op zich kan dit zeker wat je aanhaalt, dan moet je wel zorgen dat de koi niet aan dat grind gaan kunnen of ze gaan de boel daar lekker open halen.
Waarom niet even de volgende piste overwegen.
wij hebben hier vrijwel dezelfde opstelling van vijver (grote bak + kleinere bak voor de PF, gescheiden door een muur die 7 cm onder het wateropp zit - overloop dus van 7 cm).
De planten hier slaan niet aan ... reden? geen flauw idee, waterwaarden zijn prima.
Maar de pf is niet onderhoudsvriendelijk gemaakt en vliegt er uit, er zal een filterlijn bij komen (crielzeven, SB, BWB + trickle), het lijkt dus wat op de uwe.
Wij gaan hier de 2 aparte bakken WEL houden, alleen ga ik de nieuwe buizen zo leggen dat ik iedere bak (oude PF en grote vijver) apart kan laten draaien als het nodig is.
De grote vijver op de filterbakken en de "plantenfilter" op de trickle.
In de plantenfilter ga ik werken met een paar planteneiland met bv munt, waterkers - dingen die dus superhard groeien). Polleke heeft ook zo een planteneilanden en die zijn gewoon prachtig begroeid (en met een trommel dacht ik ook ...). (eventueel later aangevuld met een waterlelie, die groeien altijd want staan in vijveraarde)
Maar het grote voordeel is van die 2 apart te laten draaien ...
water zakken tot aan de scheidingsmuur, wat schuifkranen dicht en open zetten en ik heb 2 aparte vijvers.
Koop ik nieuwe koi bij dan steek ik die in quarantaine in de oude plantenfilter.
Zit ik met zieke koi die apart even moeten zitten voor een behandeling dan steek ik die daar ook voor een bepaalde periode.
visjes genezen, hup paar kuub water erbij, schuifkranen op en en dicht waar nodig en alles draait weer op de volledig vijver zonder veel geknoei en geprul.
Dus ik zou het apart houden,
1 visueel gaat het mooier zijn
2 vroeg of laat groeit er altijd wel iets van planten
3 in mijn ogen groot voordeel voor quarantainebehandeling
vergeet niet uw plasje water is GROOT, het behandelen van zo een plas is vaak ook DUUR. 170 kuub behandelen hakt er behoorlijk in bij sommige producten.