Vijver van Patrick en Inge

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
Pvrancke

Vijver van Patrick en Inge

Bericht door Pvrancke » 01 okt 2017, 19:02

Nadat ik mezelf voorgesteld heb, zal ik nu via enkele 3D tekeningen mijn project voorstellen.
De bedoeling is dat de bouw start in het voorjaar.
Koivijver met achterliggende plantenfilter.
Voorziene bezetting tussen 6 à 10 (èènkleurige) koi.
66579
66578
66581
Filter word voorzien in het tuinhuis, voorlopig gewenste filtersysteem = trommelfilter, bewegend bed, trickelfilter en ook plantenfilter.
66582
Afvoer zand en aanvoer materialen zal gebeuren via privèweg achter het nog te bouwen tuinhuis.
66580
Jullie opmerkingen hoor ik graag, in deze fase kan ik nog steeds veranderingen aanbrengen.

frankske

Re: Vijver van Patrick en Inge

Bericht door frankske » 01 okt 2017, 19:24

Hallo,

Ziet er top uit ;OK;
Ook je filtervoorstelling is goed, alleen stel ik me de vraag hoe je de plantenfilter zal opbouwen?

grt
Franky

Jef

Bericht door Jef » 01 okt 2017, 19:24

dat wordt een mooi plaatje ;cool; . Ontwerp en inrichting van de tuin lijkt me mooi en doordacht, alles is goed in evenwicht en plaats voor een mooie vijver, dus...aan de slag.
nog steeds aan het bouwen ...

jocca

Bericht door jocca » 01 okt 2017, 19:52

Dat zal een flinke plas worden,
idd denk ZEER goed na voor uw plantenfilter, hou dit zo eenvoudig en "kuisvriendelijk" mogelijk om geen problemen te krijgen.
Benieuwd of de plantenfilter ook nog goed gaat werken, je haalt nl alle voedingsstoffen reeds uit het water met een trommel, BWB EN daar nog eens een trickle bij ...

Pvrancke

Bericht door Pvrancke » 03 okt 2017, 00:21

frankske schreef:Hallo,

Ziet er top uit ;OK;
Ook je filtervoorstelling is goed, alleen stel ik me de vraag hoe je de plantenfilter zal opbouwen?

grt
Franky
jocca schreef:Dat zal een flinke plas worden,
idd denk ZEER goed na voor uw plantenfilter, hou dit zo eenvoudig en "kuisvriendelijk" mogelijk om geen problemen te krijgen.
Benieuwd of de plantenfilter ook nog goed gaat werken, je haalt nl alle voedingsstoffen reeds uit het water met een trommel, BWB EN daar nog eens een trickle bij ...
Aan allen bedankt voor de feedback
De plantenfilter is momenteel mijn grootste bezorgdheid.
Het idee was dat vijver (12m x 5m en 2m diep), en de plantenfilter (5m x 4m en diepte ?) apart zouden gemaakt worden.
Onder de volder welke over de vijver loopt zouden dan 2 muren komen met daartussen een kleine meter ruimte zonder water (visueel zou het lijken dat de vijver doorloopt onder de volder).

Mijn bezorgdheid is zoals Franky en Jocca vermelden dat de plantenfilter niet meer gaat werken door gebruik van trommelfilter etc..
Dan blijf ik met een ruimte (plantenfilter) zitten waar niets in groeit, en geen vissen inzitten.
Om dit te vermijden dacht ik aan het volgende.
Zou het geen idee zijn om in plaats van 2 bakken (1 vijver en 1 plantenfilter), 1 grote grote bak te maken (dus 17m x 5m en 2m diep).
Dit zal ook nog goedkoper uitkomen dan 2 aparte bakken te maken.
Als de vijver dan draait kan ik testen of waterplanten groeien, indien dit wel lukt zou ik in het achterste gedeelte een platvorm kunnen maken waarop een laag grind kan voorzien worden voor de planten (dit zou dan ook zeer "kuisvriendelijk" zijn zoals Jocca bedoeld).
Ook moet ik rekening houden dat ik nog geen vissen heb, dus het zal x aantal jaren duren eer ik een bestand heb dat zal zorgen voor voedingstoffen in de vijver.
Wel zal ik iets moeten voorzien dan om de volder op 1 of 2 plaatsen te ondersteunen.
Wat denken jullie ?

