde plekje in de tuin waar de zon in het voorjaar al vroeg verscheen.

Dus ging de schep en spade de grond weer in.

496
497
Nu er nog eens vijf kuub grond/klei naar de 150 meter verderop gelegen dijk waren verplaats kwamen de contouren al duidelijk in zicht.
498
Het volgende klusje is de twee stukken folie van de bestaande en nieuwe vijver aan elkaar verbinden,wat een klein klusje zou moeten zijn heeft ons destijds de nodige kopzorgen gekost :evil:
499
Pas na de derde poging was die vijver dan vrij van een lek op de plaats van verbinding en kon aan de afwerking begonnen worden.
500
De totale inhoud van de vijver is nu 10.000 ltr.waarin de vijverplanten het prima naar hun zin hebben.
Het visbestand bestond uit:goudwindes,zilverwindes,blauwwindes enz…,en natuurlijk ( u voelt hem al aan komen :wink: ) onze eerste Koi,na er aanvankelijk drie gekocht te hebben, lagen er de volgende dag al twee op apegapen,wij dus meteen terug naar de verkoper om dit te melden,hij was zo sportief om er toch één te vergoeden en hebben dan ook een andere mee naar huis genomen.
In onwetendheid schroomde we er in die tijd niet voor om de pomp en daarmee tevens het filter(tje) uit te zetten voor een week of hoe het uitkwam,stekker weer in het stopcontact en gaan met die banaan….
Hoe zou het toch gekomen zijn dat de Koi het op één na niet overleefde :wink: ,één Koi hebben we dan toch in leven kunnen houden en zwemt nog altijd haar rondjes bij de buren met een geschatte lengte van 65 cm.
501
Tot slot een winterplaatje van de vijver.
502

April 2002 was het weer eens tijd om de handen uit de mouwen te steken,de kids waren inmiddels wat ouder en bovendien bleek het gras bij de vriendjes en vriendinnen “groener” :wink:

Voorzover mogelijk werd de grond van de vijver weer aangevuld vanaf de verhoging waarop de overstort van de waterval gesitueert was en de nodige inmiddels uit de kluiten gewassen coniferen verwijdert.
503

Eenmaal deze klus geklaard was konden dan de contouren van de nieuw aan te leggen vijver worden uitgezet d.m.v piketpaaltjes en watervast triplex te plaatsen om alvast een idee krijgen hoe het er ongeveer uit zou komen te zien.
504
Ditmaal hebben toch maar wat hulp ingeroepen van de plaatselijke boer die de grond mooi kon dumpen op zijn akker.
505
Aan het einde van de dag zaten we tegen een behoorlijke krater in de tuin aan te kijken met afmeting van zes bij ruim zeven meter en een diepte van 1.30 met uitzondering van een plateau rondom waar de vijverplanten in manden op kwamen te staan.
Uiteindelijk hebben we nog ruim zes kuub klei naar de inmiddels voor ons bekende dijk met de hand afgevoerd om het e.e.a naar onze wens te modelleren.
506
Het “lapje” rubberfolie met een afmeting van 10 X 12 meter zullen we niet snel vergeten,dit samen gedaan te hebben en de hulp van oudste dochter is het dan eindelijk toch gelukt ( pfff wat is dat spul …… zwaar :( )

Nu de vijver afgevuld was en de watermeter 34 kuub aangaf kon begonnen worden met de aanleg van de vlonder,na de ongeveer tweehonderd hardhouten palen in de grond geramd te hebben en de dwarsliggers bevestigd d.m.v talloze r.v.s slotbouten moest het geheel sterk genoeg zijn om niet te verzakken,het water kwam er immers voor een gedeelte onderdoor te lopen om een “ruimtelijk” effect te verkrijgen.

