Vijver van Patrick en Inge

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
Pvrancke

Re: Vijver van Patrick en Inge

Bericht door Pvrancke »

Update deel 2
na de topcoat
na de topcoat
start van topcoat biofilter (3 meter diep voor 2.5 m³ helix, en dit 2 maal)
start van topcoat biofilter (3 meter diep voor 2.5 m³ helix, en dit 2 maal)
helix is geleverd
helix is geleverd
20200205_082833-1000.jpg (77.49 KiB) 415 keer bekeken
totaal 5m³
totaal 5m³
Groetjes,
Patrick

johnlith

Bericht door johnlith »

erg indrukwekkend allemaal.
maar is 5m3 helix niet erg veel. bewegend bed medium vul je toch navenant wat je voert?
in de eerste post voorzie je nog geen 10 koi.

jocca

Bericht door jocca »

wat een buffel van een filter en ik moet eerlijk ook bekennen dat ik mij afvraag of zoveel helix voor de biofilter nodig is voor het beperkt aantal koi (ook de diepte 3 m :kez: ). Feit is ... je mag nog 100 koi in die vijver steken van bovengemiddeld formaat, die filter zal alles verwerken zonder de minste krimp te geven :good:

de_matti

Bericht door de_matti »

Beste Jocca en Johnlith,

Ik ben deze prachtvijver in wording ook aan het volgen, helemaal mijn ding.

Ik snap wel de opmerking niet dat er teveel biofilter is voor deze vijver. Voor een koivijver rekenen we toch steeds op 10% bio tov de vijver. Als ik de vijver uitreken kom ik op 170m³(17*5*2) => 10% bio = 17m³... 5 m³ helix + trickle + nog iets neem ik aan?

Ben ik nu fout?

Ps 10 vissen in deze vijver ga je wel niet zien zwemmen denk ik, zo'n vijver kan inderdaad veel meer aan.

Mvg
de_matti

jocca

Bericht door jocca »

hangt er van af hoe je gaat filteren, van de filter zelf hebben we nog niet echt uitleg gekregen hoe die in zijn werk zal gaan.
Ik maak mij wel sterk de bedenking rond die 2x2,5 kuub ( :shock: ) helix ... , dit heeft een fortuin gekost (los daar nog van) en ik zie er niet de meerwaarde van in.
Maar ... we weten niet hoe de filter opgebouwd is.
Ik hoop enkel niet dat er 2,5 kuub gebruikt zal zijn als statisch bed en dan nog es 2,5 kuub als BWB. Hoe je dit gaat rond krijgen weet ik niet (compressor ?).

Pvrancke

Bericht door Pvrancke »

Hallo,

Bedankt voor de reacties.
Ik ga de filter eventjes verduidelijken, zeer basic en geen high tech.
Ik wilde het theoretische bekomen, dus inderdaad 10 % biologisch filtering ten op zichtte van de inhoud van de vijver.
Dit zou dus inderdaad 17 m³ biologie zijn, want niet realistisch is (en ook niet nodig omwille van mijn geplande bezetting)
Vandaar is mijn keuze als volgt geworden.
2 filterlijnen :
1 ste filterlijn : 4 skimmers deze komen aan in een collectorput, vandaar naar een korte borstelfilter, en dan naar één van de twee biofilters van 2.5 m³. (kan eventueel nog voorzien worden met een of andere zeef indien dit nodig zou zijn)

Wat betreft deze biofilter :
Deze zal gevuld worden met helix van 38 mm (1m x 1m x 2.5 m).
1.4 m zit boven het waterniveau dus een soort van trickle filter, en ongeveer 1.1 m als statisch bed.
Het water word er van boven ingepompt via een Blue eco pomp, en loopt dus onder zijn eigen druk terug de vijver in.
Het water kan weg onder de kolom van 2.5 m, vandaar de diepte van 3 m.

2de filterlijn : 10 bodemdrains komen in collectorput, vandaar naar lange borstel filter, achter de borstelfilter is nog 1.5 m³ ruimte voorzien om één of ander biologisch materiaal in te steken, vandaar gaat het naar 4 airlifts en komt er ook een andere Blue eco pomp (iets later stadium waarschijnlijk) en deze pomp naar de 2 de biofilter van 2.5m³( dezelfde werking al de eerste).

Hopelijk verduidelijkt dit het verhaal een beetje.
Vragen of opmerkingen laat maar komen.
Groetjes,
Patrick

jocca

Bericht door jocca »

zeer gewaagde opstelling als je het mij vraagt ... persoonlijk ging ik die niet direct zo gedaan hebben. De hoeveelheid helix die je gaat moeten omwoelen om te spoelen is gi-gan-tisch, vraag is of dit geen problemen zal geven. Ik heb het in ieder geval nog niet gezien zoals je voorstel (toch niet met die gigantische proporties).

de_matti

Bericht door de_matti »

Beste Patrick,

Ik ben helemaal mee in uw verhaal. Dit gaat zeker werken. Als wij hier opnieuw zouden beginnen zouden we het ook zo doen. Die 1.5 m³ nog vol met Japanse matten en je hebt een top filter.

Kleine tip,
Later uw borstels spoelen met vijverwater niet met stadswater. Borstels zijn ook een biologische filtering. Niet vergeten.

Bijvullen niet in de filter maar in de vijver en alles komt in orde.

Mvg
De_matti

Pvrancke

Bericht door Pvrancke »

Hallo,

Eén van redenen dat ik voor borstels gekozen heb is omdat het zowel mechanisch als biologische filtering is.
En zo kom ik nog lang niet aan mijn 10 % maar toch aan +/- 7 %.

