• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 21 januari 2017

Uitdaging eerste vijver

Voorstellingen van zelfbouwvijvers

Uitdaging eerste vijver

Berichtdoor Soerske » wo 09 dec 2015, 22:56:06

Hallow

Ik zal in dit topic mijn plannen en vijverbouw tonen. Het bouwen gaat helaas nog even duren maar hoop toch zeker ten laatste najaar 2016 te kunnen beginnen. Als het even mee zit gaat de spade al in het voorjaar de grond in. Zoals jullie in mijn voorstelling al konden lezen zat ik al een hele tijd met het vijveren in mijn hoofd echter zijn er het laatste half jaar concrete plannen gekomen. Ik zou graag willen starten met een paar koi's. Geen hele grote, kwestie om erin te komen. Het bestand wil ik langzaam opbouwen en de filter ook de kans geven om op te starten. Bij een volledige bezetting had ik max 10 koi's in gedachte.

Ben reeds bij 2 koicentra geweest om een idee van de folie, pompen en filters te krijgen. Deze week zal ik nog een derde aandoen. Ook al bij de bouwmarkt geweest voor een idee te krijgen van de kostprijs van de ruwbouw van de vijver.

Opzet van de vijver, 3m lang, 2m breed en 1,90m diep (binnenmaten). Goed voor ongeveer 11,4m³. Bedoeling is dat de vijver 60cm boven het maaiveld zal uitkomen. Ik vind dit het mooiste en tevens ook veiliger voor de kleine tegen wanneer ze kan lopen…
De vijver zal tegen ons huis geplaatst worden. Ligging volledig op de zuidkant.

Het eerste plan van de ruwbouw:

We beginnen met een betonnen bodemplaat van minstens 10cm met betonnetten. Hierop zal gewerkt worden met betonblokken van 29x29x19 tot aan het maaiveld. Boven het maaiveld schakel ik over op stepoc blokken (29x19x19) waarin betonijzer komt te liggen en erna wordt opgevuld. De afwerking van de vijver zal opgetrokken worden uit dezelfde oude beerse fasaat als onze woning. Ik heb er nog voldoende over.
Aan de achterzijde zal een filterruimte mee opgemetseld worden van ten minste 1m breed. Achterkant ben ik nog niet heel uit, of ik mets het compleet toe of ik werk met een soort van deurtjes waardoor ik altijd goed aan het filter/pomp kan. De bovenkant wil ik graag afwerken met hout wat ook omhoog gelift kan worden.

54867
Ik zelf had liever een wat smallere constructie gezien, ik zie bij vele maar een wand van 14cm maar verschillende mensen raden me aan om breder te kiezen. Hierdoor heb ik dan ook een goede basis waarop ik verder kan werken met de fasade. Tussen de stepoc en fasade zal ongeveer 1cm spouw overblijven. Zo kan de fasade beter opdrogen, onstaat er geen schimmel en zullen de voegen niet uitvriezen. Eerste bedoeling was om de spouw nog met beton op te vullen maar dit wordt me afgeraden.

Aangezien de vijver naast mijn terras komt te liggen en hij ook vanuit de woonkamer te zien zal zijn had ik ook graag een venster van 1,50x0,50 voorzien op de lange zijde. Hieromtrend heb ik nog vele vragen. Welk glas, dikte, hoe plaatsen enzoverder…

54888

Genoeg over de ruwbouw….

De vijver zal 1 bodemdrain + skimmer krijgen. Aanvoeren 110mm apart aangesloten op een Black Beauty 15000 meerkamerfilter.
Kwa pomp heb ik een Oase aquamax eco premium 12000 of een SF pond eco plus 15000 doorgekregen. In aankoopprijs zit hier toch wel een zeer groot verschil. Wanneer ik dan naar het verbruik kijk dan is het pas in het zesde jaar dat de Oase zich begint op te brengen tov de SF pomp. De garantie loopt echter maar tot 5 jaar, die van SF heeft maar 2 jaar. Dit gaat nog een moeilijke keuze worden.
Voor een UV-lamp zou ik dan voor de UVC jumbo koi rvs 40 watt gaan. Met zijn 35% meer opbrengst komt ie dan op 54 watt, wat voldoende zou zijn voor mijn aantal kuubs….
54887

Dit alles gravitair opgesteld met 2 retours. Eentje 30cm boven de bodemplaat en een 30cm onder het wateroppervlak. Ik ben niet zeker of dit de ideale plaats is.

