• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 21 januari 2017

Vijverplanning Fred

Voorstellingen van zelfbouwvijvers

Re: Vijverplanning Fred

Berichtdoor FredLekx » zo 15 jan 2017, 14:53:48

Ik heb het over de leidingen vanaf BD en skimmer. Waar exact de rioolaansluitingen zal gaan komen, weet ik nog niet. 1 HWA zit ong. 40 cm. in de grond. Waar deze precies op aan is gesloten, is me op dit moment nog niet geheel duidelijk.
FredLekx

Afbeeldingen: 61

Berichtdoor FredLekx » do 19 jan 2017, 1:23:58

Vandaag de offerte voor het uitgraven en afvoeren (ong. 12 m2) ontvangen.. :shock: :shock: :shock: :shock:
Bijna €3000,-.... :nono:
Wel inclusief enkele rijplaten :(

Heb er maar even hartelijk om gelachen.
FredLekx

Berichtdoor kaszi » do 19 jan 2017, 11:57:53

FredLekx schreef:Vandaag de offerte voor het uitgraven en afvoeren (ong. 12 m2) ontvangen.. :shock: :shock: :shock: :shock:

:dash:
kaszi

Afbeeldingen: 46

Berichtdoor jocca » do 19 jan 2017, 12:41:02

Ik kom het doen voor 2999 euro :-D,
voor die prijs hebben ze hier de volledige kelder destijds uitgegraven, meer dan 300 kuub (ex afvoeren uiteraard).

Voor dat geld kan je gerust een maandje uitscheppen en in een container alles dumpen.
jocca

Afbeeldingen: 64

Berichtdoor jo8810 » do 19 jan 2017, 13:10:56

is inderdaad wat aan de hoge kant maar reken maar 3 containers aan ongeveer 250 a 300 €
jo8810

Berichtdoor FredLekx » do 19 jan 2017, 21:50:42

Vandaag heb ik het uitgraven en afvoeren van de grond op Werkspot gezet. Al diverse reacties mogen ontvangen met wat meer portemonnee-vriendelijke offertes. :D
FredLekx

Berichtdoor Marcje » do 19 jan 2017, 22:55:06

Prachtig concept is dit en een voorbeeld hoe het moet als men via arlift werkt en dit met als voorfilter de crielzeven

3 bodemdrains is op eerste zicht met uw doelstelling naar waterverplaatsing wat veel, maar naar rendement ideaal :D

Ook de 3 zeven zullen ervoor zorgen dat ze niet snel zullen verstoppen en gereinigd moeten worden , en kunnen ook probleemloos de wintermaanden zonder reinigen overbruggen :D

Hier gaat u na de werken veel plezier aan beleven , weinig onderhoud en lage energiekost

maar nu eerst wat afzien en ons laten meegenieten van komende werken

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Marcje

Afbeeldingen: 5288

Berichtdoor FredLekx » wo 01 feb 2017, 0:53:29

De afgelopen weken even de info laten zakken EN er moet ook nog gewerkt worden...

M'n 1e keuze was eigenlijk een HDPE-bak, maar gelet op de bijkomende kosten zoals transport en een kraan ben ik ook gaan kijken voor alternatieven. Tenslotte zal de bak er eens ook weer uitgehaald gaan worden en om daar m'n nazaten mee op te zadelen... :nono:

Inmiddels ben ik op zoek gegaan naar materialen voor de ruwbouw, zoals isolatieplaten en hardhouten palen en balken. Voor beiden heb ik inmiddels een prijs opgevraagd. Om toch nog de voordelen van een HDPE-bak te behouden, heb ik ook gelijk maar een offerte aangevraagd voor het inlassen van HDPE-folie. Ik heb echt geen flauw idee waar ik op zal moeten rekenen. Misschien schiet ik wel in een kramp, maar dat zien we dan wel. Overigens, weet iemand of er voor HDPE-lassen een verharde bodem nodig is? Zo ja, kunnen er hiervoor dan ook isolatieplaten gebruikt worden of moet dit beton zijn? Dit i.v.m. het redelijk hoge grondwaterpijl (ong. 1m. onder het maaiveld).

Wel ben ik nog steeds m'n hersens aan het kraken m.b.t. het opstellen van filterbakken en collector. Op de tekening die ik heb laten zien staat e.a. ingedeeld, maar reacties van jullie hebben me duidelijk gemaakt dat dat gedeelte opnieuw bedacht moet gaan worden. Op zich heb ik wel wat ruimte, zeker wanneer ik de opgroei- c.a. Q-bak zou weghalen of verplaatsen.

