vijver boysnoize 40m³

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
Plaats reactie
boysnoize

vijver boysnoize 40m³

Bericht door boysnoize » 25 mei 2017, 14:54

Hallo allemaal,

Aangezien ik heel veel aan dit forum heb gehad qua opzoeken, informatie, ideeën en vooral ook antwoorden van leden in pb wil ik dan ook iets klein teruggeven.
Mijn enige voorwaarde hiervoor is dat ik altijd als boysnoize aangesproken wil worden, niet met mijn echt naam.
Heb niets te verbergen, maar dit forum is helemaal te lezen als je niet aangemeld bent, je vind alles via google etc, en dat is er voor mij wat teveel aan.

Ik ben al een jaar of vier aan het plannen, tekenen, hertekenen, weer wijzigen enz.
De keuzemogelijkheden vooraleer er nog maar 1 schop de grond ingaat is echt veel te groot, de ligging, de vorm, de filtering,..
En wij hebben niet echt 1 uitgesproken mening over wat we willen (natuurlijke vijver, strak,..), dus hebben we gewoon wat dingen aangevinkt op ons lijstje die we zeker graag hadden.
Aangezien we een rijhuis hebben en ons gras 80cm lager ligt dan ons terras hebben we uiteindelijk gekozen voor een strakke opgemetste vijver.
Met als grootste redenen dat ik graag de vijver vanuit het huis wou kunnen zien, dat we de vijver zo ruim mogelijk konden maken en we zo diep niet moesten graven.
Daar hebben we ook nog geluk gehad achteraf gezien, want bij het graven stond het grondwater al aan 1.10m terwijl het toch al september was en het grondwater normaal op z'n laagst is rond die periode.
Zo hadden we dus ook geen droogzuiging nodig.
Onze tuin is +-acht meter breed, en rekening houdende met onze meters terras die we hebben (max opp aan teras+vijvers+.. mag maar 80m2 zijn zonder aanvragen) zijn wij dus uitgekomen bij een vijver van 6 op 4, 1.70 diep.
in combinatie met een filterkelder van +-1.5 op6.

Het idee van de vijver komt grotendeels van ons, de filterinstallatie is in samenwerking met het koiparadijs.
Ik heb zoveel mogelijk zelf proberen doen samen met m'n vader, voor het metsen en beton gieten is Beereke af en toe raad komen geven.
Waarvoor dus nog eens dikke merci!

Ik ga de komende weken de werken stap voor stap posten als een soort van dagboek voor mezelf, niet om jullie aan het lijntje te houden.
Ondertussen draait de vijver al van februari, maar het terras en de vijver moeten nog betegeld worden.
Dat was ook de grootste reden om nu al onze vijver te beginnen; zo sluit alles mooi aan, vormt het zeker 1 geheel, en vooral zitten alle voorzieningen zeker onder het terras weg.

Foto's volgen!
Laatst gewijzigd door boysnoize op 24 jun 2017, 06:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Marcje
Contacteer:

Re: vijver boysnoize 40m³

Bericht door Marcje » 27 mei 2017, 20:42

boysnoize schreef: Mijn enige voorwaarde hiervoor is dat ik altijd als boysnoize aangesproken wil worden, niet met mijn echt naam.
Zal er rekening mee houden, dus ga uw gang want ben ondertussen wel nieuwsgierig geworden

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

boysnoize

Bericht door boysnoize » 21 jun 2017, 20:54

1) Start grondwerken

Aangezien de filterkelder en de vijver voorzien waren naast de muur van onze buren konden we geen risico nemen dat die muur het zou begeven.
Ik heb dus eerst een fundering moeten maken om die muur te verstevigen.
De sleuf moest over de hele lengte van de muur (zes meter) en iets dieper dan wat de vijver zou worden.
Om geen risico's te nemen is die sleuf in drie keer gegraven; twee meter uitgraven, wapeningskorf erin, vullen met beton, drie/vier dagen wachten en dan het volgend deel.
64173
Blijkbaar heb ik geen foto van het eerste deel; dit is na twee keer.

