• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

lonsdave's putje

Voorstellingen van zelfbouwvijvers

Re: lonsdave's putje

Berichtdoor perry*25 » wo 01 nov 2017, 20:01:54

riny42 schreef:
perry*25 schreef:
riny42 schreef:moet er wel bij vermelden dat ik dagelijks de flow controleer en 1x in de 14 dagen de buis schoonmaak indien nodig.

Dat zegt eigenlijk ook al genoeg als ik eerlijk ben

Maar hoe groot zijn zo die gaatjes??

gaatjes zijn 5 mm doorsnee

Dan zou sommige koidrollen er hier al niet door passen laat staan blad of net wat
perry*25

Afbeeldingen: 11

Berichtdoor lonsdave » wo 01 nov 2017, 20:23:29

perry*25 schreef:
riny42 schreef:
perry*25 schreef:
riny42 schreef:moet er wel bij vermelden dat ik dagelijks de flow controleer en 1x in de 14 dagen de buis schoonmaak indien nodig.

Dat zegt eigenlijk ook al genoeg als ik eerlijk ben

Maar hoe groot zijn zo die gaatjes??

gaatjes zijn 5 mm doorsnee

Dan zou sommige koidrollen er hier al niet door passen laat staan blad of net wat

de gaatjes mogen 15 a 20 mm zijn, daar gaan die drollen wel door :lol:
lonsdave

Afbeeldingen: 14

Berichtdoor perry*25 » wo 01 nov 2017, 20:25:59

Ik zie het niet zitten :oops:
Maar zal er over ophouden :wink:
perry*25

Afbeeldingen: 11

Berichtdoor lonsdave » wo 01 nov 2017, 23:11:57

het voordeel van zo een buis is , dat je er altijd aan kunt. bij een bodemdrain is dit niet zo gemakkelijk.vijver leeg pompen , duiken , ...
zo een bodemdrain is mooier zowiezo... en aangezien ik het grondwater al tegenkom 8) is zo een buis op te bodem toch wel geen slecht idee :-)
lonsdave

Berichtdoor FredLekx » wo 01 nov 2017, 23:44:22

Maar het grote nadeel van de 4Everflex is dat het zijn levensduur nog niet heeft bewezen,

Dat wil nog niet zeggen dat het daarom bij voorbaat minder is.
FredLekx

Afbeeldingen: 108

Berichtdoor lonsdave » do 16 nov 2017, 19:29:49

:Update:

de plantenfilter begint ook vorm te krijgen
uitloop via waterval in vijver

67300

nu was eerst men planning om mijn nexus filter te plaatsen tussen huisje en tuinhuisje in , dus hoger als vijver
maar dan gaat men pomp eerst al het vuil vermalen ...

nu heb ik nog plaats langs de plantenfilter , en kan ik daar nog wel een kelderke graven voor gravity te gaan
zodat ik de pomp na de nexus kan zetten , en de nexus gelijk het water nivau

is dit beter , of beter gezegt is dit het werk en materiaal waard om dit te doen
of is het verwaarloosbaar

alvast bedankt mvg david
lonsdave

Berichtdoor lonsdave » za 18 nov 2017, 18:56:51

men bedoeling was om 1 bodemdrain (belucht) in het midden van de vijver te plaatsen
1 skimmer ( drijvende skimmer)
deze 2 samen te laten komen op een T stuk voorafgegaan van een schuifkraam dat ik deze wat kan regelen
en dan deze samen te laten komen op de nexus
de andere aansluiting van de nexus komt de pomp
en de uitlaat van de pomp gaat dan de plantenfilter voeden ( upflow met spoelruimte + beluchting )
en dan de planten filter loopt dan door waterval terug in vijver

ik weet 1 drain is weinig maar voor budget te drukken...
ik vind het ook zinloos voor 3 drains te laten samen komen ...

shoot ;cool; geef aub comentaar,kritiek,raad,... :kez:

ik heb vandaag alvast een filterput uitgegraven langs de plantenfilter (waar die gele schup in de grond staat ) , zo blijven de buizen ook kort van lengte
de filterput wordt een +-1m diep ( nexus is een 80cm hoog )
foto's zullen nog volgen ....

