Nieuwe vijverplannen

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
mart-ang
Contacteer:

Re: Nieuwe vijverplannen

Bericht door mart-ang » 01 feb 2017, 20:13

Hoi Mathijs,

Voor een filtering kan men momenteel uit legio opties kiezen.
Ik denk dat je bij een filter of filteroptie zelf een goed gevoel moet hebben.
De een heeft hetmet borstels de ander met een crielsieve, of als jeminee omkijken ernaar wil hebben is een trommel het ultieme.

De bioloog bestaat voor mij zeker uit een bwb, eventueel aangevuld met matten.
En een trickle inplannen is ook een prima optie.

Zo krijg je honderde opties, en mijn advies : filter hier de voor jou beste optie uit :good:
eigenwijs is ook wijs.

vijver
overkapping

D-man

Bericht door D-man » 02 feb 2017, 14:25

mart-ang schreef:Hoi Mathijs,

Voor een filtering kan men momenteel uit legio opties kiezen.
Ik denk dat je bij een filter of filteroptie zelf een goed gevoel moet hebben.
De een heeft hetmet borstels de ander met een crielsieve, of als jeminee omkijken ernaar wil hebben is een trommel het ultieme.

De bioloog bestaat voor mij zeker uit een bwb, eventueel aangevuld met matten.
En een trickle inplannen is ook een prima optie.

Zo krijg je honderde opties, en mijn advies : filter hier de voor jou beste optie uit :good:
Martien,

thx voor je reply

opzich ben ik er wel uit, alleen gaat het om de 2e filterlijn voor een voorfilter, niet al te duur en wel doeltreffend....

kort samengevat, crielzeef of sifi ;)

verder weet ik wel vrij goed wat ik wil, conventioneel (matten) met toevoeging (BWB)

2 filterlijnen waarvan er 1 in feite bepaald is, dat is de messner en de tweede alleen nog voorzien moet worden van een voorfilter.
ik ben mij er eentje...

mart-ang
Contacteer:

Bericht door mart-ang » 03 feb 2017, 22:55

Voor een tweede filterlijn welke vaak gevoed word via een skimmer zou ik kiezen voor een sieve met daarachter een trickle.
Bodemdrains via je conventionele filter en je bent vertrokken.
eigenwijs is ook wijs.

vijver
overkapping

Rob83

Bericht door Rob83 » 11 feb 2017, 18:44

mart-ang schreef:Voor een tweede filterlijn welke vaak gevoed word via een skimmer zou ik kiezen voor een sieve met daarachter een trickle.
Bodemdrains via je conventionele filter en je bent vertrokken.
Zo heb ik het zelf ook ongeveer en zou ik je ook adviseren. Bodemdrain naar merkamerfilter (borstels, matten, BWB, matten) terug naar vijver en skimmer naar sieve en via plantenfilter met waterval terug in de vijver. Beide met een aparte pomp.
Ben er zeer tevreden over sinds ik de derde kamer aangepast heb naar BWB. Door de skimmer via de sieve te doen, heb je relatief weinig vuil (blad etc) in je hoofdfilter.
Rob

D-man

Bericht door D-man » 21 apr 2017, 12:12

Update .. werkzaamheden zijn in volle gang...

Afbeelding

Afbeelding
ik ben mij er eentje...

G.I.O.

Bericht door G.I.O. » 21 apr 2017, 12:23

spannend ! :Hyper: :Hyper: :Hyper:
思い立ったが吉日

polleke

Bericht door polleke » 21 apr 2017, 16:58

Joepie ...een zandbak :Hyper: .
Nu kan je nog terug he Matthijs haha .
Nee hier zullen jullie nog veel van kunnen genieten op jullie eigen stekkie :good: .
En koi zal ook geen probleem zijn whahaha .Grtjs
We spreken met vele stemmen maar hebben een gezamelijk doel,een beter leefmilieu voor onze koi .

bottenberg

Bericht door bottenberg » 21 apr 2017, 18:28

Ziet er goed uit Matthijs,

Kan de deur van de schuur nog wel open?

Succes.

Gr Richard
Ik weet niets

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 21 apr 2017, 20:52

Hoi Matthijs,

Zo te zien bent u er uit wat het gaat worden en ook ik volg mee :D

Geen grondwater zie ik, en wat is de beoogde diepte ?

groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

dvrkoi

Bericht door dvrkoi » 22 apr 2017, 07:06

komaan he Matthijs, vuts doen he
als ik volgende maand kom kijken moet er water instaan he , met een paar van die mooie koi van jou die nu verspreid zitten over heel de Benelux :twisted:
neenee, goe bezig. benieuwd naar eindresultaat!

D-man

Bericht door D-man » 24 apr 2017, 06:26

Even een update van de werken zaterdag....

@ Polotaro, ik wil niet terug haha! Als het klaar is kom je maar eens rustig een dagje buurten! Maar dat gaat wel goedkomen vermoed ik ;)

@ Richard, natuurlijk kan de deur nog open van de bijkeuken...houd daar zelfs nog 15cm over! ;) Maximaliseren he...haha!

