Start koivijver deglasblazer

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
deglasblazer

Re: Start koivijver deglasblazer

Bericht door deglasblazer » 02 jun 2017, 23:58

Ronny V schreef:
deglasblazer schreef:Als ik het op 1 dag niet klaar krijg hoe moet ik dan zeker eindigen?
Misschien dag één de wanden en dag twee de bodem. heb ik hier ook zo gedaan.
Dag Ronny

En begin je dan dag 2 met opschuren van de harde randen?

Gr

Ronny V

Bericht door Ronny V » 03 jun 2017, 00:18

deglasblazer schreef:
Ronny V schreef:
deglasblazer schreef:Als ik het op 1 dag niet klaar krijg hoe moet ik dan zeker eindigen?
Misschien dag één de wanden en dag twee de bodem. heb ik hier ook zo gedaan.
Dag Ronny

En begin je dan dag 2 met opschuren van de harde randen?

Gr
Tijdens het polyesteren van de wanden een tien tal cm door gepolyesterd op de bodem en dag twee de ganse bodem van in de hoekjes.
Dag drie de ganse vijver opgeschuurd.

mario1

Bericht door mario1 » 03 jun 2017, 07:23

deglasblazer schreef:de oneffenheden krijgen we wel weg met de polyester. :)
Daar zou ik nog niet zo hard op rekenen, je moet weten dat polyester ieder oneffenheid zelfs extra in de verf zet :!:
Een klein oneffenheid zal er na polyesteren nog groter uitzien
deglasblazer schreef:Kan ik de muren en bodemplaat al 2 dagen voor het polyesteren de G4 op smeren?
2 dagen op voorhand G4 zetten zou ik niet doen, kan je zelfs enkele uren op voorhand doen, of de avond ervoor.
Moet ik de gecementeerde muren ook lichtjes opschuren?
Dit is nu het grote voordeel van polyesteren, hoe je eindigt maakt eigenlijk niet zo heel veel uit.
Het komt er op neer dat je de overlapping goed grof zet alvorens een nieuwe laag glasmatten te leggen.
De gecementeerde muren hoef je niet te schuren.
deglasblazer schreef:Bodemdrains, skimmers en doorvoeren moet ik zeker goed opschuren. Ik heb 1 doorvoer gewoon pvc 110. Hoe ver moet ik hierin polyester doen? Moet ik op de bodemdrains de ring bevestigen of kan ik gewoon naar binnen polyesteren?
Wat je bodemdrains betreft, is het best om vb. 2 lagen glasmat te leggen ( nat in nat ) ring vastschroeven, en vervolgens leg je hierboven nog een matje, terug nat in nat.
Tot slot zou ik als je denkt niet klaar te geraken met polyesteren op 1 dag starten met de bodem.
Als je ondertussen een regenbui te verduren krijgt is je bodem reeds klaar. en je muren zullen minst tijd nodig hebben om opnieuw uit te drogen.
Een uitgechapte vloerplaat droog krijgen is een ander verhaal.

deglasblazer

Bericht door deglasblazer » 03 jun 2017, 09:18

[/quote]
Wat je bodemdrains betreft, is het best om vb. 2 lagen glasmat te leggen ( nat in nat ) ring vastschroeven, en vervolgens leg je hierboven nog een matje, terug nat in nat.
Tot slot zou ik als je denkt niet klaar te geraken met polyesteren op 1 dag starten met de bodem.
Als je ondertussen een regenbui te verduren krijgt is je bodem reeds klaar. en je muren zullen minst tijd nodig hebben om opnieuw uit te drogen.
Een uitgechapte vloerplaat droog krijgen is een ander verhaal.[/quote]

Hey Mario, thx, dat laatste lijkt me heel interessant. Eerst de bodem, mijn chape zal onder de tent met dit weer wel droog zijn na 10 dagen. Hopelijk kan mijn maat volgend weekend komen helpen en dan moet het wel lukken op één dag. Ik zal proberen vrijdagavond de G4 er nog op te zetten.

De drains grof opschuren en de polyester naar binnen gaat dan niet! Dan zal ik vandaag de ringen er eens opschroeven om te zien of alle gaatjes nog open zijn.

Zal ik de oneffenheden met wat cementpap bijwerken? Betreft wat krassen van 3mm breed en de aansluiting van de bodemdrain.

mario1

Bericht door mario1 » 03 jun 2017, 12:04

deglasblazer schreef:Hey Mario, thx, dat laatste lijkt me heel interessant. Eerst de bodem, mijn chape zal onder de tent met dit weer wel droog zijn na 10 dagen. Hopelijk kan mijn maat volgend weekend komen helpen en dan moet het wel lukken op één dag. Ik zal proberen vrijdagavond de G4 er nog op te zetten.

