• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 21 januari 2017

Vijverplanning Fred

Voorstellingen van zelfbouwvijvers

Re: Vijverplanning Fred

Berichtdoor FredLekx » wo 09 aug 2017, 23:35:41

Vandaag weer eens geen gemiddelde dag.
Rond 7:00 kreeg ik een Whatsapp van de buurman: "Je hebt visite". Gevolgd door een foto van, jullie raden het al, een reiger... Gelukkig ligt er een net over de vijver, maar toch. Na de nodige zakelijke perikelen ( ben bezig met de overname van een bedrijf, de reden waarom de vijverbouw enkele maanden naar voren is gehaald), kreeg ik weer een Whatsapp. Weer een reiger... In de middag nogmaals een Whatsapp van het thuisfront: " Er ligt een dooie vis op de bodem"... Helaas niet zo maar een vis. Het was de goudvis van m'n kleinzoon, die vorig jaar als visje van zo'n 4 cm. naar m'n opgroeibak "moest", omdat de overigen in z'n aquarium steeds dood gingen. :cry:
Eerlijk gezegd lag ik het probleem bij opstart perikelen vn de nieuwe vijver. Filter (BWB) zit nog in de opstartfase en het ammoniakgehalte is, ondanks nauwelijks voeren en dagelijks een redelijke waterwissel, te hoog. De vis hadden ze gelukkig uit de vijver verwijderd en in een emmer vijverwater gedaan. Uiterlijk kon ik niet iets bijzonders ondekken. Nu weet ik niet hoe een dode vis bewaard in water zich houdt, maar slijmlaag, kleur etc. gaf nu echt geen indicatie dat er iets behoorlijk fout is gegaan. Ook de kieuwen zagen er niet abnormaal uit. Opeens zag ik boven op de kop een gaatje van ongeveer een 2 mm2... Een wondje welke er ruw aan de randen uitzag.
Geen idee wat nu de oorzaak geweest is. Reiger , waterwaarden of wellicht in het net blijven hangen.
Het meest vervelende is: hoe ga ik het kereltje vertellen dat z'n vis er niet meer is?
FredLekx

Afbeeldingen: 61

Berichtdoor Guyke » wo 09 aug 2017, 23:48:55

Hallo,

Het kan zijn dat door het net de reiger gemist heeft op een haar.
Het is triest dat het dan juist de kleine zijn visje was.
Je zal het best een natuurlijk verhaal vertellen dat dit zaken zijn die kunnen gebeuren. Hij heeft het trouwens al meegemaakt door de dood van de anderen in het aquarium.
En tot slot op tijd en stond er eens mee naar de winkel om een nieuwe aan te schaffen.
Een dode vis bewaard niet echt in water. Aan de buitenzijde duurt het even door de schubben iets langer maar inwendig gaat dit enorm snel.

sterkte met de uitleg.

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 815

Berichtdoor FredLekx » do 10 aug 2017, 0:02:23

Dank.
FredLekx

Berichtdoor frankske » do 10 aug 2017, 7:33:21

Hoi Fred,

Eens een reiger de weg gevonden heeft is het moeilijk ze weg te houden.
Veel succes nog met opstart van uw vijver :good:

grt
Franky
frankske

Afbeeldingen: 512

Berichtdoor FredLekx » di 12 sep 2017, 19:15:02

Even mijn eigen topic aan het doorlopen, zie ik dat ik nooit een fatsoenlijk eindresultaat heb laten zien... :oops:

Zal zo nog een paar foto's plaatsen.
FredLekx

Berichtdoor FredLekx » di 12 sep 2017, 19:26:05

De vijverrand moet nog worden afgemaakt, maar daar kom ik even nog niet aan toe.
Het net ligt er ook voor tijdelijk (hoop ik...)

66249
66248
66250

En in de opgroeibak zit de volgende generatie:

66251
FredLekx

Vorige

Keer terug naar De vijver ... door koivrienden