• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 21 januari 2017

Vijverplanning Fred

Voorstellingen van zelfbouwvijvers

Re: Vijverplanning Fred

Berichtdoor Marcje » vr 28 jul 2017, 13:57:35

Succes morgen, ene laat maar komen uw bevindingen want ik volg mee

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Marcje

Afbeeldingen: 5257

Berichtdoor FredLekx » zo 30 jul 2017, 23:49:10

Zo, dat was weer een druk weekend, maar wel lekker...
Zaterdag de AEM Easy Drum en de uitvoer van de airlift aangesloten. Tijdelijk even een kleine pomp in de collector gehangen om enigzins een flow te creeeren. In ieder geval draait het systeem.

Zondag vroeg en met frisse zin er tegen aan. GROTE SCHRIK!!
Het vijverniveau is zo'n 9 cm. gezakt. :shock:
Hoewel ik wist dat er een paar kleine lekkages zaten, had ik dit niet verwacht. Omdat ook de dompelpomp niet z'n werk gedaan had, stond er in de filterput ruim 70 cm. water. Al snel stond ook ook de buurman op de stoep met de mededeling dat de trommel rond 2.00 continue aan het spoelen geweest was. Dit zou zo tot rond 3:00 geduurd hebben. Nu weet ik niet precies hoeveel water er per spoelbeurt verbruikt wordt maar het verklaart wel het e.a..
De boel maar even de boel gelaten en na de dompelpomp weer aan het werk te hebben gekregen, begonnen met het boren van de gaatjes t.b.v. de drukkamer voor de airlift. 5 rijen a 35 1mm. ging eigenlijk best rap en zelfs maar met 1 boortje. Met een lamp nog een controle uitgevoerd en nog zo'n 30 gaatjes nabehandeld. Na wat plak- en knutselwerk was de airlift klaar om in de collector gemonteerd te worden.
Inmiddels draait alles en de kleine lekkages zijn ook verholpen. Het enige wat nu nog gedaan moet worden is een klein airliftje t.b.v. de skimmer maken en monteren.
De airlift laat het waterniveau een krappe 10 cm. zakken om binnen een minuut terug te zijn op -/- 5 cm. De trommel spoelt momenteel zo om het kwartier, maar dat verbaasd me niet.
Hopelijk morgenochtend vroeg alles normaal, misschien even iets water bijvullen, en dan weer aan de arbeid.
FredLekx

Afbeeldingen: 61

Berichtdoor wadapatja » ma 31 jul 2017, 11:34:18

Wel spannend zo.

Dus de buurman heeft het gehoord? Worden buren wakker van een trommelfilter?
Zit er ook sterk aan te denken om zo'n ding aan te schaffen. Maar als de buren er last van hebben?
Is alleen een deksel op het filter niet genoeg? Of was die er af?
Ik heb ook nog een deksel op de put zitten maar als dat ook nog niet genoeg dempt, ga ik er maar niet aan beginnen. Ik heb er een hekel aan, als je 's nachts wakker wordt van geluid. En om het dan zelf te produceren, gaat me net te ver.
Zijn er ook decibels bekend van trommels eventueel met of zonder deksel?
<WIM> Koivijver 15 kuub. Lijn 1, Vuilklopper 75micron. Bewegend-bed, collector 315mm, Secoh 50SLL-Airlift.
Lijn 2, Skimmer, Filterbak met Jap.mat, Aqua-forte M 6500, Zweefvuilfilter, retour via BWB lijn 1.
wadapatja

Afbeeldingen: 40

Berichtdoor FredLekx » ma 31 jul 2017, 12:23:59

De schuur waar de trommel in staat, is aan 1 kant nog open. Er komt dus nog wat meer geluid naar buiten dan normaal, daarnaast was de buurman nog wakker en was hij zo wie zo gefocust omdat hij meegeholpen heeft in het hele traject.
Geen paniek dus... :D
FredLekx

Berichtdoor AVG » ma 31 jul 2017, 15:06:52

Hoi Fred,

Ik heb pas zojuist de foto's en je voorderingen gezien :oops: Tof man, hoe het al is geworden, zo met wat aankleding.

Hopelijk heb je nu de opstart problemen achter de rug en kan rustig aan verder werken.

Die beste buurman had je beter even kunnen verwittigen :D

Een niveau alarmpje is toch misschien iets voor de toekomst om te instaleren.
AVG

Afbeeldingen: 3309

Berichtdoor FredLekx » ma 31 jul 2017, 15:32:59

AVG schreef:
Een niveau alarmpje is toch misschien iets voor de toekomst om te instaleren.