507

Op de volgende foto is duidelijk te zien ( hoop ik ) dat we er voor gekozen hebben om voor een dubbele rand te gaan om een moeras/planten gedeelte rondom te creëren.( de binnen rand is dus lager dan de buitenrand,en zal dus bij het verder afvullen van de vijver niet meer zichtbaar zijn )
Rechts in beeld ligt alvast een berg grond ter voorbereiding van de toekomstige waterval ( die moest er natuurlijk weer komen :lol: )

508
Inmiddels hebben de goudwindes en andere vijverbewoners hun plekje weer gevonden in de vijver na een periode in de quarantaine,ook onze enige Koi heeft het weer prima naar haar zin.
Achter de vijver zijn de palen met dwarsliggers te zien waarop later de bankirai delen geplaatst zullen worden.
509
Een boven aanzicht op een druilerige middag vanuit onze slaapkamer.
Op de achtergrond staan inmiddels vier filterunits met elk een inhoud van 440 ltr.die pomp gevoed worden waarvan de uiteindelijke retour uitkomt via een waterval richting vijver.
510
Buren die wat verderop in de straat wonen bleken al jaren over een koivijver te beschikken en hadden ons tijdens de aanleg van deze vijver uitgenodigd om een kijkje te komen nemen wanneer we eenmaal een beetje op orde waren,als eerste ben ik dan toch even gaan kijken en kwam dolenthousiast terug met de woorden: dit moet je echt even gaan bekijken !
Na enkele weken is het er dan ook van gekomen en kwam ook Ingrid met een fonkeling in haar ogen terug :lol: ,Aad dit wil ik ook;je kan ze aaien en komen uit de hand eten :shock: .nou dat was natuurlijk tegen geen dove gezegd en mochten dan toch onze vijverbewoners in de vorm van goudwindes e.d uit onze vijver naar een andere onderkomen,natuurlijk op de enige Koi na die we al hadden !. en begonnen we in een redelijk rap tempo Koi aan te kopen,alle variëteiten vonden we mooi,en ontstond er al snel een bijna complete postzegelverzameling.(hiermee was de passie /verslaving bezegeld.)

511
Ook de waterschildpad genaamd turbo van onze dochter had haar/zijn plekje al snel gevonden.
512
Een skimmer ( links in beeld) bleek wel noodzakelijk,deze werd aangestuurd door een 10.000 ltr. pomp ( Auamax.) met een retour via de kruik (rechts in beeld),de verrijking aan zuurstof aan het water was daarbij mooi meegenomen.
513
514
Ook de “waterval”zag er nu al wat natuurlijker uit en zorgde voor wat extra zuurstof.
516
Eindelijk dachten ! we het nu dan voor elkaar te hebben om onze Koi een goede huisvesting te bieden,helaas bleek dat een misvatting en volgden de problemen elkaar in een sneltempo op,van bacteriële tot parasiet uitbraken zijn ons niet bespaard gebleven en hebben de nodige Koi het leven gekost ,dit enerzijds door onze beperkte kennis en anderzijds door verkeerde voorlichting door tal van kwakzalvers( de weg naar een Koidokter was ons niet bekend,misschien waren die er ook nog niet ? )
Uiteindelijk kwam er pas verbetering in de situatie nadat een dealer ( hadden we inmiddels goed contact mee) in het bijzijn van een Japanse kweker de zaak eens onder de loep hadden genomen,de Koi met wonden werden behandeld en het advies om het substraat van vijverbodem te verwijderen hebben we meteen opgevolgd.

517
Op onderstaande foto is de vijver groen van kleur door de toevoeging van malachiet.
518
Met de winter voor de deur moest er i.v.m de diepte en de daarbij behorende temperatuurschommelingen een oplossing gevonden worden om de vijver af te dekken,na wat piekeren kwam ik op het lumineuze idee ( dacht ik ) om de grote lappen noppenfolie d.m.v watervast tape aan elkaar te verbinden met daaronder skippy ballen aan elkaar bevestigd om het folie niet direct op het water te doen komen.

