Vijverbouw LucB

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
Ramones76
Contacteer:

Re: Vijverbouw LucB

Bericht door Ramones76 » 03 mar 2017, 19:12

Wat we allemaal niet moeten doorstaan voor 'n verblijf voor de viskes he. Absurd eigenlijk haha, maar wel mooi.
Goed Bezig Luc. Nog effe!
If you don't build your dream, someone else will hire you to build theirs.
Mijn vijver: http://www.koivrienden.com/phpBB/viewto ... 17&t=13703

http://www.ramonstijnen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ramonstijnen.com" onclick="window.open(this.href);return false;

LucB

Bericht door LucB » 03 mar 2017, 20:33

bjorn 1981 schreef:Nog even doorbijten en dan kan je genieten van jou super project! :good:
Wel Björn, ik zou liegen als ik zeg dat ik af en toe eens niet echt moet doorbijten. Het is niet zo evident en soms moet ik de moed even samenrapen om te beginnen. Maar eens begonnen is de zin er voorlopig wel meteen altijd terug en ben ik niet meer te stoppen.
mario1 schreef:En beetje per beetje gaat den Luc richting eindfase :D
Neen chapeau dat je dit allemaal in je eentje klaart, dan nog niet te vergeten tijdens de wintermaanden :good:
Ik ga hier al 19 jaar richting eindfase :kez:. Amai, als ik even terug rekenen ben ik intussen alweer 4 maand bezig aan het tuinhuisje. Tja alleen is maar alleen en van weekend naar weekend gaat de tijd snel. En zeker als er eens een regen of vorstweekend tussen zit. Maar jij weet waarover ik praat hé. Maar man wat kijk ik ook naar de dag dat ik zal kunnen genieten van het vele werk.
Ramones76 schreef:Wat we allemaal niet moeten doorstaan voor 'n verblijf voor de viskes he. Absurd eigenlijk haha, maar wel mooi.
Dat verblijfke waar ik nu aan bezig ben is wel voor mezelf hoor ;cool; Daar ga ik zitten met een lekker drankje in de hand om naar de visjes te kijken.

Tenshi Goi
Contacteer:

Bericht door Tenshi Goi » 04 mar 2017, 08:25

Succes Lucy, met de afrondende fase!

LucB

Bericht door LucB » 19 mar 2017, 07:40

Ondanks de regen van gisteren toch nog een steentje kunnen bijleggen. Straks wordt het interessanter voor de koivrienden die dit topic volgen want ik begin ondertussen na te denken aan de verdere afwerking van de vijver.
62104
62105

mario1

Bericht door mario1 » 19 mar 2017, 08:13

LucB schreef:Ondanks de regen van gisteren toch nog een steentje kunnen bijleggen
62104
Ge zijt er daar precies een paar vergeten :D
Goe bezig luc :good:

LucB

Bericht door LucB » 19 mar 2017, 08:37

mario1 schreef:Ge zijt er daar precies een paar vergeten :D
Neen hoor, dat is bewust. Ik heb 2 kijkgaten voorzien (dan sta ik lekker beschut en moet ik niet in regen en wind staan kijken). Ik ik heb ook 3 plaatsjes voorzien waar ik gemakkelijk mijn arm kan in leggen om zo van binnen eten in de vijver te kunnen gooien. Ja ik denk echt aan alles hoor ;cool;

mario1

Bericht door mario1 » 19 mar 2017, 08:51

LucB schreef:Ja ik denk echt aan alles hoor ;cool;
Deze ben ik hier jammer genoeg vergeten :dash: :D

LucB

Bericht door LucB » 20 mar 2017, 20:32

:Update: Eindelijk nog eens een update ivm de vijver :Update:
Op de nieuwjaarsreceptie heb ik wat zitten brainstormen met Geert en Peter, waarvoor [thank_you

Het "probleem" is dat ik door de inpassing in de tuin met lange leidingen zit. De leiding van de langste drain is +/- 25 meter. Gelukkig is deze wel uitgevoerd in diameter 160. Alle leidingen zijn wel recht met enkel aan het begin en het einde een bocht.

