Nieuwe vijverplannen

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
D-man

Nieuwe vijverplannen

Bericht door D-man » 04 nov 2016, 12:23

Nadat we begin dit jaar in onze nieuwe woning zijn gegaan willen we komend voorjaar een koivijver gaan bouwen.
In koi ben ik goed thuis, de techniek daarentegen niet... Kosten moeten beperkt blijven maar het moet wel gewoon goed gebeuren.

Plannen zijn globaal gezien:
Vijver ca 7 meter lang 1,5 meter breed en 2 meter diep waarvan 30 a 40 cm boven het maaiveld.
Filtering dmv een bestaande meerkamer gevuld met matten (belucht en onbelucht) en een bwb.
Pomp zal in principe de bestaande red devil 17 worden. Echter ben ik ook kijkende naar een tweedehands Blue Eco 240/320.
Voor de meerkamer zou ik een sieve willen plaatsen.
UV zal een dompel variant worden.

vijver zelf wil ik gaan bouwen van sandwichpanelen met daarin EPDM folie.

Nu heb ik een aantal vragen (zullen er vast meer worden).
- Heeft een van jullie ervaring met de blue eco? En hoe doet deze het qua energie t.o.v. een Flowfriend?
- Welke sieve heeft jullie voorkeur? Ik lees wat problemen met ultrasieve 1 en 2 en de 3 zou wel goed zijn, is hier evt een ander goed alternatief voor? (trommel wordt te duur in eerste instantie)
- Welk type bodemdrain kan ik het beste gebruiken? Er zijn goedkopere en duurdere... waar moet ik op letten? En belucht of niet belucht?
- EPDM folie... 0,8 of 1,2 mm?
- Ik heb nu een Messner Delta 36000, zou deze volledig gevuld met bovengenoemde filtermaterialen voldoende capaciteit hebben? (vortex met beluchte japanse matten, kamer 1 onbeluchte japanse matten, kamer 3 en 4 bwb)
- Hoeveel drains zouden jullie plaatsen?
- bodem op afschot naar de drains of is dit niet nodig?
- hoe de retouren naar de vijver het beste te realiseren?
- Welke dikte leidingwerk? 125 vanaf de drains? Welke dikte retour?
- hoe skimmer te realiseren? DMV wanddoorvoer en dan een skimmer welke staand is op een standpijp zodat deze nog wat niveauverschil water kan compenseren of een vaste wandskimmer?
- verder nog iemand hier ideeen over? of dingen waaraan ik moet denken?

Ik zal tzt ook foto's posten en vast nog meer vragen, eerste brainstormsessie met een hobbyist die in de afgelopen paar jaar 2 sandwichvijvers gebouwd heeft staat gepland voor volgende week.
ik ben mij er eentje...

jocca

Re: Nieuwe vijverplannen

Bericht door jocca » 04 nov 2016, 12:30

even situatie hier.
ook vijver met sandwichpanelen en EPDM folie

- sandwichpanelen nemen van 10 cm of meer indien mogelijk ... (werkt gewoon gemakkelijker).
- panelen onderling goed vastzetten (hier poprevetten gebruikt aan de binnenkant, aan de buitenkant zelftappende vijzen
- hoeken verstevigen
- onderaan stalen profiel gebruikt (kan je onderlig lassen waardoor de panelen nooit uit elkaar kunnen
- epdm gebruik van 1,2 mm dik
- hier drains zodat afstand tot de randen nooit meer dan 1,5m is en onderlig geen grotere afstand van 3 m (neem uw helling groot genoeg, hier is het te weinig)
- hier overal leidingen van 110 mm genomen. (zowel toevoer als retouren, werkt gewoon gemakkelijker 1 maat)

naar filtering werk ik helemaal anders, dus kan ik niet helpen.

Wat ik wel zou herdoen moest het mogelijk zijn (maar ik blijf met deze vorm de rest van mijn leven zitten - enkel filtering gaan we misschien aanpassen naar de toekomst)
is om isolatiepanen (eventueel sandwichpanelen) in de bodem van de vijver te leggen ook ...
Daarop dan de chappe.
Op deze manier heb je een volledig geïsoleerde vijver ;-)