Echter bij de eerste serieuze storm vloog het geheel naar vier huizen verderop en hebben we de kinderen uit de buurt nog regelmatig op onze skippy ballen zien rond stuiteren :lol:

519
Dan maar zonder afdekking en het beste er van hopen.
520
Na de opgedane ervaring ( lees:door schade en schande “wijs”geworden ) wilde we eigenlijk toch een echte koivijver die van alle gemakken voorzien zou zijn,en tevens een beter onderkomen voor onze Koi zou kunnen bieden.
Nadat de vijver nog geen twee jaar gelegen had zijn we medio augustus 2004 met de voorbereiding begonnen,als eerste hebben we het moeras/planten gedeelte leeg gemaakt nadat we het water een tiental centimeter hadden laten zakken.
Wat ons binnen twee dagen te wachten stond was een regelrechte ramp ! de draadalgen woekerde wel zo hevig dat het bij wijze spreken kon horen groeien,pompen liepen compleet vast door de slierten en moest tweemaal daags het filter gekuist worden….
Nu ik de laatste tijd regelmatig lees dat planten maar een zeer beperkte remming op de groei van draadalgen hebben, frons ik dan ook met regelmaat mijn wenkbrauwen :roll:

Op onderstaande foto probeer ik de laatste Koi te vangen,dit viel zeker niet mee door de glibberige restanten van de draadalgen.

521
Wordt vervolgt >>
Laatst gewijzigd door AVG op 06 mei 2014, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Yamato

Bericht door Yamato »

Aad,
Dit verhaal heb ik met veel interesse gelezen, en ik denk dat velen deze weg bewandeld hebben.
Als je er goed over nadenkt zijn wij eigenlijk een graversvolkje die op het einde van het verhaal meestal niet veel grond meer in de tuin overhouden.
Ikzelf ben nog altijd aan mijn eerste vijver, en die ligt er nu van 1998.
De koivijvertechnieken zijn ondertussen al serieus veranderd, en ik heb een paar kleine aanpassingen gedaan, zoals een zeef en een BWB, maar voor de rest is alles hetzelfde gebleven.
Nu ben ik alle energie en kennis aan het opsparen om binnen een paar jaar een koivijver "zonder nadelen" aan te leggen, en hopelijk zal het de laatste zijn!

Greetz,
Yamato
Laatst gewijzigd door Yamato op 06 mei 2014, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
EG
Contacteer:

Bericht door EG »

Eigenlijk kijk ik een beetje met weemoed terug naar die toch mooie plantenvijvers met hun weelde aan bloemen en planten. Per slot van rekening offeren we dit alles op voor een cleene constructie (een bak) waarin we dan onze juwelen herbergen. Mijn eerste vijvers waren een combinatie van beide. Eerst een plantenvijver met daarin enkele visjes en meer en meer minder planten en meer vissen.
Gelukkig komt de tendens terug dat plantenvijvers niet alleen hun plaats hebben op esthetisch vlak maar ook een onvervangbare taak hebben in het zuiveren van water.
De ideale combinatie zal voor iedereen wel verschillend zijn.
Naast de koivijver van Aad ligt toch ook nog een prachtige plantenvijver die een stuk van de filtering op zich neemt! Een zeker niet te verwaarlozen meerwaarde!
Laatst gewijzigd door EG op 06 mei 2014, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Je weet slechts wat je mist als je het niet meer hebt!
G.I.O.

Bericht door G.I.O. »

Proficiat met uw doorzettingsvermogen Aad, ik kijk uit naar de verdere foto's.

De verdere foto's, wordt dit dan de definitieve koivijver?

mvg

G.I.O.
Laatst gewijzigd door G.I.O. op 06 mei 2014, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
思い立ったが吉日
mart-ang
Contacteer:

Bericht door mart-ang »

een zeer mooi verhaal , doet me denken aan vervlogen tijden.
ik denk dat op deze route veel koi-hobbyisten hebben gevaren.

mooi project om te blijven volgen..
Laatst gewijzigd door mart-ang op 06 mei 2014, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
eigenwijs is ook wijs.

vijver
overkapping
Tari

Bericht door Tari »

Is een mooi relaas geworden,krijg er spierpijn van als ik de foto's bekijk.
liefs TaRi
Laatst gewijzigd door Tari op 06 mei 2014, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
noa

Bericht door noa »

Dag ,

Deze week ben ik naar een lezing over sigaretten gegaan . Ik heb er heel wat van opgestoken .

