• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Nieuwe vijver, maar in welke vorm, binnen/buiten?

Voorstellingen van zelfbouwvijvers

Re: Nieuwe vijver, maar in welke vorm, binnen/buiten?

Berichtdoor jocca » do 01 maart 2018, 12:02:18

zie ... DAT bedoel ik nu ... en dan de zijkanten volledig open gooien in de zomer,
in de winter alles netjes dicht, 3 dubbel glas in de wanden, isolerende dakplaten en in de winter lekker bijstoken met een palletkachel.
Kan je de vijver meteen gebruiken als een deel van de woning ook ipv een aparte bak achteraan in de tuin (waar je stijf bevroren aankomt deze dagen met die snijdende wind).

Uiteindelijk is de kostprijs van de vijver hetzelfde als wanneer je buiten een maakt, je hebt enkel de overkapping die een extra kost is van ... 30à50.000 euro? geschat?

Moest ik een zak met geld op overschot hebben ... direct (wel wat strakker :-D ).
jocca

Afbeeldingen: 90

Berichtdoor Guyke » do 01 maart 2018, 14:05:37

Hallo,

Ik dacht dat bij de bouw van een zwembad er geen bodemdrains meer mogen gebruikt worden voor het gevaar.
Ook als je overdekt bouwt heb je een bouwvergunning nodig.
Ook omdat de opp overschreden wordt van 80 m² is er een bouwvergunning nodig.
En in geval van bouwvergunning komt er ook nog een architect bij kijken.
Op zich misschien geen probleem alleen als er tijdsdruk gaat op staan kan het wachten op goedkeuringen en vergunningen wel eens lang duren.
Voor een vijver gelden dezelfde regels.

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 951

Berichtdoor Kossykoi » do 01 maart 2018, 18:15:03

Kan je een voorbeeld geven Jocca met een strakker iets?
Kossykoi

Afbeeldingen: 20

Berichtdoor jocca » vr 02 maart 2018, 7:26:59

@kossykoi,

moest ik echt niet naar budget moeten kijken en ik wil een volledig overkapte vijver dan zou ik die altijd integreren in het ontwerp van de woning zelf en niet los ervan zetten;
maar wel op een zondanige manier gedaan dat niet aanvoelt als een vijver of een apart deel van de woning.
Het geheel moet multifunctioneel zijn. In de zomer moet je het zodanig open kunnen zetten dat het net is of je echt buiten zit (en niet binnen met een raam open),
maar in de winter moet het net het tegenovergestelde zijn en aan voelen alsof je in uw woning zit. Kan je bereiken door bv de tegels die binnen gebruikt zijn door te laten lopen "buiten" en de het buitenschrijnwerk en dergelijke gewoon hetzelfde te nemen. De verbinding tussen het binnen en buitendeel kan bv door een schuifraam dat kamerhoog is met verzonken raamprofielen, als je dit open zet die je dan enkel nog de geleiders in het plafond en vloer.

Ik vindt wel dat als je een nieuwbouw zet je een bijgebouw (zeker van die omvang) mee moet laten ontwerpen door de architect en niet zelf moet doen.
1 de archi gaat er amper meer voor vragen als hij dit van in het begin weet,
2 het geheel zal normaal een stuk beter bij elkaar passen
3 zij hebben er vaak een andere kijk op en komen zo met verrassende ideetjes.

2 overdekte zwembaden die mij wel kunnen bekoren, zeker de eerste, daar zie je bv grote klapdeuren die volledig open kunnen (al kan de uitvoering wel beter, van mij zouden die weg moeten klikken achter/in een valse wand zodat je die dikke pak ramen niet ziet maar bv enkel de eerste glasplaat).
IPV die lamallen in het dak zouden er van mij dan wel weer 2 gewone heldere ramen in moeten komen die je in de zomer (uiteraard automatisch) open kan schuiven. Als die glasplaten in dak en de klapdeuren rondom dan volledig open staan is het net of je hebt een overdekt terras (onze buren hebben dit bv ...) en het mogelijke effect zie je dan op de 2 de foto (daar hebben ze bv niets voorzien, maar je kan die prima afsluiten rondom en bovenaan). Wil je hier later nog een zwembad van maken dan kan dit prima, heb je een polyester vijver, gewoon de coating wat ruw zetten en er een blauwe opzetten en gaan met die banaan.

