Koivijver G.I.O. 2015

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
G.I.O.

Re: Koivijver G.I.O. 2015

Bericht door G.I.O. » 07 okt 2018, 19:28

Hallo Johan, ik spoelde wekelijks mijn eerste vortex met borstels. Bedoeling is om dit met deze voor filter ook zo te doen. Vuil kan gewoon weg niet door de borstels, blijft erin zitten, maar als je wekelijks spoelt zie ik hierin geen problemen. Er liggen nu 3 rijen borstels gestapeld. Ben zeker dat de bovenste rij niet snel vuil zal worden als ik wekelijks blijf spoelen.
Je moet toch water verversen, dus dan kun je evengoed spoelen hè, 1 uurtje werk per week, is voor mij zelfs geen werk, is deel van de hobby ;cool;
思い立ったが吉日

Bossi

Bericht door Bossi » 11 okt 2018, 19:17

Schoon werken GIO en mooi materiaal. ;OK;

Ben benieuwd naar de resultaten en de foto's. Jammer dat ge "nen totter" gedaan hebt maar wel mooi dat je solidair bent met me. :)
Indertijd ook een serieus valpartijtje gemaakt :?

In elk geval veel beterschap.

Groetjes,

Bossi
Nu kwaliteit is later geen spijt...

G.I.O.

Bericht door G.I.O. » 16 okt 2018, 11:15

Voila, hier zijn we dan met de :Update: :Update: :Update: :Update: :Update:

Zaterdagmorgen 6 juni vroeg opgestaan en met de morgenstond vol goede moed ermee gestart.

Filter stond gelukkig al op zijn plaats, dus het aansluiten kon onmiddellijk beginnen.

Maar vooraleer we kunnen aansluiten, moeten we eerst nog een beetje afbreken.

De aanvoeren via de bodemdrains, die vroeger samen kwamen op één 110mm aanvoerbuis, werden opnieuw gesplitst en voorzien van nieuwe schuifkranen :

73004

De 2 uitvoeren diameter 125mm van de grote 3 kamer filter, werden gekoppeld met de bestaande airlift collector :

73005

73006

Doordat de waterstand met de nieuwe filter een goede 8 cm zal stijgen, heb ik de collector moeten aanpassen.

Het gaatje waar de houder van de UV lamp zat, vakkundig gedicht met een overschot pvc deksel, alsook de uitsparing die voorzien was voor de beluchting van de airlift op dezelfde manier gedicht :

73007

Binnenkant airlift collector, die nu dient als pomp collector :mrgreen:

73008

De bolkranen diameter 63mm gemonteerd voor de afvoeren van de filter.
De aansluiting naar de spoelput zal in 1 van de komende weken nog uitgevoerd worden :

73009

73010

Volgende werkje is het maken van het beluchtingsrooster voor de japanse matten.
Heb dit voorzien van japanse airhose om zo een heel goede luchtverdeling te creëren, die niet kan verstoppen :

73011

73013

Nu rest mij nog de kokers te monteren in de bewegend bed kamer :

73012

Daarna is het tijd voor de japanse matten :Hyper: :Hyper: :Hyper: moeten er nog matten zijn :

73014

Er zitten 18 japanse matten verwerkt in de nieuwe filter :

73015

Voilazie, de grote filter mag beginnen vullen, 2750 liter water, dat duurt eventjes.

Net toen ik de tuinslang in de filter wilde hangen, heb ik mij mis trapt, gevolg, boem patat met mijn klieken en klakken in mijne filterput gevallen :kez: :kez: :kez:

Na efkes te recupereren konden we weer verder, de voorfilter moet aangesloten worden :

73016

73017

Nu nog de luchtvoorziening van de nieuwe filter afwerken en voorzien van regelkranen.

