De vijver van Marco

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
Marco VH

Re: De vijver van Marco

Bericht door Marco VH » 23 mar 2018, 16:36

na de vijver een goede 9 maanden te hebben, treden de 1ste probleempjes stilaan op.

mijn 3de kamer, de matten kamer belucht, zit steeds onder de algen .....
ik ververs volgens mij genoeg, en kuis de mattenkamer regelmatig uit, maar deze blijven hardnekkig terugkomen, heeft iemand hier een oplossing voor?

Groetjes Marco

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 23 mar 2018, 19:38

Hoi Marco

Als het filter open staat en zodoende het daglicht binnen kan zal u daar algengroei verkrijgen :wink:

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

Guyke

Bericht door Guyke » 23 mar 2018, 20:51

Hallo,

x 2 wat betreft die algen in het filter.
Ook houden de bacterien die je in het filter nodig hebt niet van een lichte omgeving.
Dus die filter afdekken.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

Marco VH

Bericht door Marco VH » 24 mar 2018, 13:10

okidoki, bedankt voor de tips marcje en guyke :good:

Marco VH

Bericht door Marco VH » 08 apr 2018, 20:58

Vandaag wou ik mijn uv lamp nog eens opzetten, maar bleek dat er een lek in de omhuizing zit ( scheur 5 cm ) .

Valt dit nog te repareren? of is het tijd voor een nieuwe uv lamp?
Moest het een nieuwe worden, welke raden jullie me aan? vijver is ongeveer 10.000l

Als het mogelijk is, zouw ik graag voor een dompel uv gaan. Waar plaats ik deze het beste?

Groetjes Marco

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 08 apr 2018, 21:29

herstellen zou ik niet aan beginnen, en sowieso dompel uv als u de ruimte hebt om deze ergens in het filter te laten drijven

Welke ruimte maakt niet uit, als er rondom 10cm vrije ruimte is

Groetjes

marc

Trickle

WTR

Bericht door WTR » 09 apr 2018, 13:43

Ik ben ook op zoek naar een dompel uv voor ong. 11m3, dus als iemand daar wat zinnigs over kan zeggen heb je meteen 2 mensen geholpen :good:
Gr Wouter

Marco VH

Bericht door Marco VH » 28 jul 2018, 21:41

Vandaag ben ik maar eens langsgeweest bij mijn dealer om mij wat te informeren over een nieuwe uv. Deze rade mij echter af om voor een dompel uv te gaan, omdat dit volgens hem niet zo effectief werkt als een gewone uvc.
Nu wou ik eens informeren wat jullie hiervan vinden. Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar een dompel uv, omdat deze gemakkelijker ergens te plaatsen is. Omdat ik tog percé een dompel uv wou, kon/wou hij deze wel voor mij bestellen (in verschillende onderdelen, omdat deze anders niet mag verkocht worden), maar de prijs kwam op 280€ voor een gewone uv 40 watt. Is dit niet wat aan de hoge kant?

Hebben jullie tips over welk merk of dergelijke ik eventueel zelf kan bestellen?

Waar plaats ik deze het beste? in vorige post kan je mijn filteropstelling bekijken. Ik dacht eventueel om deze te plaatsen aan de ingang van het filter. Maar zo hier en daar lees ik dat deze dan weinig effectief is, omdat het meeste water er te ver vandaan zouw langsstromen.

Alvast bedankt, groetjes Marco

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 29 jul 2018, 11:13

Marco VH schreef: Waar plaats ik deze het beste? in vorige post kan je mijn filteropstelling bekijken. Ik dacht eventueel om deze te plaatsen aan de ingang van het filter. Maar zo hier en daar lees ik dat deze dan weinig effectief is, omdat het meeste water er te ver vandaan zouw langsstromen.
Ik ben ook voorstaander van dompel uv en ook hier hangen ze in de laatste kamer waar inderdaad niet alle water er langsheen stroomt
Anderzijds kan je stellen dat een groot deel water extra belicht gaat worden door de lange contacttijd en het water dat er "te ver" vandaan stroomt maar weinig belicht gaat worden, maar beter een weinig belichting door UV, dan helemaal niks
Het grote nadeel van die gesloten behuizingen is dat het Uv-licht enkele en alleen zijn werk kan doen binnen een straal van 5cm en de dompel UV kan zijn werk buiten die 5cm gewoon verder zetten en is een grote meerwaarde volgens mij, het zal niet meer zo spectaculair werken maar wat het nog doet is mooi meegenomen
Tja, zo denk ik er over