Het dwingende vraagstuk is dus: zal mijn vijver kunnen draaien op airlift of kies ik beter voor een pomp ?

Het idee was om de airliften in de filterput na de trommel te plaatsen. Zo wordt het water via de drains en door de trommel aangezogen. Ik dacht het water vervolgens een beetje te airliften met vrije uitstroom in een collectorbak (+/- 15-20 cm) waarna het in gravity door het moeras (dunne substraatlaag ivm remming stroming) uiteindelijk terug naar de vijver loopt. Maar volgens Geert en Peter gaat dit niet werken.

Toen kwam Peter met het idee om in de retourleiding een airlift te voorzien om zo het water uit het moeras te trekken en naar de vijver terug te sturen. De airliften zouden dan het water doorheen het ganse filtersysteem trekken. Geert was precies iets meer een voorstander om gewoon een pomp te gebruiken. BTW: Weldra zal je hier in dit topic ook een gekende forumsponsor zien verschijnen. Ik heb hier nog genoeg werk en zo hoop ik zo rond de zomer toch al van de vijver te kunnen genieten. We hebben de optie airlift vs pomp natuurlijk ook besproken. Beide pistes hebben duidelijk hun voor- en nadelen.

Het zou oprecht me plezier doen mochten andere koivrienden hier hun ervaringen/meningen willen delen.

Het resultaat van de bespreking, met een echte koivrienden balpen professioneel geschetst op een stuk karton dat we daar ter plaatse in Bassevelde gevonden hebben:
62136

Omdat deze schets misschien toch niet zo heel duidelijk is probeer ik de situatie wat te verduidelijken met foto's.
De situatie is als volgt. Er moeten nog 3 retourleidingen voorzien worden van de plantenfilter naar de vijver. Het is in deze leidingen dat er dan airliften worden tussen gestoken. (Hieronder op de foto in het groen geschetst)
62135

HIer zie je een uitgang van het plantenfilter die nog verbonden moet worden met de de terugloop naar de vijver
62133
Hier zie je nog een andere uitgang van het plantenfilter die nog verbonden moet worden met de de terugloop naar de vijver. Ook hier niet zo ideaal omdat ik ook hier met 2 x een 45° bocht moet werken.
62134

Guyke

Bericht door Guyke » 21 mar 2017, 10:54

Hallo,

Best een hele uitdaging.
Er zijn toch een aantal vragen die bij mij opkomen.

Het systeem van aanvoeren met airliften en afvoeren ook met airliften heeft wel wat problemen ivm wat gaat er harder werken de aanvoer of de afvoer.
Daar de vijver lager ligt als de PF veronderstel ik het laatste.
Ik dacht ook gelezen te hebben dat het een upflow systeem is waar ik dan de vraag stel over waar gaan de uitvoer airliften hun water halen of ga je in het pf ook collektoren zetten?
En waar past dan het bel-syphon in het plaatje?

Wat betreft de aanvoer vanuit de drains en skimmers.
5 drains van 160 komt ruim overeen met 11 x 110 en veel minder weerstand.( buiswandopp )
Zonder de skimmers verwacht ik dat er hier een doorstroom kan gemaakt worden van ruim 90 m³ water.
Ik kan niet direct terug vinden wat de inhoud van de vijver nu werkelijk is geworden maar naar wat ik gelezen heb van 127 m³ of 170 m³ zou dit toch ruim voldoende moeten zijn.

om meer water te verplaatsen is het ook mogelijk om achter het voorfilter een leiding te maken rechtstreeks naar het pf.

Het zal wat afwegen worden wat betreft pomp of airlift.
Ik zie nog altijd voordeel in airlift omdat er zeer verrijkt water/ lucht mengsel naar het pf gevoerd wordt wat met een pomp niet bereikt wordt.

Voor het type van airlift gaat mijn idee naar membraamliften ( of liften ala Guyke ) met overgangen omdat deze meer druk bouwen als een buislift.

Op het plannetje in karton :unknown: heb ik al aardig wat tijd op aan het turen geweest maar een duidelijke inschatting van de situatie is nog steeds wat wazig voor mij.

Het is een mega projekt om te volgen :good:

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

G.I.O.

