• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

vijver Pieter

Voorstellingen van zelfbouwvijvers

vijver Pieter

Berichtdoor lucifer » do 27 jul 2017, 17:30:33

Na enkele jaren van uitstellen en veel andere werkjes eindelijk begonnen aan de vijver. Nog in twijfel of er al direct koi en filter opkomen in verband met tijdsgebrek om de filter te kuisen etc. Vrij drukke job, 2 kindjes en ook nog een zeeaquarium. In alle geval is het de bedoeling om de drains en diepte toch al te voorzien. Tenzij ik teveel grondwater tegenkomen, de rug het begeeft of verlof te kort is.
De vijver wordt ongeveer 5 op 2 met hopelijk een diepte van 1,5m. Hij komt 40 boven het terras zodat deze de rand ook gebruikt kan worden als bankje.
De filter zou ik graag onder de terras plaatsen, maar zou 40 lager liggen. Zou het mogelijk zijn om de voorfilter (vortex) op vijverhoogte te plaatsen en deze te laten overlopen naar de rest van de filter die dan 50 cm lager ligt? De vortex kan makkelijk achter de vijver geplaatst worden en dan ruimte zat voor de rest onder de terras.

Zo ziet het er al een paar jaar uit, tot groot genoegen van de vrouw.

Afbeelding

Afbeelding

En al even gegraven, voordeel is wel dat de dochter ondertussen al wat meehelpt.

Afbeelding
lucifer

Afbeeldingen: 34

Re: vijver Pieter

Berichtdoor ferdy.1234 » do 27 jul 2017, 19:09:44

Leuke voorstelling Pieter.
Als je eens koi in de vijver hebt wil je geen andere visjes meer hoor.... :wink:
Veel plezier met de bouw van je nieuwe vijver.
Persoonlijk zou ik beetje oppassen met dat muurtje...ziet er een beetje onstabiel uit.
Veel succes.
Groeten Ferdy
ferdy.1234

Afbeeldingen: 109

Berichtdoor lucifer » do 27 jul 2017, 19:25:31

Vroeger koi gehad bij de ouders, er komen er hier zeker, de vraag is alleen wanneer. Vroeger werd er gefilterd met rietfilter van 1 m² en plantenvijver.

Muurtje staat vast genoeg ;-) zelf gemetst. Als het omvalt is het geen ramp :-)
lucifer

Berichtdoor Marcje » vr 28 jul 2017, 14:43:42

lucifer schreef:Zou het mogelijk zijn om de voorfilter (vortex) op vijverhoogte te plaatsen en deze te laten overlopen naar de rest van de filter die dan 50 cm lager

Dit kan, maar wel rekening mee houden dat bij uitval pomp het filter niet overloopt :wink: :wink:

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Marcje

Afbeeldingen: 5312

Berichtdoor lucifer » vr 28 jul 2017, 16:30:31

Marcje schreef:
lucifer schreef:Zou het mogelijk zijn om de voorfilter (vortex) op vijverhoogte te plaatsen en deze te laten overlopen naar de rest van de filter die dan 50 cm lager

Dit kan, maar wel rekening mee houden dat bij uitval pomp het filter niet overloopt :wink: :wink:

Groetjes

Marc

Had ik ook al aan gedacht :-)
In alle geval nog steeds niet beslist hoe ik ga filteren en waar. Vooral de voorfilter moet onderhoudsarm en makkelijk te kuisen zijn. Momenteel gaat de voorkeur uit naar een vortex met mineralisatie en een aquaponic systeem. Samen met nog planten in de vijver. Voorwaarde hiervoor is natuurlijk dat de bezetting laag blijft.
lucifer

Berichtdoor Marcje » vr 28 jul 2017, 22:15:07

lucifer schreef: Voorwaarde hiervoor is natuurlijk dat de bezetting laag blijft.

Tja, dat is vaak het probleem, en vrij lastig :lol:

Al aan trommel, crielzeef, of een sieve gedacht als voorfilter

Groetjes

marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Marcje

Afbeeldingen: 5312

Berichtdoor lucifer » za 29 jul 2017, 7:58:46

Zal zeker lastig zijn, wellicht gevolgd door in de toekomst de filter uit te breiden onder de terras :D

Zeker al aan gedacht, een vortex is zeker minder goed of die 3 maar toch het minst qua onderhoud, kraantje open en is gekuist. Voorlopig is weinig of makkelijk onderhoud belangrijk aangezien er in de week niet veel tijd overblijft en in het weekend ook regelmatig volgeboekt. Natuurlijk kan er ook nog altijd eentje volgen na de vortex.
De vortex zou ik ook makkelijk kwijt kunnen op vijverhoogte en daarop de aquaponics. En vanuit de vortex een overloop naar de rest van de filter onder terras.

Een trommel is vrij duur en lijkt me ook het water iets te proper te maken zodat er niets meer over blijft voor de planten?