Groetjes

marc

Trickle

Guyke

Bericht door Guyke » 29 jul 2018, 12:46

Hallo,

Dompel uv draagt nu niet direct mijn voorkeur.
Een uv in een behuizing met reflektor is volgens mij veel efficiënter daar het uv licht veel intenser is tegenover in een ""vrije ruimte"".
Het is daarom ook dat in die armaturen een kijkvenster zit met fikse uv-licht demping.
Mensen zoals ik die op airlift draaien hebben echter geen keuze daarom heb ik mijn uv armatuur omgebouwd tot een dompel uv.
Mijn idee is altijd de uv aan de ingang van de filter proberen te plaatsen om het afgedode materiaal ineens in het filter te verwerken.

mvg
Guyke

Marco VH

Bericht door Marco VH » 30 jul 2018, 11:21

alvast bedankt voor jullie reactie Guyke en Marc :good: ,

om het water toch langs mijn dompel uv te sturen was ik aan het volgende aan het denken; mijn doorgangen van mijn filter zijn telkens 2 x 110, als ik er nu 1 voorlopig dichtmaak, en voor de andere doorgang maak ik een soort T stuk (ongeveer het zelfde als een stuigbuis van de airlift), en steek dan mijn dompel uv hier in. Zouw ik hierdoor niet meer effect krijgen doordat het water hierlangs moet?

Groetjes Marco

Guyke

Bericht door Guyke » 30 jul 2018, 13:10

Hallo,

Hier is de uv geplaatst in 1 van mijn filterlijnen. Maw in theorie duurt het dan dubbel ( als beide lijnen ongeveer evenveel debiet zouden hebben ) zolang eer al het water eens langs de uv gepasseerd is. Dit geeft hier geen problemen. Zelfs met dit extreem warme weer blijft mijn water rond de 24 a 25 graden hangen en is er van zweefalg niks te bespeuren. Ook werkt de uv lamp maar 12 u per dag ( via tijdklokje ) en is maar 36 watt op een vijver van ruim 45 m³.
Zelfs draadwier is echt minimaal maar mijn zuurstofplanten groeien als kool.

Wat je wil doen vindt ik niet echt een idee. De doorstroom van de filter gaan halveren. Volgens de foto's begrijp ik wel dat je beperkt zit in diepte en ruimte.
Kan je de dompel niet gewoon in een van de doorvoeren tussen 2 units inbrengen of is de lamp te lang daarvoor.

Wat betreft de prijs
maar de prijs kwam op 280€ voor een gewone uv 40 watt. Is dit niet wat aan de hoge kant?
Voor minder dan de helft koop je deze ook elders.....

mvg
Guyke

Marco VH

Bericht door Marco VH » 30 jul 2018, 15:11

Dit is inderdaad een mogelijkheid guyke, maar mijn doorvoeren staan niet helemaal onder water, en is dus volgens mij niet ideaal voor mijn uv lamp. Is het misschien een goede oplossing om deze tussen mijn tussenschot en de ingang van het filter te plaatsen?

Guyke

Bericht door Guyke » 30 jul 2018, 15:43

Hallo,
Marco VH schreef:Dit is inderdaad een mogelijkheid guyke, maar mijn doorvoeren staan niet helemaal onder water, en is dus volgens mij niet ideaal voor mijn uv lamp. Is het misschien een goede oplossing om deze tussen mijn tussenschot en de ingang van het filter te plaatsen?
Dat kan ook maar weet wel dat die dingen een meter lang zijn.
Lengte van de gewone dompel UVC (40 & 75 watt) is 100cm
Een gewonr unit zou door haar lengte niet in de 440 liter unit passen ( misschien wel schuin?? )

Een dompel amalgaan van 40 watt is daartegen maar een 50 cm lang
Lengte: ca 50 cm inclusief pin
De Dompel-UV lamp mag / moet in zijn geheel tot de wartel in het water. Het doorschakelapparaat alsmede de verbinding tussen de UV-Lamp zelf en het doorschakelapparaat kunnen NIET onder water staan, maar dienen in een droge ruimte gemonteerd te zijn.

een amalgaan is duurder ( te koop voor een 188 euro ) maar heeft een 30 % langere brandtijd

mvg
Guyke

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 20 okt 2019, 17:55

Hoi marco,

De vijver ondertussen nog verder kunnen afwerken ?

Groetjes
Marc

Trickle

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”