Welnu , bij deze reportage heb ik het zelfde gevoel . Aad toont ons immers hoe men , lerend uit zijn eigen foutjes , kan komen tot een uiteindelijk heel performante koivijver .

Wie bouwplannen heeft kan er alleen maar wel bij varen .

'Foutjes' is eigenlijk een te groot woord . ' Onwetendheid' is eigenlijk een beter woord . De huidige bouwers-in-spe beschikken vandaag over forums waar ze hun kennis kunnen opdoen . Zo'n hulpmiddelen bestonden spijtig genoeg nog niet ...

Ik vind dit een heel charmante reportage : leerrijk , leuk geschreven en rijkelijk geîllustreerd met talrijke bijna vergeelde foto's uit de oude schoenendoos .
Bravo !

Groet
Laatst gewijzigd door noa op 06 mei 2014, 20:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Danny

Bericht door Danny »

Hoi Aad,
Ik wist helemaal niet dat je na de uren vijverbouwer was. :lol:
Als je de foto's later terugziet, dat is toch wel plezant hé. We moeten nogal wat over hebben voor onze viskes.
Mooie reportage :wink:
Ik zou dat nooit doen, een vijver bouwen, dan afbreken, en terug ene maken :lol:.
groetjes Danny
Laatst gewijzigd door Danny op 06 mei 2014, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
marie-paule

Bericht door marie-paule »

Dit verhaal is me reeds bekend,maar deze reportage zal het toch nog duidelijker maken en meer bijblijven ,ook meer duidelijkheid geven en moed schenken voor de verdere werken die we voor dit ogenblik moeten verwerken
Dit is een vehaal die al bij meerdere koiliefhebbers gekend is,kan ik van meespreken en ik niet alleen denk ik :wink:
We volgen dit mee metveel belangstelling ,laat maar komen

mvg
Marie-paule
Laatst gewijzigd door marie-paule op 06 mei 2014, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
ton de beer

Bericht door ton de beer »

ik ken het verhaal van je huidige v maar zie hier dat ook de vorige vijver aardig aan de maat was.
moet zeggen staat elke koi hobbyist mee te kijken staat wat jij hebt gehad ook hier begon het met de goudvissen daarna grote winden toen de koi en dan is de koi elende begonnen hihihihi heerlijk om te zien hoe iedereen eens aan de beurt komt met uitbreiding en dan weer een en weer bijna eindeloos.

grt ton
Laatst gewijzigd door ton de beer op 06 mei 2014, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
geen dag voorbij zonder koi. kijk ook eens op mijn site http://www.koi3210.webs.com
Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Hoi Aad en Ingrid,

Schitterend wat jullie hier laten zien, we konden er ons wel het een en ander bij voorstellen als jullie het hadden over de vroegere vijvers, maar via de reportage kunnen we volledig meeleven wat er zoal vooraf ging.

De zoveelste vijver zal zeker onderhoudsvriendelijker zijn, maar eerlijk gezegd vind ik het toch beetje zonde bij het zien afbreken van de toch wel zeer mooie plantenvijver….

Groetjes,

Marc en Caroline
Laatst gewijzigd door Marcje op 06 mei 2014, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
AVG

Bericht door AVG »

Hoi Koivrienden

Bedankt voor de leuke spontane reacties :D

Het vervolg zal er zeker komen,maar het kan wel even duren gezien het een behoorlijk karwei is om de nodige foto's uit de verschillende foto boeken op te duikelen en opnieuw op de gevoelige plaat te vast te leggen zodat er ook nog wat op te zien is :roll:
GIO schreef:
Proficiat met uw doorzettingsvermogen Aad, ik kijk uit naar de verdere foto's.

