Nieuwe zwemvijver, 15m3-plantenfilter-airlift

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
altena vijver

Re: Nieuwe zwemvijver, 15m3-plantenfilter-airlift

Bericht door altena vijver » 04 dec 2016, 18:38

Zal in het werk alles zo kort mogelijk aansluiten, geen bochten is niet mogelijk, wat verlies kan ik wel mee leven.
Waar baseer je dit op als ik mag vragen? Bij meerdere van dit forum zijn bochten geplaatst.
vr gr Roy

altena vijver

Bericht door altena vijver » 09 dec 2016, 21:46

De mobiele kraan is geweest, met nog een kleine kraan, grondwerker en twee tracktoren met kippers...
Ongeveer 50m3 (!) afgevoerd, waarvan 39 uit de vijver.
Was mij een dagje wel!!

Gelukkig alles in één dag klaar en alle installaties er ook in gekregen!

De vijver is nu 1,75m diep, wel nattige klei maar geen water te zien.
Het riool ligt ruim een halve meter onder peil bij de vijver, ook netjes!
Water 20x2 en mantelbuis 50mm, beide vanaf meterkast, 80cm diep :)

Morgen airlift collectoren maken en plaatsen, bellen met abc Bouwsystemen (twijfel nog), drains plaatsen, uitvlakken en zeil over de randen tegen het wegspoelen.

Foto's volgen!
vr gr Roy

Robert71

Bericht door Robert71 » 09 dec 2016, 21:51

Waarover twijfel je nog?

Groeten Rob
Mijn zwemvijver met Plantenfilter en substraat.. https://www.koivrienden.com/phpBB/viewt ... 5a#p253550" onclick="window.open(this.href);return false;

altena vijver

Bericht door altena vijver » 10 dec 2016, 07:03

De stevigheid van sandwichpanelen, de kosten die je maakt om het boeltje fool-proof te maken, en de afwerking bovenop de rand. Bij beton/gemetselde wanden is dat allemaal een stuk eenvoudiger. Als de kosten goed vallen wordt er gestort, zo niet komen er panelen.
vr gr Roy

jocca

Bericht door jocca » 10 dec 2016, 07:35

ik zie niet in waarom sandwichpanelen niet stevig zouden zijn?
Hier zijn ze 10 cm dik en ik garandeer je die plooien geen mm hoor (onderschat bv het gewicht van dergelijke platen al niet)
Hier hebben we een lengte van 10,5 meter lang gezet en mits voorzorgen tijdens het vullen (lees profielen met spanvijzen vastgezet op de bovenrand) hebben we een verschil van 1 à 2 mm op de volledige lengte. Het aanaarden van de vijver hebben wij hier gelijktijdig gedaan met het vullen van de vijver, op deze manier kregen we langs geen enkele kant een grotere druk, hierdoor is de boel netjes recht gebleven.

Folie-proof maken van de panelen is niets meer dan gewoon een beschermvilt er in leggen wat je bij een gemetste muur ook zal moeten doen.
Indien je nog een doek nodig hebt, ik heb hier nog wel wat liggen die weg mag voor een zacht prijsje. Alleen de naft die je gaat verrijden zal al meer kosten dan die doek denk ik ;-)

Uw afwerking bovenaan bij een gemetste muur is hetzelfde, nl een blauwsteen of iets anders.
Bij sandwichpanelen kan je dit ook, het enige wat je best doet is rondom de bak nog chape voorzien van 20 cm breed en 30 cm diep. Dit is nu ook weer niet de kost.

Grote voordeel van die panelen is in mijn ogen de kostprijs (kosten echt 2x niets, ik heb de onze gekocht van een firma die grote koelcellen plaatst, was een deel rest en een deel van een foute bestelling). Bijkomende was alle plaatwerk hier gedaan op 2 dagen ... inclusief opgieten van de scheidingsmuur. Daarna nog 2 dagen voor alle folie te plaatsen en verlijmen.
In uw geval zou ik niet te lang meer twijfelen, profiteer van de komende 2 weken waar ze nog goed weer in uitgeven. Als je nu al met natte grond zit en dit in een zeer droog najaar, dan heb je gegarandeerd modder als het gaat regenen en invallende randen.

De enige oplossing om zonder afwerking en zelfs folie te werken is een gegoten vijver met muren van 35 cm dik en een vloerplaat van 35 dik ook de gegoten is.
Op deze manier maak je een perfect waterdichte kuip die je zo kan vullen met water.
Echter dit zal een PAK duurder uitkomen dan sandwichpanelen of een gemetste vijver.

Robert71

Bericht door Robert71 » 10 dec 2016, 09:54

Hoi,

Sandwichpanelen zijn natuurlijk niet zo sterk als 15cm beton voor wanden en vloer. Als dat zo was zouden zwembadbouwers ook met sandwichpanelen werken. Jocca geeft al aan dat hij zand en water gelijk aanvulde en dat er daarom niks gebeurde. Maar op die manier kun je ook volstaan met houten platen.

