• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 21 januari 2017

Vijverplanning Fred

Voorstellingen van zelfbouwvijvers

Re: Vijverplanning Fred

Berichtdoor AVG » di 04 jul 2017, 19:09:29

FredLekx schreef:O ja, de beluchte bodemdrain vertrekt met 32 mm. Deze zolang mogelijk deze maat houden, of zo snel mogelijk naar een kleinere maat?

Maakt voor luchttoevoer in feite geen verschil, uiteindelijk kom je toch uit bij de "vernauwing" van de drain.

Je andere vragen laat ik aan de experts over.
AVG

Afbeeldingen: 3317

Berichtdoor mario1 » di 04 jul 2017, 19:26:29

FredLekx schreef:O ja, de beluchte bodemdrain vertrekt met 32 mm. Deze zolang mogelijk deze maat houden, of zo snel mogelijk naar een kleinere maat?
Kan ik met een gatenzaag van 76 een gat zagen om op de juiste manier een doorvoer 110 voor de collector te maken?

Best is om steeds met zo groot mogelijk te vertrekken, en zo laat mogelijk te vernauwen.
In jou geval zou dit dan 32mm tot aan de drain betekenen, en daar vervallen naar 3/4.
Hier gewerkt met 20mm wat eigenlijk voldoende is voor de korte afstand.

Via volgende link kom je in airlift samengevat waar je tal van informatie kan terugvinden.
viewtopic.php?f=45&t=7050
Normaal zou volgende link deze moeten zijn naar de tabel voor de te boren gaten, echter lijkt hier iets mis mee te zijn :roll:
Link werkt niet hier :!:
https://www.koivrienden.be/phpBB/viewtopic.php?t=7601

Om te antwoorden op jou vraag, kan je perfect vooruit met je 76mm boor voor een 110 doorvoer :good:
mario1

Afbeeldingen: 2127

Berichtdoor FredLekx » di 04 jul 2017, 23:16:28

Bedankt Mario voor de info. Ik weet van het bestaan van de tabel, maar ik kreeg ook een foutmelding, vandaar.
Met 76 de gaten geboord en met behulp van een krik het hulpstuk er door gekregen. Inmiddels zijn alle 3 de doorvoeren voorzien van een stuk 110 en verlijmd. Even lekker laten drogen...
In een eerder topic, heb ik al eens mijn respect uitgesproken voor het geduld van jouw vrouw. Hier heb ik er 1, die wanneer er vandaag met een karwei begonnen wordt het gisteren klaar moet zijn... Vandaag maar eens gevraagd welke kleur de collector moet krijgen. Baby-rose of baby-blauw? Ze zat me sprakeloos aan te kijken... :D :D :D
FredLekx

Afbeeldingen: 61

Berichtdoor mario1 » wo 05 jul 2017, 6:33:46

Fijn te lezen dat het je is gelukt om de doorvoeren te maken.
T"tja de de link naar de tabel zal even moeten doorgegeven worden naar de admins zodat dit kan rechtgezet worden.
Ja vrouwen hé, hier ondertussen een pak werk erbij gekregen om mijn verlof te vullen, denk dat ik eens ga moeten klappen met mijn werkgever.... verlof is veel te kort :D
mario1

Berichtdoor Marcje » wo 05 jul 2017, 22:57:05

Via volgende link kom je in airlift samengevat waar je tal van informatie kan terugvinden.
viewtopic.php?f=45&t=7050
Normaal zou volgende link deze moeten zijn naar de tabel voor de te boren gaten, echter lijkt hier iets mis mee te zijn :roll:
Link werkt niet hier :!:
viewtopic.php?t=7601

Ondertussen opgelost en werken alle linken terug :wink:

viewtopic.php?t=7601

Groetjes

marc

P.s. mario, bedankt om dit te melen :D
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Marcje

Afbeeldingen: 5304

Berichtdoor FredLekx » do 06 jul 2017, 23:28:36

Niemand die me iets meer info kan over de voor- en nadelen van de AEM Easy drum en de ATF-1?
Gelukkig is de vijverput momenteel afgedekt met een zeil. Met de hoeveelheid regen die momenteel valt en een zeil met toch wel wat kleine gaatjes loopt er wel wat water op 2 plaatsen de put in. 1 voordeel: het stroomt wel richting de drains... :D Hopelijk blijft het niet te lang meer zo hard regenen.
Helaas wel wat hoofdbrekens hoe ik de aansluiting van de T-stukken naar de pompput moet gaan maken. Door de beperkte ruimte die overbleef om de BD-buizen de filterput in de krijgen, liggen ze te dicht bij elkaar om hier direct 2 kogelkranen op te plaatsen. Tot op heden heb ik nog geen bochten hoeven te gebruiken, maar ik vrees dat ik vanuit 1 T-stuk toch eerst nog een stukje opzij zal moeten gaan.
FredLekx

Berichtdoor FredLekx » ma 10 jul 2017, 16:47:25

Op verzoek van Aad. Er volgen er morgen meer.
64683
FredLekx

Berichtdoor FredLekx » do 20 jul 2017, 10:49:15

Met een beetje achterstand hier nog enkele foto's.

