• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Nieuw huis een nieuwe vijver

Voorstellingen van zelfbouwvijvers

Nieuw huis een nieuwe vijver

Berichtdoor Rob en Tara koi » ma 30 okt 2017, 8:27:45

Aangezien we volgend jaar gaan starten met de bouw van ons nieuwe huis .
Moet dar natuurlijk ook een nieuwe vijver bij komen :Yahoo:
De vijver zal 9m lang worden en 3,5m breed met nog een ondiepe strook ( 20/30cm diep ) die de totale vijver 4.5m breedt en 10m lang maakt
Filterput die word 3x4,5m en daarin komt onze do-iT combi 100 met nog een 2kubs bak met 60m2 Japanse matten erin belucht .
Als pomp komen er onze 2 flowfriends in te staan een pro en een standaard serie met allebei hun eigen digitale flowmeters .
De filter zal gevoed worden door 5 bodem drains met 125mm buizen .
De overloop word een stuk vijverrand die 1cm lager ligt dan de rest en mond uit in een moeras waar onze grote waternavel in komt te staan samen met de cana plant
Beluchte drain komen er geen in merk toch dat als je wat draadalg hebt dat er daar teveel rond het pijpje blijft hangen .
Dus besluiten we om 2 losse punten in de vijver te maken en daar komt onze beluchtings ring op te staan

Maar nu de vraag welke diepte zouden jullie nemen voor een vijver met veel grote jumbo koi die inmiddels ook al wat jaartjes oud zijn ?

Hierbij een ontwerp filmpje wat onze nieuwe vijver zou moeten gaan worden
phpBB [video]
Rob en Tara koi

Afbeeldingen: 108

Re: Nieuw huis een nieuwe vijver

Berichtdoor jocca » ma 30 okt 2017, 8:53:18

jeetje mina (om het op zijn Hollands te houden ...),
dat wordt een flinke vijver. Ga je er ook tropische planten in zetten/houden? Zou in ieder geval wel mega zijn.

Naar de diepte toe zou ik eigenlijk niet te zot diep gaan ... 150 à 200 cm zou eigenlijk RUIM voldoende moeten zijn.
Ik denk dat je overal minstens dubbelglas gaat steken (ik zou zelfs aanraden om naar 3-dubbel te gaan ... de meerprijs valt vrij goed mee) en indien je goed isolerende (misschien opteren om een deel dicht te maken ook) van het plafond dan gaat het daar in de winter nooit kouder worden dan 15° en met minimale verwarming hou je dit vlot op +18°.
Dus de vissen op zich hebben geen tot weinig baat bij een grotere diepte voor wat warmer water te vinden.
Het enige wat je kan hebben als je veel dieper gaat dan wanneer je water iets of wat groenig wordt je de vissen niet meer gaat zien op de bodem.

Mag ik ook vragen waarom je een opstaande vijver neemt?
Waarom niet overwegen om eerder naar een natuurlijkere vorm te gaan waar je bv in het midden een terras in maakt.
Ik weet zo een vijver liggen in w-vlaanderen, ook volledig overkapt en supergoed geïsoleerd. Eens je daar binnenkomt waan je je in de tropen ...
jocca

Afbeeldingen: 69

Berichtdoor Rob en Tara koi » ma 30 okt 2017, 9:02:25

Dank je jocca deze vijver heb ik 3 jaar terug al eens laten ontwerpen alleen kon hem in de tuin waar ik nu nog woon niet realiseren .
Nu gelukkig wel :dance:
D'r zullen voornamelijk vormbomen en Japanse esdoorns rond komen te staan om het toch een beetje een Japanse stijl te houden .
De vijver komt 70 cm boven het maaiveld omdat ik dat een fijne hoogte vind om op de rand te zitten en omdat we ook een kleine hebben die dadelijk begint te kruipen / lopen vind ik het persoonlijk wel fijner om de vijver zo te hebben .
Kwa overkapping zat ik ook aan dubbelglas te denken maar dan moet dan weer wel zo uitgevoerd worden dat alle uv straling er ook doorheen kan komen voor de kleuren van de go sanke optimaal te houden .
En het voordeel is dat het er swinters lekker warm blijft als de zon schijnt
Rob en Tara koi

