• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 21 januari 2017

vijver Pieter

Voorstellingen van zelfbouwvijvers

Re: vijver Pieter

Berichtdoor mario1 » di 01 aug 2017, 8:51:10

Hier ook voorstander van druk pvc voor alles waar je niet meer bij kan, bovengronds is het minder van belang gezien je deze steeds kan vernieuwen.
mario1

Afbeeldingen: 2117

Berichtdoor lucifer » di 01 aug 2017, 9:01:00

Jef schreef:
paul1 schreef:
lucifer schreef:De vortex zou ik ook makkelijk kwijt kunnen op vijverhoogte en daarop de aquaponics. En vanuit de vortex een overloop naar de rest van de filter onder terras.

Een trommel is vrij duur en lijkt me ook het water iets te proper te maken zodat er niets meer over blijft voor de planten?

Een trommelfilter en aquaponics is iets wat absoluut niet samen gaat.

Dag Paul,
interessante stelling, ik hoor hierover graag je mening. Er worden toch legio groenten en aardbeien gekweekt op substraatcultuur, sommigen zelfs volledig zonder substraat (prei, sla,..)?

Bij aquaponics zit je met een nitraat van 50 in het water zodat alles goed zou groeien. Ook wordt er meestal gebruik gemaakt van een mineralisatie filter om al het vuil te laten mineraliseren en weer in het systeem te brengen zodat de planten geen tekort krijgen aan mineralen etc. Met een trommel blijft bijna niets meer van het vuil over en gaan de planten wel genoeg nitraat hebben maar een tekort aan andere stoffen. Maar paul kan wellicht een betere en duidelijkere uitleg geven.

Bij het opzoeken van de juiste hellingshoek voor de drains kwam ik bij het zen principe. Mij lijkt het wel wat om de bodem zo aan te leggen. Ook om wat makkelijker planten te kunnen plaatsen. Zou een verval van 20 - 30 cm/meter volstaan? De bodem hoeft voor mij niet kraaknet te zijn. Het is eerder qua aanleg en ook de verschillende dieptes voor de koi die me aanspreken.
lucifer

Afbeeldingen: 34

Berichtdoor paul1 » di 01 aug 2017, 13:22:00

Jef schreef:
paul1 schreef:
lucifer schreef:De vortex zou ik ook makkelijk kwijt kunnen op vijverhoogte en daarop de aquaponics. En vanuit de vortex een overloop naar de rest van de filter onder terras.

Een trommel is vrij duur en lijkt me ook het water iets te proper te maken zodat er niets meer over blijft voor de planten?

Een trommelfilter en aquaponics is iets wat absoluut niet samen gaat.

Dag Paul,
interessante stelling, ik hoor hierover graag je mening. Er worden toch legio groenten en aardbeien gekweekt op substraatcultuur, sommigen zelfs volledig zonder substraat (prei, sla,..)?

Hoi Jef,

Bij hydrocultuur worden groenten of bloemen geteeld op substraat (cocos, veen, perlite, steenwol,...), of zonder substraat (NFT).
Er worden dan chemische meststoffen toegevoegd aan het water (gemiddeld iets van 1.5 à 4 kg per m³). In een dergelijk systeem kan je geen vissen gaan houden.

Bij aquaponics wordt het water uit de vistanks (vijver) gefilterd over de groeibedden waar de planten in groeien.
Het vuil blijft kleven in het poreuze substraat en wordt afgebroken (mineraliseerd).
Als je het vuil gaat wegvangen met een trommelfilter heb je niets meer dat kan mineraliseren, en komt er geen of onvoldoende voeding in je systeem terecht...

Groeten,
Paul
paul1

Afbeeldingen: 384

Berichtdoor lucifer » di 01 aug 2017, 19:39:35

Ondertussen nog wat verder gedaan. De balk gegoten tegen het invallen en de dochter een ijsje belooft en ze was niet meer te houden :lol: Resultaat de put is klaar, het is zen koi principe geworden, het was vooral handig om zo te graven. Hoogste punt zal afgewerkt 95 diep zijn, diepste punt 185 en de laatste 50 cm is vlak.
Nu nog 2 drains erin en dan de chape. Normaalgezien ook op een paar plaatsen de balk ondergieten zodanig dat hij gesteund is. Zeker aan de diepste kant want daar moet er nog gegraven worden voor de filter.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
lucifer

Berichtdoor lucifer » vr 04 aug 2017, 9:25:53

Het ondergieten gaat vrij vlot door de buisjes, enkel op 1 plaats heeft de bekisting wat meegegeven. Gelukkig zonder veel erg, zal een schuine wand worden ;-)

Wellicht komen er vlugger koi in dan gepland, volgende week vrijdag een zelfbouw combibed gaan overnemen.