Bericht door G.I.O. » 21 mar 2017, 12:27

Met uw volume van vijver zou ik airlift uit mijn hoofd zetten Luc.

Airlift in de vijver als stroming ... ok maar om al uw water deftig door uw filter te krijgen zal je toch beter zijn met een regelbare pomp.
思い立ったが吉日

giovanni

Bericht door giovanni » 21 mar 2017, 20:00

Hey,vandaag uw topic eens doorlopen.
Wat een werken,menig koiliefhebber zal hier wel iets in herkennen vrees ik.
Maar wat zal dat een prachtvijver worden,blijven gaan zou ik zeggen.
En bij een moeilijk moment,gewoon eens denken hoe het er binnen een paar maanden zal uitzien,met edn biertje in dehand terugdenken aan al het zware labeur.......... zalig is dat.

gr giovanni
De koimicrobe heb ik al, nu nog de kennis ervan!

http://www.dameat.be" onclick="window.open(this.href);return false; Nieuwe Website

Bossi

Bericht door Bossi » 23 mar 2017, 07:03

Dag Luc,

Blijkbaar 2 jaar geleden dat ik deze nog eens van onder het "stof" heb gehaald. Wat een werkzaamheden zeg maar wel prachtig als het "af" zal zijn. :shock:
Ik zal deze terug korter volgen want ben hier toen een goed jaar niet komen lezen wegens andere prioriteiten.

Over uw vraag over de airlift. Ik werk ook zo, airlift na de filter en je ziet die laatste kamer echt leeggetrokken worden waardoor de rest moet "werken". Ik plaats nu ook mijn plantenfilter extra bij en zal deze tussen filter en collector aansluiten zodat het water gravity door filter en pf moet en dan met airlift terug de vijver in. Benieuwd hoe dit zal werken.

Ik lees hier ook dat voor zo'n volume airlift uit uw hoofd moet worden gezet. Ik vraag me af waarom? Het is volgens mij met net zulk een grote vijvers dat je de energierekening zult zien vallen of staan door met pompen of airlift te werken. Ik zou daar toch ook eens over brainstormen op een stukje karton :)

Groetjes,

Bossi
Nu kwaliteit is later geen spijt...

Ramones76
Contacteer:

Bericht door Ramones76 » 23 mar 2017, 07:08

Bossi schreef: Ik lees hier ook dat voor zo'n volume airlift uit uw hoofd moet worden gezet. Ik vraag me af waarom? Het is volgens mij met net zulk een grote vijvers dat je de energierekening zult zien vallen of staan door met pompen of airlift te werken. Ik zou daar toch ook eens over brainstormen op een stukje karton :)
Dat zou ik ook wel eens willen weten. Ik dacht ook juist met zo'n volume dat airlift wel een uitkomst zou zijn.
If you don't build your dream, someone else will hire you to build theirs.
Mijn vijver: http://www.koivrienden.com/phpBB/viewto ... 17&t=13703

http://www.ramonstijnen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ramonstijnen.com" onclick="window.open(this.href);return false;

RvdW

Bericht door RvdW » 23 mar 2017, 18:45

Luc,
Hier werkt alles op airlift en heb toch ook zo'n 150m3 water zitten dus vraag mij ook af waarom je niet met airliften zou kunnen werken

