Zwemvijver Kaszi

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
kaszi

Zwemvijver Kaszi

Bericht door kaszi » 06 sep 2016, 22:17

Hallo allemaal,
De afgelopen maanden druk aan het plannen geweest om zelf een zwemvijver aan te leggen, hier veel gelezen en gekeken.

Eerst een aantal aannemers om info gevraagd, sommigen konden een prijsraming geven, van anderen nooit iets teruggehoord, eerste conclusie, laten aanleggen is voor mij onbetaalbaar.

Voor mezelf en de kinderen wil ik een zwemvijver aanleggen met een zwemopp. van 3 X 5 of max 4 X 6. Eerste vereiste hij moet natuurlijk uitzien, dus een mooie plantenzone die overloopt in het zwemgedeelte. Als het enigzins mogelijk is zou ik hem maart 2017 af willen hebben.

In mijn zoektocht ben ik de zwemvijver van Oase tegengekomen samen met een kleine animatie hoe die ongeveer gebouwd moet worden.
" onclick="window.open(this.href);return false;

Zoiets zou het dus moeten worden.
Voor de filter etc zou ik bij de wase vijverwinkel wel de nodige informatie krijgen en ook kunnen kopen.

De muren die in strepto zijn opgetrokken zou ik dan weer metsen, strepto is te duur en te technisch voor me. Welke betonblokken zou ik hiervoor kunnen gebruiken? (niet te zwaar, ik heb in het verleden een vijvertje gemetst en die blokken waren bijna niet te tillen. Denk wel 20 kg per blok!)

In het animatiefilmpje
-wordt er eerst geen vloer gestort, maar zijn er enkel funderingen onder de muren, wel wordt er nadien beton gestort in de bak zelf en de technische ruimte.
-Ook is er 1 skimmer en voor de rest geen andere afvoer van vijverwater naar de filter.. (is dit voldoende?)
-Onder de plantenzone is er geen ruimte voorzien waar het slib wordt opgevangen...
-wordt er na aanbreng van de folie nog iets wit over de plantenzone gedaan en over de muren tussen plantenzone en zwemvijver... is dit ook beschermfolie?
-wordt er op de muren nog verdergebouwd nadat de folie wordt aangebracht, verschuift dit niet o i v waterdruk etc? Hoe eventueel verdere opbouw goed fixeren op de folie?

Ik wil het hele project stap voor stap benaderen en hoop hier van jullie veel hulp te krijgen, heb niet veel technische ervaring, maar kan wel werken.
Afgelopen weekend de border bijna helemaal gestript, deze week werk ik daar verder aan en volgend weekend of het weekend erop een kraantje huren om uit te graven, zelf met schup en kruiwagen zie ik het niet zitten :shock:

De folie zou ik door iemand willen laten aanbrengen, nog geen idee wie dat zou kunnen doen.

Mijn budget: 15 000 Euro. (haalbaar?)

kaszi

Re: Zwemvijver Kaszi

Bericht door kaszi » 07 sep 2016, 23:14

Zo zag onze tuin er uit een aantal dagen geleden.
Meeste planten zijn er nu uit verwijderd, sommigen kregen een ander plaatsje en heb ook wat boompjes omgezaagd.
Heb gelukkig helpers (kids 9 en 7) :)

Afbeelding

De ravage

Afbeelding

Afbeelding

En mijn ontwerp

Afbeelding

CHRIS DVD

Bericht door CHRIS DVD » 08 sep 2016, 07:56

Beste,

is het de bedoeling dat er ook vissen in de vijver komen? Wil je gerust wat meer uitleg geven om een vijver aan te leggen.

MVG Chris (eveneens woonachtig in Bornem)

jocca

Bericht door jocca » 08 sep 2016, 08:22

budget is meer dan voldoende,
hier een zwemvijver (aka vissenvijver geworden) van 10,5x3 meter en 1,5 meter diep (inclusief plantenfilter van 3x3 meter) (zwemgedeelte is dus 7,5m lang).

wij hebben de wanden wel in sandwichpanelen gedaan, gaat supervlot, kost geen geld en is zeer stevig (snap niet waarom mensen altijd beton in de grond willen stoppen, de waterdruk an de druk van de aarde heffen elkaar toch op ...).

wij hebben wel alles zelf gedaan, buiten de graafwerken en afvoeren van de aarde.

Budget was een kleine 7000 euro, dit is:
incl graafwerken, afvoeren, sandwichpanelen, stabilisé, ijzeren u-profielen, hoekprofielen,
bodemdrains, buizen, 2 luchtpompen, airlifts, lava, roosters, schuifkranen, EPDM, lijmen/kits/vulcanisatietape, etc ...

enkel de blauwsteen ontbreekt nog, ik denk met een 800 euro dat deze er ligt.