Tussen de rustdagen door heb ik een andere geul gegraven naast de muur van ons terras. daar bleek een grote fundering onder te zitten.
Daar heb ik dan een stuk van losgeschoten om de vijver toch wat meer diepte te kunnen geven, maar om geen risico te nemen dat die muur het zou begeven hebben we uiteindelijk besloten om met een ondiep stukje te werken.
64174
Dit is uiteindelijk heel goed uitgevallen want nu zitten we aan de rand van het terras met een stuk dat maar 1 meter diep is, dus als we op ons terras zitten zien we de vissen die bij ons komen ook iets beter zwemmen.

Na al die wachtdagen kon het scheppen eindelijk beginnen! :dance:
Het oorspronkelijk idee was om het met de hand te doen, maar na meerdere malen zot verklaard te zijn ben ik hier dan toch van afgestapt.
Ik heb een kraantje gehuurd en in combi met een manitou zo alle aarde weggevoerd.
Dit heb ik op 1 dag met een vriend van mij gedaan; het was een lange dag want we zijn veel tijd verloren met het wegvoeren van de aarde.
Achteraf gezien was het kraantje toch veruit de beste keuze, want de aarde hier bij ons is echt beenhard.
64180
Maar het resultaat mocht er uiteindelijk wel zijn!
64175
aan de linkerkant zie je duidelijk de gemaakte fundering.

Tot zo ver stap 1 :wink:

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 21 jun 2017, 22:56

Flink putteke en een luxe zonder grondwater :D

Laat maar komen die beelden

Trickle

boysnoize

Bericht door boysnoize » 22 jun 2017, 10:23

2) beton

Aangezien het toch al september-oktober was hebben we ons gehaast om de beton zo snel mogelijk gegoten te krijgen, vooraleer het grondwater nog wat zou stijgen.
Eerst zijn dus alle buizen gestoken die onder de grond moesten zitten;
- twee bodemdrains
- een buis voor de beluchting van 1 drain
- een grotere buis met diameter 400, daar werd een deksel aan de onderkant gelijmd omdat die gaat dienen voor de opvang van al het vuil water. Aangezien wij nu al lager zitten dan de straat is het onmogelijk om het vuil water rechtstreeks te laten weglopen.
Alles werd gevuld met water omdat ze niet omhoog zouden komen bij het vullen met beton (en een emmer in de drains geplaatst zodat ze niet zouden vollopen met beton natuurlijk).
Dan was het tijd voor de plastiek en de betonnetten.

64172
64171
64170

En uiteindelijk dan toch ook de beton maar blijkbaar zijn er heel wat foto's verloren geraakt in de voorbije maanden.. dus helaas hier geen resultaat van.

PascalGoossens

Bericht door PascalGoossens » 22 jun 2017, 10:53

Dit gaat een mooi project worden! Het is goed te zien dat je dit goed overdacht hebt voor je begonnen bent. Indien je nog geen beton gestort hebt, het is zinvol om voortijd de drains vol water te zetten zodat je ze kunt controleren op lekkages. :) Ik ben benieuwd naar de vorderingen :good:
Als maisolie van mais afkomt en zonnebloemolie van zonnebloempitten.... Hoe zit dat dan met babyolie?

boysnoize

Bericht door boysnoize » 22 jun 2017, 11:29

3) ruwbouw vijver

Omdat de vijver, zoals eerder gezegd, een 80 cm bovengronds komt hebben we volle betonstenen van 29-14-19 gebruikt.
Voor de stevigheid van de vijver is er tussen elke laag murfor voorzien en hebben we de blokken ook plat gemetst (dus muren met een breedte van 19 cm).
Eerst hebben de de buitenranden van zowel vijver als filterput opgemetst, pas als laatste de scheidingsmuur tussen de twee.

