Nieuwe zwemvijver, 15m3-plantenfilter-airlift

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
altena vijver

Nieuwe zwemvijver, 15m3-plantenfilter-airlift

Bericht door altena vijver » 27 nov 2016, 20:03

Beste koivrienden,

Allereerst bedankt voor het delen van al jullie informatie, voor mensen zoals mij bespaard dit een hoop werk!
Na een periode lezen en tekenen wordt over twee weken de tuin uitgegraven, naar eigen ontwerp, met een zwemvijver :dance:
De zwemvijver moet gebruikt kunnen wordt voor koi, mocht het niet bevallen.
Zelf ben ik niet op de hoogte van de begrippen en afkortingen die soms gebruikt worden hier, excuus vooraf.

Wij vinden een plantenfilter in de vijver erg leuk, een mooi natuurlijk geheel in onze landelijke tuin.
In de vijver zullen enkele kleine vissen komen, als er regelmatig in geplonsd gaat worden zal ik deze verhuizen.

De bak ga ik maken van sandwichpanelen 10-12cm, daar dit mijn inziens meer dan de helft goedkoper is dan metselen.
Ook de bodem behoeft dan niet te worden gestort, scheelt ook weer.1

Werkvolgorde:
Uitgraven (klei)
ophogen 10cm zand
techniek plaatsen 1/2x drain 110 bodem of wand
airlifts plaatsen
tegels leggen onder sandwich panelen
sandwich panelen stellen, op scherpe hoeken dikke laag kit erover.
isolatie (pir) plaatsen op bodem (boven tegels)
afschot maken met zandcement smeervloer van 10 naar 3cm met wapening
binnenzijde stutten
randen inwateren met zand.

De tweede stap, nadat de tuin gereed is, folie plaatsen en vijver verder gereed maken.

Vijver willen we in 2018 in gebruik nemen, lange termijn project net zoals het huis (ook zelf ontworpen enz.)

Graag wil ik jullie vragen om mee te denken in de techniek.
Het motto in één keer goed, valt hier regelmatig, dat is waar voor ik wil gaan.
Daarbij komt de uitdaging, zo goedkoop mogelijk, maar wel goed.
Onderhoudsvriendelijk.
compromis is in 100% helder water, water mag best een tikkel groen kleuren in een periode.

Mijn vragen:
- twee airlifts, 250-110mm, waarvan één zomerlift en één normale lift, voldoende?
- apparaten met stekken is beperkt tot sfeerlampen en één luchtpomp, geen uv lamp noodzakelijk toch?
- wat is handig kwa stroming, best veel wind hier, en blaadjes ook wel. plantenfilter voorzien van skimmers, wandskimmers? zie mijn voorstel. gespiegeld zou beter uitkomen met de wind.
- de zeefjes in de drijvende skimmers lijken mij prima voor grof vuil filtering, correct?
- zo niet, als er een aanvullend filter moet komen, dan zal ik deze na de airlifts willen plaatsen, met enkele krielzeef, gezamenlijk in een bak met een overloop naar het riool (met sifon).
- drains, waarom wil men deze beluchten? Mijn voorkeur ligt bij vloerdrains, wand lijkt mij niet goed te plaatsen of effectief genoeg.
- plantenfilter en langs de rand wil ik als downflow houden, om vuil goed te kunnen afvoeren.
- in de airliftbuis kan ik een dompelpomp hangen voor leeghalen, verder wil ik op de airliften op de normale afvoer kunnen lozen dmv T-stuk met kraan.
- welk materiaal / opbouw in plantenfilter.

De zuidkant van de vijver is links boven, de wind komt meestal ook van die kant.

Alvast bedankt!

60919
vr gr Roy

altena vijver

Re: Nieuwe zwemvijver, 15m3-plantenfilter-airlift

Bericht door altena vijver » 27 nov 2016, 20:27

60920
vr gr Roy

altena vijver

Bericht door altena vijver » 27 nov 2016, 20:35

60921
vr gr Roy

willem v d

Bericht door willem v d » 27 nov 2016, 21:08

Ik zie en lees verder niets over wat voor soort filter je wilt gebruiken als alleen een crielzeef en planten filter.
Dit zal zeker niet genoeg zijn voor een koi vijver, je zal er echt wat meer filtering op moeten gooien.
Uv zou ik wel doen al was het maar een 18 watt u lamp die je aan zet op momenten dat het nodig is.
Beluchte bodemdrain is geen must maar geeft wel meer beweging in het water waardoor meer vuil bij de bodem drain kan komen.
Al zou je alleen met een crielzeef werken advieseer ik toch 2 luchtpompen om ook de airlift appart aan te sturen.
En dan heb ik het nog niet eens over eens bewegendbed of extra lucht op de filter matten.

jocca

Bericht door jocca » 27 nov 2016, 22:31

waarom zou een crielzeef in combinatie met een plantenfilter niet kunnen om koi te houden?
Dit kan mijns inzien wel prima ALS de visbezetting ZEER LAAG is. Dus geen koi per kuub, eerder 1 koi per 5 kuub.
Platenfilter zelf moet ook groter, deze moet minstens 30% zijn van het wateroppervlakte waar je gaat zwemmen.