Grt,
Patrick

jocca

Bericht door jocca » 03 okt 2017, 06:44

op zich kan dit zeker wat je aanhaalt, dan moet je wel zorgen dat de koi niet aan dat grind gaan kunnen of ze gaan de boel daar lekker open halen.
Waarom niet even de volgende piste overwegen.

wij hebben hier vrijwel dezelfde opstelling van vijver (grote bak + kleinere bak voor de PF, gescheiden door een muur die 7 cm onder het wateropp zit - overloop dus van 7 cm).
De planten hier slaan niet aan ... reden? geen flauw idee, waterwaarden zijn prima.
Maar de pf is niet onderhoudsvriendelijk gemaakt en vliegt er uit, er zal een filterlijn bij komen (crielzeven, SB, BWB + trickle), het lijkt dus wat op de uwe.

Wij gaan hier de 2 aparte bakken WEL houden, alleen ga ik de nieuwe buizen zo leggen dat ik iedere bak (oude PF en grote vijver) apart kan laten draaien als het nodig is.
De grote vijver op de filterbakken en de "plantenfilter" op de trickle.

In de plantenfilter ga ik werken met een paar planteneiland met bv munt, waterkers - dingen die dus superhard groeien). Polleke heeft ook zo een planteneilanden en die zijn gewoon prachtig begroeid (en met een trommel dacht ik ook ...). (eventueel later aangevuld met een waterlelie, die groeien altijd want staan in vijveraarde)

Maar het grote voordeel is van die 2 apart te laten draaien ...
water zakken tot aan de scheidingsmuur, wat schuifkranen dicht en open zetten en ik heb 2 aparte vijvers.
Koop ik nieuwe koi bij dan steek ik die in quarantaine in de oude plantenfilter.
Zit ik met zieke koi die apart even moeten zitten voor een behandeling dan steek ik die daar ook voor een bepaalde periode.
visjes genezen, hup paar kuub water erbij, schuifkranen op en en dicht waar nodig en alles draait weer op de volledig vijver zonder veel geknoei en geprul.

Dus ik zou het apart houden,
1 visueel gaat het mooier zijn
2 vroeg of laat groeit er altijd wel iets van planten
3 in mijn ogen groot voordeel voor quarantainebehandeling
vergeet niet uw plasje water is GROOT, het behandelen van zo een plas is vaak ook DUUR. 170 kuub behandelen hakt er behoorlijk in bij sommige producten. :dash:

Guyke

Bericht door Guyke » 03 okt 2017, 09:44

Hallo,
jocca schreef: (eventueel later aangevuld met een waterlelie, die groeien altijd want staan in vijveraarde)
In het begin staat die lelie in wat leliegrond. Na een jaartje is daar niks meer van te vinden.
Dus niet altijd zomaar denken dat een waterlelie wel zal groeien. het zeker niet te verwachten als er geen sliblaag vormt op de bodem. Ook mogen er best geen koi aan die plant kunnen want ze graven hem uit of knabbelen aan de jonge spruiten wat de waterlelie op de duur verwoest. Hou er ook rekening mee dat een waterlelie veel last heeft van leliekever wat het zicht van een lelie zeer snel om niet aan te zien maakt. Zorg dat je op de een of andere wijze aan de bladeren kan komen om de larven te verwijderen. Na het sluiten van een bloem deze knop direct verwijderen anders gaat de plant energie steken in het maken van zaden en gaat het bloemen achteruit.
Jaarlijks wat bijmesten met klei zal de lelie tot meer bloemen aanzetten.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

Pvrancke

Bericht door Pvrancke » 03 dec 2017, 15:11

Bedankt voor de reactie's,

Voorlopig ga ik het houden met 1 grote bak (17m x 5m)
Of er later planten inkomen valt nog te bezien.
Op onderstaande schets heb ik een schema gemaakt van 8 bodemdrains en plaatsing van de 2 skimmers.

Ik denk erover om allemaal beluchte bodemdrains te plaatsen (kostprijsverschil is niet supergroot), niet om ze allemaal tegelijk op te zetten maar om te kunnen wisselen.
Meer of minder naargelang winter of zomer, meer of minder naargelang de gewenste stroming.
Beter zuivering van bodem rond elke bodemdrain ipv enkele bodemdrains.

Ik voorzie 2 wandskimmers , ik heb ze zo geplaatst om niet een te grote afstand te hebben naar de filters.
Of denk ik beter andersom en plaats ik ze aan de andere kant om de terugvoerleidingen zo kort mogelijk te houden.