[thank_you
lonsdave

Berichtdoor Marcje » za 18 nov 2017, 21:38:08

lonsdave schreef:men bedoeling was om 1 bodemdrain (belucht) in het midden van de vijver te plaatsen
1 skimmer ( drijvende skimmer)
deze 2 samen te laten komen op een T stuk voorafgegaan van een schuifkraam dat ik deze wat kan regelen
en dan deze samen te laten komen op de nexus
de andere aansluiting van de nexus komt de pomp
en de uitlaat van de pomp gaat dan de plantenfilter voeden ( upflow met spoelruimte + beluchting )
en dan de planten filter loopt dan door waterval terug in vijver

ik weet 1 drain is weinig maar voor budget te drukken...
ik vind het ook zinloos voor 3 drains te laten samen komen ...

shoot ;cool; geef aub comentaar,kritiek,raad,... :kez:

ik heb vandaag alvast een filterput uitgegraven langs de plantenfilter (waar die gele schup in de grond staat ) , zo blijven de buizen ook kort van lengte
de filterput wordt een +-1m diep ( nexus is een 80cm hoog )
foto's zullen nog volgen ....

[thank_you

Hoi David,

Alle respect als ik uw graafwerken zie en dit met schop en kruiwagen :good:
Bodemdrains zijn echt belangrijk en dit in de eerste plaats om voldoende aanvoer te krijgen naar uw filter
Als u de kosten wil drukken kan u eventueel ipv een extra bodemdrain een wanddoorvoer voorzien zodat u deze indien nodig kan gebruiken , maar de beste optie is sowieso twee bodemdrains en dit toekomst gericht omdat u daartoe maar een kans krijgt :wink:

Laat de foto's maar komen, wat uw keuze ook is

Groetjes

marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Marcje

Afbeeldingen: 5689

Berichtdoor lonsdave » zo 07 jan 2018, 20:55:08

beste koivrienden

allemaal nog bedankt voor de reacties en mee te denken ;-)

de werken liggen momenteel stil ivb met grondwater
de put is +- met 70 cm water gevuld ondertussen
de put is 6m op 6m (1.20 diep)

ik heb nog wat vragen ivb met de bodemdrains
ik wou maar ene in het midden steken
maar dat zal dan te weinig zijn
4 drains zal beter zijn
maar hoe laat ik deze toekomen op mijn nexus ? ben ik dan verplicht een slieve (zeeffilter) te kopen waar deze 4 drain buizen dan toekomen
of kan ik gewoon met T stukken werken ? of een putjevoorzien waar deze 4drains in samen komen en dan met 1 buis naar de nexus ?

voor de skimmer wou ik een apparte filterlijn maken. niet door de nexus. met een apparte pomp ( max 5000l)
die dan naar een zeef ( gekocht of zelfgemaakt ) of mattenbak ofzo gaan en dan retour vijver of planten filter

alvast bedankt
lonsdave

Berichtdoor Gio1981 » zo 07 jan 2018, 21:32:55

Hey David,

Mijn ervaring met de nexus is dat je er best een zeef voor plaatst. Ik ging rechtstreeks van mn vijver de nexus binnen en deze verstopte heel snel waardoor ik hem heel veel moest uitkuisen. Alle vuil komt nl tussen uw kaldness van de binnenste ring te zitten.
Als je werkt met 4 drains zou ik bv kijken om 2 drains op uw zeef te laten komen die dan naar uw Nexus gaan en dan 2 andere drains die naar uw mattenbak of bak met BWB gaan.
Mvg,
Gio
-----------------------------------------------------------
Vijver 13m³, pond technics VivioPro 30.000l - trommel filter combi 75 van do-it (www.do-itfiltertechniek.nl) - dompel amalgaam 80W - Watertesting met Exact Idip 570
Gio1981

Afbeeldingen: 87

Berichtdoor koi-monitor » zo 07 jan 2018, 21:40:53

Ik denk niet dat je (6*6*1.2=)43 kuup in 1 uur door een 110 buis krijg. Ik heb op het forum wel eens gelezen hoeveel water door zulke buizen kan maar ben vergeten hoeveel precies :oops: , misschien dat iemand dit kan aanvullen? Ik zou zelf voor vier drains gaan, maar ik ben geen expert... Plaatsing ten opzichte van je retours is overigens ook belangrijk zodat je niet constant je vers gefilterde water direct terug het filter instuurt ;)
koi-monitor

Afbeeldingen: 2

Berichtdoor lonsdave » ma 08 jan 2018, 23:38:23

bedankt Gio , dus best eerst een zeef , en 2 filterlijnen allez jha 3 dan eigenlijk de skimmer is er ook nog ? deze toch best appart op een lichte pomp en zeef ?
maar bedankt voor de tip dat de nexus anders te snel vervuilt. ga ik zeker meenemen , ik had wel gedacht voor waar het water de nexus binnen komt wel een zeefje te plaatsen , deze zou ik dan wel dagelijks moeten zuiver maken waarschijnlijk , omdat het maar een klein plaatske is ,klein zeefje ...
daarom mss best zo een duure sleeve te kopen (weer een +500euro er bij) of zelfs iets in mekaar gaan steken :unknown:

inderdaad koi monitor , voor de nexus schrijven ze maar max een pomp van 15000l per uur
dus dat gaat mss nog juist gaan door die buis
maar denk dat 1 drain toch te weinig aanvoer gaat zijn, en vuil gaat zich ophopen op de bodem...