Inderdaad zat ik ook aan Japanse matten te denken voor de laatste 1.5 m³, maar voorlopig zullen de borstel en de helix wel volstaan.

Dit soort filters wordt zeker niet omgewoeld om te spoelen, meestal worden ze zelfs nooit gespoeld.
Misschien eens een extra massa water erdoor, zou moet voldoende zijn.
De praktijk zal het uitwijzen.

Bedankt voor de reacties,
Groetjes,
Patrick

jocca

Bericht door jocca »

en hoe voorkom je dan dat die helix niet gaat dichtslippen? Als ik hier zie hoeveel vuil er in het statisch bed gevangen zit :shock:

madinees

Bericht door madinees »

Waarom niet een trommelfilter (of 2x) met daarachter een bewegend bed en/of matten?
Dan zou je met een fractie van het filtermateriaal toe kunnen?

Ps. prachtige vijver trouwens!

Pvrancke

Bericht door Pvrancke »

Jocca,
ik denk niet dat Helix van 38 mm snel dicht zal slippen.
Tevens ga ik verder op de ervaring die anderen hebben met dit soort filters.
Binnen enkel jaren zal ik pas uit eigen ervaring kunnen praten, maar ik heb er een goed gevoel bij.

Madinees,
Er zijn enkele redenen waarom ik niet voor trommelfilters gekozen heb.
Twee grote trommels met voldoende debiet zouden me een fortuin kosten en ze dragen niets bij tot de gezondheid van het water en dus de koi.
Ik ben ervan overtuigd dat 10 % biologie noodzakelijk is om geen problemen te krijgen, zeker met dichtbezette vijvers.
Waar ik me dikwijls vragen bij stel is dat er vaak gekozen wordt voor een dure trommel met daarachter een kleine of ondermaatse biologie en verder niets.
Ook heb ik twijfels of trommelfilters minder tijd vragen aan de eigenaars dan bv borstel.

Groetjes;
Patrick

madinees

Bericht door madinees »

Pvrancke schreef:
09 feb 2020, 16:57
Madinees,
Er zijn enkele redenen waarom ik niet voor trommelfilters gekozen heb.
Twee grote trommels met voldoende debiet zouden me een fortuin kosten en ze dragen niets bij tot de gezondheid van het water en dus de koi.
Ik ben ervan overtuigd dat 10 % biologie noodzakelijk is om geen problemen te krijgen, zeker met dichtbezette vijvers.
Waar ik me dikwijls vragen bij stel is dat er vaak gekozen wordt voor een dure trommel met daarachter een kleine of ondermaatse biologie en verder niets.
Ook heb ik twijfels of trommelfilters minder tijd vragen aan de eigenaars dan bv borstel.

Groetjes;
Patrick
Mbt kosten en dan vooral de TCO denk ik dat je met trommels wel goedkoper kunt uitkomen. Je kunt dan veel energiezuiniger verpompen.
Bovendien denk ik dat de kosten van 2x een trommel ten opzichte van uw systeem (of 1 grote trommel) wel eens mee kunnen vallen.
Maar daar valt over te discussieren.

Dat ze niks bijdragen aan de gezondheid van het water en de koi is echt klinklare onzin. Samen met een vliesfilter is de trommel juist geschikt om snel organische vervuiling uit het water te halen. Dat zorgt voor minder vervuiling in het water én daardoor kan het water meer zuurstof bevatten/opnemen. Vuil in een statisch bed of in borstels krijgt ook de tijd om op te lossen in het water met extra vervuiling als gevolg.

Een trommel heeft ook overduidelijk minder tijd nodig dan borstels. Ik heb een trommel en ik heb er al 3 maanden niet naar omgekeken (behalve via internet). Ik zou niet weten wat ik er mee moet doen. Er blijft nergens iets van vervuiling achter. Borstels moet men toch met de hand reinigen, is een veelvoud van het werk.

10% biologie zegt ook niks, het gaat om het medium in combinatie met het systeem (hoeveelheid vis etc). Dat zijn toch wel achterhaalde stellingen. Die bij juist gebruik overigens wel werken echter niet altijd nodig zijn.

Prachtige vijver trouwens hoor, alleen uw visie op techniek en filteren vind ik wat achterhaald. Natuurlijk respecteer ik wel ieder zijn mening en het is leuk om over argumenten te discussieren.

de_matti

Bericht door de_matti »

jocca schreef:
09 feb 2020, 12:24
en hoe voorkom je dan dat die helix niet gaat dichtslippen? Als ik hier zie hoeveel vuil er in het statisch bed gevangen zit :shock:
Beste Jocca
Volgens mij door de grote borstelkamer. Meestal zit er bij dit soort filters er een borstelkamer van een aantal meter voor. Ik veronderstel dat dit hier ook zo gaat zijn...
Resultaat de "trickle" komt nooit in aanraking met vuil.

mvg
de_matti

jocca

Bericht door jocca »

de borstels zijn in sé een grove voorfilter, die laten altijd nog vuil door. Stel dat ze vuil tegenhouden tot 200 micron, dan gaat er echt nog zeer veel vuil in de 2de kamer vast te komen zitten. Als je die niet deftig kan spoelen dan zal dit na verloop van tijd dicht zitten.
Maar ... ik moet bekennen, dergelijke opstellen en van die omvang heb ik nog niet gezien. Hopelijk krijgen we hier een update van binnen een paar jaar over hoe de werking/onderhoud is.

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”