Alle leidingen dacht ik naar de trommel te laten komen (10 stuks in totaal dus)

67560

Wat is jullie mening, kan dit zo of wat is er fout vgs jullie ?
Vind dit erg belangrijk omdat enmaal geplaatst dit niet meer kan veranderd worden.

mvg,
Patrick

Guyke

Bericht door Guyke » 03 dec 2017, 16:25

Hallo,

De drains die het dichtst bij de filter zitten + de skimmers gaan voor het merendeel van het water zorgen.
Dus niet verbaasd zijn dat de verre drains precieus minder aanzuig ( vuilzuigen) maken dan de anderen.
Wat is uw debiet dat je wil halen op de filter?
Voor een vijver van 170 m³ zal er aardig wat moeten verzet worden. Zelfs met 8 drains en 2 skimmers al een hele opdracht.
1 maal per uur er door betekent al 170 m³ wat per aanvoer op een 17 m³ per buis komt wat al heel veel is door een 110 .

Ga je pompgestuurd of via airlift?

mvg
Guyke

Pvrancke

Bericht door Pvrancke » 03 dec 2017, 16:37

Guyke schreef:Hallo,

De drains die het dichtst bij de filter zitten + de skimmers gaan voor het merendeel van het water zorgen.
Dus niet verbaasd zijn dat de verre drains precieus minder aanzuig ( vuilzuigen) maken dan de anderen.
Wat is uw debiet dat je wil halen op de filter?
Voor een vijver van 170 m³ zal er aardig wat moeten verzet worden. Zelfs met 8 drains en 2 skimmers al een hele opdracht.
1 maal per uur er door betekent al 170 m³ wat per aanvoer op een 17 m³ per buis komt wat al heel veel is door een 110 .

Ga je pompgestuurd of via airlift?
Guy,

Ik ben er noch niet 100 % uit, pomp zal er zeker komen.
Maar overweeg om te combineren dus pomp + enkele airliften.
Allen maar airliften zou rond de !+/- 7 à 8 airliften betekenen !!
Is een debiet van 100 m³ niet voldoende ?

PDSW

Bericht door PDSW » 03 dec 2017, 18:12

Hoi

heel mooi geheel gaat dit worden !!

mijn planten na de trommel groeien als kool.
niet dat ik reclame voor een PF ga maken maar groeien doen ze zeker

ivm drains die ver van filter liggen ,
kan je oplossen door om beurten de kranen eens te sluiten ....
en zo af te wisselen waar je het water door trekt.

Grts Peter
Koi houden is keuzes maken; en die kunnen verschillen, maar steeds met de beste bedoelingen!
http://www.koivrienden.be/phpBB/viewtop ... c&start=60

Guyke

Bericht door Guyke » 03 dec 2017, 21:01

Hallo,
Pvrancke schreef: Guy,

Ik ben er noch niet 100 % uit, pomp zal er zeker komen.
Maar overweeg om te combineren dus pomp + enkele airliften.
Allen maar airliften zou rond de !+/- 7 à 8 airliften betekenen !!
Is een debiet van 100 m³ niet voldoende ?
Ik weet niet wat jij over airlift weet.
Als je er van uir gaat van enkel met 20 liter luchtpompen te werken in combinatie met 110 buisliften dan ga je voor 100 m³ ook al 7 of 8 liften nodig hebben.
Met een pomp in het systeem gaat deze pomp ook al een fiks debiet moeten nodig hebben.

Voor zo een grote inhoud is er meer kans op dode zone's en dat is nooit goed.
Ook zoals PSDW aanhaalt van eens regelmatig wat te gaan openen en sluiten wordt op de lange duur iets dat fiks gaat vervelen.
Wat mij ook wat stoort is dat de skimmers in de lange zijde van de vijver getekend staan.
Ook zie ik nergens een idee waar het water er terug in gaat. Dit moet ook terdege bekeken worden anders krijg je als het ware een kanaal door de vijver.
100 m³ op de vijver is ongeveer 1 x om de 2 uur het water door de filter wat toch echt tegen het minimum aanzit voor deze inhoud.
Hierbij komt nog dat bv het BWB van een zeer respectabele grootte zal moet zijn om 100 m³ / uur te kunnen verwerken.

Ik zou toch zeker wat reserve inbouwen zodat als het nodig moest blijken dat er meer water kan verzet worden.
Met airliften tot op een zekere grens met wat zwaardere luchtpomp en met een pomp die regelbaar is wat meer de regeling open zetten.
De aanvoeren naar het filter zijn allen 110 maar de retoeren naar de vijver zou ik toch minimaal in 125 leggen.
Ook zorgen dat er fiks wat verbinding zit tussen de trommel en het BWB.