Het budget is dus ruim voldoende,

maar kleine tip, voordat je verder gaat graven, win eerst eens wat extra info in ;-).
Ik zou al zeker 1 wandskimmer steken en 2 bodemdrains, bij voorkeur zijdrains, want ik merk dat die schotels flink in de weg zitten als je in de vijver staat. Vroeg of laat sta je er op. Als je een zijdrain maakt heb je dat probleem niet, alleen is de helling van uw bodem dan wat groter wat ook wat ambetant is. Maar enkel zo ga je de bodem relatief vrij houden.

Enkel een plantenfilter kan wel voor een zwemvijver, maar in de herfst ga je bv veel bladeren in de kelder van uw PF duwen, ik zou een voorfilter voorzien (crielzeef), ik heb het mij al duizend keer beklaagd dat ik dit niet gedaan heb en zal dit alsnog doen (ofwel nog dit jaar ofwel begin volgend jaar), gewoon om het grofste vuil al op te vangen en zo de PF niet al te veel te belasten.

Als je wil mag je altijd even langskomen bij ons (lokeren) om een kijkje te nemen, ga niet zeggen dat het 100% OK (oa geen voorfilter, maar wordt aan gewerkt), maar de structuur is mijns inzien meer dan degelijk, de waterwaardes zijn prima (ondanks dat we er vissen in gestoken hebben) en het water is glashelder.

kaszi

Bericht door kaszi » 08 sep 2016, 12:34

CHRIS DVD schreef:Beste,

is het de bedoeling dat er ook vissen in de vijver komen? Wil je gerust wat meer uitleg geven om een vijver aan te leggen.

MVG Chris (eveneens woonachtig in Bornem)
Ik zou er een aantal vissen inzetten om te voorkomen dat de vijver een muggenbroedplaats wordt.
Kois zal denk ik niet kunnen...
Goudwindes zullen het dan worden.

Fijn dat je zo dichtbij woont!!!! Misschien kunnen we eens afspreken.

kaszi

Bericht door kaszi » 08 sep 2016, 12:38

jocca schreef:budget is meer dan voldoende,
hier een zwemvijver (aka vissenvijver geworden) van 10,5x3 meter en 1,5 meter diep (inclusief plantenfilter van 3x3 meter) (zwemgedeelte is dus 7,5m lang).

wij hebben de wanden wel in sandwichpanelen gedaan, gaat supervlot, kost geen geld en is zeer stevig (snap niet waarom mensen altijd beton in de grond willen stoppen, de waterdruk an de druk van de aarde heffen elkaar toch op ...).

wij hebben wel alles zelf gedaan, buiten de graafwerken en afvoeren van de aarde.

Budget was een kleine 7000 euro, dit is:
incl graafwerken, afvoeren, sandwichpanelen, stabilisé, ijzeren u-profielen, hoekprofielen,
bodemdrains, buizen, 2 luchtpompen, airlifts, lava, roosters, schuifkranen, EPDM, lijmen/kits/vulcanisatietape, etc ...

enkel de blauwsteen ontbreekt nog, ik denk met een 800 euro dat deze er ligt.

Het budget is dus ruim voldoende,

maar kleine tip, voordat je verder gaat graven, win eerst eens wat extra info in ;-).
Ik zou al zeker 1 wandskimmer steken en 2 bodemdrains, bij voorkeur zijdrains, want ik merk dat die schotels flink in de weg zitten als je in de vijver staat. Vroeg of laat sta je er op. Als je een zijdrain maakt heb je dat probleem niet, alleen is de helling van uw bodem dan wat groter wat ook wat ambetant is. Maar enkel zo ga je de bodem relatief vrij houden.

Enkel een plantenfilter kan wel voor een zwemvijver, maar in de herfst ga je bv veel bladeren in de kelder van uw PF duwen, ik zou een voorfilter voorzien (crielzeef), ik heb het mij al duizend keer beklaagd dat ik dit niet gedaan heb en zal dit alsnog doen (ofwel nog dit jaar ofwel begin volgend jaar), gewoon om het grofste vuil al op te vangen en zo de PF niet al te veel te belasten.

Als je wil mag je altijd even langskomen bij ons (lokeren) om een kijkje te nemen, ga niet zeggen dat het 100% OK (oa geen voorfilter, maar wordt aan gewerkt), maar de structuur is mijns inzien meer dan degelijk, de waterwaardes zijn prima (ondanks dat we er vissen in gestoken hebben) en het water is glashelder.
Oh dat klinkt al heel wat budgetvriendelijker!

