• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 21 januari 2017

Uitdaging eerste vijver

Voorstellingen van zelfbouwvijvers

Re: Uitdaging eerste vijver

Berichtdoor Soerske » ma 13 maart 2017, 21:46:08

Heren dank voor de reacties.

Koi cowboy, leuk om te lezen dat je volgt. Heb zelf veel geleerd uit jouw vijverbouw. Net zoals de vijver van Jo helemaal mijn ding is en het zeker als voorbeeld gediend heeft hier.

Op dit moment draait er een secoh JDK-40 op de airlift en staat de airlift van de drijfskimmer uit.
In de ontvangstkamer heb ik een verschil van 3 cm. In de kamer van de airlift 4 cm dus ik verlies 1 cm doorheen de filter. Het BWB draait wel nog niet mee. We experimenteren nog wat verder.

Kwa opstarten wou ik 4 kleine koi's kopen, kwestie van rustig te beginnen :) Daar blijft het ook bij dit jaar of we moeten de smaak zo goed te pakken hebben dat er in het najaar er nog 1 bij komt maar dat ligt eraan hoe alles loopt. Wil sowieso niks forceren. Op lange termijn wil ik niet over de 9 vissen gaan maar zoals reeds bij vele gezien is het moeilijk om hier bij te blijven :lol:

Misschien nog even een stomme vraag maar tot hoe hoog mag de dompel uv in het water geplaatst worden. Mag de aansluiting tot op het glas, de schroefdraad nog onder water staan zodat enkel de laatste 5cm van kabel er boven uit steekt of moet de schroefdraad compleet uit het water zodat enkel het glas in het water staat?

Gr Erik
Soerske

Afbeeldingen: 78

Berichtdoor Soerske » ma 20 maart 2017, 20:47:43

Wat ligt er in de hoek van de vijver? ;cool;

Eindelijk is het zo ver.

62137

Zaterdag voor vissen wezen kijken en terug gekomen met 3 stuks.

Temperatuurverschil tussen dealer en bij ons was minimaal. 1,5°C.

62138

Als eerste een kohaku van 22 cm.

62139

Als tweede een showa van 23 cm.

62140

En als derde een sanke van 24 cm.

62141

Zeer benieuwd naar de ontwikkeling en groei van deze. Zal er hopelijk veel van bijleren. Ondertussen zwemmen ze rustig rond en nemen ze ook al af en toe voorzichtig een korrel eten.

62142

Wat vinden jullie er van? :Hyper:

Grootste uitdaging voor mij is om het water gezond te houden. Nu zit ik wel met een lage KH hier. Ik had gedacht om deze te verhogen met natriumbicarbonaat of is het hier nog te vroeg voor?
Iemand hier ervaring mee? Ik meende goed verspreid wat toe te voegen aan het water en regelmatig de waardes te controleren. Verder komen er nog 10kg oesterschelpen in het filter te hangen. Deze dien ik dit weekend nog te gaan halen.

Gr Erik
Soerske

Berichtdoor mario1 » ma 20 maart 2017, 21:15:48

Hoeveel is de waarde van je kh :?:
Natriumbicarbonaat moet heel zorgvuldig worden toegevoegd, wees je hiervan goed bewust.
30 gram natriumbicarbonaat is goed voor 1 graad naar omhoog te gaan en werkt zeer snel.
Goed verdelen in een emmer water en stelselmatig toevoegen is een must :!:
mario1

Afbeeldingen: 2119

Berichtdoor ROLIN15 » ma 20 maart 2017, 21:18:40

Eric ,ook bij mij is GH en KH aan lage kant , voeg regelmatig natriumbicarbonaat en maerl toe , blijft laag (ook door verversen )
Mijn ph is 7.8 en blijft stabiel , gans jaar door (hout houden ) Ik zie dat je ook van Limburg bent , zelfde leidingwater ?
Je go sankes zie er mooi uit , van Dani koi ? Alvast veel geluk ermee :Yahoo:
ROLIN15

Afbeeldingen: 51

Berichtdoor Soerske » di 21 maart 2017, 22:10:55

De KH is minder dan 2. Een GH van 13 en de PH staat op 7. Verversen helpt niet aangezien het water zelf een lage KH heeft.
Voor 17 kuub water dus ff snel een 500 gram om 1 graad te stijgen. Dit niet in een keer toedienen maar verspreid over de ganse dag.
Helemaal niets doen voel ik me ook niet goed bij, die KH baart me echt zorgen.

Rolin, na wat zoekwerk inderdaad verschillende verhalen tegengekomen van lage KH, zolang de PH maar niet te fel schommelt inderdaad.
Ben content met mijn visjes thanks, ze komen wel niet van Dani Koi.