dus dan maar best 4 bodemdrain steken anders zijn we volgend jaar ofzo toch weer aan het graven... met meer kosten en werk

daar gaat onder tussen wel men budget vijvertje :drinks: :lol:

als iemand goedkope,goede sleeve's (zeef) verkoopt shoot 8)

dat het grond water maar vlug zakt ,dan kan ik verder doen haha :-) dat gaat pas april ofzo zijn denk ik :dash: ik zal probere eerder probere water weg te pompen maar dat gaat blijven komen .... we zullen zien en ons best doen :dance: en wat geduld hebben :CrossFingers:
Bye
lonsdave

Berichtdoor Gio1981 » di 09 jan 2018, 21:35:26

Graag gedaan David. Je kan natuurlijk zien om een 2dehands zeef aan te schaffen. Zeker ook eens kijken op de facebook groepen. Staat massa's te koop daar. En vanalles. 1 bodemdrain trekt ongeveer 10 m3. Dus ik zou zeker niet meer dan 2 drains in uw nexus laten komen. Die kan je inregelen tot elk 7,5 m3. Ander ga je uw 4 drains teveel moeten snoeren waardoor je kans hebt dat er niet genoeg doorstroming in uw buizen zal zijn.
Wat uw skimmer betreft, ik ga deze waarschijnlijk bij mijn nieuwe vijver ook samen in mn filter laten komen. Ik kan later nog altijd mn skimmer apart zetten. Maar om te starten en ook wat kosten te sparen ga ik hem waarschijnlijk nu ook niet apart zetten.
Wat de zeef betreft in de invoer van de Nexus, dit gaat veel te klein zijn. Zeker als je plots wat algen hebt. Mijn nexus kreeg pompgevoed 8m3 erdoor en als ik hem volledig gespoeld had, gebeurde het dat hij na 4u terug stond over te lopen. De nexus die ik had, had een interne overloop. Dus als de zeef in de binnenring te vuil was, liep mn water gewoon over in de uitvoer. Dit soms al na enkele uren na reinigen. Als je een zeefje in de invoer zet en die verstopt, dan loopt uw nexus over op de grond en trek je uw vijver leeg. Ik zou echt zien voor een aparte zeef voor uw Nexus te plaatsen.
Ik dacht ook redelijk budgetvriendelijk een nieuwe vijver te bouwen. Ik heb mijn plannen gemaakt en durf amper nog uit te rekenen hoeveel mij dit gaat kosten.
Ik heb nu een budget vijver liggen maar deze komt te klein. Dus wil ik nog 1 vijver maken en wel zoals het moet. Geen verloren tijd en geld meer. Ah, ik heb toch vele jaren plezier gehad van ln huidige vijver. :wink:
Mvg,
Gio
-----------------------------------------------------------
Vijver 13m³, pond technics VivioPro 30.000l - trommel filter combi 75 van do-it (www.do-itfiltertechniek.nl) - dompel amalgaam 80W - Watertesting met Exact Idip 570
Gio1981

Afbeeldingen: 87

Berichtdoor lonsdave » wo 17 jan 2018, 23:35:19

ik heb vandaag 2x Multi Sieve gekocht via facebook
815euro. maar ze waren nieuw, als demo gebruikt ...
:Yahoo:
dus kunnen we 2 filter lijnen gaan aanleggen
4 bodemdrains
1skimmer

2 bodems naar 1 sieve en dan naar nexus filter uitlaat naar planten filter die via waterval naar vijver loopt
2 bodemdrains + 1skimmer naar andere sieve naar planten filter via waterval.....
we kunnen die skimmer ook bij de nexus gaan zetten maar dat gaat mss wat overflow geven ... of de nexus meer gaan vervuilen ...
mss ook beter voor de planten dat ze de vuiligheid van het opervlakte meekrijgen ... wat vinden jullie ?

2x pomp; instelbare aep pomp 12000l/u 85watt

allez op naar het volgende 8) shoot als ik verkeerd bezig ben hè [thank_you

Bye
lonsdave

Berichtdoor lonsdave » wo 17 jan 2018, 23:39:41

der staat in grote letters op www.MultiSieve.com maar die site bestaat niet... iemand een verklaring ? alvast bedankt Bye
lonsdave

VorigeVolgende

Keer terug naar De vijver ... door koivrienden