Staat inderdaad op het lijstje...
FredLekx

Berichtdoor wadapatja » ma 31 jul 2017, 16:02:32

FredLekx schreef:De schuur waar de trommel in staat, is aan 1 kant nog open. Er komt dus nog wat meer geluid naar buiten dan normaal, daarnaast was de buurman nog wakker en was hij zo wie zo gefocust omdat hij meegeholpen heeft in het hele traject.
Geen paniek dus... :D

Okè! Mooi, een buurman die meehelpt. En gefocust is. :wink:
Was een beetje bang omdat ik wel vaker iets gelezen had over het geluid van trommels. Zou me zwaar tegenvallen als er zo'n ding komt en dat de buren en wijzelf er 's nachts wakker van worden.
<WIM> Koivijver 15 kuub. Lijn 1, Vuilklopper 75micron. Bewegend-bed, collector 315mm, Secoh 50SLL-Airlift.
Lijn 2, Skimmer, Filterbak met Jap.mat, Aqua-forte M 6500, Zweefvuilfilter, retour via BWB lijn 1.
wadapatja

Afbeeldingen: 40

Berichtdoor FredLekx » ma 31 jul 2017, 16:21:03

Je mag wel een nachtje bij me in de tuin slapen.
Ben je er ook eens even lekker uit... :D
FredLekx

Berichtdoor Guyke » ma 31 jul 2017, 18:47:37

Hallo,

wadapatja schreef:Okè! Mooi, een buurman die meehelpt. En gefocust is. :wink:
Was een beetje bang omdat ik wel vaker iets gelezen had over het geluid van trommels. Zou me zwaar tegenvallen als er zo'n ding komt en dat de buren en wijzelf er 's nachts wakker van worden.

Hier ook een goede helpende buurman :good:
Mijn water maakt wat klaterend geluid bij het terugvoeren en dat klonk in het begin luid en nu slaapt iedereen er door. Het is wel anders omdat dit geluid meer monotoon is dan de sproei van een trommel om de zoveel tijd.

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 809

Berichtdoor FredLekx » zo 06 aug 2017, 23:36:31

Hoewel de waterwaarden nog niet top zijn, toch vandaag de laatste vissen naar de vijver overgezet. Reden: de opgroeibak waar het hele spul heeft ingezeten was zo sterk vervuild door de hoge populatie voor deze bak, dat het wachten op problemen was. De komende week zal het in iedergeval nodig zijn dagelijks een behoorlijke waterwissel te doen. Het zij zo...
Vrijdag is voor mij altijd een lange werkdag en bij thuiskomst was het al weer donker. Gelukkig een buurman die oplet en had gezien dat bij 1 van de vissen een schub open stond. Gelukkig is het een rustige en nieuwsgierige koi, dus met een zaklantaarn er bij kon ik het ook zelf constateren. Zaterdag nogmaals gekeken, maar het gedrag van de koi was normaal. Was ook de 1e bij de korrels voer. Vandaag zag e.a. er al een stuk rustiger uit, dus ik denk dat die het zelf wel oplost. Ben niet zo van het onnodig netten. Uiteraard hou ik het wel goed in de gaten en heb voor de zekerheid de opgroeibak c.q. q-bak vandaag gereinigd en weer afgevuld. Propolis e.d. heb ik in huis.
De combinatie drumfilter/BWB heb ik vandaag uitgebreid met een MICH.
FredLekx

Berichtdoor AVG » di 08 aug 2017, 0:19:05

Dat klinkt allemaal goed ! maar wat is een MICH :oops:
AVG

Berichtdoor Guyke » di 08 aug 2017, 1:17:06

Hallo,

Dat van die MICH zou ik ook eens willen weten.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor FredLekx » di 08 aug 2017, 7:53:03

Is een grapje Guy...
MICH=
Matten
In
Collector
Hang systeem.
Ofwel: een aantal stuk Japanse mat bevestigd op een stuk RVS gaas. Het bovenste gedeelte omgebogen zodat deze aan de collector kan hangen.
Klinkt heel interessant, maar stelt dus weinig voor.
FredLekx

Berichtdoor Guyke » di 08 aug 2017, 8:12:43

Hallo

ok :D
mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor AVG » di 08 aug 2017, 11:18:07

Met zo'n afkorting is het wel logisch dat koigekken op het www door de bomen het bos niet meer zien :lol:
AVG

VorigeVolgende

Keer terug naar De vijver ... door koivrienden