@ Marc, zeker zijn we er uit, graven panelen erin folie erin filter erop en gas erop haha! we zijn ca 160cm de grond in en 40 boven het maaiveld, exacte binnenwerkse afmeting van de vijver wordt 497cm x 170cm x 200cm. Betreffende het grondwater had ik even uit laten zoeken dat dat bij ons op 265cm zit. We wisten dus al dat dit geen problemen mocht geven gelukkig!

@ David, dat water gaat er 6 mei in als alles normaal verloopt ;) Zal dan idd de hele benelux leegroven om de vijver te vullen hahahahahahaha!
Het mooie is dat ik kan starten met een klein bestand van 5 koi, hierdoor zal het opstarten iets minder problemen geven hoop ik, tevens zal er wat bwb filtermateriaal uit het bestaande filter geplaatst gaan worden in het nieuwe bwb, scheelt ook nog weer wat qua opstart hoop ik!

62939

62940
ik ben mij er eentje...

jocca

Bericht door jocca » 24 apr 2017, 06:42

hoi, ik zie dat je met een dubbele muur gewerkt hebt, ene kant zal vijver worden, andere kant filterruimte vermoed ik?
Ik geef je de raad deze 2 panelen te ontkoppelen en zeker 10 à 15 cm ruimte tussen de 2 platen te houden en deze vol te storten met beton.
Indien je dit NIET gaat doen dan zal deze wand 100% zeker gaan bol staan en misschien wel knappen ...

Ik lees dat je met vaten van 400 liter zou gaan werken, ik dacht dat deze 100 cm diep zijn.
wij hebben hier ook een vijver in sandwichpanelen en zijn ook bezig met een bijkomende filter te bouwen. Putje is nu 90 cm diep (zal uiteindelijk 75 cm worden (dieper kan ik niet, riolering ligt hier achteraan zeer hoog en wil niet met pompputten gaan werken).

Onze muren zijn 10 cm dik (effen panelen) en bij een diepte van 90 cm ging de muur van 300 cm reeds doorbuigen (ondanks dat er nog een hoopje aarde lag ter ondersteuning. Hierdoor zijn we genoodzaakt geweest om 2 versterkingsbalken dwars op de panelen te zetten.

bij ons is de muur tussen vijver en plantenfilter gemaakt uit 2 lagen panelen van elk 10 cm, tussen de lagen zit 10 cm ruimte, gevuld met droogbeton met wapeningsijzer in. Gisteren de plantenfilter wat laten zakken (wilde de muur wat terugduwen die opengezet was) en die middenbalk gaf geen krimpt meer...

zie topic ...
http://www.koivrienden.com/phpBB/viewto ... 2&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;

D-man

Bericht door D-man » 24 apr 2017, 07:00

Thx voor de Tip, deze muur is 170 lang en zal verstevigd worden met een U-profiel (boven en onder alsmede 1 over de rug. Put wordt 120cm diep en zal aan de onderzijde nog ca 40cm grond tegen zich krijgen.
Beton er tussen is geen optie meer, verstevigingsbalk aan de bovenzijde nog wel... die zal ik dan denk ik ook maar gaan plaatsen...

Andere mensen met ervaring met tussenwand van sandwichpanelen?

Wel zijn deze panelen met rug, hierdoor steviger maar voor bolzetten doen deze natuurlijk niet veel

Dubbele paneel is wel volledig doorgeschroefd met dikke schroeven en in halfpaneelsverband gezet.

jocca schreef:hoi, ik zie dat je met een dubbele muur gewerkt hebt, ene kant zal vijver worden, andere kant filterruimte vermoed ik?
Ik geef je de raad deze 2 panelen te ontkoppelen en zeker 10 à 15 cm ruimte tussen de 2 platen te houden en deze vol te storten met beton.
Indien je dit NIET gaat doen dan zal deze wand 100% zeker gaan bol staan en misschien wel knappen ...

Ik lees dat je met vaten van 400 liter zou gaan werken, ik dacht dat deze 100 cm diep zijn.
wij hebben hier ook een vijver in sandwichpanelen en zijn ook bezig met een bijkomende filter te bouwen. Putje is nu 90 cm diep (zal uiteindelijk 75 cm worden (dieper kan ik niet, riolering ligt hier achteraan zeer hoog en wil niet met pompputten gaan werken).