Koi cowboy

Bericht door Koi cowboy » 28 nov 2016, 13:43

Persoonlijk vindt ik dat een Koi vijver wel een 2m breed mag zijn de bodem drains in de vijver zou ik meer centraal verdelen voor meer vuil te kunnen verwijderen. Als deze belucht zijn zal het vuil zich inderdaad sneller verwijderen. Maar ook ingeval warm weer of een behandeling van het water is extra zuurstof wel nodig. Dit kan natuurlijk wel oplossen door bv. Zuurstofbal of dergelijke in het water te gooien als je geen voorstander bent van een beluchtebodemdrain( bbd)
UV dit kan je aanzien tot je het groenwater moe bent en dan kan je bv. Een dompel UV in collector of airlift hangen ( denk er wel aan dat UV je pvc aantast dit kan je dan weer oplossen door je pvc te beschermen met bv. rvs plaatje
Filteren op enkel planten... Kan maar in mijn ogen moet je dan substraat gebruiken waar je de bacteriën in kan huisvesten bv. lavastenen ( voor en tegenstanders/ bacteriën bom) ga je die richting uit zou IK opteren voor een up Flow in de planten filter en een holle ruimte voorzien hier onder om te spoelen al dan niet volledig te kunnen laten leeglopen.

Grtz en succes

willem v d

Bericht door willem v d » 28 nov 2016, 15:58

jocca schreef:waarom zou een crielzeef in combinatie met een plantenfilter niet kunnen om koi te houden?
Dit kan mijns inzien wel prima ALS de visbezetting ZEER LAAG is. Dus geen koi per kuub, eerder 1 koi per 5 kuub.
Platenfilter zelf moet ook groter, deze moet minstens 30% zijn van het wateroppervlakte waar je gaat zwemmen.
Natuurlijk kan het met puur een plantenfilter en criel maar is dit wel gewenst en realistisch op dit formaat vijver?
Je zegt het zelf al "als de visbezetting zeer laag is" dit betekent dat er maar 3 vissen in kunnen, zouden we de planten filter mee rekenen en hiervan zeg je al dat deze groter moet :?
Maar als iemand koi in devijver zet zal dit niet bij 3 vissen blijven denk ik.

Zou de vijver alleen voor goudvissen en windes zijn zal dit wel voldoende zijn als filtratie.

altena vijver

Bericht door altena vijver » 28 nov 2016, 19:56

Bedankt voor jullie inzichten!

De vijver is voor ons een zwemvijver, maar koi moet ooit mogelijk zijn, wat ik in jullie reacties lees is dat nu eigenlijk niet.

Ik zal een mogelijkheid inbouwen dat ik (later) een filterbak kan tussenbouwen.
Een bezinkbak met criel, vast en bewegend bed, als ik het goed gelezen heb zou dan ideaal moeten zijn?
Ik ga er even over nadenken, en zoeken naar goedkope bakken waarin filtermateriaal te stoppen is, en in te graven zijn.
De bakken op marktplaats hebben te kleine aansluitingen ivm de airlift.
Wellicht de crielzeef later, en de bakken eerst.
Ideeën zijn welkom!

UV lamp zal inderdaad goed op te lossen zijn door deze in de airlift te laten zakken.
ik zal een uitgang bij bouwen, sturing gaat op de knx domotica installatie van het huis, dat komt later vast wel goed.

nu twijfel ik om één grote ontvangstbak te plaatsen, van 1x1x1.7m, daarin de twee airliften en crielzeef.
Alleen hoe zal ik het water dan laten stromen?
De airlift, moet deze afgesloten kunnen worden, of is het dikke pech bij lekkage in deze bak?

Een beluchte bodem drain (bbd, tnkx :D ) vind ik eerlijk gezegd veel werk, voor iets wat ik niet gebruik omdat ik het niet mooi vind, en met twee airliften hoop ik al voldoende zuurstof en verplaatsing te hebben.
De drains ga ik wel verdelen als dat beter is.