Crielzeef heb ik liggen, 2 stuks samen met een houder. 200 micron als ik me niet vergis. Iets minder makkelijk om te reinigen, maar mss worden ze toch gebruikt.

Sieve beetje dezelfde redenen als voorgaande.
lucifer

Berichtdoor lucifer » zo 30 jul 2017, 16:45:30

Ondertussen al wat verder laten graven ;-)

Afbeelding

Al een deel van de wand gegoten om het risico op invallen te verkleinen, met aan 2 kanten terras en aan de andere kant houtkot toch geen risico willen nemen. De bedoeling is om deze dan in delen te ondergraven en te gieten.
lucifer

Berichtdoor Guyke » zo 30 jul 2017, 19:04:21

Hallo,

lucifer schreef:Ondertussen al wat verder laten graven ;-)

Afbeelding

Al een deel van de wand gegoten om het risico op invallen te verkleinen, met aan 2 kanten terras en aan de andere kant houtkot toch geen risico willen nemen. De bedoeling is om deze dan in delen te ondergraven en te gieten.

Met zulke helpers zal dat putje snel gegraven zijn.
Hopelijk staat er een merkteken waar er gestopt moet worden of dat wordt een veel groter putteke dan gepland. :Yahoo:

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 862

Berichtdoor paul1 » zo 30 jul 2017, 21:25:16

lucifer schreef:De vortex zou ik ook makkelijk kwijt kunnen op vijverhoogte en daarop de aquaponics. En vanuit de vortex een overloop naar de rest van de filter onder terras.

Een trommel is vrij duur en lijkt me ook het water iets te proper te maken zodat er niets meer over blijft voor de planten?

Een trommelfilter en aquaponics is iets wat absoluut niet samen gaat.
paul1

Afbeeldingen: 385

Berichtdoor lucifer » zo 30 jul 2017, 21:31:42

paul1 schreef:
lucifer schreef:De vortex zou ik ook makkelijk kwijt kunnen op vijverhoogte en daarop de aquaponics. En vanuit de vortex een overloop naar de rest van de filter onder terras.

Sowieso komt er na de vortex nog een mineralisatie vat zodat de planten (wel moerasplanten, geen groenten) niets tekort komen. Iets van voorfilter zal ik toch nodig hebben vermoed ik want de aquaponics alleen zal niet genoeg slib wegvangen, daarvoor is de doorstroom te weinig.

Het boompje heeft haar gelukkig op tijd gestopt, de wortels waren te hard :D
lucifer

Berichtdoor lucifer » ma 31 jul 2017, 20:43:50

Ondertussen overal de balk gegoten tegen het invallen, morgen begin ik te graven in het zand om naar de 1,5 m te gaan. Hopelijk niet teveel grondwater. Gelukkig 50 boven de grond dus halfweg met graven :D .

Ik had gedacht aan 2 drains, maar welke helling geef ik het beste naar de drains? Heel veel stroming zal er niet zijn in de vijver dus vermoed vrij scherp, een graad of 20?
Kan ik gewone pvc bochten gebruiken met rubbers of beter druk pvc en lijmen?
lucifer

Berichtdoor Rob en Tara koi » di 01 aug 2017, 0:04:42

Beste sn4 kwaliteit bochten buizen gebruiken dit kan meer hebben in de grond dan druk pvc
En alles lijmen met degelijke lijm
Rob en Tara koi

Afbeeldingen: 108

Berichtdoor BDohmen » di 01 aug 2017, 8:15:25

Voor de buizen maakt het niet uit wat je gebruikt, of druk pvc (PN7,5 of hoger) of riool buis (SN4/8).
Ik gebruik de druk buis in de beton en de riool buis erbuiten.

Wat bochten en andere apendages betreft, daar gebruik ik onder de grond alleen druk PVC (PN16), dit is vele malen steviger als de riool variant. Boven de grond gebruik ik hoofdzakelijk flexibele koppelingen i.c.m. Riool aansluitstukken.

De drukaansluitstukken en de flexibele koppelingen zijn iets duurder, maar ook betrouwbaarder als de riool en manchet aansluitstukken. Voor een riool maakt het niet uit als de afdichting niet 100% is en dat het kan bewegen. Voor een vijver mag er in mijn ogen niets lekken.

Dit en goede lijm gebruiken, daar moet je niet op bezuinigen.
Ik heb er gelukkig geen verstand van!

Ik word niet gehinderd door enige vorm van kennis!
BDohmen

Afbeeldingen: 263

Berichtdoor Jef » di 01 aug 2017, 8:36:51

paul1 schreef:

Dag Paul,
interessante stelling, ik hoor hierover graag je mening. Er worden toch legio groenten en aardbeien gekweekt op substraatcultuur, sommigen zelfs volledig zonder substraat (prei, sla,..)?
nog steeds aan het bouwen ...
Jef

Afbeeldingen: 76

Volgende

Keer terug naar De vijver ... door koivrienden