De drains grof opschuren en de polyester naar binnen gaat dan niet! Dan zal ik vandaag de ringen er eens opschroeven om te zien of alle gaatjes nog open zijn.

Zal ik de oneffenheden met wat cementpap bijwerken? Betreft wat krassen van 3mm breed en de aansluiting van de bodemdrain.
Als je alles op 1 dag wil doen doe je best eerst een stukje vloer, vervolgens de muren, om dan de vloer verder af te werken, maar dan te eindigen waar je gestart bent.
Op deze manier kan je makkelijk in en uit je vijver gezien de plaats waar je bent begonnen ondertussen reeds droog is ;cool;

De oneffenheden kan je bijwerken met cementpap, echter opteer ik om flexlijm te gebruiken, smeert makkelijk om, droogt snel en kan je makkelijk bijwerken met wat schuurpapier gezien dit veel zachter is ten opzichte van cement.
Wat je drains betreft hoef je niet de polyester naar binnen te doen. Grof zetten met schuurpapier, goed ontvetten, G4 en de polyester nat in nat leggen zoals reeds aangegeven. Na een 3/4 uur kan je de overtollige polyester reeds wegsnijden uit je drain..... dus niet 100% laten uit harden.

PDSW

Bericht door PDSW » 03 jun 2017, 14:05

Hoi

op 1 dag is goed te doen met 2
( bij mij +-100m² muren en bodem....en de 2e was mijn vrouw
:roll: waarmee ik niets bedoel , maar iemand moet de poly kunnen aanmaken en was een dag van 06.00 tot 23h :wink: maar dan ben je er wel ineens vanaf :dance: )
ik heb als volgt gedaan

meningen zijn verdeeld maar ik heb geen G4 aangbracht
, wel de muren goed in de ployester , daarna direct de matten er op en deze dan goed inpolysteren.....

eerste de muren en op de grond laten doorlopen eerst rand van +-60 cm
de volgende laag +-30 cm op de grond
en min 10 cm overlap en de 2e laag de helft verschoven tov de eerste

in eens 2 lagen
dus als je een band of 2 gedaan hebt , direct de 2e laag starten en zo op schuiven

eens de muren gedaan zelfde doen met de bodem
de eerste laag tot 30 cm van de kant de 2e tot tegen de muur zo ben je daar 3 lagen dik

drains eens je in de buurt bent onderlaag van direct 2 lagen goed nat rondom +-50 cm en dan je ring erop schroeven in de natte polyester
daar dan de ander 2 langen boven :wink:
en over de opening moet je je geen zorgen maken
gewoon overheen polyesteren
met een wipzaagje en schuurmachine zijn deze zo weer open
je laat een stuk open op de vloer en doe die als laatste ; met een lange steel en daar je rol op lukt dat ook perfect ;cool;

daarna kan je bijna direct beginnen schuren ;
tegen dat je rond bent is alles droog
opschuren en topcoat aanbrengen

tip wees spaarzaam met verharder....
1% is al voldoende in dit weer .... en geeft je wat meer tijd.

grts Peter
Koi houden is keuzes maken; en die kunnen verschillen, maar steeds met de beste bedoelingen!
http://www.koivrienden.com/phpBB/viewto ... c&start=60

deglasblazer

Bericht door deglasblazer » 03 jun 2017, 21:25

Hey Peter en Mario the voor de tips.

Flexlijm ga ik doen Mario. Ik merk dat ik op sommige plaatsen toch nog wat moet bijwerken.

Wow Peter 100m2 op 1 dag, dat is effe gasgeven!

VVB

Bericht door VVB » 05 jun 2017, 07:49

Hier ook 80 m³ vijver gepolyesterd met 3 man wat ik persoonlijk aangezien we dit niet echt gewoon zijn ideaal. Mijn vrouw die de poly klaar maakte, een vriend lei de matten op zijn plaats en bracht deze aan, ik zelf hoefde me enkel te concentreren op het uitrollen. Hebben dat gedaan in het voorjaar maar vrij warm weer 25°C dan is het kwestie van echt niet teveel verharder te gebruiken.
Heb de avond vooraf G4 aangebracht, gaat heel snel. Heel blij dat gedaan te hebben. Uw chape zal echt gefixeerd zijn wat het polysteren echt aangenamer maakt.
Alle oneffenheden zal je zien dat is waar maar na enkele week heb je groenaanslag en valt dit weg.
Succes !

