Voorstellen van mijn vijver

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
bjorn1982

Voorstellen van mijn vijver

Bericht door bjorn1982 »

Hallo iedereen,

Heb mij hier gisteren geregistreerd en voorgesteld dus nu tijd om mijn vijver hier ook eens voor te stellen.
Zoals eerder vermeld heb ik 4 jaar geleden een huis gekocht waar de vorige eigenaar een koivijver had geintegreerd in de tuin. Toen we het huis kochten en de vijver aantroffen in de tuin waren we eerst van plan om de vijver niet te behouden daar we een kinderwens hadden :D. Maar op een warme zomerdag tijdens de verbouwingen even uitrusten aan de vijver en genieten van de koi die daar rustig waren aan het rondzwemmen hebben we de beslissing genomen om de vijver toch te behouden mits plaatsen van afsluiting voor de kinderen.

De afmetingen van de vijver 5m * 2.5m * 1m was voorzien van een downflow plantenfilter. Er waren 2 bodemdrains voorzien van 50mm naar een bezinkput, deze stonden dus niet in verbinding met de filter. In de lavafilter was een buis van 250mm voorzien met onderaan drainagbuizen, hierin zat de pomp welke het water terugstuurde naar de vijver. Dit systeem slibte vrij snel dicht en na verschillende lekken in de folie heb ik het besluit genomen om de filter te veranderen en de vijver te laten poyesteren.

Hieronder de oude situatie :

49669

Zoals je kan zien was de vijver gemetst op de zandgrond :evil: , hierachter kwam ik tijdens de afbraakwerken.
Met gevolg eerst een beton laten gieten. Aan de diepte van 1m kon ik spijtig genoeg niets meer veranderen. Een optie was om in de hoogte te werken maar moest ik de dekstenen en reeds geplaatste omheining aanpassen. Tijdgebrek speelde ook een rol daar de werken zijn uitgevoerd terwijl de vissen in een zwembadje vertoefde.....

Hieronder is de vijver al voorzien van een bodem en de wanden bezet.

49671

Achter de vijver een kleine filterput voorzien met ultrasieve. Achteraf bleek deze te klein te zijn en heb er een 2e bijgemaakt met nog een ultrasieve voor de skimmerlijn.

49670

49674

De lavafilter heb ik voorzien van geperforeerde plaat die op betonblokken rust, is ook upflow geworden. Nu kan ik met een dompelpomp is de buis van 250mm om de onderruimte proper te maken.

En dan maar lava scheppen, eerst een laag van 20cm gletsjerrock en verder aangevuld met lava.
49672

En dan maar vullen, zoals je kan zien is het niveau van de lavafilter dezelfde als die van de vijver.

49675

49676.

De vijver is 2jaar geleden net voor de winter opgestart, alle vissen hebben de werken overleefd :D
Vorig jaar heb zoals eerder vermeld een 2e kleine filterput gemaakt om een 2e ultrasieve te voorzien voor de skimmerlijn, hier volgen nog foto's van...
het project van dit jaar is het plaatsen van een tricklefilter achter de ultrasieve, ook hier volgen nog foto's van.

Achteraf gebleken toch wat spijt over de diepte van de vijver en het koppelen van de 2 bodemdrains op aanraden van de koishop waar ik mijn materiaal heb gekocht... Had ik dit forum maar eerder ondekt :evil:
Maar zoals ik hier veel lees heeft elke koihouder hier wel enkele zaken die hij achteraf liever anders had gedaan.

Veel leesplezier en hoop hier nog veel te kunnen bijleren :D

bjorn1982

Re: Voorstellen van mijn vijver

Bericht door bjorn1982 »

Hieronder al enkele sfeerfoto's van de vijver/tuin

49685

49684

49683

groetjes bjorn

Des
Contacteer:

Bericht door Des »

nudas genieten zie,
mooi vijver, mooie tuin ook .

iedereen heeft wel iets waar hij eens spijt van heeft bij zen vijver, ach je moet het zo zo zien,
je hebt iets om van te genieten, en schoonheidsfoutjes hebben we allemaal wel ergens, voor mij is dit best wel in orde hoor :good:
mijn vijverbouw:
de vijver van Daniel
Mvg Daniel,
koivijver : +- 28 m³
airlift gestuurde filter,
pomp gevoede skimmer ,
plantjes in de boord van de vijver

ad

Bericht door ad »

mooie vijver hoor, :good:

de problemen met de drainen? is dat de 1 haast niets doet zeker,

er is een oplossing :) afsluiten,die gene die dus het meest doet, de kap wat aanpassen,ok dat word een keer een nat pak,
ik heb ergens een tekeningetje staan,op de pc, en in dit geval dus een extra kap,
tenminste als dat het probleem is :)

bjorn1982

Bericht door bjorn1982 »

Heb de bodemdrains als volgend aangesloten (op aanraden van koihandelaar)

49687

Hij vertelde mij dat het belangrijk was dat de lengte van beide leidingen dezelfde moest zijn , waar ik mij wel in kan vinden.
Achteraf denk ik dat de t-splitsing het debiet wel vermindert.
Er staat een messner pomp van 16000L op, dus heb een mooi debiet maar vind enkel dat de bodem niet proper genoeg blijft.
Dit los ik op door af en toe de bodem eens te stofzuigen.
Wel kan ik de leiding flushen naar een bezinkvat.

groetjes

Des
Contacteer:

Bericht door Des »

1 van de 2 afsluiten zal dus niet lukken,
de t kan indderdaad de boosdoener zijn, naar flow toe .
mijn vijverbouw:
de vijver van Daniel
Mvg Daniel,
pomp gevoede skimmer ,

BDohmen

Bericht door BDohmen »

Het beste is om beide bodemdrains van een aparte leiding te voorzien.