54866

Dit is hetgeen wat ik in mijn hoofd heb zitten. Mochten jullie opmerkingen en tips hebben, alles is welkom. Ik zit nog volop in de leerfase.

In de titel van dit topic staat uitdaging. Ik besef maar al te goed dat dit niet gemakkelijk gaat worden daarom probeer ik me zo goed mogelijk voor te bereiden. Zo heb ik nog heel veel vragen over verschillende zaken waarop ik hoop dat jullie een goed advies kunnen geven.

Ondertussen is dit al een hele boterham geworden dus laat ik het er maar even bij. Jullie weten nu wel wat ik van plan ben :D

Gr Erik
Soerske

Afbeeldingen: 78

Re: Uitdaging eerste vijver

Berichtdoor Marcje » do 10 dec 2015, 21:26:26

Hoi Erik,

Mooi concept, en kan me zeker vinden in uw project

Ook eens aan airlift gedacht niettegenstaande het met de gekozen pomp zeker goed gaat komen

De retour dicht bij de bodem ben ik persoonlijk dan, niet zo een voorstaander van

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Marcje

Afbeeldingen: 5288

Berichtdoor Robert71 » zo 13 dec 2015, 1:03:41

Mooi ontwerp. Maar waarom doe je retouren niet tegenover de Skimmer?

Groeten
Rob
Robert71

Afbeeldingen: 113

Berichtdoor mart-ang » zo 13 dec 2015, 11:26:40

tekening ziet er niet slecht uit.
de retour net boven de bodem weet ik niet welke meerwaarde deze zal hebben.
wel zou ik ze dezelfde richting op laten gaan als ze tegelijk worden gebruikt, anders geeft het een tegenstrijdige stroming.
eigenwijs is ook wijs.

vijver
overkapping
mart-ang

Afbeeldingen: 1272

Berichtdoor FredLekx » zo 13 dec 2015, 12:27:54

Zelf zou ik de filterruimte bij de vijver trekken en de fliterruimte rechtsachter in een tuinhuisje situeren. :D
FredLekx

Afbeeldingen: 61

Berichtdoor Ed » zo 13 dec 2015, 12:38:50

Beste; Prachtig concept zo tegen de woning. Ik ben het eens met Fredlekx , maak van de filterruimte ook vijver. Deze kan nooit groot genoeg zijn , mijn vijver was na afwerking 28m². Een jaar later had ik hem reeds vergroot tot 36m² , je ziet altijd een visje wat je toch extra erbij wil zetten.
In ieder geval succes met de bouwwerken. :)
Grtz: Ed
LACHEN EN ZONNESCHIJN DOEN WONDEREN
Ed

Afbeeldingen: 13

Berichtdoor Soerske » di 15 dec 2015, 22:21:27

Dag allen

Bedankt voor de reacties.

Marc, airlift... wat een fantastisch systeem. Heb er nu verschillende artikels over gelezen en filmpjes van de koivrienden bekeken en raak meer en meer overtuigd van dit systeem. Ik ben er nog niet helemaal uit maar zo op het eerste zicht denk ik dat dit perfect haalbaar is in mijn situatie. Alleen snap ik dan niet goed waar de retour dient te komen. Kan dit ook gewoon onder water en is 1 retour voldoende? Met welke diameter werken jullie dan?

Ik dacht dat een retour net boven de bodem beter was om het vuil naar de bodemdrain te sturen. Na jullie tips zal ik deze maar weg laten. Ik had de hoogste retour graag daar geplaatst omwille van de lengte van het buiswerk zo kort mogelijk te houden.

Zijn er soms mensen die aan 2 beginners (ikzelf en mn maat) hun airlift systeem eens willen showen, de vlaai zullen wij dan voor zorgen :)

Fredlekx, Ed, misschien toch nog eens goed opmeten en de vijver een beetje vergroten. De filter een eindje verderop in een tuinhuisje plaatsen zie ik sowieso niet zitten, hou niet echt van bijbouwtjes en is ook weer een extra kost.