Ik weet dat sandwich behoorlijk sterk is, maar het is lange na geen beton. Ik durf hier bijvoorbeeld nu het water nu uit de vijver te pompen zonder dat de wanden naar binnen komen. Ik zou dat met sandwichpanelen niet durven.. zeker niet met een 10m lange wand. Dat is ook de reden dat wij wel de extra investering hebben gedaan van beton. Groot voordeel van abc systemen is ook dat je meteen isolatie hebt. Als kosten zwaar spelen dan zou ik Jocca zijn advies volgen, maar dan ook wel de bak vullen zoals Jocca heeft gedaan.

Gr Rob
Mijn zwemvijver met Plantenfilter en substraat.. https://www.koivrienden.com/phpBB/viewt ... 5a#p253550" onclick="window.open(this.href);return false;

jocca

Bericht door jocca » 10 dec 2016, 11:27

@ Robert71, kosten spelen voor de topicstarten een grote rol (heeft dit al meermaals aangehaald).
Zijn wanden zijn ook niet zo lang en eens de grond gestabilisseerd is rondom de panelen durft ik gerust de vijver volledig leeg laten lopen, die wanden gaan geen kant meer op. (hoogte is te beperkt om voor problemen te zorgen).

Er zijn wel degelijk vijver en zwembadbouwers die dit toepassen hoor, echter ze lopen niet zo dik. Beton heeft vooral het voordeel dat je flexibeler bent naar vormen toe. Maar als het een gewone rechte bak is, ik zou niet twijfelen.
Houten platen is nooit een optie omdat deze rotten, die sandwichpanelen staan er binnen 20 jaar nog en de vijver is meteen ook geisoleerd.

altena vijver

Bericht door altena vijver » 11 dec 2016, 20:06

Oké, bedankt voor het meedenken, ik ga altijd voor kwaliteit en safe zijn, maar inderdaad het budget zal het bij deze klus bepalen.
Ik zit nog even in tweestrijd! Tips en tricks zijn altijd welkom!!

De drie opties dan samengevat, ben weer een stapje verder, op korte termijn zal niet lukken i.v.m. budget:
- sandwich; U-profiel onder, profielen koppelen aan wapening, vullen met beton, pir isolatie met extreme sterkte (via-via) op de betonnen bodem, sandwich bouwen, bovenop kopppelen en op hoeken, grondankers op lange lengte (tip van John, DBflex, forumsponsor), maatwerk doek erin, vullen gelijkmatig. Mijn langste lengte is 5,2m.
- metselen; beton op zand/folie storten, metselen met wapening murfor horizontaal, bodem en binnenzijde pir.
- ABC bouwsysteem, nog geen gehoor gehad, ben op zoek naar alternatief, kosten zullen doorslaggevend zijn. de vloer zal ik in deze ook opbouwen met isolatie, aan ABC of deze onder/op beton zal komen.

Was een dagje hard werken, de tuin is compleet verbouwd, meer dan 100mtr mantelbuis, beluchting gesloten haard en afzuigkap, oprit met puin, tuin omgeploegd, teelaarde en ophoogzand aangelegd, vijver gegraven (4x13m3 afgevoerd :kez: ) en ga zo maar door!

De vijver trekt nu al flink wat bekijks, mensen vragen zich af wat ik nou moet met dat gat en al die buizen moet...
Ik denk dat het wel goed komt :CrossFingers:

En nu de fotos! Veel kijk plezier!

En los!!!
61082

Riolering, ligt onder HWA, destijds al een putje voorzien in de buurt, nu kom ik 550mm onder bovenzijde vijver uit met bovenzijde buis, niet slecht!
Ook de beluchting van de kachel loopt hier.
61083
61084

Eindresultaat
61085
61086

Collector buis gemaakt, buis 250mm, lengte 2120mm, twee gaten rond 68, afgebraamd (handig ding!) goed warm gemaakt, en klaar! super dit!
Het bovenste gat zit aardig hoog, heeft als reden dat ik de vlonder heel laag wil houden.
61087
61088

De collectoren gepast, gebroederlijk naast elkaar, één voor het gehele jaar, en één omdat het kan!
61091

Komt goed, komt goed;
61090
61089

Voor nu de randen afgedekt met zeil en prikkers van de vrouw haar kruidentuin.
Geen water te zien, ook niet in het lagere gedeelte (2,2m onder peil!!)
vr gr Roy

Guyke

Bericht door Guyke » 11 dec 2016, 21:13

Hallo,

Waarom zitten de doorvoeren zo hoog in de collektors?
Wat ik er over lees is Dit
Het bovenste gat zit aardig hoog, heeft als reden dat ik de vlonder heel laag wil houden.
Ik kan begrijpen dat je de vlonder zo laag mogelijk wil houden maar wat mij meer zorgen maakt is hoe hoog het waterpeil gaat komen in de vijver.
Die bovenste doorvoeren hebben met de hoogte van de vlonder weinig te maken.
Als mijn vermoeden juist is gaan hier er nu problemen ontstaan als de terugvoer vanaf de collektor bij een werkende airlift niet onder water blijft.