polleke

Bericht door polleke » 04 nov 2016, 14:59

Ik zou het simpel houden ,2bodemdrains 110mm en 1x 110mm retour naar de vijver .De bodem zou ik gewoon vlak nemen en als skimmer simpel een drijfskimmer ,die volgt ook het waterniveau en hier heb ik nog nooit problemen mee gehad .
Een flowfriend zou een beetje teveel zijn vind ik ,want die zal meer op min staan dan wat anders .(Min is 18cuub dacht ik !) .
Als filter zou ik toch ook eens kijken of het niet gravitair kan ,VB een bak/vortex met een sifi erin .Vanwege de kosten natuurlijk .Je kan de filter ook wat hoger zetten en van de sieve naar de meerkamer pompen en zo in de vijver laten lopen met 125mm dan wel voor de zekerheid .
Voor de filtering zou ik zorgen dat je toch 100l kaldnes kan huisvesten dus 200L water ter beschikking hebben +matten als je dat erbij wil nemen belucht aub .
Je zou ook eens na kunnen denken over een AEM trommel 1000euro +bwb bak ong 400euro .Kan het gravitair en geen werk = kleine voetafdruk voor het filter gebeuren .
Hou het simpel met zo weinig mogelijk bochten EN opvoer .
We spreken met vele stemmen maar hebben een gezamelijk doel,een beter leefmilieu voor onze koi .

goshiko

Bericht door goshiko » 04 nov 2016, 15:18

jocca,
denk je echt veel warmte te verliezen via de bodem van uw vijver dat je de bodem zou isoleren.E Hoe hoog zou de temperatuur zijn 1,5 tot 2 meter diepte?
en vrees je dan niet dat onder de waterdruk de panelen zouden inzakken?
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten

mart-ang
Contacteer:

Bericht door mart-ang » 04 nov 2016, 17:30

Succes met de bouwplannen Mathijs,
Ik kan je weinig advies geven maar wel betreffende de bodemdrains, deze zou ik altijd belucht maken.
Het hoeft niet altijd aan te staan maar bij eventuele behandeling is extra beluchting altijd nodig en is het hierdoor makkelijker.

Enneh, ik denk dat twee drains voldoende is.
Welke flow wil je behalen in vijver en door het filter ??
eigenwijs is ook wijs.

vijver
overkapping

noci

Bericht door noci » 04 nov 2016, 17:46

Kan je de vijver niet wat breder maken dan die 1,5m?
Mijn vroegere vijver was 8x2.5m en 2.65m diep. Doordat de vijver redelijk smal was had ik op de bodem weinig (zon)licht en waren de koi slecht zichtbaar als ze meer beneden zwommen.
Ik vrees dat je met een vijver van 1,5m dit nog meer gaat ervaren.

Rob en Tara koi

Bericht door Rob en Tara koi » 04 nov 2016, 17:49

Eerste vraag hoeveel water wil je gaan verplaatsen .
En de 2e volg je de filosofie van interkoi of doe je je eigen ding ?

firefighter

Bericht door firefighter » 04 nov 2016, 18:28

goshiko schreef:jocca,
denk je echt veel warmte te verliezen via de bodem van uw vijver dat je de bodem zou isoleren.E Hoe hoog zou de temperatuur zijn 1,5 tot 2 meter diepte?
en vrees je dan niet dat onder de waterdruk de panelen zouden inzakken?
Treed de mening van goshiko volledig bij,hier zijn ook enkel de wanden geisoleerd,de bodem isoleren lijkt me totaal nutteloos,en geeft volgens mij zeker geen meerwaarde.
Bouw van de nieuwe vijver https://www.koivrienden.com/phpBB/viewtopic.php?t=11973" onclick="window.open(this.href);return false;

JordiW

Bericht door JordiW » 04 nov 2016, 18:43

Matthijs,

Mooie plannen, ik ben zelf dit jaar (na 2 jaar denken) overgestapt van een gewone 16000 pomp naar een blue eco maar ik had dit ZOveel eerder moeten doen!
Wat is dit een ontzettend fijne pomp! Ik draai op 30watt 12M3 per uur en op 102watt 20M3, ik heb zelf een vijver van 15M3 dus heb heel de zomer op ong 70 a 80watt gedraait maar dan heb je ook heel wat water verplaatsing ;cool;
Ik heb een 240 nu, als ik jou was.... zou ik het zeker doen!

nick22

Bericht door nick22 » 04 nov 2016, 18:52

7x1.5 lijkt me een "rare"" vorm van vijver,te smal, als het kan zou ik breder gaan en evt wat korter