Zo, voorlopig weer nog wat verder lezen en kennis opdoen :D
Soerske

Berichtdoor FredLekx » di 15 dec 2015, 22:41:39

Typ rechtsboven bij "Zoeken" eens de woorden airlift en retour in. Je kan dan verschillende meningen en manieren vinden.
Niet iedereen houdt van, of iedere situatie leent zich voor, tuinhuisjes o.i.d.. Hoewel het idd extra kosten met zich meebrengt geeft het wel een stukje comfort.
Succes met de keuzes maken!
FredLekx

Afbeeldingen: 61

Berichtdoor mart-ang » di 15 dec 2015, 22:54:51

Soerske, ik weet niet waar je woont, maar je kan altijd hier een kijkje komen nemen naar de airlift.
Ik wil je dan alles wat ik erover weet proberen uit te leggen.

Of eventueel een rit naar de nieuwjaarsreceptie, hier kunnen nog meer koivrienden uitleggen hoe en wat.....
We hebben in het verleden vaker complete filtersystemen zien verschijnen op de tafelkleden :good:
eigenwijs is ook wijs.

vijver
overkapping
mart-ang

Berichtdoor BDohmen » wo 16 dec 2015, 16:52:49

@Soerske: en mocht someren te ver zijn, dan zijn er in Heerlen ook nog airlift gevoede vijvers.
:wink:
Ik heb er gelukkig geen verstand van!

Ik word niet gehinderd door enige vorm van kennis!
BDohmen

Afbeeldingen: 260

Berichtdoor Soerske » do 07 jan 2016, 21:02:10

Allereerst de beste wensen voor 2016

Met de drukke feestdagen weinig tijd gehad om te reageren maar dat wil niet zeggen dat we niet verder hebben zitten brainstormen. Net zoals het vissen zelf kruipt het vijveren je echt in je bloed. Je gaat er mee slapen en staat er mee op, jullie zullen dit wel kennen :D

Mart-ang en BDohmen erg fijn. Someren en Heerlen is een klein uurtje rijden voor me dus dat is goed te doen. Mart-ang, je hebt PB.

De laatste weken zeer veel gelezen over airlift en over filters, echter hoe meer ik lees hoe meer vragen ik krijg. In mijn allereerste post wou ik starten met een pomp van oase en een normale meerkamerfilter, de Black Beauty 15000.
Wat vast staat is dat we nu met airlift gaan werken en de vijver een tikkeltje groter wordt nl. 3,6 x 2 x 1,7 m binnenmaat.

De filteropstelling, hier twijfel ik enorm over. Ik ben er namelijk niet van overtuigd dat deze meerkamer filter voldoende zal zijn voor een 12 kuub. Ik ben nog steeds van plan om er niet meer dan 10 vissen in te houden maar vissen groeien en een filter is niet rap te groot.
Ik ben nu aan het denken om de filterbak wat ik mee zal metsen niet zal onderverdelen in verschillende compartimenten (gemetst en gepolyesterd). Ik heb dan denk ik een veel groter volume aan filtermateriaal maar hoe groot dien ik dan de kamers te maken? Ik had een filtervolgorde in gedachte van eerst een ontvangstkamer met crielzeef gevolgd door een SB, BWB en uiteindelijk een kamer met matten. Dit alles zou moeten passen in een gemetste ruimte van 3,6m lang, 90cm breed en 90 cm diep inclusief airlift en ruimte voor de kranen. Hoe groot moeten de kamers ten minste zijn om te kunnen werken, sjonge jonge moeilijke materie :D

Tijdens het vele lezen stootte ik op een formule die het m² aan filteroppervlakte uitrekent. Is dit nog van deze tijd of ondertussen complete onzin? Ik heb het zelf eens een keer uitgeteld. Zo zit ik met 12m³ water. Vertrekkende in de formule zal ik 12 grote koi's houden die dagelijks 720 gram voer krijgen.