Voor de betondeskundigen onder ons heb ik nog wel een vraag. De filterput (en wellicht de vijverbodem(?)) wil ik gaan voorzien van een betonnen vloer. Jullie werken meestal met betonijzer of, wanneer het kant&klaar wordt aangeleverd, met kunststof vezels. Mocht ik toch maar 1 kuub beton nodig hebben dan wordt dit om te laten bezorgen in verhouding een beetje prijzig. Op zoek naar mortel om het beton zelf te draaien kwam ik bij een grote Bouwmarkt ook zakken met een kunststofvezel tegen. Is er iemand onder de zelfdraaiers die hier ervaring mee heeft?

Voor vandaag weer vragen genoeg. Bedankt voor jullie aandacht en hopelijk mag ik weer wat goede adviezen ontvangen.

Groeten,
Fred
FredLekx

Berichtdoor mario1 » wo 01 feb 2017, 7:34:45

FredLekx schreef:Voor de betondeskundigen onder ons heb ik nog wel een vraag. De filterput (en wellicht de vijverbodem(?)) wil ik gaan voorzien van een betonnen vloer. Jullie werken meestal met betonijzer of, wanneer het kant&klaar wordt aangeleverd, met kunststof vezels. Mocht ik toch maar 1 kuub beton nodig hebben dan wordt dit om te laten bezorgen in verhouding een beetje prijzig. Op zoek naar mortel om het beton zelf te draaien kwam ik bij een grote Bouwmarkt ook zakken met een kunststofvezel tegen. Is er iemand onder de zelfdraaiers die hier ervaring mee heeft?

Ik weet niet wat de kostprijs is van zo een zak, maar je kan ook losse droge beton aankopen.
Bij de meeste bouwfirma's kan je deze aankopen vanaf 0.5 kuub en is de prijs zeer betaalbaar.
Enige wat je moet hebben is een stevige aanhangwagen, of je luistert eens bij een landbouwer in je buurt om deze te gaan afhalen, de meeste doen dit ook voor een prikje.
Wanneer je deze zelf gaat afhalen met de aanhangwagen, best maximum 0.5 kuub ineens gezien het gewicht hiervan al niet min is.

Hierna hoef je enkel maar de droge beton even te laten draaien in je betonmolen en het nodige water toevoegen.
Hier heb ik dit verschillende malen toegepast bij mijn vijverbouw.
mario1

Afbeeldingen: 2119

Berichtdoor ruudjuh92 » wo 01 feb 2017, 8:11:45

hoi fred

bij de vijver bij mij thuis heb ik destijds ook gekozen om deze op te bouwen met hout omdat mijn vader het niet zag zitten om op te metselen gezien ik in een huurhuis woon
uiteindelijk was ik aan hardhouten tali palen van 45 x 70 en vlonder planken voor de zijkant zo'n 700 euro kwijt
en dit via inkoop via de houthandel van een partner mijn werk dus normaal nog een stuk duurder

ik heb later nog voor de fun een offerte gevraagt voor een betonnen plaat zelf storten en opmetselen met betonblokken en dan kwam ik veel goedkoper uit
je kan ook boven de grond bv opmetselen met betonblokken en dit dan aansmeren met putsuna bv en dit later mooi wit schilderen dan is het ook veel voordeliger dan stapelblokken

het hout werkt bij mij ook verschrikkelijk in de winter zitten de planken tegen elkaar aan en in de zomer zit er tussen de planken ongeveer een cm ruimte door het krimpen door de zon
we hebben bij de opgroei ook weer voor eiken hout gekozen mede omdat ik dit gratis kon krijgen via mijn werk
echter zijn de planken boven het filter zo aan het werken dat sommige planken aan het schalen zijn en flink aan het uitzetten dus ik ga ze binnen kort even over de formaatzaag halen dat ze niet meer klemmen ( iig de deksels )

mijn advies is dus om gewoon voor opmetselen te kiezen
kwa druk etc gaat het allemaal goed met de hardhouten balken dat wel
maar kwa kostprijs en met name het werken van het hout zou ik het niet doen

gr ruud
koi vijver 4500 liter
reversed drain / pomp / uv / sieve / 3 kamer filter / statisch bed / bwb / red x matten
2x retour 90mm naar vijver
flow 14000 liter per uur bruto
ruudjuh92

Afbeeldingen: 276

Berichtdoor ruudjuh92 » wo 01 feb 2017, 8:16:04

FredLekx schreef:Vandaag de offerte voor het uitgraven en afvoeren (ong. 12 m2) ontvangen.. :shock: :shock: :shock: :shock:

je moet eigenlijk gewoon een boer of via een bekende zoeken denk ik
wij hebben onze voortuin af laten graven zodat deze weer vlak kwam te liggen met de straat en hier kwam zo'n 6m3 grond af
dit is met de kraan in een container geschept en afgevoerd naar zijn boerderij maar hij is grotendeels grondwerker

dit koste geloof ik zo'n 180 euro totaal maar was wel een kennis van ons

gr ruud
koi vijver 4500 liter
reversed drain / pomp / uv / sieve / 3 kamer filter / statisch bed / bwb / red x matten
2x retour 90mm naar vijver
flow 14000 liter per uur bruto
ruudjuh92

Afbeeldingen: 276

Berichtdoor FredLekx » wo 01 feb 2017, 10:46:00

@Ruudjuh92: Het plan is de vijver op te bouwen met Isolatieplaten. De hh-palen gaan de grond in voor de stabilteit van de constructie, tesamen met de hh-balken.