64854
Het vilt en folie er in.

64855
Beetje lastig om de drains aangesloten te krijgen.

64856
Het 1e water er in.

64857
De 1e bewoners

64858
Stand per 15-07

64859
Stand per 18-07

Als het weer het toelaat, vandaag beginnen met het afmaken van het filterhuis.
FredLekx

Berichtdoor Marcje » do 20 jul 2017, 21:49:24

Hoi Fred,

Zeer mooie geworden en zijn de kranen van de bodemdrains er zonder al te veel problemen opgeraakt

Wat ik niet goed begrijp, of ik moet er overgelezen hebben is de afwerking van de buitenkant , super mooi is dit maar dit zijn toch geen gewone betonstenen ?

Groetjes

marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Marcje

Afbeeldingen: 5304

Berichtdoor Ronny V » vr 21 jul 2017, 0:09:04

Je werken zien er bijzonder geslaagd uit, Fred.
Blijkbaar toch niet al te veel last gehad van het grondwater.
Ronny V

Afbeeldingen: 697

Berichtdoor FredLekx » vr 21 jul 2017, 0:28:09

De buitenmuur is opgetrokken met betonblokken van 15x15x30. Van het grondwater heb ik met name last gehad bij het plaatsen van de fundering t.b.v. de sandwichpanelen.
De kranen van de drains heb ik in een bak geplaatst. In iedergeval is het mogelijk om de leidingen te flushen, maar wel voor een korte tijd. De bak loopt redelijk snel vol en de dompelpomp houdt dit niet echt bij. Maar goed, beter iets dan niets.
Van deze constructie zal ik eerdaags nog wel een foto plaatsen.
Vandaag heb ik de bak die als bwb gaat dienen voorzien van de doorvoeren naar de airlift-collector (2x) en een afvoer om de bak leeg te laten lopen. De doorvoeren waar de trommelfilter op aan wordt gesloten worden dit weekend geplaatst.
FredLekx

Berichtdoor FredLekx » di 25 jul 2017, 23:42:25

Helaas het afgelopen weekend voor het eerst tegen een tegenslag aan gelopen. Na het aanbrengen van de doorvoeren in de bak voor het bwb en het installeren van de trommelfilter was ik begonnen met het verder afvullen van het systeem.
Op een bepaald moment hoor ik het geluid van stromend water, maar niet op de manier waar we normaliter blij van worden...
Omdat het al donker was, was de oorzaak wat lastig te vinden. Helaas bleek er in de bak voor het bwb een scheurtje te zitten. Bij eerdere inspectie en vullen van deze bak drupte er nog geen druppel. Waarschijnlijk door het er in en weer eruit halen is er toch een scheurtje ontstaan.
Omdat er ook nog centjes verdiend moeten worden, was ik vandaag pas in de gelegenheid om de bak uit de put te halen en nader te bekijken. Na het afvullen bleken er echter nog meerdere zwakke plakken te zijn ontstaan.
Helaas bleek de bus met polyester die ik nog had staan niet meer ok te zijn, dus snel in de auto en een nieuw blik gehaald. Vanavond de zwakke plekken gerepareerd en tevens hele bak voorzien van een extra laag matten en hars.
Donderdag schuren en de topcoat er op.
Gelukkig kwam het probleem nu naar voren en niet wanneer alles compleet was aangesloten en continue draaide... :kez: :kez: :kez:
FredLekx

Berichtdoor mario1 » wo 26 jul 2017, 5:50:03

Oei dat is minder goed nieuws, maar inderdaad gelukkig dat je dit vroegtijdig hebt opgespoord.
mario1

Berichtdoor Guyke » wo 26 jul 2017, 8:48:23

Hallo,

Hopelijk geen tegenslagen meer. :CrossFingers: :CrossFingers:

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 858

Berichtdoor FredLekx » vr 28 jul 2017, 9:35:27

De bak is gerepareerd en lekvrij. Inmiddels is het leidingwerk voor de spoelpomp klaar om gelijmd te worden. Vandaag is werkdag, dus wordt er niet aan de vijver gewerkt. Morgen hoop ik de trommel volledig te kunnen aansluiten.
FredLekx

VorigeVolgende

Keer terug naar De vijver ... door koivrienden