Grz
Vincent

deglasblazer

Bericht door deglasblazer » 05 jun 2017, 08:52

VVB schreef:Hier ook 80 m³ vijver gepolyesterd met 3 man wat ik persoonlijk aangezien we dit niet echt gewoon zijn ideaal. Mijn vrouw die de poly klaar maakte, een vriend lei de matten op zijn plaats en bracht deze aan, ik zelf hoefde me enkel te concentreren op het uitrollen. Hebben dat gedaan in het voorjaar maar vrij warm weer 25°C dan is het kwestie van echt niet teveel verharder te gebruiken.
Heb de avond vooraf G4 aangebracht, gaat heel snel. Heel blij dat gedaan te hebben. Uw chape zal echt gefixeerd zijn wat het polysteren echt aangenamer maakt.
Alle oneffenheden zal je zien dat is waar maar na enkele week heb je groenaanslag en valt dit weg.
Succes !

Grz
Vincent
Dag Vincent

Hadden jullie ook al de topcoat aangebracht? Tis vooral rond de drains dat ik moet bijwerken,de chape is er volgens mij te snel gedroogd. Voor de rest is hij kei hard en idd de moment dat er groenaanslag opzit zal je de oneffenheden niet meer zien.

Groetjes

VVB

Bericht door VVB » 05 jun 2017, 10:19

Nee, waren bekaf,de zondagmorgen vroeg schuren, bijwerken waar nodig en dan topcoat.

Grz
Vincent

deglasblazer

Bericht door deglasblazer » 05 jun 2017, 10:53

VVB schreef:Nee, waren bekaf,de zondagmorgen vroeg schuren, bijwerken waar nodig en dan topcoat.

Grz
Vincent
Dat zal hier ook zo wel zijn. ;-) Ik ga proberen zo vroeg mogelijk te beginnen en dan zien we wel waar we eindigen! Hopelijk is het zaterdag droog zodat we goed kunnen doorwerken.

Vandaag materiaal bij een forumsponsor halen en nog eens genieten van zijn tuin en vissen!

Grtz

Tim

deglasblazer

Bericht door deglasblazer » 16 jun 2017, 22:53

Nog eens een update:
Toch droog gebleven met het slechte weer van vorige week dankzij mijn zelfbouw tent
64061
Vrijdagavond G4 gezet
64062
Zaterdagmorgend 5u start polyesterwerken
64063

deglasblazer

Bericht door deglasblazer » 16 jun 2017, 22:57

Toch een beetje onzeker voor het polyesteren en dan maar hulp ingeroepen van .....

64069

Ongelooflijk maar om 10 u zaten we al halverwege met de muren
64064

64065

deglasblazer

Bericht door deglasblazer » 16 jun 2017, 23:03

Het polyesteren toch een beetje onderschat, maar wel blij dat ik het gedaan heb met hulp van een professional erbij!!
64067
Savonds om 21u stond de topcoat erop
64070

64071

Deze week toch nog wat topcoat moeten bijwerken omdat ik de eerste pot van 3l te traag verwerkt had en begon te klonteren. De stukjes moeten opschuren omdat ze super scherp waren maar toch gelukt! :Yahoo:

deglasblazer

Bericht door deglasblazer » 16 jun 2017, 23:18

Op naar het vijverraam!! :D

Deze week een bekisting maken en dan kan ik een raam in glas nemen en niet in acryl want de firma van het acrylglas reageert niet meer op mijn mails!

Al wel een paar offertes gekregen voor het glas en deze vielen wel wat tegen. De ene firma kan niet beloven dat het sterk genoeg is 12-4-12 1300 euro en een andere firma zegt dat ik 15-4-15-4-15 moet nemen ivm met de druk die erop komt. 2500 euro!

Een kennis van mij heeft een raam in zijn vijver van 185cmx125h maar wel met een bovenprofiel en dit is opgebouwd uit 2-2cm gehard glas. Volgens hem ook sterk genoeg voor mijn raam zonder bovenprofiel omdat de druk bovenaan minder groot is. Klopt dit?

Ronny Rvdw heb ik ook al lastig gevallen om te vragen welk type raam hij heeft!

Morgen bij een lokale gepensioneerde eens langsgaan om info te vragen. Blijkbaar weet hij er ook veel van!!

Hopelijk komt het in orde en kan ik volgende week/weekend de vijver al half vullen en de droogzuiging weg doen.

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”