Een grote vijver is knap maar er komen veel meer zaken bij kijken dan bij een kleinere vijver.

mvg
Guyke

jocca

Bericht door jocca » 04 dec 2017, 07:50

kan je uw drains en skimmers niet meteen voorzien van 125 mm buizen, dit zal al redelijk wat schelen in uw debiet.

Wat betreft de airliften,
zou het niet interessanter zijn om iedere leiding dan gewoon zijn eigen lift te geven met eigen 20L pomp?
Zo werkt iedere drain maximaal en ga je ruim uw debiet halen.
Je zal in totaal met een 10 liften zitten wat je volgens mij toch naar een 125 à 150 kuub gaat kunnen brengen.

Kom je meteen bij uw volgende probleem uit ...
1 of 2 trommels?
Uw BWB gaat idd ook ruim genoeg moeten zijn om die waterstroom aan te kunnen.
Op zich met uw beperkte bezetting heb je niet zoveel K1 (of andere) nodig, maar het zal vooral zaak zijn om het water toch iets of wat in die bak te laten ronddraaien.

Ook uw trickles gaat ruim genoeg moeten zijn OF je zou moeten opteren om een aantal leidingen enkel en alleen over uw trickles te laten gaan.
En dan komen we meteen aan bij het volgende ... trommel, BWB, trickle ... is dit niet er wat over? Uiteindelijk zien we de laatste paar jaar dat meer en meer mensen overstappen naar alleen een trickle (met goede voorfiltering). Zeker omdat uw trickle in een schuur komt te staat zou dit wel es een goede oplossing kunnen zijn (naar afkoelen toe).

Dan nog een bedenking, volgens mij zitten uw skimmers helemaal verkeerd ...
De wind in ons apelandje komt vrijwel altijd uit het zuiden, zuidwest of westen.
Nu gaat het vuil er enkel naartoe gaan als de wind uit het noord-oost, noorden of noordwest komt. Om echt goed te zitten zou er eentje aan de andere kant in de lange hoek moeten komen en eentje onderaan.
Als je dan met uw retouren bovenaan en links aan de lange kant gaat zitten dan krijg je een prima rondsturing van het water.
Dit betekend wel een pak meer leidingwerk ...

PDSW

Bericht door PDSW » 04 dec 2017, 21:13

Jocca

super opgemerkt !

ik volg je helemaal ivm de skimmers
zou er op de tekening hier 1 links boven en 1 rechts onder steken aan de zijkanten en iets meer in de hoek van de lange zijde

en de instroom aan de boven en onderzijde (korte kant)
dan aan de overkant binnen komen recht naar onder of boven toe
67564

Grt Peter
Koi houden is keuzes maken; en die kunnen verschillen, maar steeds met de beste bedoelingen!
http://www.koivrienden.be/phpBB/viewtop ... c&start=60

Guyke

Bericht door Guyke » 04 dec 2017, 22:12

]Hallo,

.Wat betreft de airliften,
zou het niet interessanter zijn om iedere leiding dan gewoon zijn eigen lift te geven met eigen 20L pomp?
Zo werkt iedere drain maximaal en ga je ruim uw debiet halen.
Je zal in totaal met een 10 liften zitten wat je volgens mij toch naar een 125 à 150 kuub gaat kunnen brengen.
Als je liften wil plaatsen op de aanvoeren zit je met andere problemen en regels om te bouwen. Je moet dan het water naar het filter brengen en dan moet de retoer naar de vijver ruim meer worden dan de aanvoer naar het filter of het boeltje dreigt over te lopen. bv de trommel zal constant die 100 m³ of meer moeten aankunnen.
Trouwens dan is het goed mogelijk om 1 lift per 2 drains te plaatsen dan spaar je nog op energie want bv 30 watt x 5 is minder dan 10 x 20 watt..

Van de plaatsing van die skimmers had ik ook al aangehaald dat het mij stoorde.

De plaatsing van de skimmers is meer afhankelijk van de stroming die je gaat creëren dan van de wind.
In open veld is het misschien zo dat de wind meestal uit westelijke richting komt maar in woonwijken is dat een heel ander verhaal.
Er is hier sprake van een retoer van 100 m³ of meer.....

Het is heel gemakkelijk om een kruisje met ""IN"" ergens op een plan te zetten waar het water terug in de vijver gaat komen.
Als er meer dan 50 m³ per terugvoer moet komen wordt dit al een fiks buiseke gezien het hele bochtenwerk om daar te geraken.
Als deze terugvoer dan nog uit zichzelf moet lopen ( liften staan op de aanvoer naar het filter ) wordt het nog meer.....

mvg
Guyke

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”