Plantenfilter wordt denk ik toch een downflow, maar wel met spoel mogelijkheid en vrije ruimte onder, dat wel.
De oppervlakte is al redelijk aan de maat, de rand van deze wordt ook beplant.
Voor de zekerheid zal ik deze nog vergroten met 0,2m.

Plantenfilter wordt inderdaad gevuld met een laag lava of gelijkwaardig.

Twee luchtpompen lijkt mij overbodig, een sterke met verdeling scheelt ook weer in de kosten.
Ook dit zou ik later nog makkelijk kunnen aanpassen.
vr gr Roy

jocca

Bericht door jocca » 29 nov 2016, 07:08

even mijn tijd genomen om het een en ander te bekijken.

hier hebben we ook een zwemvijver gebouwd, vrijwel identiek als jou opstelling.

toch een ganse reeks opmerkingen hoor.
- 1,5 meter breed is veel te smal ... als ik mijn armen strek dan kom ik op een breedte van 180 cm (neen ik ben geen aap of 2m30 groot).
Ik kan met andere woorden NIET zwemmen in jullie vijver. Hier is die 3 meter breed bij ons en dit is voor mij een minimum (anders knots je toch maar tegen de randen)
Als je het op 1,5 meter gaat houden dan ga je hier nooit in zwemmen en is die binnen de 2 maanden vol met vis.

- Als de zuidkant linksboven is dan zitten de skimmers verkeerd EN eigenlijk ook de plantenfilter ...
De skimmers (oppervlakteskimmers) steek je best altijd aan de andere kant (dus aan de Noord-kant), de bladeren worden nl daar naartoe gedreven.

- bijkomend ligt uw plantenfilter eigenlijk verkeerd, alle bladeren gaan naar daar drijven en blijven liggen.

- De bodemdrains zou ik niet op 1 kant steken, de afstand die het vuil moet afleggen is veel te groot, bovendien zou ik een ZEKER een drain steken waar de uitloop zit van de plantenfilter, veel vuil bezinkt nl vrij direct nadat het water uit de pf komt (stof en andere brol die in de pf waait spoelt er hier uit en slaat vrij direct neer op de bodem bij ons).

- oppervlakte van de PF neem je best 30% van de oppervlakte van de zwemvijver. Randbeplanting in de vijver zou ik niet doen omdat je deze nooit deftig gaan kunnen uitkuisen. Dit zal ook grotendeels stilstaand water zijn, bij koi zijn dit broeihaarden van parasieten. (omdat je bv met die opstaande rand werkt). Je zou dit kunnen voorkomen door de zijkanten dieper te maken, een valse bodem in te steken, afschot te voorzien en daar ook een paar bodemdrains in te steken en een 3de airlift hier op aan te sluiten.

- 2 airliften is het best, 1 voor de oppervlakteskimmers en 1 voor de bodemdrains.

- 2 luchtpompen is wel aan te raden. Anders wordt het zeer moeilijk om de bodemdrains en skimmers af te regelen (spreek uit ervaring, ik heb er deze zomer 2 gehad, afgelopen weekend 1 zware gebruikt voor 2 airliften aan te sturen tijdens de winter ... geloof mij, het is knoeien.

- een plantenfilter met downflow en spoelruimte heeft weinig zin, uw vuil blijft nl bovenaan liggen.
het allerbeste is om steeds een UPflow plantenfilter te gebruiken en dit in combinatie met een spoelruimte

- leg niet te veel lava, hier ligt er een laag van +/- 60 cm in 2 lagen kratten. VEEL te VEEL is dat ... volgend jaar vliegt er +/-3 kuub lava uit en worden de kratten ook een flink stuk minder hoog. Reden? Bakken zijn gewoon niet meer op te heffen om de planten te snoeien of even te gaan spoelen.

- misschien zie ik het verkeerd, maar waarom de bodemdrain van de PF aansluiten op een airlift? Deze bodemdrain moet nl aangesloten worden op de riool (sifon is niet nodig, wordt afgesloten dmv schuif of bolkranen.