mvg Ronny

LucB

Bericht door LucB » 23 mar 2017, 20:03

Vooreerst wil ik iedereen die hier gepost heeft oprecht bedanken voor hun feedback, ervaringen en tips. Ik probeer nu zo goed als mogelijk op alles te antwoorden.
Guyke schreef: Het systeem van aanvoeren met airliften en afvoeren ook met airliften heeft wel wat problemen ivm wat gaat er harder werken de aanvoer of de afvoer.
Daar de vijver lager ligt als de PF veronderstel ik het laatste.
Neen alles is gravity, het waterniveau van de vijver, in de filters en in het PF is even hoog. Als alle pompen of airliften stilliggen zal het water overal even hoog staan. In de praktijk zullen de waterniveaus natuurlijk wat gaan verschillen omdat een pomp of airlift water op bepaalde plaatsen water zal wegtrekken of bijsteken.
Guyke schreef: Ik dacht ook gelezen te hebben dat het een upflow systeem is waar ik dan de vraag stel over waar gaan de uitvoer airliften hun water halen of ga je in het pf ook collektoren zetten?
En waar past dan het bel-syphon in het plaatje?
Het moeras is inderdaad upflow. De upflow voeding zal ook gebruikt worden in omgekeerde zin om het moeras te spoelen. De bel-syphon was een idee dat ik overwogen heb maar dat is afgevoerd net om alles in gravity te kunnen uitvoeren.
Guyke schreef: Wat betreft de aanvoer vanuit de drains en skimmers.
5 drains van 160 komt ruim overeen met 11 x 110 en veel minder weerstand.( buiswandopp )
Zonder de skimmers verwacht ik dat er hier een doorstroom kan gemaakt worden van ruim 90 m³ water.
Ik kan niet direct terug vinden wat de inhoud van de vijver nu werkelijk is geworden maar naar wat ik gelezen heb van 127 m³ of 170 m³ zou dit toch ruim voldoende moeten zijn.
De vijver is uiteindelijk 210 m³ geworden en dit vooral door de diepte. De omdat de bekisting zowieso op 2,4 meter werd geplaatst heb ik de vijver naar deze diepte aangepast. Het bekistingswerk bleef hetzelfde, er was enkel wat extra ijzer en beton nodig. Doordat de wanden in gewapend beton zijn vrees ik ook niet voor problemen met de wanden die wat hoger zijn. Dat ik er voor kies om de volledige vijverinhoud per uur niet door de filter te trekken zal waarschijnlijk geen verrassing zijn. Ik mik op een circulatie van 1 keer per 4 uur.
Guyke schreef: Om meer water te verplaatsen is het ook mogelijk om achter het voorfilter een leiding te maken rechtstreeks naar het pf.
Alle ondergrondse leidingen zijn eigenlijk al uitgevoerd (zie ook het schema verder in deze post). Nu nog aanpassingen doen aan de buizen die reeds gelegd zijn is zo goed als onmogelijk.
Guyke schreef: Het zal wat afwegen worden wat betreft pomp of airlift.
Ik zie nog altijd voordeel in airlift omdat er zeer verrijkt water/ lucht mengsel naar het pf gevoerd wordt wat met een pomp niet bereikt wordt.
Voor het type van airlift gaat mijn idee naar membraamliften ( of liften ala Guyke ) met overgangen omdat deze meer druk bouwen als een buislift.
Inderdaad, het beluchtend effect van een airlift is voor mij ook iets wat ik als groot voordeel beschouw. Als het haalbaar is wil ik dit dan ook zo uitvoeren.
Guyke schreef: Op het plannetje in karton :unknown: heb ik al aardig wat tijd op aan het turen geweest maar een duidelijke inschatting van de situatie is nog steeds wat wazig voor mij.
Dat begrijp ik en mijn excuses voor de hoofdpijn :shock:
Ik heb geprobeerd om de situatie (= wat er al gerealiseerd is) eens in paint te tekenen. Ik hoop dat het een stukje leesbaarder is. De afmetingen kloppen niet helemaal maar het is wel een redelijk goede benadering. Op dit plan staan alle buizen die gerealiseerd zijn. Alle buizen zijn diameter 160.
62161
In de vijver zijn 5 bodemdrains. Deze komen samen met de 2 skimmers (of beter zullen uitkomen) in een collector in de filterkelder (bovenaan deze schets)
Dan zou het de bedoeling zijn om tussen de aanvoercollector en de afvoercollector nog een trommel en een bewegend bed te plaatsen
Vervolgens stroomt het water via de de gele buizen terug
Drie gele buizen voeden elk een PF zone in upflow
Twee gele buizen stromen rechtstreeks terug naar de vijver via een retour op -1,4 meter.
In de PF zijn er 3 openingen voorzien om via de nog te voorziene oranje buizen het water van de PF terug naar de vijver te brengen. Het is in deze buizen dat er eventueel nog een airlift geplaatst zou kunnen worden. Ook hier zijn alle buizen diameter 160.

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”