Voorlopig draait alles op een 40ltr luchtpomp, deze week komt hier een nieuwe 60 liter luchtpomp op, zodat mijn matten nog beter belucht worden :

73018

Nu alles aangesloten en gevuld is, werd het tijd voor wat overzichtsfotootjes :

73019

73020

73021

De voorfilter na de skimmer = collector met 2 japanse matjes na skimmer, vooraleer deze naar de trickel te sturen :

73022

De nieuwe pompput / collector :dance: direct naar de vijver :

73023

73024

De voorfilter in detail :

73025

En eens ik alle dekseltjes dicht leg, krijg je ene heel mooi overzichtelijk filterputje :

73026

73027

73028

73029

Alles draait nu 1 week, en dit weekend heb ik de eerste keer de voorfilter gespoeld. Bedoeling is dat ik deze iedere week spoel en zo ook mijn waterverversing doe.

Eerste bevindingen zijn uitermate positief, bovenste 2 rijen borstels zijn bijna niet vuil.

Alle vuil blijft onder en in de eerste laag borstels zitten, ben benieuwd wat dit gaat doen in volle seizoen volgend jaar ;cool;
思い立ったが吉日

G.I.O.

Bericht door G.I.O. » 16 okt 2018, 11:16

Uiteraard mag een filmpje niet ontbreken :

Voilazie, deze monsteraanpassing zit erop, volgend jaar 2 nieuwe koikes erin, en dan is het puur genieten, niet meer werken :Yahoo: :Yahoo: :Yahoo:
思い立ったが吉日

Geert
Contacteer:

Bericht door Geert » 16 okt 2018, 12:19

netjes afgewerkt "old school" filter :good:
Benieuwd hoe de voorfilter zal reageren in volle zomer qua vervuiling...

succes!
Koivijver 11m³ / Gravity gemetste 4 kamer filter 1250l + crielzeef 200µ (www.pondplastics.be) + japanse mat 8m² + BWB 25L Caldness/ pomp oase optimax 10.000 l + 3500l aquamax met Drijvende skimmer naar Plantenfilter 2500L

Ed

Bericht door Ed » 16 okt 2018, 13:01

Prachtig , een voorbeeld voor vele van ons. :good:
Grtz: Ed
LACHEN EN ZONNESCHIJN DOEN WONDEREN

G.I.O.

Bericht door G.I.O. » 16 okt 2018, 13:13

Geert schreef:netjes afgewerkt "old school" filter :good:
Benieuwd hoe de voorfilter zal reageren in volle zomer qua vervuiling...

succes!
Kben er redelijk gerust in Geert, heb hier al 3 seizoenen gedraaid op een vortexke van een goeie 300 liter vol met borstels.
Mits correct onderhoud werkt dit perfect.

De toekomst zal het uitwijzen.
思い立ったが吉日

G.I.O.

Bericht door G.I.O. » 16 okt 2018, 13:14

Ed schreef:Prachtig , een voorbeeld voor vele van ons. :good:
Grtz: Ed
Thx Ed !
思い立ったが吉日

goshiko

Bericht door goshiko » 16 okt 2018, 14:13

mooi werk, héél mooi werk. :D

Kan je nog iets meer vertellen over de voorfilter.
Wat zijn de afmetingen van de bak?
Hoeveel borstels liggen er in?
Liggen de borstels in de lengte of in de breedte? Ik meen te zien in de lengte, maar ik meen twee borstels te herkennen dan in de lengte?
Waarom heb je de blauwe mat bovenaan niet volledig het oppervlak laten bedekken maar enkel een smalle reep aan de doorgang naar de biofilter, het nut ervan ontsnapt me nu wel een beetje?
Welke flow gaat er nu door?

Goshiko
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten

G.I.O.

Bericht door G.I.O. » 16 okt 2018, 15:47

Hallo Goshiko.

De voorfilter is binnenmaat lengte 1000mm breedte 500mm hoogte 1020mm

De invoeren komen op een hoogte van 300 mm binnen in de voorfilter, daar botsen ze na 150mm tegen een verticaal schot van 200mm hoogte.
Het water wordt dus als het ware naar de onderste 100mm gedwongen.
Daar moet het dan via de geperforeerde plaat stijgen door 3 lagen borstels die plat liggen.

Bovenaan wordt het dan door de 2 uitvoeren van 125mm verder gebracht naar de 1ste kamer van de 3 kamer filter.

