• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 21 januari 2017

Vragen richting nieuwe vijver

Voorstellingen van zelfbouwvijvers

Vragen richting nieuwe vijver

Berichtdoor WTR » zo 03 sep 2017, 17:28:28

Hallo,

Zoals ik in een eerder topic al aangegeven had, gaan we over enkele maanden verhuizen en daarbij hoort een nieuwe vijver. Na wat zaken afgewogen te hebben, beginnen de plannen wat vorm te krijgen.

We willen de vijver laten maken in de vorm van een hdpe bak. Na met verschillende mensen gesproken te hebben, wil ik gebruik gaan maken van zijdrains. De vijver wordt waarschijnlijk 400x250x150 (15m3), en daarom wil ik aan 1 van de lange zijden 2 zijdrains plaatsen.

Omdat ik wil filteren met een easy drum, heb ik maar 2 ingangen. Vandaar denk ik dat ik de skimmer beter via een aparte lijn kan laten lopen. Zo dacht ik de filterlijnen te maken:
65867

Hierbij heb ik verschillende vragen:
- Kan ik genoeg water van 1x 110 easy drum naar 1x 110 biokamer laten lopen, om na de biokamer pas de pomp te zetten?
- Hoe zwaar zouden de pompen van beide lijnen moeten zijn? (Simpel leidingwerk, van schuur die tegen vijver aan staat direct naar de vijver.)
- Welke diameter zouden de leidingen van pomp tot vijver moeten zijn? Groot betekend weinig weerstand, maar dunner betekend meer stroming, wat is een mooie middenweg?
- Wat is de beste diepte om de retour te plaatsen in de vijver?
- Is het nodig om de hdpe bak te isoleren?

Veel vragen, hopelijk kunnen jullie me een beetje de goede kant op sturen :wink:

** skimmerlijn zou ik een klein trickletje op willen zetten, sansai mini trickle oid. Heeft dat toegevoegde waarde naast de andere filtering?
Gr Wouter
WTR

Afbeeldingen: 16

Re: Vragen richting nieuwe vijver

Berichtdoor golfie » zo 03 sep 2017, 19:49:22

Ik zou toch overwegen om een bodemdrain te plaatsen want je grondvuil kun je moeilijk wegnemen met een zijdrain

Bruno
golfie

Afbeeldingen: 174

Berichtdoor WTR » ma 04 sep 2017, 11:27:37

Ik hoor heel verschillende verhalen over zijdrains, maar de meeste mensen die ik er tot nu toe over gesproken heb, zijn er tevreden over en zeggen dat er niks blijft liggen.

Het schijnt lastig te zijn om de leiding naar de drain onder de vijver te stabiliseren bij een hdpe bak, dus dat wordt door de bouwers van deze bakken veelal afgeraden.
Gr Wouter
WTR

Berichtdoor goshiko » ma 04 sep 2017, 12:01:09

als je genoeg flow hebt dan zal bezinking op de bodem niet zo heel groot zijn denk ik. Uw vijver is ook maar 2,5m breed wat werken via enkel zijdrains nog wat haalbaarder maakt, en zeker al indien je uw invoer na de pomp ook kort bij de bodem laat uitkomen.
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : bezinkkamer met borstels, lege kamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, superfish eco plus E 8000, zelfbouwzeef, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en krabbescheer
goshiko

Afbeeldingen: 35

Berichtdoor WTR » ma 04 sep 2017, 12:55:20

De zijdrains zitten strak tegen de bodem aan, met een kapje erover waardoor ze naar beneden zuigen als het ware. Althans, zo heeft het bedrijf het uitgelegd.
Gr Wouter
WTR

Berichtdoor Guyke » di 05 sep 2017, 10:26:46

Hallo,

Ik heb een vraag over de opstelling van het bwb.
is het bij een bwb niet zo dat het water van de trommel ( voorfilter ) langs onder ingebracht word en dan verde langs boven afgevoerd word of heeft dat geen belang?
heeft een bwb ook geen bodemafvoer?

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 815

Berichtdoor frankske » di 05 sep 2017, 11:46:15

Hier word het in het midden ingebracht en downflow, zo heb je het probleem niet dat het materiaal blijft kleven aan tussenschotten.
Onderaan is inderdaad een schot voorzien om vuil af te laten.

grt
Franky
frankske

Afbeeldingen: 512

Berichtdoor bazzio » di 05 sep 2017, 11:49:48

Om van de volledige laag (hoogte bed) kladness van je bwb gebruik te kunnen maken zal de flow opwaarts moeten zijn imo. Je forceert de waterstroom dan door het bed, bij een zijwaartse stroom zal maar een klein gedeelte van het bed gebruikt worden omdat water altijd de makkelijkste weerstand zoekt, daarom moet het bed ook voldoende dik zijn (minimaal 30 cm). Ook heb je een bodemdrain nodig om het vuil van het spoelen af te voeren.
bazzio

Afbeeldingen: 20

Berichtdoor willem v d » di 05 sep 2017, 12:14:48

Bazzio, zit je niet met een statisch bed in je hoofd?