O niet onbelangrijk, het huis zelf komt in een witte crepie, zwart gelakte ramen en details (brievenbus, eventueel inkomdeur, bloembakken) in cortenstaal. Vloeren binnen en buiten in zwarte polybeton en rondom afgewerkt met een prairietuin (het speelse van de tuin steekt dan zwaar af tegen het strakke van de woning), uiteraard wordt de woning aangekleed met een mat witte keuken en zwart granieten eiland/werkblad. En evenzeer wordt de woning enkel aangekleed met designklassiekers.
Stijl woning: volledig gelijkvloers, bij voorkeur in een u-vorm waar de vijver dan in het binnenstuk ligt (volledig overdekt en gesloten krijg je een vierkant dan), open terug een u-vorm. Alle kamers rondom kijken dan uit op de vijver (zowel slaapkamers, keuken, living, etc).

Maar hé, dit is nu echt wel puur mijn persoonlijke mening é ...
3 problemen
1 een lap grond dat groot genoeg is om dit te doen
2 ik ontbreek een miljoen euro
3 mijn vrouw wil na 2 verbouwingen en 1 nieuwbouw niet meer opnieuw bouwen (of ik moet mijn vrouw buiten gooien, maar daarmee is punt 1 en 2 nog niet opgelost).

Afbeelding

Afbeelding
jocca

Berichtdoor G.I.O. » vr 02 maart 2018, 7:58:43

Ik zie door mijn werk geregeld pareltjes op plannen passeren.
Het mooiste tot nu toe, wat ik dus ook zou durven moest ik punt 1 en 2 hebben die Jocca aanhaald :D , was een woning die rond een binnentuin opgebouwd werd.

Beetje à la type vierkantshoeve, maar dan iets moderner.

De binnentuin kun je dan met een speciale constructie overkappen, zodat het in de zomer echt buiten zitten is.

Omwille van copyright kan ik die plannen hier niet tonen, maar dnek wel dat iedereen mee is wat ik bedoel.

Uiteraard was er dan nog een klassieke tuin voorzien achter de woning.
思い立ったが吉日
G.I.O.

Afbeeldingen: 1140

Berichtdoor Orrie! » vr 02 maart 2018, 21:11:34

Guyke schreef:Hallo,

Ik dacht dat bij de bouw van een zwembad er geen bodemdrains meer mogen gebruikt worden voor het gevaar.
Ook als je overdekt bouwt heb je een bouwvergunning nodig.
Ook omdat de opp overschreden wordt van 80 m² is er een bouwvergunning nodig.
En in geval van bouwvergunning komt er ook nog een architect bij kijken.
Op zich misschien geen probleem alleen als er tijdsdruk gaat op staan kan het wachten op goedkeuringen en vergunningen wel eens lang duren.
Voor een vijver gelden dezelfde regels.

mvg
Guyke

Hoi Guyke,

Het gene wat je zegt klopt niet.
Alles valt of staat met je totaal perceel oppervlakte, ik kan je vertellen ik mag nog groter (vergunningsvrij) bouwen :Hyper:
Tuurlijk heb je wat spelregels waar je rekening mee moet houden zoals: wil je op de erf afscheiding bouwen mag je goot op max 3m hoogte hangen (10% afwijking).
Wil je een schild- of zadelkap dan mag je tot max. 5 meter echter mag je dan niet op de erf afscheiding bouwen.
Gelukkig is dat allemaal al uitgezocht want ik dacht zelf eerst ook tot een max. van 90m2.

Wel heb ik het geluk dat Bas mij ondersteunt bij dit project kwa tekeningen en ontwerp. Wat hij in het dagelijks leven doet mag hij zelf vertellen hier in de topic 8)

@Jocca
Wat ik wel grappig vindt Jocca, dat je zegt dat dit ontwerp eigenlijk door een architect moet getekend zijn en dat het in de stijl moet zijn van het huis. Wie zegt dat dit niet gedaan is? Weet je de stijl van de woning die ik ga bouwen?
Neen, daarom lijkt het me verstandig om even af te wachten hoe mijn woning wordt :roll:
Dan zul je me gelijk begrijpen :D

Overigens is dit een ontwerp en dat hoeft niet te zeggen dat dit een definitief ontwerp is.
Smaken verschillen en gelukkig zal dit ook altijd zo blijven.
Orrie!