@Mario1: je hebt PB.
FredLekx

Berichtdoor Rob83 » vr 03 feb 2017, 22:55:38

Fred,

Op de nieuwjaarsreceptie ook al even gesproken met je, maar bij mij heb ik het zo gedaan:

Bodem gestort ongeveer 10 cm dik beton met een betonnetje erin van 6 mm dik. Is goedkoper dan met vezels, daar heb je toch al snel een flinke hoeveelheid van nodig. En met een betonnet is het niet moeilijk, plastic op de odem, daar een paar stukken stoeptegel op en het net erop zodat het een cm of 4 los blijft van de onderkant van je betonplaat.
Ik heb gewoon een aanhanger zand+grind gehaald en bij de Hornbach cement. Verhouding cement - zand - grind 1:2:3 in volume, en zelf gedraaid met de betonmolen. Reken voor 1 m3 beton 325 kg cement, 0,5 m3 zand en 0,75 m3 grind.

Op de betonvloer U-profielen van gegalvaniseerd staalplaat 1,5mm dik geschroefd met slagpluggen (profiel laten buigen bij het plaatselijke constructiebedrijf op breedte van de panelen)
Daar de panelen ingezet en vastgezet met popnagels, zowel aan de binnen- als buitenzijde.
De panelen onderling verbonden met popnagels en in de hoeken zowel aan de binnen- als buitenkant van de vijver hoekprofielen gezet van dezelfde staalplaat, ook weer met popnagels.
Aan de buitenkant voor alle zekerheid iedere halve meter een steen tegen het profiel aan gemetseld zodat deze nooit naar buiten kan, en aan de binnenkant een smeervloer, hierdoor kunnen de sandwichplaten onderin geen kant meer op.
Bovenop ook een zelfde hoekprofiel gemonteerd, waardoor deze ook stevig was. Na het aanvullen hier ook nog een betonbalkje langs gestort van 15 x 10 cm om voor extra stevigheid te zorgen.
Sandwichpanelen zijn het makkelijkst op maat te maken met de slijptol met een dunne ijzerschijf, Gaten voor doorvoeren kan je gewoon maken met die metalen gatzagen voor in de boormachine.

M.i. heb je die hardhouten palen en balken helemaal niet nodig, als het je gaat om de isolatiepanelen aan vast te zetten, laat dan net als ik een u-profiel buigen van gegalvaniseerd staalplaat, is veel goedkoper, en als het is voor stevigheid aan de bovenkant een betonrandje storten. Is veel steviger en zeker goedkoper dan hardhout, en je kan er gelijk je randafwerking op vastlijmen. Er hoeven geen palen verticaal de grond in, daar komen geen krachten op, zeker als je met een vloerplaat van beton werkt fungeert die als fundering. De sandwichpanelen zijn van zichzelf in de lengterichting stijf genoeg.
Je hebt dan in jouw geval een x aantal panelen van 1,5 mtr lang nodig die je naast elkaar vastzet.

Zorg er bij sandwichpanelen wel voor dat je er eerst folie in laat leggen voor je gaat aanvullen aan de buitenkant, en dan gelijk met het vullen van het water rondom de grond aanvullen. Een lege bak kan de gronddruk tijdens het aanvullen niet aan (wel als de grond eenmaal gezet is, hoor), maar als je een lege bak gaat aanvullen en de grond aanstampt, heb je kans dat deze hol gaat staan.
Rob83

Afbeeldingen: 15

Berichtdoor FredLekx » do 09 feb 2017, 12:10:02

Hallo Rob,
Bedankt voor je zeer uitgebreide uiteenzetting! Top!
FredLekx

Berichtdoor Ed » vr 10 feb 2017, 22:07:00

Fred , Het word een prachtig geheel zo te zien ! Foto's !!!!!! Ik ga zeker niet vertellen wat je kan doen want de uitleg hierboven is zeker al voldoende info.
In ieder geval veel werk en opbouw pret , ik volg alle info :good: :good:
Grtz: Ed
LACHEN EN ZONNESCHIJN DOEN WONDEREN
Ed

Afbeeldingen: 13

VorigeVolgende

Keer terug naar De vijver ... door koivrienden