720 gr x 45 % eiwit = 324gr ===> 324 / 6.25 = 51,84 gram/dag dat wil dus zeggen dat ik uiteindelijk bij een volle bezetting van mijn vijver minstens 52m² aan filteroppervlakte nodig heb.

Als ik dit zo zie dan denk ik dat die Black Beauty 15000 bijlange na niet toekomt aan deze eisen....

Wie o wie brengt wat licht bij me in de duisternis

Voordeel is wel dat de vijver niet onmiddellijk af moet. Ik begin niet voor ik volledig achter het complete/technische ontwerp sta.

Gr Soerske ;cool;
Soerske

Berichtdoor mart-ang » do 07 jan 2016, 22:52:50

Oppervlakte van filtermateriaal versus hoeveelheid voer is een zware materie welke ik ook niet snap.
Voor mij moet het gevoel goed zitten. En natuurlijk zo min mogelijk ofwel makkelijk onderhoud aan het filter.
Natuurlijk komen dan de waterwaardes om de hoek kijken en deze zullen dan ook goed zijn als alles goed loopt.

Voor airlift is het belangrijk dat de doorstroomcapasiteit van je filter voldoende is anders gaat het niet goed komen.
Een goede voorfiltering maakt onderhoud makkelijker
eigenwijs is ook wijs.

vijver
overkapping
mart-ang

Berichtdoor BDohmen » vr 08 jan 2016, 9:07:07

Ik denk dat een combinatie van BWB en Japanse matten in jouw geval het beste uitkomt.

Een BWB gevuld met 100 Liter bioflow/kaldness/helix kan (indien volledig ingewerkt) 500gr voer per dag verwerken (50gr/dag/10 liter).
dus als je BWB groot genoeg is om minimaal 200 liter media te huishouden, dan kan je filter meegroeien met het voedselaanbod.

ik zou elke kamer 90*90cm maken, want dan heb je 4 gelijke kamers.
Ik heb er gelukkig geen verstand van!

Ik word niet gehinderd door enige vorm van kennis!
BDohmen

Afbeeldingen: 260

Berichtdoor mart-ang » za 09 jan 2016, 20:45:13

Hoi Erik,
Jammer van het korte bezoek, ik hoop dat je snel beter bent.
Ondanks dat het kort was hoop ik dat ik je iets heb kunnen vertellen over airlift.
Mochten er nog vragen zijn ........ Laat maar komen.

Snelle beterschap gewenst.
eigenwijs is ook wijs.

vijver
overkapping
mart-ang

Berichtdoor Soerske » di 12 jan 2016, 17:59:35

Zo dat was heftig :D onderweg nog kunnen stoppen om over te geven. Zowel mijn vrouw, dochterje van 4 maanden, vader en moeder tegelijkertijd buikgriep. Als we er nu weer een paar jaar vanaf zijn.... :D

Hartstikke bedankt om zo vriendelijk te zijn om ons uit te nodigen. Ook al was het wat kort we hebben er toch veel van kunnen opsteken. Het in de praktijk zien maakt veel meer duidelijk dan tich forums lezen.

Nu ik dit gezien heb ben ik ervan overtuigd dat ik mijn toekomstige filter ook zo wil opstellen en geen filterbak zal aankopen. Ook het idee om de airlift in de laatste kamer, de mattenkamer, te plaatsen vind ik zeer goed gevonden. Dit komt me perfect uit kwa plaatsbesparing.
De afmetingen van de 4 kamers zullen ongeveer 80x80 worden. Zou de eerste kamer waar de crielzeef inkomt iets langer moeten zijn of zou 80 volstaan? De diepte ben ik nog niet helemaal uit. Wil ze sowieso conisch laten aflopen, een spoelruimte van een 20cm? Dan denk ik dat we toch minstens hierboven 60a70 cm nodig hebben of hoe zien jullie dit?

Ook kwa voorfilter ben ik nu overtuigd en niet echt van plan om nog verder te zoeken. Crielzeef, dat zal het worden.

Stap voor stap krijgt het vorm en raak ik nog meer enthousiast over het hele gebeuren :Hyper:
Soerske

Volgende

Keer terug naar De vijver ... door koivrienden