US3 met blue eco heb ik hier draaien

ik heb supersieves gezien, ik vind dat die beter werken. daar zit een bakje in wat vol water loopt en dat is dan je vlotter

als je een tweedehands blue eco 240 kunt kopen ,zou je die evt kunnen laten upgraden naar een 320

zou als drain een belucht nemen en een niet belucht

sandwich panelen heb ik genomen wat er op mijn pad kwam. 5 meter 8cm en andere kant 5 meter van 10cm panelen

edpm had ik eerst ,nu de nieuwe vijver is van 1.1 pvc folie hier ter plekke gelast en ik vind dat dit prima folie is., ik stond versteld toen het edrijf kwam,deze kwaliteit pvc had kon ik niet
vijver 22kuub/AEM easydrum/ 700L BWB/200Lhelix.flowfriend.standard.12 koi

jocca

Bericht door jocca » 04 nov 2016, 20:16

als de bodem isoleren geen meerwaarde heeft ... waarom isoleren ze dan de vloerplaat van een kelder mee bij woningen waar de muren van de kelder ook geisoleerd zijn ...
Er gaat enorm veel warmte verloren via de bodem. Enkel wanden isoleren is hetzelfde als een huis verwarmen en alle ramen en deuren open zetten.

In de zomer gaat uw bak vlugger warm krijgen (de grond heeft nooit 20 graden op 1,5 m diepte ... (of dieper), dus krijg je afkoeling van onderen uit.
In de winter omgekeerd, minder opwarming van bovenaf, maar wel afkoeling van onderen uit.

naar druk toe ... die sandwichpanelen zijn megastevig, daar moet je niet mee inzitten. je kan ook drukbestandige isolatie kopen die ze onder vloerplaten van huizen steken. Eens uw chape er op ligt gaat die niet meer bewegen hoor.

Over isoleren kan ik uren doordraven (hebben een passiefwoning hier ...), ik zeg enkel als je een vijver wil isoleren isoleer het goed en dus ook onderaan anders heeft het geen zin.

D-man

Bericht door D-man » 04 nov 2016, 20:23

mart-ang schreef:Succes met de bouwplannen Mathijs,
Ik kan je weinig advies geven maar wel betreffende de bodemdrains, deze zou ik altijd belucht maken.
Het hoeft niet altijd aan te staan maar bij eventuele behandeling is extra beluchting altijd nodig en is het hierdoor makkelijker.

Enneh, ik denk dat twee drains voldoende is.
Welke flow wil je behalen in vijver en door het filter ??
Beluchte bodemdrains ben ik nog niet zeker van... dat zijn dingen om over te denken...

Ik vind een flow van 12 kuub voldoende, dit is volgens mij te behalen met mijn red devil.
Echter is een optie tot wat meer gas geven wel prettig vandaar de vraag naar de blue eco... deze verbruikt ook nog eens een stuk minder!
ik ben mij er eentje...

D-man

Bericht door D-man » 04 nov 2016, 20:25

noci schreef:Kan je de vijver niet wat breder maken dan die 1,5m?
Mijn vroegere vijver was 8x2.5m en 2.65m diep. Doordat de vijver redelijk smal was had ik op de bodem weinig (zon)licht en waren de koi slecht zichtbaar als ze meer beneden zwommen.
Ik vrees dat je met een vijver van 1,5m dit nog meer gaat ervaren.
Dit is in onze tuin eigenlijk niet mogelijk, tuin is op het noorden en als we een terras in de zon willen en de vijver ook nog wat zonlicht willen geven dan is dit de enige optie... misschien kunnen we naar 2 meter en dan zullen we het zeker niet nalaten! Wel een goede tip trouwens om daar aandacht aan te besteden!
ik ben mij er eentje...

D-man

Bericht door D-man » 04 nov 2016, 20:31

Rob en Tara koi schreef:Eerste vraag hoeveel water wil je gaan verplaatsen .
En de 2e volg je de filosofie van interkoi of doe je je eigen ding ?
Van beide een beetje ;-) niet te klinisch schoon en mijn gevoel zegt ook vasthouden aan matten naast een bwb..
flow 1x per 2 uur lijkt me prima met indien mogelijk de optie om iets meer gas te geven!
Daarnaast zal mijn kleine RvS showertje er denk ik wel weer op komen!

Tevens wil ik wat grote planteneilanden gaan gebruiken!
ik ben mij er eentje...

D-man

Bericht door D-man » 04 nov 2016, 20:32

JordiW schreef:Matthijs,

Mooie plannen, ik ben zelf dit jaar (na 2 jaar denken) overgestapt van een gewone 16000 pomp naar een blue eco maar ik had dit ZOveel eerder moeten doen!
Wat is dit een ontzettend fijne pomp! Ik draai op 30watt 12M3 per uur en op 102watt 20M3, ik heb zelf een vijver van 15M3 dus heb heel de zomer op ong 70 a 80watt gedraait maar dan heb je ook heel wat water verplaatsing ;cool;
Ik heb een 240 nu, als ik jou was.... zou ik het zeker doen!

Daar kan ik wat mee! Thx
ik ben mij er eentje...

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”