• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Nieuwe vijver, maar in welke vorm, binnen/buiten?

Voorstellingen van zelfbouwvijvers

Nieuwe vijver, maar in welke vorm, binnen/buiten?

Berichtdoor Orrie! » do 21 dec 2017, 16:56:06

Hoi!

Voor de mensen die mijn nickname niet kennen; ik ben Orlando :wink:. Zoveel zijn er niet met die naam dus waarschijnlijk heb je de juiste voor je :roll: .

Ik heb een probleem..
Dat ik ga verhuizen staat vast, het huis wat gebouwd wordt staat ook voor 99% vast. Maar de tuin & vijver daar in tegen.. Totaal niet!
Daarom zou ik graag jullie willen gebruiken voor het uiteindelijke plan/resultaat. Waarschijnlijk hebben jullie super ideeën ;cool; Dus laat ze ook aub horen!

Nu zat ik zelf te denken om een bijgebouw te plaatsen achter in de tuin van 15m bij 6m en alles binnen te plaatsen. Zodat je lekker binnen kunt zitten in de winter en toch kan genieten.(kachel, lounge etc.) Uiteraard met veel glas en een glazen lichtstraat en is het warm doe je de glazen schuifpuien open.

Afbeelding

Nu kreeg ik de opmerking van de week, maar als dat achter in je tuin staat ga je er niet zo makkelijk naar toe.
Als je op je terras bij je huis zit onder de overkapping zie de koi niet zwemen. Hij heeft een punt...

Wil ik een strakke vijver of toch een natuurlijke vorm? ik weet het niet meer zo goed.. Althans ik zie door de bomen het bos niet meer :oops:
Elke keer dat ik denk ik heb een goed idee, heeft iemand weer wel een punt en meestal een goed punt..

Hierbij wat info:
- Grond die overblijft achter de woning is circa 30m diep en 20m breed (bij benadering in werkelijkheid is het groter).
- Het huis wat er gebouwd wordt is een dubbelverdieps notaris woning. donkere steen, jaren 30stijl met een likje moderne stijl.
- Tuin is dus nog volledig in te vullen. (Tuin plannen zijn zeker welkom!)
- Minimaal 50m3 en max 65m3. (ivm controleerbaarheid).
- Filterkamer moet binnen zijn
- Budget? No worries
- Filterlijn is nu ondergeschikt aan het ontwerp. (die staat toch al vast ;OK; )

De gene die met het top idee komt, verdient een BBQ bij de nieuwe vijver/tuin :Yahoo:
Orrie!

Afbeeldingen: 69

Re: Nieuwe vijver, maar in welke vorm, binnen/buiten?

Berichtdoor Guyke » do 21 dec 2017, 17:16:01

Hallo,

even de foto wat groter plaatsen

67762

Ik weet niet of je in Belgie of Nederland woont.
Voor je een bijgebouw van 90 m² gaat plaatsen toch best eens info nemen wat de bouwvoorschriften van het pand zijn voor je dit overweegt.
Ook afstanden van aanliggende panden hebben hun regels en bouwvoorschriften.

Wat betreft de plaats van een vijver.

Zelfs als je deze gaat overdekken ( of binnen plaatsen ) achteraan in de tuin zal de verplaatsing steeds naar daar ook niet aangenaam blijven.
In de zomer zit ik dan toch liever onder de schaduw van een boom dan ergens binnen.
Ik heb geen overkapping en vanaf mijn zetel binnen kan ik steeds van de vijver en het leven er rond genieten.

veel denkgenot en laat de latere beslissing maar langskomen.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
Guyke

Afbeeldingen: 961

Berichtdoor jocca » do 21 dec 2017, 17:50:23

ik zou niet twijfelen ...
Je zet uw knoert van bijgebouw :shock: (dat is voor velen reeds een ferme woning) gewoon achteraan uw woning,
je zorgt voor een mooie ruime lounge waar je met glazen schuifwanden in de zomer gans de boel open kan gooien zodat je geen gevoel hebt van binnen te zitten maar gewoon in een overdekte ruimte.
De glazen schuifwanden schuiven voor elkaar uit (glasgordijn dus).

De vijver zelf zou ik dan natuurlijk houden (bijgebouw zet je uiteraard in een eiken gebouw met ouderwetse platte dakpannen)
een groot deel zou ik bewust buiten doen, je wil toch niet steeds naar binnen hoppen op de vissen te zien, dus een groot deel buiten en je laat de vijver doorlopen naar binnen.
Ook binnenin behoud je de natuurlijke vorm van de vijver. Binnen en buiten kan je afsluiten van elkaar dmv een luik (al dan niet geisoleerd).
Je zorgt dat je over 2 filterlijnen beschikt, zo kan je in de winter beide delen afzonderlijk blijven filteren. het deel binnen kan je dan ook meteen isoleren zodat je dit goedkoop kan bijverwarmen.

