Vijverbouw LucB

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
smetjen

Re: Vijverbouw LucB

Bericht door smetjen » 23 dec 2016, 17:58

Ik volg al een tijdje in alle stilte mee, maar ben jij wel zeker dat je een vijver/zwembad aan het bouwen bent??????

Lijkt mij eerder op een recreatie zwembad met kleedkamers en ligweide !!!!!! :Yahoo: :Yahoo:

Nog veel succes met de werken

grtn Smetjen
I love de rain, no way José

G.I.O.

Bericht door G.I.O. » 23 dec 2016, 19:17

Man man, wat een project. Welke koi gaat daar niet content mee zijn !
思い立ったが吉日

LucB

Bericht door LucB » 24 dec 2016, 09:42

Ramones76 schreef:Echt benieuwd naar het eindresultaat van dit Olympische zwembad formaat vijver. Gigantisch!! :good:
VVB schreef:Met de laatste foto had ik hetzelfde in gedachten, net een olympisch zwembad. :Yahoo:
Ik ben van plan nog een boordsteen te plaatsen die 5cm over de vijverrand komt dus alles zal optisch nog verkleinen ;cool; .
:CrossFingers: Ik hoop intussen ook dat de stelling klopt dat een koi groeit volgens de grootte van de vijver waar hij in zit :CrossFingers:
jocca schreef:ik zie rechtsvoor waar er een spot (?) komt precies een spoor van vuil water, zeker dat deze dicht is of kan er nog grondwater door de opening van de spot zelf komen misschien?
Dit is dus regenwater van rond de vijver die inspoelt door het buisje voor de elektrische kabel. De spots zijn als volgt ingegoten en zijn normaal waterdicht: De bruine band die je ziet liggen rond het buisje +/- in het midden van de muur is een zwelband om alles 100% waterdicht te maken. Op het buisje aan de achterzijde is nog niks aangesloten. Het is hier dat het water door komt.
54640
jocca schreef:Enige bedenking dat ik heb is waarom je de muren van uw tuinhuis/filterkot niet meteen hebt laten meegieten? Kost amper iets extra en bespaard je vele dagen metsen. Daar een paar gewelven op en chappe met epdm en je hebt op 3 dagen een waterdicht hok.
Dit was ook mijn eerste idee en dat vooral naar stevigheid van de muur toe. De aannemer heeft hier ook prijs voor gemaakt maar het was toch wel een pak duurder. Een betonmuur is niet zo goedkoop hoor. En zeker in dit geval waar de afmetingen niet echt klopten met de panelen en er dus veel tussenstukken op maat met houten bekisting moesten gemaakt worden. Een pak stenen, cement en zand kosten de wereld niet als het zelf kan metsen. En ik doe dit eigenlijk wel graag. Bovendien was ik op dat moment er nog niet echt uit over hoe ik de indeling wou hebben. Enkel de buitenafmetingen lagen vast. En tijdens het metsen zelf kom je op ideeën en kan je je plan nog verder verfijnen. Zo was er oorspronkelijk geen raam voorzien maar heb ik nu een uitsparing gemaakt om er alsnog een te steken.
ferdy.1234 schreef:Luc , dit is een verschrikkelijk project aan het worden :good: top hoor :good: Ik volg graag je werkzaamheden.
Dank je wel, het is fijn om weten dat mensen dit topic graag volgen. Ik denk geregeld van ja hier moet ik een fotootje van nemen voor de koivrienden :D. Ik heb wel getwijfeld of ik de bouw mijn tuinhuis/filterhuis hier ook zou opnemen omdat het toch vooral tuinhuis is, maar dan denken de mensen hier dat ik in het weekend op mijn gat zit en dat wil ik ook niet ;cool;
ferdy.1234 schreef:Ga je ook de 10% wekelijkse waterwissel doen ? :D
Neen. En dat om meerdere redenen. 10% waterwissel zou betekenen dat ik 22 kuub moet spoelen. Dat is niet te betalen. En als ik regenwater gebruik zijn mijn regenputten zo goed als leeg na één waterwissel. Maar het is vooral een principieel uitgangspunt dat voor mij belangrijk is. Je hoort constant dat we verstandiger/zuiniger moeten gaan omspringen met water. Dat wil ik hier ook zeker doen. Gelukkig zijn er hier op het forum ooko heel wat koivrienden die geen waterwissels doorvoeren en ik zal zeer zeker een van hen worden. Het feit dat ik in extremis nog besloten heb om de vijver over de volledige oppervlakte te verdiepen naar 2,4 meter speelt hier mee. Ik hoop het risico op slechte waterkwaliteit sterk verminderd kan worden door een groot volume water. De visbezetting ga ik zeer zeker ook laag houden. Daarenboven heb ik zowel een filterput als moeraszone voorzien. Ik geloof ook in de positieve en stabilserende invloed van een moeraszone op de waterkwaliteit. Ik weet dat de meningen over al dan niet PF hier verdeeld zijn maar ik sluit me aan bij de pro PF groep.
proview schreef:Waaw wat een zwembad .....
Ze mogen van een warme zomer spreken, we zullen eens komen zwemmen.
Mooi project !
Bedankt. Altijd welkom, al zal het misschien wel de zomer van 2018 worden, want in maart wil ik hier verder werken aan een ander project dat dringend afgewerkt moet worden. Vergeet ook uw zwembroek niet [thank_you
smetjen schreef:Ik volg al een tijdje in alle stilte mee, maar ben jij wel zeker dat je een vijver/zwembad aan het bouwen bent??????
Lijkt mij eerder op een recreatie zwembad met kleedkamers en ligweide !!!!!! :Yahoo: :Yahoo:
Nog veel succes met de werken
Dank u. Ja, ik ben het zeker dat ik een vijver bouw. Ik vind het btw ook straf dat jij iets in stilte kunt meevolgen ;cool;
G.I.O. schreef:Man man, wat een project. Welke koi gaat daar niet content mee zijn !
Ik hoop dat ze allemaal gelukkig gaan zijn :CrossFingers:

dvrkoi

Bericht door dvrkoi » 27 dec 2016, 22:37

Ongelooflijk project he (had ik al eens gezegd, ik val in herhaling :-) )
Hier kan je meer het voordeel van veel kuubs per vis gaan gebruiken. Natuurlijk als je voor de grotere koi wil gaan is misschien een diepteboring voor grondwater een optie? Meerdere zijn er zeer tevreden van en zelf wacht ik nog de resultaten af van een vriend 3 straten verder.
Verder veel succes met de werken, we volgen mee!

Tenshi Goi
Contacteer:

Bericht door Tenshi Goi » 28 dec 2016, 20:34

Ik heb deze topic in een keer achterelkaar gelezen.
Geweldig om te zien hoe u met tegenslag omgaat.
Daarnaast wat een giga werken zijn hier gebeurt, erg mooi gewerkt met veel visie.

Succes met de verdere werken!

LucB

Bericht door LucB » 30 dec 2016, 15:31

dvrkoi schreef:Ongelooflijk project he (had ik al eens gezegd, ik val in herhaling :-) )
Verder veel succes met de werken, we volgen mee!
Dank je wel. Ik zal proberen hier geregeld een update te plaatsen.
dvrkoi schreef:Natuurlijk als je voor de grotere koi wil gaan is misschien een diepteboring voor grondwater een optie?
Dit houdt eigenlijk ook verband met mijn mening ivm het gebruik van drinkwater. Maar eigenlijk vind ik dit nog erger. Vanuit een ecologisch standpunt vind ik dit helemaal niet verantwoord. Ik ga dit dan ook zeker niet doen.
Tenshi Goi schreef:Ik heb deze topic in een keer achterelkaar gelezen.
Geweldig om te zien hoe u met tegenslag omgaat.
Daarnaast wat een giga werken zijn hier gebeurt, erg mooi gewerkt met veel visie.
Succes met de verdere werken!
Dank je wel. Fijn om te horen. Ja, het is niet altijd even gemakkelijk en ik heb al vele keren in mijn leven gedacht van waar ben ik toch mee bezig. Maar dan raap je je moed samen en doe je gewoon verder. Net als met de metselwerken die nu beginnen door te wegen ...
Laatst gewijzigd door LucB op 30 dec 2016, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.