Zou de vijver niet ineenstorten als je hem om 1 of andere reden moet leegmaken omdat de tegendruk van het water er niet meer is?

Ik wil zeker wel eens komen kijken naar je vijver...

Ben trouwens ook steeds aan het inlezen en bijleren.

Enkel over planten filteren wil ik niet. De planten hebben naast dat ze filteren vooral een esthetisch doel. De filterinstallatie moet dus zeker goed functioneren en er ook voor zorgen dat er nauwelijks algen ontwikkelen (UV?)

johan d

Bericht door johan d » 08 sep 2016, 13:53

Bij ons zijn de muren gemetst met holle blokken en deze zijn geplaatst op een laag droge chape - zoals de ganse bodem trouwens.

jocca

Bericht door jocca » 08 sep 2016, 14:06

hier ga je geen gram algen vinden in de vijver en het is niet omdat je mechanisch gaat filteren dat je geen draadalgen kan krijgen hoor, menig koiliefhebbers hebben hier dure schitterende installaties en kampen met draadalgen ... je moet een biologisch evenwicht krijgen en dit krijg je door ... biologische filtering. Het kan even duren voordat het op punt staat, maar eens OK, dan draait het ook netjes. Weet wel dat je jaarlijks de bloei in het water kan krijgen (en zal ook) en dat het water dan wat groener kan kleuren. Hier is dit ook voorgevallen maar konden we nog steeds net de bodem zien (150 cm diep), nu is het water kristalhelder.

Ineenstuiken gaat dit zeker niet doen, eens de aarde rondom voldoende aangehard is blijft dit in zijn geheel staan TENZIJ je een zeer hoge waterstand hebt. Als je dan de vijver gaat ledigen in de winter moet je wel opletten. Maar de enige reden dat ik dan zie is dat je met een lek zit en hier gaan we even niet van uit Bye

Robert71

Bericht door Robert71 » 08 sep 2016, 18:59

Hoi.

Hoe groot wordt je plantenfilter.

Voor het bepalen van het aantal skimmers en drains moet je uitgaan van hoe vaak je water per uur ververst moet worden. Bij een zwemvijver is dat 1 keer per drie uur. Dus stel je zwendeel plus filter is zon 60 m3 dan moet je dus 20m3 per uur rondpompen. Een bodemdrain kan volgens mij 15 m3 aan en een skimmer 7,5, Dus dat heb je minimaal nodig. Ik zou ook wel twee bodemdrains gebruiken. Dan heb je nog wat marge mocht je er later meer vis in willen zetten. Bij vis moet het 1 keer per twee uur en bij drukke koivijvers zelfs een keer per uur.

Daarnaast moet je ook rekening houden dat het oppervlak van je plantenfilter minimaal 25 % is van het zwemoppervlak. Groter mag natuurlijk altijd. Hier is het 30%. Persoonlijk heb ik geen moeite met de bodemputten. Het houd wel goed je bodem schoon. Maar zijdrains kunnen natuurlijk ook.

Wel ff iets anders. Heb je aan isolatie gedacht. Wij hebben hier de wanden en vloer geïsoleerd met 10cm eps. Dat scheelt echt veel. Sinds maart is de water temp nooit onder de 21 graden geweest met een piek van 28. Zonder bijverwarming. Maakt zwemmen toch een stuk comfortabeler

Groeten Rob
Mijn zwemvijver met Plantenfilter en substraat.. https://www.koivrienden.com/phpBB/viewt ... 5a#p253550" onclick="window.open(this.href);return false;

kaszi

Bericht door kaszi » 08 sep 2016, 22:07

jocca schreef: Weet wel dat je jaarlijks de bloei in het water kan krijgen (en zal ook) en dat het water dan wat groener kan kleuren. Hier is dit ook voorgevallen maar konden we nog steeds net de bodem zien (150 cm diep), nu is het water kristalhelder.

Ineenstuiken gaat dit zeker niet doen, eens de aarde rondom voldoende aangehard is blijft dit in zijn geheel staan TENZIJ je een zeer hoge waterstand hebt. Als je dan de vijver gaat ledigen in de winter moet je wel opletten. Maar de enige reden dat ik dan zie is dat je met een lek zit en hier gaan we even niet van uit Bye
Dat van die algenbloei in april en soms wat later weet ik... elk jaar wel wat last van in ons minivijvertje, maar dat lost zich vanzelf op.
Water is hier idd hoog, we zitten in vengebied en de garage is aan de binnenzijde speciaal behandeld tegen binnensijpelend vocht.
Het is nu al even droog en de beekjes in ons bos staan volledig droog (gebeurt zelden) dus ideaal om nu te graven...