- crielzeef zou ik zeker doen, formaat bak is prima. airliften plaats je eerst (dus direct na de skimmers, bodemdrains), deze laat je dan uitlopen in de bak met crielzeven (best 2 nemen want je gaat wat water verzetten), die bak laat je dan uitlopen in de PF). De uitloop steek je relatief laag zodat je ONDER de lava uitkomt in de PF). Dan kan je gemakkelijk upflow gaan werken.

jocca

Bericht door jocca » 29 nov 2016, 07:41

jocca schreef:even mijn tijd genomen om het een en ander te bekijken.

hier hebben we ook een zwemvijver gebouwd, vrijwel identiek als jou opstelling.

toch een ganse reeks opmerkingen hoor.
- 1,5 meter breed is veel te smal ... als ik mijn armen strek dan kom ik op een breedte van 180 cm (neen ik ben geen aap of 2m30 groot).
Ik kan met andere woorden NIET zwemmen in jullie vijver. Hier is die 3 meter breed bij ons en dit is voor mij een minimum (anders knots je toch maar tegen de randen)
Als je het op 1,5 meter gaat houden dan ga je hier nooit in zwemmen en is die binnen de 2 maanden vol met vis.

- Als de zuidkant linksboven is dan zitten de skimmers verkeerd EN eigenlijk ook de plantenfilter ...
De skimmers (oppervlakteskimmers) steek je best altijd aan de andere kant (dus aan de Noord-kant), de bladeren worden nl daar naartoe gedreven.

- bijkomend ligt uw plantenfilter eigenlijk verkeerd, alle bladeren gaan naar daar drijven en blijven liggen.

- De bodemdrains zou ik niet op 1 kant steken, de afstand die het vuil moet afleggen is veel te groot, bovendien zou ik een ZEKER een drain steken waar de uitloop zit van de plantenfilter, veel vuil bezinkt nl vrij direct nadat het water uit de pf komt (stof en andere brol die in de pf waait spoelt er hier uit en slaat vrij direct neer op de bodem bij ons).

- oppervlakte van de PF neem je best 30% van de oppervlakte van de zwemvijver. Randbeplanting in de vijver zou ik niet doen omdat je deze nooit deftig gaan kunnen uitkuisen. Dit zal ook grotendeels stilstaand water zijn, bij koi zijn dit broeihaarden van parasieten. (omdat je bv met die opstaande rand werkt). Je zou dit kunnen voorkomen door de zijkanten dieper te maken, een valse bodem in te steken, afschot te voorzien en daar ook een paar bodemdrains in te steken en een 3de airlift hier op aan te sluiten.

- 2 airliften is het best, 1 voor de oppervlakteskimmers en 1 voor de bodemdrains.

- 2 luchtpompen is wel aan te raden. Anders wordt het zeer moeilijk om de bodemdrains en skimmers af te regelen (spreek uit ervaring, ik heb er deze zomer 2 gehad, afgelopen weekend 1 zware gebruikt voor 2 airliften aan te sturen tijdens de winter ... geloof mij, het is knoeien.

- een plantenfilter met downflow en spoelruimte heeft weinig zin, uw vuil blijft nl bovenaan liggen.
het allerbeste is om steeds een UPflow plantenfilter te gebruiken en dit in combinatie met een spoelruimte

- leg niet te veel lava, hier ligt er een laag van +/- 60 cm in 2 lagen kratten. VEEL te VEEL is dat ... volgend jaar vliegt er +/-3 kuub lava uit en worden de kratten ook een flink stuk minder hoog. Reden? Bakken zijn gewoon niet meer op te heffen om de planten te snoeien of even te gaan spoelen.

- misschien zie ik het verkeerd, maar waarom de bodemdrain van de PF aansluiten op een airlift? Deze bodemdrain moet nl aangesloten worden op de riool (sifon is niet nodig, wordt afgesloten dmv schuif of bolkranen.

- crielzeef zou ik zeker doen, formaat bak is prima. airliften plaats je eerst (dus direct na de skimmers, bodemdrains), deze laat je dan uitlopen in de bak met crielzeven (best 2 nemen want je gaat wat water verzetten), die bak laat je dan uitlopen in de PF). De uitloop steek je relatief laag zodat je ONDER de lava uitkomt in de PF). Dan kan je gemakkelijk upflow gaan werken.
- edit: 3 cm chappe op het dunste punt zal volgens mij te weinig zijn. De wapening ga je hier zeer moeilijk netjes in het midden kunnen steken en volgens mij gaat die breken ook als je eens op de bodem hard trapt.
Ik zou als dunste punt 7 à 8 cm aanhouden. (omdat er geen betonvloer onder zit). Ok je bent een paar kuub extra kwijt, maar chappe kost niet zo gek veel.

altena vijver

Bericht door altena vijver » 29 nov 2016, 22:27

Reeds in PB gereageerd, maar hierbij nogmaal chapeau voor de tips!

Zojuist het ontwerp aangepast aan de nieuwe inzichten, aap of niet, we hebben knopen doorgehakt om een goed werkend geheel te krijgen!
Als het niet werkt, is de lol er ook snel af denk ik.