Het niveau in de collektor gaat altijd een paar cm naar beneden getrokken worden.
Dat de terugvoer achter de ontluchters wat naar beneden geplaatst wordt voor de terugvoer in de vijver verhinderd niet dat de terugvoer bovenaan
aan de uitstroom uit de collektor boven water komt wat de flow van de lift fiks naar beneden zal halen.

Ook gaan de ontluchters zeer dicht tegen de vlonder aan zitten wat eventuele afschuiming een moeilijke uitdaging gaan worden.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

altena vijver

Bericht door altena vijver » 11 dec 2016, 22:43

Hoi Guyke,

Het waterniveau heb ik op de tekening aangegeven met de lijn die door de ontluchters loopt.
De ontluchters heb ik volgens verschillende schetsen zo gemaakt dat deze met bovenzijde stromende leiding onder water zitten.

Theoretisch ga ik er vanuit dat het waterniveau overal gelijk zal blijven, in de praktijk zal de hoogte zich uitwijzen.

Dat het waterniveau in de collector iets zal zakken zal toch ook geen probleem kunnen zijn, laat het 5cm opvoerhoogte zijn.

Het waterniveau zal ongeveer 5cm onder de rand komen, met minimaal niveau 8-10 cm onder de rand.
Het niveau van het plantenfilter zal iets hoger kunnen zijn omdat deze upflow is.
De vlonder wordt 10cm boven peil, maar liefst zo laag mogelijk.

Ik zal eens een doorsnede maken van de installatie!
vr gr Roy

Guyke

Bericht door Guyke » 11 dec 2016, 23:45

Hallo,

Ik bekijk het dan nog eens als je er een doorsnede van gemaakt hebt.

Het beste is altijd om de bovenzijde van de uitstroombocht van de airlift in de collektor minimaal 5 cm ( beter nog een 2 a 3 cm meer )onder waterniveau van de vijver te plaatsen.
Als dat zo gebeurt moeten er altijd verlengstukken op de ontluchter geplaatst worden.

De airlift staat achter het filter en in de kamers van een filter ontstaat er al zo wie zo waterdaling door de hindering van de filtermaterialen.

Een buislift heeft hier echt wel zeer veel last van.

mvg
Guyke

altena vijver

Bericht door altena vijver » 12 dec 2016, 06:51

Bedankt Guyke,

Het net een cm onder water zetten van de uitstroom airlift heb ik van deze site, in de filmpjes en teksten staat dit zo beschreven.

De volgorde van filteren zo heeft wel mijn sterke voorkeur, heb het nu al zo vaak aangepast, hier ben ik blij mee.

Even de opsomming van de waterniveaus in cm vanaf bovenzijde vijverrand;;
Vijver -5
Filter ontvangst -8 ( de scheidingsschotten en een regeling verdeelt de druk hier)
Filter uitgaande -9 (300micron zeef)
Airlift collector -13
Airlift uitstroom -1
Uitstroom vijver -10, plantenfilter -50

Dit lijkt mij al extreem, 2x10.000m3/H zou al heel mooi zijn, meer is leuk maar niet essentieel.
Zal de doorsnede maken.

De ontluchters kan ik tussen de balken van de vlonder ophogen, das n goeie!
vr gr Roy

jocca

Bericht door jocca » 12 dec 2016, 07:18

hier hebben wij ook de fout gemaakt om de uitstroom van de collectoren te hoog te steken, de luchtpompen trekken het water hier flink naar beneden in de collectoren waardoor de retour zelfs gedeeltelijk droog komt te staan in de collector. Volgend jaar passen we de plantenfilter vermoedelijk aan en zal ik ook 2 nieuwe collectors maken (1 met een grotere diameter en 2 met een retour dat lager zit).

Guyke

Bericht door Guyke » 12 dec 2016, 10:01

Hallo,
Het net een cm onder water zetten van de uitstroom airlift heb ik van deze site, in de filmpjes en teksten staat dit zo beschreven.
Ik denk dat je daar het verkeerd gelezen hebt.
Het is namelijk zo dat 1 cm correct is voor max flow.( dit is toegepast bij het testen )
Echter in de praktijk moet er terdege rekening gehouden worden met de daling van het waterpeil in de collektor.
Ik lees ook dat het 250 mm collektoren zijn en daar deze in verhouding klein zijn gaat deze waterdaling nog meer zijn.

Als ik u was paste ik deze doorvoeren aan. 10 cm bij zulke ""kleine " collektoren is zeker geen luxe

mvg
Guyke

jocca

Bericht door jocca » 12 dec 2016, 10:54

ik volg guyke ... hier ook deze diameter van collectoren en het water zakt gemakkelijk 10 cm in deze collectors als ik de 40L pomp er op zet.

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”