Naar mijn mening moet het niet uitmaken of je up of down flow hebt in je bwb. Dat je bed goed beweegt vind ik voornamer. Er mogen geen dode hoeken in zitten waar media blijft drijven.

Op de vraag van de trommel... zet er een extra uitgang op. Als de trommel gaat spoelen dan verlies je daar ook nog stroming eens mee. En dit is al een bottle neck.
Reken maar 12 aan 13 per uur maximaal met 1 uitgang en 10 als er ook nog de spoel pomp op komt.
Beter is om hier voor een 50mm wand Door voer voor te monteren.

En ja een trickle heeft meerwaarde.
Zou je quarantaine bak moeten gebruiken heb je altijd een filter die is in gedraaid.
willem v d

Berichtdoor bazzio » di 05 sep 2017, 12:27:37

:oops: Lekker scherp bezig vandaag...

Mijn bwb liep niet lekker qua opstarten, mijn gevoel was dat dit kwam doordat mijn bwb in de laatste kamer was gesitueerd met daar onderin ook de pomp, water wat dus werd aangevoerd werd ook gelijk weer weggepompt.
Nu zit het bwb in de 3e kamer (opwaartse stroom) met een 23 cm luchtschijf met 60 l/m pomp erop (hiervoor 5x 5cm luchtbol), dus veel meer doorstroming en betere circulatie van de kaldness. Ik weet niet of dat het geweest is maar mijn waterwaardes zijn nu eindelijk goed, ik heb 1,5 maand een nitriet piek gehad.
bazzio

Afbeeldingen: 20

Berichtdoor goshiko » di 05 sep 2017, 12:34:02

in de meeste combi's werkt het bwb up- en downflow, iedereen heeft dus wel wat gelijk :D

Na de trommel komt het upflow binnen in bwb, en daarna terug downflow en dan via doorvoeren naar volgende kamer of pomp zitten die onder het rooster zitten. Zoek eens in google op AEM combifilter en selecteer afbeeldingen.
De derde foto die getoond wordt, daar zie je onderaan de schuine plaat onder het rooster via hetwelke het water na de trammel het bwb ingeleid wordt.
Daarna moet het na de plaat terug door het rooster naar beneden, naar de doorvoeren.
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : bezinkkamer met borstels, lege kamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, superfish eco plus E 8000, zelfbouwzeef, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en krabbescheer
goshiko

Afbeeldingen: 35

Berichtdoor willem v d » di 05 sep 2017, 12:44:14

Hier een down flow op een bak van 80x60x80 met luchtmembraam en een secoh 20 er op.
Aan en afvoer zit boven elkaar.
Van mij mag het zelfs tegen over elkaar, zolang er maar voldoende beweging in het water en medium zit.
willem v d

Berichtdoor jocca » di 05 sep 2017, 13:51:21

ik heb ergens een test gezien op youtube waar ze de test gedaan hebben of het een verschil maakt waar de toevoer en afvoer zitten bij een BWB,
maakte geen jota uit ... uw luchtpomp brengt gans de boel in een fractie van een seconde door elkaar waardoor je altijd een vermenging hebt.
jocca

Afbeeldingen: 62

Berichtdoor Guyke » di 05 sep 2017, 19:08:52

Hallo,

Ok het maakt dus niet uit.
Ik stel mij dan de vraag hoe dat zit met de drain in het bwb.
Is deze er dan enkel nodig als het bwb moet afgelaten worden ( zou dan enkel zijn als het filter zou moeten uitgewassen worden ) want door dat alles door elkaar gerommeld wordt gaat er dus ook weinig bezinksel in het bwb ontstaan of is daar een andere mening of ondervinding over?

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 815

Berichtdoor WTR » di 05 sep 2017, 19:20:08

Ik overweeg nu toch om het met 1 combi trommel te gaan doen, aangezien ik hier dan 2 drains en de skimmer allebei op kan aansluiten. Daarnaast hoef ik me geen zorgen te maken over of er genoeg water vanuit de trommel naar het bwb stroomt.
Gr Wouter
WTR

Volgende

Keer terug naar De vijver ... door koivrienden