Trouwens als het budget geen zorg is ... steek hier een ferme architect op en laat hen maar eens goed los gaan. Ik zou het al wel weten wat ik ermee zou gaan aanvangen.

O ja ... in uw bijgebouw (dat een huis is), voorzie je bij de vijver uiteraard een loungegedeelte met een kleine keuken in oud steigerhout. Zo kan je daar feestjes en etentjes geven voor familie en vrienden. Aangezien het een eikenhouten bijgebouw is met een kap kan je daar ook een verdiep in steken (wel niet volledig, het stuk met vijver en lounge laat je de nok zichtbaar, geeft een prachtig ruimtegevoel), maar het deel boven de garage kan je daar dan nog een sauna in voorzien met eventueel. nog een jacuzzi die uitkijkt via een groot raam (of gewoon een open want - mezzanine) op de binnenvijver.

O jeee, ik zou mij goed laten gaan :Yahoo: :Yahoo: :Yahoo: :Yahoo:
jocca

Afbeeldingen: 90

Berichtdoor jocca » do 21 dec 2017, 18:00:46

geef toe ...
slecht ziet dit er niet uit,
en daar dan nog een deel binnenvijver bij ...

tadaa, een boekjesvijver 8)

http://tuinen-hoornaert.be/tuinontwerp- ... nderen.php
https://www.pinterest.co.kr/pin/405816616407659608/

voordeel van het binnen en buitendeel afzonderlijk van elkaar te kunnen laten draaien is dat je meteen eigenlijk een q-vijver hebt ook en eventueel ook zieke koi apart kan behandelen.

laat die BBQ maar komen, we maken er wel een weekendje zeeland van ;cool;
jocca

Berichtdoor Rob en Tara koi » do 21 dec 2017, 18:20:00

Dit word mijn overdekte vijver
phpBB [video]

Deze komt tegen mijn garage en terras overkapping te staan .
Dak wordt een dicht dak met grote licht straat en rondom een glazen schuifpui .
De serre wordt in zijn totaliteit 11m lang 5 m breed de vijver zelf word 10mx3/3,5m.
Filterschuur wordt een filter put
Verder wordt het buitenwerks een rechthoekige bak met aan de plante zijde rotsen en Japanse bomen
Rob en Tara koi

Afbeeldingen: 193

Berichtdoor Orrie! » zo 24 dec 2017, 14:54:04

Hoi,,

Sorry voor de late reactie, maar ik ben soms een druk ''baasje'' :dash:

Waarom zeg ik geen budget? Omdat mensen zich dan gauw laten lijden door een bepaald budget voor hun ideeën en dat is nou juist niet de bedoeling :) .
Rob en Tara, jullie gaan de bestaande vijver overkappen?

Overigens neig ik wel steeds meer naar een volledige binnen vijver om mee te starten van circa 50m3 en een Qbak/opgroei er naast.
Want als ik een vijver leg dicht bij het terras kan ik nog niet gelijk starten met de bouw van de vijver als de aannemer bezig is. Want dan lopen we elkaar in de weg..
Dus zou je ook al een vijver verder van het huis leggen waar je dan als nog naar toe moet, dan denk ik; doe maar liever binnen.

Ook met de toekomst in het vooruitzicht lijkt het me praktischer om alles binnen en afgesloten te hebben. (buurt)kinderen, kinderen van andere mensen etc.

Ik heb een nieuwe tekening gemaakt die zal ik zo uploaden.
Orrie!

Berichtdoor Kossykoi » zo 24 dec 2017, 15:21:00

Een schuur met binnenvijver achter op de kavel is zo gek nog niet.
Wanneer de aanbouw direct naast het huis staat is het wellicht moeilijker verkoopbaar mocht je ooit weer willen verhuizen.
Eenerzijds wil je zomers misschien buiten naast je vijver zitten, denk dat je veel meer plezier kan hebben van de hobby als je s'winters ook met je vissen bezig kan zijn .
Voor ons duurt het seizoen slechts 7 maanden, er daarna is het naar een winterkap staren.
Kossykoi

Afbeeldingen: 20

Berichtdoor Rob en Tara koi » zo 24 dec 2017, 15:56:33

Orrie! schreef:Hoi,,

Sorry voor de late reactie, maar ik ben soms een druk ''baasje'' :dash:

Waarom zeg ik geen budget? Omdat mensen zich dan gauw laten lijden door een bepaald budget voor hun ideeën en dat is nou juist niet de bedoeling :) .
Rob en Tara, jullie gaan de bestaande vijver overkappen?

Overigens neig ik wel steeds meer naar een volledige binnen vijver om mee te starten van circa 50m3 en een Qbak/opgroei er naast.
Want als ik een vijver leg dicht bij het terras kan ik nog niet gelijk starten met de bouw van de vijver als de aannemer bezig is. Want dan lopen we elkaar in de weg..
Dus zou je ook al een vijver verder van het huis leggen waar je dan als nog naar toe moet, dan denk ik; doe maar liever binnen.