Afbeelding
lucifer

Berichtdoor Guyke » vr 04 aug 2017, 11:00:06

Hallo,

Op de foto zie ik buizen vertikaal naar beneden zitten in de wanden. Gaan deze geen breuklijnen veroorzaken in de wanden?
Ik heb ook weinig gezien van welke bewapening er is gebruikt. Misschien is er vezelbeton gebruikt ?

In het diepe gedeelte zie ik ook nog geen voorziening voor de drain ( draingoot )

we volgen de werken wel verder.

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 806

Berichtdoor lucifer » vr 04 aug 2017, 11:50:28

Het is niet direct de meest logische en traditionele manier om een put te maken :D Heb hiervoor gekozen om geen risico te hebben met invallen gezien de terras en het houtkot. Had eigenlijk ook verwacht dat het graven trager ging gaan en er dus langer een lege put ging zijn. Grondwater staat ook extreem laag dit jaar.

Die buizen zijn om makkelijk het onderste gedeelte vol te gieten en maken die zone inderdaad wel zwakker. Er komt nog een laag isolatie voor en er wordt gewerkt met epdm dus verwacht geen problemen als er een breuklijn komt. Polyester rechtstreeks op zo'n constructie is vragen om problemen in de toekomst.

Er zitten geen netten in, ik heb gewerkt met vezelbeton (dramix) Al eens een ringbalk gegoten (3 op 1) hiermee om dan te laten zakken terwijl ik graaf en oersterk.

De buis voor de drain is aanwezig. De drain zelf was gebarsten bij het lijmen dus eens de nieuwe aangekomen is wordt die erop gezet.
lucifer

Berichtdoor Guyke » vr 04 aug 2017, 13:27:15

Hallo,

lucifer schreef:Het is niet direct de meest logische en traditionele manier om een put te maken :D Heb hiervoor gekozen om geen risico te hebben met invallen gezien de terras en het houtkot. Had eigenlijk ook verwacht dat het graven trager ging gaan en er dus langer een lege put ging zijn. Grondwater staat ook extreem laag dit jaar.

Die buizen zijn om makkelijk het onderste gedeelte vol te gieten en maken die zone inderdaad wel zwakker. Er komt nog een laag isolatie voor en er wordt gewerkt met epdm dus verwacht geen problemen als er een breuklijn komt. Polyester rechtstreeks op zo'n constructie is vragen om problemen in de toekomst.

Er zitten geen netten in, ik heb gewerkt met vezelbeton (dramix) Al eens een ringbalk gegoten (3 op 1) hiermee om dan te laten zakken terwijl ik graaf en oersterk.

De buis voor de drain is aanwezig. De drain zelf was gebarsten bij het lijmen dus eens de nieuwe aangekomen is wordt die erop gezet.

Dramix is een goed materiaal. Wel de gegoten muren goed controleren op uitsteeksels van deze bewapening. Deze zijn vlijmscherp!!
Die isolatielaag gaat niks bijbrengen wat betreft de stevigheid en buiging van de zijmuren.
Boven op deze muur komt nog een muur die 40 cm boven het maaiveld uitkomt die je dan waarschijnlijk in die buizen gaat verankeren.

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 806

Berichtdoor lucifer » ma 07 aug 2017, 21:39:24

Yep, al genoeg ondervonden dat het scherpe dingen zijn. We gieten onze platen altijd hiermee.

Nee, de isolatie gaat inderdaad daartoe niets bijdragen. Maar als er een barstje komt gaat de isolatie er wel voor zorgen dat de epdm hier niet ingeduwd wordt door het water.

Vandaag de muur gegoten boven het maaiveld, deze in een keer gedaan. Fotos volgen nog. Donderdag een gewapende chape erin en dan bijna tijd voor de epdm en water :Yahoo:

Voor de drijvende planteneilanden, kan ik japanse matten gebruiken om het naaldkruid in te laten groeien?