Berichtdoor jocca » ma 30 okt 2017, 9:11:08

wat betreft de uv straling en kleuren van go sanke heb ik geen ervaring,
wel dat bv een standaard dubbelglas dit grotendeels doorlaat hoor.
Bij mijn ouders thuis is het gewoon dubbelglas in de veranda, kussens verkleuren er terwijl je er naar kijkt.
Ook bij recente dubbele beglazingen blijft dit een probleem, ik moet met mijn zaak nl vrij vaak uv-werende folies kleven bij kledingzaken ...

De 70 cm hoogte begrijp ik 100% met een kleintje op komst. Ook is dit idd wel en leuke hoogte om de koi te bekijken.

Het dak, is dit een volledig vast dak of overweeg je bv ook om het te kunnen openen in de zomer?
Onderschat oververhitting niet, zelfs met schuifdeuren kunnen die dakplaten enorme hoeveelheden warmte door laten.
super isoleren van de dakplaten zou ik dan ook weer niet doen, hier zal nl in de winter best een pak warmte door gegenereerd worden.

Ik vermoed dat je in nederland best ook energieconsulenten hebt (zoals wij hier de EPB gasten hebben), voor die paar honderd euro zou dit best wel een goede investering zijn.

Steek je bijverwarming in de veranda/vijver?
Gewoon een centrale verwarming in de veranda/serre of misschien opteren voor vloerverwarming in de veranda/vijver?
Eventueel zelfs wandverwarming in de vijver zelf? Is prima te realiseren en kost amper iets als je dit meteen mee neemt in het ontwerpproces.
jocca

Afbeeldingen: 69

Berichtdoor Rob en Tara koi » ma 30 okt 2017, 9:24:21

jocca schreef:wat betreft de uv straling en kleuren van go sanke heb ik geen ervaring,
wel dat bv een standaard dubbelglas dit grotendeels doorlaat hoor.
Bij mijn ouders thuis is het gewoon dubbelglas in de veranda, kussens verkleuren er terwijl je er naar kijkt.
Ook bij recente dubbele beglazingen blijft dit een probleem, ik moet met mijn zaak nl vrij vaak uv-werende folies kleven bij kledingzaken ...

De 70 cm hoogte begrijp ik 100% met een kleintje op komst. Ook is dit idd wel en leuke hoogte om de koi te bekijken.

Het dak, is dit een volledig vast dak of overweeg je bv ook om het te kunnen openen in de zomer?
Onderschat oververhitting niet, zelfs met schuifdeuren kunnen die dakplaten enorme hoeveelheden warmte door laten.
super isoleren van de dakplaten zou ik dan ook weer niet doen, hier zal nl in de winter best een pak warmte door gegenereerd worden.

Ik vermoed dat je in nederland best ook energieconsulenten hebt (zoals wij hier de EPB gasten hebben), voor die paar honderd euro zou dit best wel een goede investering zijn.

Steek je bijverwarming in de veranda/vijver?
Gewoon een centrale verwarming in de veranda/serre of misschien opteren voor vloerverwarming in de veranda/vijver?
Eventueel zelfs wandverwarming in de vijver zelf? Is prima te realiseren en kost amper iets als je dit meteen mee neemt in het ontwerpproces.