Onze muren zijn 10 cm dik (effen panelen) en bij een diepte van 90 cm ging de muur van 300 cm reeds doorbuigen (ondanks dat er nog een hoopje aarde lag ter ondersteuning. Hierdoor zijn we genoodzaakt geweest om 2 versterkingsbalken dwars op de panelen te zetten.

bij ons is de muur tussen vijver en plantenfilter gemaakt uit 2 lagen panelen van elk 10 cm, tussen de lagen zit 10 cm ruimte, gevuld met droogbeton met wapeningsijzer in. Gisteren de plantenfilter wat laten zakken (wilde de muur wat terugduwen die opengezet was) en die middenbalk gaf geen krimpt meer...

zie topic ...
http://www.koivrienden.com/phpBB/viewto ... 2&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;
ik ben mij er eentje...

jocca

Bericht door jocca » 24 apr 2017, 07:32

met of zonder rug, bol komen ze te staan. U panelen gaan in tegendeel zelfs vlugger bol komen te staan dan effen panelen die overal 10 cm dik zijn. Ik vermoed dat de uwe op de smalste stukken een 5-tal cm zijn? Je maakt eigen allemaal plooigeultjes ... Ze gaan niet bol staan in de hoogte, hiervan ben ik wel vrij zeker, maar ze gaan aan de bovenkant in het midden naar buiten geduwd worden.

Onderschat de kracht van water niet hoor ...
hier zijn de panelen 10 cm dik, bovenaan ligt er op elke naad een stalen u-profiel van 100 mm en 4 of 5 mm wanddikte. Deze profielen zijn 30 cm lang.
Op een afstand van 180 cm en amper een diepte van 90 cm plooide dat stukje ruim 1 cm naar buiten toe. En dan staat de vijver nog 7 cm van zijn maximum hoogte (dus maar 83 cm waterdruk tegen de muur ...)

Voor sommigen gaat die 1 cm geen probleem zijn, voor mij was het een door in mijn oog ...

wat je wel kan proberen is op de bovenkant van uw panelen ook een stalen u-profiel te plaatsen (wel rondom ... maar die zal wat kosten - ik spreek uit ervaring ...) en deze aan elkaar te lassen. Dan kan de bovenkant geen weg meer.
Ik vrees namelijk bij een diepte van 120 cm of uw muur dan niet in de hoogte ook zou gaan buigen ... (al acht ik die kans wel minder), je zit tenslotte maar met 40 cm aarde die wat tegendruk heeft).

Maar toch blijf ik bij mijn eerste idee ... gewoon ontkoppelen (voor wat ik zie zijn het maar wat vijzen lossen) verder uit elkaar zetten. Desnoods lange vijzen erdoor en beton ertussen. Dan ben je 100% zeker.

linkje met wat foto's van bij ons
http://www.koivrienden.com/phpBB/viewto ... 5&p=277463" onclick="window.open(this.href);return false;

D-man

Bericht door D-man » 24 apr 2017, 07:44

Bovenlangs komt zeker ook een U profiel rondom zowel vijver als filterput, deze moet nog voorzien worden, doorlassen met elkaar staat ook al op de planning, anders is het vragen om problemen.

zoals gezegd is er ook een U-profiel halverwege over de rug voorzien om extra stevigheid te maken, en inderdaad misschien handig om er een dikke balk middendoor te maken richting achterzijde filterput... doorhangen van een cm is niet perse een probleem maar geeft wel altijd het risico op verder zakken, ik zal er nog eens goed over denken ..
jocca schreef:met of zonder rug, bol komen ze te staan. U panelen gaan in tegendeel zelfs vlugger bol komen te staan dan effen panelen die overal 10 cm dik zijn. Ik vermoed dat de uwe op de smalste stukken een 5-tal cm zijn? Je maakt eigen allemaal plooigeultjes ... Ze gaan niet bol staan in de hoogte, hiervan ben ik wel vrij zeker, maar ze gaan aan de bovenkant in het midden naar buiten geduwd worden.

Onderschat de kracht van water niet hoor ...
hier zijn de panelen 10 cm dik, bovenaan ligt er op elke naad een stalen u-profiel van 100 mm en 4 of 5 mm wanddikte. Deze profielen zijn 30 cm lang.
Op een afstand van 180 cm en amper een diepte van 90 cm plooide dat stukje ruim 1 cm naar buiten toe. En dan staat de vijver nog 7 cm van zijn maximum hoogte (dus maar 83 cm waterdruk tegen de muur ...)

Voor sommigen gaat die 1 cm geen probleem zijn, voor mij was het een door in mijn oog ...

wat je wel kan proberen is op de bovenkant van uw panelen ook een stalen u-profiel te plaatsen (wel rondom ... maar die zal wat kosten - ik spreek uit ervaring ...) en deze aan elkaar te lassen. Dan kan de bovenkant geen weg meer.
Ik vrees namelijk bij een diepte van 120 cm of uw muur dan niet in de hoogte ook zou gaan buigen ... (al acht ik die kans wel minder), je zit tenslotte maar met 40 cm aarde die wat tegendruk heeft).

Maar toch blijf ik bij mijn eerste idee ... gewoon ontkoppelen (voor wat ik zie zijn het maar wat vijzen lossen) verder uit elkaar zetten. Desnoods lange vijzen erdoor en beton ertussen. Dan ben je 100% zeker.

linkje met wat foto's van bij ons
http://www.koivrienden.com/phpBB/viewto ... 5&p=277463" onclick="window.open(this.href);return false;
ik ben mij er eentje...

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”