Gr Erik
Soerske

Berichtdoor Koi cowboy » di 21 maart 2017, 22:46:21

Hier thuis komt er uit de kraan kh van 5 deze zakt dan al snel naar 4 maar blijft stabiel alsook de ph 7,5. Kh van 2 :shock: Is wat laag, zou zeker iets hoger proberen te gaan om geen ph crash te krijgen. Maar zorg er wel voor dat je waterwaardes stabiel blijven.

Leuke keuze die je gemaakt hebt, die mogen hier thuis ook komen zwemmen. Ik ben wel van mening dat deze drie visjes te min is om te starten. Drie grote ok, maar kleintjes... Filter moet ook voeding hebben. Maar niet overdrijven en waterwaardes blijven controleren.
Grtz
Koi cowboy

Afbeeldingen: 538

Berichtdoor ROLIN15 » wo 22 maart 2017, 20:15:22

Eric , kh van 2 kan je best iets hoger proberen krijgen , bij mij is hij 4 en mijn gh 7 , dus beiden laag maar vrij stabiel en na wat opzoeking en raad van koivrienden er mij bij neergelegd als waardes zo blijven :)
Ik heb ook vernomen over oesterschelpen dat de hoeveelheid dan dusdanig hoog moet zijn dat dit practisch onmogelijk is , los nog van probleem verpulvering
gr Ronnie
ROLIN15

Afbeeldingen: 51

Berichtdoor jocca » wo 22 maart 2017, 20:47:16

KH is veel te laag, de kans op een PH crash is vrij hoog. Uw KH is een buffer.
Best optrekken naar minstens 5.
jocca

Afbeeldingen: 66

Berichtdoor Ronny V » zo 26 maart 2017, 0:47:38

Dat moet een enorme voldoening geven om zo je eerste vissen te zien zwemmen. :good:
Ronny V

Afbeeldingen: 691

Berichtdoor Bossi » zo 26 maart 2017, 8:45:51

Inderdaad Ronny, als je die laatste foto ziet is al het hard labeur snel vergeten.
Ik vind dit netjes gedaan allemaal.

Groetjes,

Bossi
Nu kwaliteit is later geen spijt...
Bossi

Afbeeldingen: 519

Berichtdoor Marcje » zo 26 maart 2017, 20:19:30

Mooie aanwinsten en het genieten kan beginnen :dance: :Yahoo:

Tja, die KH is inderdaad laag en hier is het niet anders ....
In het verleden ruim 200kg oesterschelpen in filter gehangen en ook alle middeltjes toegepast, maar echt helpen heeft dit niet gedaan, of het was op korte termijn
Nu laat ik het voor wat het is en lukt prima :wink:

Groetjes

marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Marcje

Afbeeldingen: 5292

Berichtdoor Soerske » ma 27 maart 2017, 20:53:05

Heren bedankt voor de leuke reacties. Het is inderdaad genieten en zeker met zo een zonnetje en nog een uur langer licht. :dance:
De waterwaardes laten we even voor wat het is maar hou het wel scherp in de gaten. Oesterschelpen hangen er ook in nu, het kan maar iets doen. Het gedacht is al veel waard.
Verder de uv ook opgezet nu want het begint een erwtensoepje te worden. De vissen doen het verder goed en krijgen regelmatig wat wheatgerm korrels. Laat nu de temperatuur maar stijgen ;OK;
Soerske

Berichtdoor jocca » ma 27 maart 2017, 21:01:20

laat dat erwtensoep maar komen is mijn idee zo ...
dit kan zeker geen kwaad bij een nieuwe vijver waar de filter niet van ingewerkt is. :wink:
jocca

Afbeeldingen: 66

Berichtdoor Bossi » di 28 maart 2017, 6:25:59

jocca schreef:laat dat erwtensoep maar komen is mijn idee zo ...
dit kan zeker geen kwaad bij een nieuwe vijver waar de filter niet van ingewerkt is. :wink:

Inderdaad, je kan de uv wel gebruiken maar ik zou ook niet gaan voor complete helderheid. Vanaf je de vissen terug ziet zou ik de uv uitlaten tot het weer erger is.

Groetjes,

Bossi
Nu kwaliteit is later geen spijt...
Bossi

Afbeeldingen: 519

Berichtdoor Soerske » di 28 maart 2017, 13:00:17

Heren klopt. Ik hem m speciaal groen laten worden, echter kan ik nu de vissen niet meer observeren, het zicht is compleet weg :Ideas: . Ik ga m nu ietsje lichter proberen te trekken en het dan onder controle proberen te houden zodat ik de vissen toch nog een beetje in oog kan houden :lol:
Soerske

VorigeVolgende

Keer terug naar De vijver ... door koivrienden