Afbeeldingen: 69

Berichtdoor jocca » za 03 maart 2018, 6:50:59

@orrie, tuurlijk weet ik dat niet of er een archi mee bezig is geweest of niet (nog geen antwoord gekregen op die vraag/opmerking ook tot nu toe ;-).
ik heb al meerdere keren vermeld dat alles afhangt van hoe de woning er uit ziet, notariswoning ... ik kan mij er niet veel bij voorstellen (tik in google dit in en je krijgt zeer uiteenlopende bouwstijlen).
Bouwstijl nederland tov belgië verschilt ook redelijk dus zoals je zelf aanhaalt, alles hangt af van de stijl van de woning en de inplanting van het bijgebouw.
Een grondplan bv zou al zeer veel duidelijk brengen.

maar zoals je zelf zegt, smaken verschillen en maar best ook of we woonden allemaal in dezelfde woning met dezelfde vijver en dat zou behoorlijk saai zijn (al kunnen we dan weer palaveren hoe het komt dat bij de ene de vissen harder groeien of dat het water helderder is - omstandigheden zouden nl allemaal hetzelfde zijn :dash: )
jocca

Berichtdoor Kossykoi » za 03 maart 2018, 15:32:20

Je geeft mooie voorbeelden Jocca, er zijn aardig wat mogelijkheden inderdaad :good:
Hier in Nederland zijn de regels voor vergunningsvrij bouwen inderdaad versoepeld enkele jaren geleden.
Schijnt wel dat je bij vijvers boven een bepaald aantal kuubs een vergunning moet aanvragen.

Voor notariswoningen te zien, Google eens op afbeeldingen zou ik zeggen.
Kossykoi

Afbeeldingen: 20

Berichtdoor JeroenP » di 06 maart 2018, 14:46:41

Orrie! schreef:Hoi Guyke,
Het gene wat je zegt klopt niet.

...Wel in België denk ik :wink: Maar het zal ervan afhangen of het een volledige nieuwbouw is, of verbouwing, of volledig nieuw met zelfde plattegrond (enkel de omtrek ervan) van wat er eerst stond.
JeroenP

Afbeeldingen: 18

Berichtdoor Orrie! » wo 14 maart 2018, 13:43:56

Hoi,

De plannen worden iets gewijzigd, dit door de beslissing van mijn vriendin en door jullie input.

Daarom zal het Koihuis een kwartslag gedraaid worden op het kavel en komt dichter bij de woning te staan.
Aan de kopse kant wordt ook een extra glazen schuifpui voorzien van circa 6m (Dit betekend dat er 2 x 6m aan glas inkomt voor extra licht).

Door het Koihuis een kwart slag te draaien kan vanaf de achterzijde van de woning in de vijver gekeken worden en wordt de loopafstand aanzienlijk verkocht.

Ik dacht deze update is wel van toegevoegde waarde :)

Nog een vraagje aan jullie, de vijver bouwen van sandwichpanelen(grote plus is de isolatie) of van betonblokken.
Orrie!

Afbeeldingen: 69

Berichtdoor Rob en Tara koi » wo 14 maart 2018, 13:52:08

Betonblokken voor mij nooit geen sandwichpanelen meer
Rob en Tara koi

Afbeeldingen: 193

Berichtdoor Budeltje » wo 14 maart 2018, 15:02:23

Betonblokken kunnen de druk van buiten ook aan indien je de vijver leeg laat lopen, bewust of onbewust. Of sandwichpanelen die druk aan kunnen durf ik niet te zeggen.
Budeltje

Afbeeldingen: 16

Berichtdoor G.I.O. » wo 14 maart 2018, 17:40:29

Waarom zou je in zo een project voor sandwich panelen gaan?

Je zit in een verwarmde binnenruimte, water zal automatisch temperatuur aannemen van de ruimte? Isolerende functie is hier niet echt relevant.

Wel kun je uw betonnen bak aan de onderzijde en de zijkanten isoleren, maar ik zie er niet echt het nu van in voor een binnenvijver.

groeten

Gio
思い立ったが吉日
G.I.O.

Afbeeldingen: 1140

Berichtdoor FredLekx » wo 14 maart 2018, 19:38:32

Rob en Tara koi schreef:Betonblokken voor mij nooit geen sandwichpanelen meer

Omdat?
FredLekx

Afbeeldingen: 108

Berichtdoor Rob en Tara koi » wo 14 maart 2018, 21:49:15

FredLekx schreef:
Rob en Tara koi schreef:Betonblokken voor mij nooit geen sandwichpanelen meer

Omdat?

Ze toch krom gaan staan en altijd met folie moet bekleden
Altijd wel aan een vaste vorm vast zit organische vormen zijn niet te doen zonder de sterkte van de plaat te niet te doen
Rob en Tara koi

Afbeeldingen: 193

VorigeVolgende

Keer terug naar De vijver ... door koivrienden