De verdere foto's, wordt dit dan de definitieve koivijver?
Op deze locatie wel GIO

Het is goed mogelijk dat we nog één vijver gaan presenteren in de toekomst,deze zal dan gelegen voor de deur van het plaatselijk bejaardenhuis :D

( alhoewel.... je weet het maar nooit wat de toekomst brengt :D )

groet Aad
AVG

Bericht door AVG »

>> realisatie aanleg vijver vier .

Na in begin 2004 de nodige dealers en vijverbouwers bezocht te hebben welke ons konden voorlichten v.w.b de mogelijkheden van een HDPE vijver liepen we toch tegen wat problemen aan t.a.v onze persoonlijke wensen.( wie kon ons een vijver leveren in het formaat wat wij beoogde ?)
Al snel bleek dat de mogelijkheden qua formaat beperkt waren i.v.m o.a het vervoer over de weg,daarbuiten had elk bedrijf zijn eigen visie en kijk hoe het best om te gaan met de bodemdrains en bodem structuur en wilde daar niet vanaf wijken ( tegenwoordig is men daar gelukkig wat flexibeler in geworden en zijn er veel meer mogelijkheden) )

Onze wens was nadrukkelijk om twee drains geplaatst te zien verdeeld over het “midden”van de vijver,en de bodem af te laten lopen naar de drains toe van 1.80 naar 2.10.
Uiteindelijk hebben we dan onze wens maar even op een laag pitje gezet tot we in juni bij een bedrijf terecht kwamen die ons voorstelde om de vijver ter plaatse in elkaar te lassen met uitzondering van de grondplaat die in de werkplaats voorzien zou worden van de drains en aansluiten,nou dat klonk ons natuurlijk als muziek in de oren :P
Enig probleem ( niet geheel onbelangrijk :wink: )waar nu met onze Koi naar toe te gaan ? na wat heen en weer gebabbel werd er besloten een hdpe quarantaine bak met een inhoud van zes kuub op voorhand te maken waar onze Koi een aantal weken in konden verblijven,deze konden we nog net tegen de achtergevel plaatsen zodat we zelf zorg konden dragen voor de Koi ( later is de quarantaine bak gebruikt bij volgende projecten door het bedrijf )

Na veel overleg en aan de hand van een eigengemaakte bouwtekening begin augustus kon er dan een begin gemaakt worden met de voorbereidende werkzaamheden ( voor zover de buren nog niet eerder met hun vinger naar het voorhoofd wijste naar ons toe hadden ze bij het zien van dit tafereel een blik in de ogen van; die lui zijn knetter :!: ( geef ze eens ongelijk )
(de navolgende foto’s komen weer uit de oude doos :D .)

571
Het schiet al lekker op… uiteindelijk zal er nog eens 30 kuub verwijdert worden waarvan een klein gedeelte hergebruikt zal worden om de geulen langs de vijver op te vullen ( later meer hier over )
572
Eenmaal het gat gegraven begon men met watervaste multilex platen van 18 mm te plaatsen.(de zin hiervan heb ik nooit begrepen,even later zijn deze de afval container in verdwenen.)
573
De bodemplaat voorzien van de drains zijn inmiddels op het hun plek gelegd en is het tijd om de rest van de grondplaten in model te zagen,dit hoeft niet nauwkeurig te gebeuren omdat de verticale wanden gemiddeld tien centimeter vanaf de vloer gezien naar binnen gelast zullen worden.
574
Voor het lassen van de hdpe platen ( 2.50 x 1.80 ) worden er aan één zijde van elke plaat in tegenovergestelde kant een groef geslepen zodat de platen als het ware in elkaar komen te vallen voor er met het lassen begonnen kan worden,tegelijkertijd wordt er automatisch een kit aangebracht.
575
Op deze foto worden resten kit verwijdert om de wanden tot een mooi strak geheel te krijgen.
576
De grote schoonmaak kan nu beginnen,u ziet wel dat ik ook flink in de weer ben :lol:
( de knik onder in beeld moet nog gesteld en afgewerkt worden )
577
De twee sieves die in een hdpe put staan hebben inmiddels ook hun bestemming bereikt,elke sieve kan dus water ontvangen via een bodem en /of zijdrain.