Het dak bekijk ik tegen die tijd even wat er allemaal mogelijk is eerst even het huis en de vijver bouwen :lol:
Verwarming komt er niet op de vijver dat vind ik niet nodig de vissen moet gewoon op hun eigen tempo groeien en wil het niet forceren doormiddel van verwarming
D'r komt wel een hout kachel te staan voor de koude avonden deze zal onder de terras overkapping komen te staan tussen de terras overkapping en de serre over de vijver komt een glazen schuifwand om het beide te kunnen scheiden
Rob en Tara koi

Berichtdoor willem v d » ma 30 okt 2017, 10:13:46

Waar wordt de vijver van gemaakt?
Steen of sandwich panelen icm folie of polyester of wordt het een hdpe bak?
willem v d

Berichtdoor Rob en Tara koi » ma 30 okt 2017, 10:18:21

De bak word gemetseld en daarna gepolyestert d'r komt een raam in en rotsen op de ondiepe stukken
Rob en Tara koi

Berichtdoor Guyke » ma 30 okt 2017, 10:23:33

Hallo,

Wat een projekt. :good:
Ik zou toch ook voor een goed geïsoleerd dak gaan. Er kan altijd zoals bij een echte serre een automatisch dakopening in geplaatst worden zodat als de temperatuur te hoog wordt deze opent en gaat ventileren.

Ben benieuwd wat het in realiteit gaat worden.

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 862

Berichtdoor BG87 » ma 30 okt 2017, 12:32:26

Mooi Project Rob!
Nu snap ik je vraag helemaal! :D
Ik volg je :good:
BG87

Afbeeldingen: 88

Berichtdoor bazzio » ma 30 okt 2017, 13:03:49

Wow.... Ziet er prachtig uit! Benieuwd hoe het gaat worden.

Wat ik mij afvraag, als je al 5 bodemdrains hebt hoeveel flow moet je dan minimaal hebben om een goede doorstroming te houden door die drains?
bazzio

Afbeeldingen: 31

Berichtdoor Claudevdvd » ma 30 okt 2017, 13:29:45

Prachtig concept!!
Eenvoudig zal het niet worden!!
Eerste vraagje die bij mij opkomt is de condensatie???
Zo veel water in in zo'n ruimte!!!
Claudevdvd

Afbeeldingen: 36

Berichtdoor Rob en Tara koi » ma 30 okt 2017, 13:32:01

bazzio schreef:Wow.... Ziet er prachtig uit! Benieuwd hoe het gaat worden.

Wat ik mij afvraag, als je al 5 bodemdrains hebt hoeveel flow moet je dan minimaal hebben om een goede doorstroming te houden door die drains?

Ik draai nu continu op 60/70 kuub per uur op 4 drains en een skimmer en dat werkt goed
Rob en Tara koi

Berichtdoor Rob en Tara koi » ma 30 okt 2017, 13:33:51

Claudevdvd schreef:Prachtig concept!!
Eenvoudig zal het niet worden!!
Eerste vraagje die bij mij opkomt is de condensatie???
Zo veel water in in zo'n ruimte!!!

Komt dat een wtw unit in deze ventileert de condens uit de ruimt en verwarmt de koele verse lucht met de warmere vuile binnen lucht dus geen vocht in de ruimte maar wel warmte behoud
Rob en Tara koi

Berichtdoor Rob en Tara koi » ma 30 okt 2017, 13:34:42

BG87 schreef:Mooi Project Rob!
Nu snap ik je vraag helemaal! :D
Ik volg je :good:

Mooi bas gaat wel weer een groot project worden dat een paar jaar in beslag zal gaan nemen
Rob en Tara koi

Berichtdoor Rob en Tara koi » ma 30 okt 2017, 13:37:16

Guyke schreef:Hallo,

Wat een projekt. :good:
Ik zou toch ook voor een goed geïsoleerd dak gaan. Er kan altijd zoals bij een echte serre een automatisch dakopening in geplaatst worden zodat als de temperatuur te hoog wordt deze opent en gaat ventileren.

Ben benieuwd wat het in realiteit gaat worden.

mvg
Guyke

Goed geïsoleerd wil ik het dan ook zeker aanleggen dan blijft het in de winter ook behagelijk
De rest moet ik tegen die tijd dan even uitzoeken
Als eerste zorgen dat de vissen dan kunnen zwemmen en daarna kunnen we op ons gemak de rest afwerken
Rob en Tara koi

Volgende

Keer terug naar De vijver ... door koivrienden