De mandjes van de lelies best afdekken met enkele keien zodat ze er niet in kunnen wroeten?
lucifer

Berichtdoor lucifer » za 12 aug 2017, 17:12:34

Ondertussen weer enkele stapjes verder. De bovenste balk is gegoten, kom nu 40 boven de terras, met afwerking erop vormt dit dan een mooi bankje.
De chape ligt erin, spijtig genoeg kort erna nogal wat regen maar de schade valt gelukkig mee.
De isolatie staat er ook bijna volledig tegen. Zal zeker nuttig zijn doordat hij boven het maaiveld komt en hiermee ook de oneffenheden in de beton wat weggewerkt. Ook de dramix zal zijn best moeten doen om hier nog door te steken.
Ook een poging gedaan om een vortex en combibed op te halen. De vortex was een mislukking deze raakte niet in de auto, de combibed gelukkig wel. Al bij al toch niet voor niets 2,5 uur aan antwerpen in de file gestaan.

Als alles goed gaat morgen de epdm erin. Kvraag me juist af of ik deze het beste kan verlijmen tegen de isolatie of los ertegen? Ik doe platte daken dus contactlijm etc heb ik staan. Misschien strakker te plaatsen als ik hem lijm maar hij kan zich dan natuurlijk minder zetten ...

De fotos

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
lucifer

Berichtdoor Jef » za 12 aug 2017, 17:42:42

je hebt wel een aparte stijl van bouwen, maar de bak mag gezien worden ;cool; . Bij mij ligt de folie los, niet gekleefd. Bij het vullen zal je zien dat de folie zich toch hier en daar een beetje zet. Om die reden werd mij ook aangeraden om wanddoorvoeren pas te plaatsen als de vijver quasi op het niveau van de doorvoeren is gevuld.
Veel succes met de EPDM, het ziet er nog redelijk van weer uit voor de volgende dagen...
nog steeds aan het bouwen ...
Jef

Afbeeldingen: 72

Berichtdoor mario1 » za 12 aug 2017, 17:56:52

Inderdaad en aparte stijl van bouwen, maar mag gerust gezien worden.
Folie zou ik niet lijmen om de reden dat deze zit kan zetten tijdens het vullen van je vijver.
mario1

Afbeeldingen: 2117

Berichtdoor jocca » za 12 aug 2017, 18:42:38

indd die bouwstijl heb ik nog niet veel gezien :shock:
gelukkig dat ze onze kelder niet zo gegoten hebben, MAAR het eindresultaat telt en het ziet er naar uit dat dit wel OK komt.
jocca

Afbeeldingen: 61

Berichtdoor lucifer » za 12 aug 2017, 19:32:42

Bedankt voor de tip. Wordt dus duikpak aandoen want zal al snel 1 meter water in staan voor die ene doorvoer.

Het is inderdaad niet de meest traditionele manier. De bedoeling was dat de put niet ging invallen terwijl ik bezig was gezien het houtkot en terras. Daarin ben ik geslaagd. Hij zal ook voldoende stevig zijn.
Had wel niet verwacht dat ik zoveel verschil ging hebben in de beton, gelukkig komt dit goed met de isolatie en veel beter of ik verwacht had. Ook is de wand allesbehalve recht maar eens water erin zal het niet echt meer opvallen en de buitenkant wordt ook nog uitbekleed dus dat komt ook goed.

Achteraf gezien ging het wellicht ook gaan om eerst op diepte te gaan en dan opmetsen. Totaal geen grondwater door het droge voorjaar en veel sneller gegaan dan verwacht dankzij hier en daar een handje hulp. Had eigenlijk verwacht mijn verlof te beeindigen met een put maar met een beetje geluk al water erin :Yahoo:

Voor een kelder zou het op deze manier wellicht niet waterdicht zijn :lol:

De geplande filterlijn wordt al even bizar of de bakbouw :dance:
lucifer

Berichtdoor lucifer » zo 13 aug 2017, 13:06:20

De hoeken zal ik inplooien en ook dicht plakken zodat er geen stilstaand water achter zit. Ook best tijdens het vullen ivm zetting?
Iemand ervaring hiermee?
lucifer

VorigeVolgende

Keer terug naar De vijver ... door koivrienden