Het was idd daarom dat hij dan leeg zou moeten, maar we hopen dat dat nooit moet!! :lol:

kaszi

Bericht door kaszi » 08 sep 2016, 22:18

Robert71 schreef:Hoi.

Hoe groot wordt je plantenfilter.

Voor het bepalen van het aantal skimmers en drains moet je uitgaan van hoe vaak je water per uur ververst moet worden. Bij een zwemvijver is dat 1 keer per drie uur. Dus stel je zwendeel plus filter is zon 60 m3 dan moet je dus 20m3 per uur rondpompen. Een bodemdrain kan volgens mij 15 m3 aan en een skimmer 7,5, Dus dat heb je minimaal nodig. Ik zou ook wel twee bodemdrains gebruiken. Dan heb je nog wat marge mocht je er later meer vis in willen zetten. Bij vis moet het 1 keer per twee uur en bij drukke koivijvers zelfs een keer per uur.

Daarnaast moet je ook rekening houden dat het oppervlak van je plantenfilter minimaal 25 % is van het zwemoppervlak. Groter mag natuurlijk altijd. Hier is het 30%. Persoonlijk heb ik geen moeite met de bodemputten. Het houd wel goed je bodem schoon. Maar zijdrains kunnen natuurlijk ook.

Wel ff iets anders. Heb je aan isolatie gedacht. Wij hebben hier de wanden en vloer geïsoleerd met 10cm eps. Dat scheelt echt veel. Sinds maart is de water temp nooit onder de 21 graden geweest met een piek van 28. Zonder bijverwarming. Maakt zwemmen toch een stuk comfortabeler

Groeten Rob
Ik heb je vijver gezien!! Heel mooi gedaan en afgewerkt!! Echt vakwerk.

De inhoud zal ca 30 m3 zijn, dus 2 bodemdrains zullen dan wel voldoen, maar dan moet je dus 4? skimmers plaatsen? Of zijn 2 skimmers en 2 bodemdrains voldoende?

Hoe wordt er trouwens gedacht over volgende skimmers?
https://www.oase-livingwater.com/nl_BE/ ... 10794.html" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.oase-livingwater.com/nl_BE/ ... 10792.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Robert71

Bericht door Robert71 » 08 sep 2016, 22:32

Hoi Kaszi,

Nee een of twee bodemdrains en 1 Skimmer is prima. Dan pomp je dus maximaal zon 37,5 m3 per uur rond. Je moet wel goed nadenken over de plaats van de slimmers want anders ligt het blad net in de andere hoek dan je Skimmer. Hou rekening met de waterstroom.

Wij hebben hier nog extra inspuiters gebruikt om meer geforceerde stroming richting de slimmers T
E krijgen. Bij ons is het oppervlak mooi schoon maar er zijn toch meerderen die last hebben van blad in de vijver. Dan zit de Skimmer dus niet goed.

Gr Bob
Mijn zwemvijver met Plantenfilter en substraat.. https://www.koivrienden.com/phpBB/viewt ... 5a#p253550" onclick="window.open(this.href);return false;

jocca

Bericht door jocca » 09 sep 2016, 07:07

plaatsing skimmers is vrij eenvoudig ...
plantenfilter plaatsje aan de zuid/west kant, de uitstroom van de plantenfilter gaat dus mee met de kant waarvan de wind het meeste komt in ons land (nl westen), de bladeren worden dan al weg van uw PF geblazen met de wind, als je dan in de tegenovergestelde hoek 1 wandskimmer gaat plaatsen met een groot opvangnetje dan ga je niet veel last hebben van bladeren die op de vijver blijven.
Indien je toch problemen hebt met bladeren die blijven liggen, dan leg je in het najaar maar luchtschotel in de vijver waar de bladeren verzamelen, de waterverplaatsing gaat de bladeren wel naar de skimmer duwen.

Voor de isolatie ... goede tip, hier zijn de wanden met sandwichpanelen van 10 cm gezet, vloer niet ... stom van ons want het kan indd wel een verschil uitmaken.
Hier is tijdens de zomer de temperatuur naar 26° gegaan, maar voor de kleine meerkost om de vloer ook dicht te leggen ... moest ik het kunnen herdoen, ik doe het ook.

kaszi

Bericht door kaszi » 09 sep 2016, 14:03

Heel straf,

Maar ik kan geen PB meer sturen... krijg steeds een foutmelding, sommigen nog dit probleem?

kaszi

Bericht door kaszi » 09 sep 2016, 14:04

En isolatie, ja daar ga ik zeker over nadenken, het is nl wel aangenamer om te zwemmen in water dat wat warmer is :)

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”