Ook met de toekomst in het vooruitzicht lijkt het me praktischer om alles binnen en afgesloten te hebben. (buurt)kinderen, kinderen van andere mensen etc.

Ik heb een nieuwe tekening gemaakt die zal ik zo uploaden.

Nee wij gaan de bestaande niet overkappen deze wordt afgebroken omdat we een nieuw huis gaan bouwen .
Dus dit concept komt op de nieuwe lokatie
Rob en Tara koi

Afbeeldingen: 193

Berichtdoor Orrie! » zo 24 dec 2017, 16:19:23

Hierbij de nieuwe tekening:

Afbeelding

Ik was de opgroei bak nog vergeten, deze is op deze tekening 6m3.
De bedoeling is dat het optisch 1 bak lijkt.
Wel wordt de uitdaging... Het leidingwerk naar de opgroeibak toe.

https://www.koivrienden.com/phpBB/gallery/image.php?album_id=2&image_id=67798
Orrie!

Berichtdoor dvrkoi » ma 25 dec 2017, 9:41:24

He orlando,

Zoals jij koigek bent.... gewoon simpel houden. Rechthoek zoals op tekening dat je laat zien. Iets meer ruimte rondom en naar voorbeeld van kim zijn serre thuis!
Dan moet je toch niet verder zoeken en je kop breken en kan je gewoon direct beginnen met sparen! :twisted: lol
Nee serieus, zo 1 grote serre erover. Heb onlangs de kostprijs van 1 gehoord en viel me in geheel goed mee als je vergelijkt met garage metselen
dvrkoi

Afbeeldingen: 545

Berichtdoor jocca » di 26 dec 2017, 16:05:17

ik zou het doodzonde vinden om gewoon een rechthoekig gebouw neer te planten en daar een rechthoekige vijver in de proppen ...
als budget geen issue is dan moet je out of the box gaan denken en zijn de mogelijkheden veel ruimer dan wat nu voorgesteld wordt.
jocca

Berichtdoor Juul » di 26 dec 2017, 20:02:35

661506615066154
Juul

Afbeeldingen: 52

Berichtdoor Juul » di 26 dec 2017, 20:09:42

Hier ook een stuk van kas beschikbaar gehad. Veel glas en dus licht. Veruit de ideale manier om het hele jaar te genieten van de hobby.
Zou persoonlijk niet achterin de tuin gaan zitten maar ergens halverwege en dan aan de kant. Deze ruimte was 12 bij 6m
En de vijver 4x5x2 incl filters goed voor 45m3.
Ruimte genoeg voor waterval borderbeplanting en lounge zit aan voorzijde.
Let wel op evt soorten planten want niet alles is binnen te houden. Oosters en natuurlijke vormen heeft mijn voorkeur en dit ga ik dan ook komend jaar uitwerken in de tuin/koihuis. Maar van deze vierkante vijver ook zeker veel plezier gehad

Als je rondom het vishuis nou een terras aanlegt en dit doorlegt naar binnen ga je er ook sneller bij zitten bij lekker weer met de schuifpui open.

Succes met de plannen.

Groet

Juul
Juul

Afbeeldingen: 52

Berichtdoor Orrie! » do 28 dec 2017, 12:01:24

Juul bedankt voor je foto's!

Hier heb ik iets aan :Yahoo:

Ik denk overigens dat het ook iets minder strak wordt dan op de foto. Alleen werkt het programma niet zo mee waar ik het ontwerp mee maak. :evil:

Kan hier iemand een ontwerp maken?
Orrie!

Berichtdoor jocca » do 28 dec 2017, 12:30:46

gisteren een superoplossing gezien voor u ...

een zwembadoverkapping, maar dan wel een waar je gewoon rechtop onder kan lopen en nog eens in een kapvorm ook (dus rechte wanden van zeker 2 meter hoog, met daarop dan een puntdak.
Dit maakt dat je een grote hoogte hebt.
Als je dan een gebouw in het midden van de tuin legt als garage en filterruimte met eventueel aan lounge aan (lounge kan je onder de samengeschoven delen steken) dan kan je in de koudere dagen gewoon gans de kap dichtschuiven richting het huis en zo een corridor maken tussen uw huis en het achterliggende gebouw. Die corridor bestaat dan volledig uit glas.

Ik moet zeggen die zwembadoverkapping zag er echt retestrak uit. Geen oubollige gebogen panelen, maar strak in het glas en gelakte aluminium.

dat tuinhuis met die openschuifbare kap ziet er ook wel leuk uit, kan je uw vijver een stuk naar binnen laten lopen ...
http://hetknussehuisje.nl/hou-je-zwemba ... erkapping/
jocca

Volgende

Keer terug naar De vijver ... door koivrienden