64209

64159

64210

We hebben ervoor gekozen om de filterkelder dicht te maken; we waren oplossingen aan het zoeken van hoe we het konden afwerken, maar vooral hoe het praktisch in zijn werk kon gaan.
Aangezien de filterput geklemd zit tussen de muur van de buren en de vijver moesten we deel voor deel kunnen openleggen.. Dit leek ons niet praktisch, want we gingen veel kleine, losse deeltjes moeten maken ofwel zou het te zwaar zijn om te kunnen kantelen. Een tweede optie was het in 1 of 2 delen maken en het automatisch laten opengaan, maar dit was qua prijs toch niet heel interessant.
Door de filterput dicht te maken zit alles ook droog.
Het enige nadeel is dat de muur iets hoger moest komen en dus iets meer opvalt. Vanop het terras is dit ook een 80 cm wat relatief goed meevalt.
Vanuit de tuin gezien is dit 1 meter 60, maar wel ideaal om een deuropening te laten en we kunnen gewoon binnenstappen..
Het is wel een beetje bukken om binnen te gaan, maar daarvoor wou ik toch niet nog hoger metsen.

64161

Om de lange muur van zes meter toch iets of wat te breken is er een waterval van 90 cm in de midden voorzien.
En de bestaande muur van het terras kon dienst doen als wand van de vijver dus daar moesten we geen nieuw stuk metsen.

64162

64168
De filterput is zo smal mogelijk gemaakt om zo weinig mogelijk plaats voor de vijver te verliezen.
Het leek mij ook wat belachelijk om een evengrote filterput als de vijver te hebben.
Er werden twee vakken gemetst voor de trommelfilter en de bioloog op te plaatsen die dan met stabilisee gevuld werden.
De rechterkant werd op de fundering opgemetst en staat los van de muur van de buren.
Die ruimte tussen de twee muren gaat gebruikt worden als bloembak om het toch wat groener te maken allemaal.

Om het geheel wat strakker te maken hebben we de vijver uitgecementeerd. Ik wou zeker geen risico lopen dat we nog de voegen van het metswerk zouden zien, want dat zou mij toch maar storen.
Het was toch een zwaarder werk dan verwacht, maar beter 1 dag op de tandjes bijten dan de rest van de tijd spijt hebben. (met de folie en algen zou het mss toch niet zo hard opgevallen zijn, maar ik ken mezelf)
64176
Het was toch al lang donker tegen dat we klaar waren met opschuren.

Dan was het bijna tijd voor het dak van de filterkelder. Vooraleer we de bekisting konden maken moest eerst de trommelfilter en de bioloog erin geplaatst worden omdat er anders gevreesd werd dat er te weinig ruimte over zou blijven om makkelijk te kunnen werken.
Eens die geplaatst waren konden we beginnen met het plaatsen van de bekisting.

64167
64177
64164
We hebben een betonpomp te laten komen, anders moesten we alle beton met emmers of met kruiwagens omhoogsteken, en vanop het gras was dat sowieso al bijna onmogelijk.
Aangezien de pomp toch kwam heb ik ineens meer besteld zodat we de filterput nog wat konden opvullen (zo lopen we nu wat hoger) en om de trap naast de vijver ineens ook mee te maken.

64179
64178
64166
Voor het cementeren hebben we ook besloten om twee lampen te voorzien die van het terras weg schijnen; in de muur met de waterval zouden we tegen het licht inkijken vanop de trap, en in de muur met de trap en de achterwand zouden ze achteraan uit de wand uitsteken. Er werden twee potten voorzien want achteraf konden we die niet meer steken. Deze zie je hier uitsteken op de laatste foto's.
Laatst gewijzigd door boysnoize op 23 jun 2017, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.

boysnoize

Bericht door boysnoize » 22 jun 2017, 11:36

hej Pascal,
ondertussen zwemmen er visjes rond, ik heb gewoon nog de tijd niet gehad om alles te plaatsen ;)
Alle buizen en filtering zijn geplaatst door het koiparadijs, dat heb ik zelf niet gedaan.
Toch bedankt!

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 24 nov 2018, 20:54

boysnoize schreef:ik heb gewoon nog de tijd niet gehad om alles te plaatsen ;)
@boysnoize
En, ondertussen al wat tijd gevonden ?

Update :Hyper:

Groetjes

marc

Trickle

JD

Bericht door JD » 18 jan 2019, 19:43

Ik ben ook benieuwd Boysnoize :)