Wellicht heb ik volgend jaar een hoop lava nodig Jocca, zo heb je nog hulp bij het uitkuisen ook :lol:

Downflow it is, inderdaad lijkt het mij dat de bladeren dan vastgezogen zitten aan de ondergrond, en je wil het juist los hebben.
Is een airlift sterk genoeg om het water eronder te persen?
Ik heb niet veel hoogteverschil beschikbaar om druk te creeren.
Afschot zal ik niet meer met "chappe" maken, wat een fantastisch woord blijft dat trouwens zenne! (ook bels toch?) :good:
Tenminste, ik ga eens kijken of ik afschot isolatie kan vinden/maken met voldoende druksterkte, wellicht met een harde coating als toplaag.

foto van het nieuwe ontwerp volgt, al kan ik de titel hier alvast aanpassen naar 20m3/h :D :D :D
vr gr Roy

altena vijver

Bericht door altena vijver » 30 nov 2016, 22:24

Ontwerp 2.0

Dankzij de tips en nog wat extra leeswerk op dit forum en schonevijver.nl:

Nu ongeveer 15m3 vijver met 5m3 plantenfilter, de verhouding van de inhoud en oppervlakte van de vijver is nu boven de 30%.
Drie airliften, zonder mantelbuis, lekker goedkoop en zou zo ook moeten werken.
Voor eventuele koi's al een filter idee opgezet, zal pas later komen.
Plantenfilter upflow, en spoelen downflow direct op riool.
Twee skimmers op separate airlift, op strategische positie.
De rand kreeg meer nadelen als voordelen, twijfel twijfel...
Kosten voor vijverdoek binnen, en de rand gelijk weg gehaald :lol: nu zijn het twee simpele bakken met één koppeling.
Afschot eruit gehaald, makkelijker en weinig nut.
Bodem isoleren geeft een hoop meer werk bij niet storten, dan wordt het gewoon zand(cement?)
Constructie ben ik nog niet helemaal aan uit, betonplaat krijgt toch weer wat voordelen, sandwich panelen kunnen verstevigd worden met boven en onder een stevig U-profiel te hanteren, zoals jocca bijvoorbeeld gemaakt heeft.
Het donkere grind, en plantenfilter, gaan we afvullen met pebbels in een grijs-antraciet achtige kleur.

Ergens wil ik nog een houten trap maken, iemand ideeën? Het aanzicht wordt allemaal heel grof/natuurlijk..

Als rand wil ik cortenstaal pakken, dat heb ik in de gehele tuin, 10cm hoog, boven wateroppervlak, wat voor hout zou ik als alternatief kunnen pakken?
Dit monteert een stuk makkelijker. Ik wil echter geen horizontaal vlak, alleen verticaal.

60972
60975
60976
60974
60973
vr gr Roy

jocca

Bericht door jocca » 01 dec 2016, 06:59

even heel vlug gekeken,
uw airliften, je spreekt zonder mantelbuis, ik vermoed dat je het op de collector hebt?
Deze heb je wel nodig hoor, anders gaan de liften niet vlug genoeg water kunnen aantrekken, bovendien krijg je aan de binnenkant van de liften soms wat aangroeiing van beestjes die de werking van de airlift flink verminderen, deze moet je dan altijd even kunnen afkuisen.

Guyke

Bericht door Guyke » 01 dec 2016, 07:55

Hallo,
Als rand wil ik cortenstaal pakken
Dat is toch het ""staal"" dat men bv gebruikt voor containers?
Als vijverrand?

wikipedia
Cortenstaal, ook bekend onder de merknaam COR-TEN-staal, is een metaallegering, bestaande uit ijzer waaraan koper, fosfor, silicium, nikkel en chroom zijn toegevoegd. De sterkte is vergelijkbaar met die van andere gelegeerde staalsoorten zoals roestvast staal, de rekenwaarde is circa 355 N/mm². De bruine roestkleur is het meest typische uiterlijke kenmerk.
mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

jocca

Bericht door jocca » 01 dec 2016, 08:57

wordt wel vaker gedaan, je kan je natuurlijk wel de vraag stellen of je met uw bips op een roestige plaat wil zitten.
Ik zou het voor de zijkant gebruiken als ik van u was. Hier hebben wij bv zeer lang zitten twijfelen om de bovenkant van de platen af te werken met een geplooid u-profiel in inox. Zo krijg je een superstrakke afwerking van de rand (amper 11 cm breed), volledig onderhoudsvrij. De zijkanten kan je dan afwerken met cortenstaal dat je tot tegen de inox laat komen.

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”