In jouw geval is dat niet meer mogelijk, ik denk dat beide knieën en het t-stuk voor voldoende weerstand zorgen waardoor uiteindelijk, niet veel flow overblijft.
Ik heb er gelukkig geen verstand van!

Ik word niet gehinderd door enige vorm van kennis!

Des
Contacteer:

Bericht door Des »

wat je zou kunnen proberen, ik zat zo wat te denken,
is om 1 van de 2 deksels dicht te draaien, eventueel de verst afgelegen openlaten, ten opzichte van uw inlaat .
en dan zien wat het geeft, het kan best zijn dat de kracht van de ene sterk genoeg is om betere afzuiging te bekomen,
wel volledig dicht draaien dan he, testen kost je niks , enkel een nat pak en een foto er van om op het forum te zetten . ;cool;
mijn vijverbouw:
de vijver van Daniel
Mvg Daniel,
pomp gevoede skimmer ,

ad

Bericht door ad »

tja hij was vergeten er bij te zeggen geen haakse bochten die remmen verschrikkelijk.

en stel je hebt een pomp van ik noem maar wat 10.000 liter blijft er theo maar 5000 per drain over,

maar ik heb een schetsje gevonden,andere pc dus was even zoeken :)
iets aangepast,,
de moeilijke? manier in rood :)
de makkelijke manier in blauw omlijnd
die laatste kun je een keer proberen zodat bv tijdelijk 1 drain volop moet /kan werken en de omdeving veel schoner maakt,, en dan bv even wisselen,uiteraard moet je filter etz niet droog trekken door de pomp,maar dat zie je gauw genoeg, kost je een keer een ton of wat dan ook,werkt het niet in de vuil container. :)

dit tekeningetje was meer voor iemand die dus twee verschillende lengtes buis naar de drains had zodoende werkte 1 maar heel slecht,en door tijdelijk de beste af te sluiten ging de mindere dus werken, :wink:
49688

mario1

Bericht door mario1 »

In ieder geval een rare manier van handelen als dit op aanraden van een koihandelaar is.
Gezien je met een pomp werkt en niet met airlift zal het debiet misschien wel meevallen, maar waar ik me nooit zou aan wagen is om met je aangesloten buizen in je vloerplaat uit te komen en niet eronder.

Het best is om op je drains 2 x 45° bochten te plaatsen zodat je onder je vloerplaat uitkomt wat de sterkte hiervan alleen maar ten goede komt.

ad

Bericht door ad »

mario1 schreef:In ieder geval een rare manier van handelen als dit op aanraden van een koihandelaar is.
Gezien je met een pomp werkt en niet met airlift zal het debiet misschien wel meevallen, maar waar ik me nooit zou aan wagen is om met je aangesloten buizen in je vloerplaat uit te komen en niet eronder.

Het best is om op je drains 2 x 45° bochten te plaatsen zodat je onder je vloerplaat uitkomt wat de sterkte hiervan alleen maar ten goede komt.
mario
het zit eer al in,en vol water :)

of was dit een extra vermelding de laatste zin :) kan ook toch? ja toch? niet dan

mario1

Bericht door mario1 »

ad, ik heb nu reeds 4 x je reactie gelezen, en snap nu nog niet echt wat jij wil zeggen hoor.

Ik vermoed dat je wil zeggen dat het niet meer kan aangepast worden gezien er reeds water instaat :?:

Ik zie dit inderdaad ook wel, maar ik wou gewoon vermelden dat je best zorgt dat je met je drainbuizen onder je vloerplaat uitkomt.

ad

Bericht door ad »

mario
dat staat er ook de laatste zin van mij,of was dit een extra vermelding de laatste zin,dat ja toch niet dan is hier een soort van uitdrukking/of verspreking,,maar belgen en nederlanders taal gaat veelal niet samen kom ik steeds meer achter,
wat in deze streek een grapje is vandaar dat ik maar vaak dit :) er achter zet om verwarring te voorkomen,is in belgie blijkbaar een rare opmerking?

Ed

Bericht door Ed »

Hé Bjorn welkom bij koivrienden , je vijver en tuin zien er wel degelijk en netjes uit.
Ken je in Berendrecht / Zandvliet de vereniging OPEN TUIN EN VIJVER WEEKEND !! Om de 2 jaar houden wij een tuin en vijvermarkt op de gronden van de bomenbank. En houden er een 20tal particulieren open deur om hun vijver en tuin aan de 1000de bezoekers te laten zien.
Misschien iets voor U om hieraan mee te werken ?? Dan kom je ook in contact met de andere vele vijverbezitters in deze poldergemeenten.
Heb je interesse stuur dan maar eens een persoonlijke mail , dan kunnen we verder contact maken.
Grtz: Ed
LACHEN EN ZONNESCHIJN DOEN WONDEREN

bjorn1982

Bericht door bjorn1982 »

@ mario : Zijn er bij u weten al problemen voorgekomen bij mensen die hun buizen niet onder de vloerplaat hebben laten uitkomen? Ik weet ook dat dit een verzwakte plaats geeft in het beton, had ik het vooraf geweten had ik dit zeker anders aangepakt :?

@ des : Eigenlijk qua flow ben ik best nog wel tevreden, mss is er ook te weinig afwatering naar de bodemdrains toe (5cm) wat kan resulteren dat het vuil niet genoeg wordt afgevoerd.

@ Ed : Natuurlijk ken ik dit evenement, zal je een pb sturen want loop al een tijdje met het idee om hieraan volgend jaar deel te nemen :)

groetjes bjorn

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”