Die 3 borstels die in de lengte liggen heb ik over nadat ik 3 lagen heb gestapeld, dus daarom leg ik die daar op die manier neer. Houden de hele boel ook mooi samen op die manier.

De stukjes japanse mat dienen gewoon voor een beetje fijn vuil af te vangen rond de mini vortexen.

Waarom deze grote, heel simpel om verstoppen te vermijden, en deze zijn heel makkelijk uit te kuisen.

Als je dit iedere week spoel, dan is na 1 seizoen de mat goed versleten.

Die kleine stukje heb ik altijd wel liggen ...

Flow moet ik eens meten, mijn DM Vario 20000 staat nu op 70 watt verbruik, weet niet wat het debiet dan is.

Voordeel is dat ik wel 100% mijn debiet haal, want na de pomp gaat dit direct met 110mm recht de vijver in.

Volgend seizoen steek ik daar een DM Vario 30000 in, op minimaal verbruik +-55 watt, sleurt die er zo een 16 cub door.

Vol in het seizoen, kan ik dan dat spel nen keer open trekken , en wa druk op de ketel zetten ;cool; ;cool; ;cool; :Hyper: :Hyper: :Hyper:
思い立ったが吉日

AVG

Bericht door AVG » 16 okt 2018, 16:40

Zo een filterruimte met toebehoren zal menigeen gezond jaloers op zijn, TOPPIE ;OK;

Tegen de tijd dat we elkaar treffen tijdens de nieuwjaarsreceptie zal u wel wat kilo( tjes ) aangekomen zijn, want zo ik lees wordt het alleen nog maar zitten bij de vijver :D

goshiko

Bericht door goshiko » 16 okt 2018, 17:19

Borstelkamer is groter dan foto doet vermoeden, alhoewel we het zouden moeten geweten hebben gezien het aantal matten in het biogedeelte..

Ben benieuwd naar uw ervaringen, een goeie voorfilter zal je alleszins hebben.
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten

jocca

Bericht door jocca » 16 okt 2018, 17:51

geen schrik dat er redelijk wat vuil onderaan de voorfilter gaat blijven zitten?
Als ik zie wat voor een hoop vuiligheid er hier dagelijks in de collector van de airlift (skimmer) komt te zitten.

bij ons kunnen we al eens voor hebben dat er zo wat voer daar terecht komt (bij bv vrij sterke wind uit het zuiden-oosten, dan gaat alles in sneltempo over de vijver richting skimmer,
maar soms "erger" is in het najaar met de bladval. 2 jaar terug was het zo erg dat de retours van de airliften verstopt raakten.

in ieder geval wel een zeer mooie opstelling, eentje op jaloers op te zijn :good:

beereke

Bericht door beereke » 16 okt 2018, 19:03

zeer mooie opstelling maatje :good:
filterke om van te dromen :dance:
veel succes ermee

grts beereke

G.I.O.

Bericht door G.I.O. » 16 okt 2018, 20:00

jocca schreef:geen schrik dat er redelijk wat vuil onderaan de voorfilter gaat blijven zitten?
Als ik zie wat voor een hoop vuiligheid er hier dagelijks in de collector van de airlift (skimmer) komt te zitten.

bij ons kunnen we al eens voor hebben dat er zo wat voer daar terecht komt (bij bv vrij sterke wind uit het zuiden-oosten, dan gaat alles in sneltempo over de vijver richting skimmer,
maar soms "erger" is in het najaar met de bladval. 2 jaar terug was het zo erg dat de retours van de airliften verstopt raakten.

in ieder geval wel een zeer mooie opstelling, eentje op jaloers op te zijn :good:

Daarom heb ik afvoer van 110 mm voorzien hè, in vol voerseizoen of bij veel bladval kan ik deze om de 2 dagen efkes open zetten, onmiddellijk vuil weg. Alles staat en valt met onderhoud, in de herfst ruim ik mijn bladafval in de tuin op. Als ze in de groenbak zitten, kunnen ze niet meer in de vijver hè . Binnen 2 weken gaat de kap erop, dan mogen er blaadjes vallen.
思い立ったが吉日

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”