578
Op deze foto ziet u de vier inlaten van 110 mm vanaf de twee bodem en zijdrains die doormiddel van schuifkranen afgeregeld kunnen worden,in de regel komt het er op neer dat tijdens de zomermaanden alleen de bodemdrains in gebruik zijn,wanneer de watertemperatuur rond de acht graden komt worden zowel de bodem als zijdrains opengezet om niet al teveel stroming op de bodem verkrijgen, ( lees: meer rust voor de Koi ) tevens worden de pompen geknepen naar een debiet van elk 10.000 ltr.p/u ( mooi meegenomen is daarbij de energie kosten besparing )
579
Onderaan de foto ziet u de buizen die gescheiden naar de twee filterlijnen gaan( ik kom daar later nog op terug ),aanvankelijk werd er gebruik gemaakt van twee aquamax pompen van elk 10.000 liter.
Een veel gehoorde klacht bij de budget sieves is dat de vlotters nogal eens willen blijven hangen,ook bij ons kwam dit op z,n tijd wel eens voor…..,inmiddels zijn de pompen vervangen door twee RD 14000 ltr. en is het “probleem”opgelost .
De sieves kunnen regelrecht op het riool gespoeld worden.
580

Het vullen van de vijver:
De plaatselijke brandweer commandant ( even verderop wonend ) kwam langs gereden en zag waar we mee bezig waren :shock: ,en bood spontaan aan zijn slangetje uit te rollen naar de dichts bijzijnde waterput.Zo gezegd zo gedaan ( dachten we :wink: ) Met man en macht stond de man te draaien om de kraan open te draaien. Dit lukte dus voor geen meter :evil: . ik zou dan wel even helpen met mijn inmiddels opgedane spierkracht na drie vijver projecten :lol: uiteindelijk;ja hoor het lukte …(na ja lukte…)Het resultaat was dat het water / bagger boven de omliggende huizen uitspoot en de buren meteen met de auto’s die in de omtrek geparkeerd stonden richting wasstraat konden :oops: .hoe we er zelf uit zagen wil u nieten weten :roll:
Het vullen bleek uiteindelijk geen succes gezien de waterkwaliteit ( lees roestwater ) en hebben de tien kuub die er inmiddels in zaten maar weer weg laten lopen.

Op onderstaande foto word de hand gelegd aan de Celtic-wallstones ,om deze precies pas te krijgen moest elke steen op maat geslepen worden i.v.m de vorm van de vijver,de stenen zijn 10 cm dik.
(nu zouden we niet meer voor deze optie gekozen hebben.Het is een mooi systeem,maar een nadeel is toch dat de vijver niet tot net onderaan de rand van de afwerking gevuld kan worden om te voorkomen dat de Koi zich beschadigen aan de toch wel scherpe rand,zes cm onder de rand is te doen)

581
Eenmaal alle stenen geplaatst inclusief de toplaag kon er dan aandacht besteed worden aan de afwerking van de bestrating.( het water is op deze foto nog niet op niveau )
Op de achtergrond ziet u de quarantaine bak waar ik eerder over sprak .
582

Wordt vervolgd >>
Danny

Bericht door Danny »

Dit is net als bij een spannende film, juist als je gespannen de ontknopnig zit af te wachten komt er op "wordt vervolgd" :lol:
Mooie reportage Aad.
groetjes Danny
Laatst gewijzigd door Danny op 06 mei 2014, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
ton de beer

Bericht door ton de beer »

top aad en jaja ik weet al wat er allemaal gaat komen en das nog veel moois, :wink: :D :D :D eindresultaat mag er wezen hoor maar kijk toch nog weer met spaning
grt ton
Laatst gewijzigd door ton de beer op 06 mei 2014, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
geen dag voorbij zonder koi. kijk ook eens op mijn site http://www.koi3210.webs.com
Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”