LucB

Bericht door LucB » 30 dec 2016, 15:44

Ook vorig weekend bijna gans het weekend doorgewerkt. Ik ben toen begonnen aan de binnenmuurtjes.
De ene ruimte tegen de betonmuur wordt de ruimte waar de elektrische kast en de pompen komen te staan. De toevoer van het regenwater zit in de hoek reeds klaar.
De ruimte ernaast wordt de ruimte voor het visvoer en andere vijverbenodigdheden zodat ik alles zo veel mogelijk bij de hand heb.
61255
61254
Vandaag was het de bedoeling om tijdens mijn laatste dag vakantie nog een stukje verder te werken om het jaar in schoonheid te eindigen. Helaas vriest het weer en dit keer wat te veel naar mijn zin. Deze ochtend (en bijna gans de voormiddag) hier -3,5 ! :evil: Dus dan maar de plannen gewijzigd.
Laatst gewijzigd door LucB op 30 dec 2016, 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.

PDSW

Bericht door PDSW » 30 dec 2016, 17:50

Hoi Luc

je topic eens doorgelezen
wat een werken een woord !
WOW

en we zullen maken dat ge geen last krijgt met de buren bij de volgende vijvertoer :wink:
dus allen stilleks praten daar he
man man jaloezie ten top

grts Peter
Koi houden is keuzes maken; en die kunnen verschillen, maar steeds met de beste bedoelingen!
http://www.koivrienden.com/phpBB/viewto ... c&start=60

LucB

Bericht door LucB » 02 jan 2017, 22:01

PDSW schreef:WOW ....
man man jaloezie ten top
Dank je wel maar jaloers moet je echt niet zijn hoor. Het begint fysiek toch wel wat door te wegen. Ik werk fulltime en elk vrij moment/weekend gaat naar de bouwwerken. Deze ochtend was ik al om 5 uur bezig ... En moet nu ook nog even de douche in omdat ik redelijk rood ben van het vele slijpwerk ...
En wat vooral jammer is: eenmaal ik wakker ben is het gedaan met slapen zelfs al ben ik eigenlijk nog moe ... :kez:
Laatst gewijzigd door LucB op 02 jan 2017, 22:10, 5 keer totaal gewijzigd.

LucB

Bericht door LucB » 02 jan 2017, 22:01

Gisterennamiddag in alle stilte nog wat gerief klaargezet. Omdat ik deze ochtend toch niet meer kon slapen dan maar extra vroeg opgestaan en verder gewerkt aan de binnenmuren. Het vroor nog -2 maar met de warmte van de halogeenspot viel het best nog wel mee. En normaal deze nacht geen of verwaarloosbare nachtvorst meer.
Let niet op de werf want het is een beetje een stort aan het worden :oops: . Ik ga dat wel allemaal wat opruimen op een verloren moment.
Ook heb ik vlak voor het bouwverlof zo veel mogelijk materiaal naar huis gesleept om te kunnen door werken waardoor het allemaal extra vol staat.
Gelukkig moet je geen veiligheidscoördinator hebben als je alles zelf doet want deze zou zeggen: :nono:
61308
61307
61309
61310
Morgen ga ik nog een dagje verder werken. Het weer lijkt alvast opnieuw goed te zijn :Hyper:

bjorn 1981

Bericht door bjorn 1981 » 02 jan 2017, 22:33

Knap werk ben je aan het doen Luc ;OK; :good:

Grts,
Björn

JeroenP
Contacteer:

Bericht door JeroenP » 03 jan 2017, 21:10

Hey Luc,

Petje af hoor. Toen ik aan mijn vijver destijds begon dacht ik dat het maar wat blokjes op elkaar zetten was en dat het wel zou meevallen... niet dus :P

Maar met deze temperaturen metsen, is dat niet slecht voor de mortel ?

LucB

Bericht door LucB » 02 mar 2017, 21:36

Na een paar weekends met veel regen en vorst Intussen gelukkig toch nog een paar weekends kunnen verder werken. Ik ben precies een paar foto's van tussenin kwijt maar zo ziet het er nu uit:
Eerst redelijk wat moeten zoeken/improviseren om een platform te maken van waarop ik de muur vanuit zijde filterkelder (waar ondertussen al een 1,5 meter water in staat) kon metsen.
61896
61895
Doordat ik niet constant kan verder werken verlies ik wel wat tijd met alles constant af te moeten dekken tegen de vele regen (en de vorst in jan/feb) en de wind. De voorbije weken heeft het redelijk gestormd waarbij ik dan de plastic weer heb verwijderd om schade te voorkomen om de volgende ochtend weer te leggen. Die wind mag gerust achterwege blijven wat mij betreft.
61894

bjorn 1981

Bericht door bjorn 1981 » 02 mar 2017, 22:45

Knap werk Luc! Nog even doorbijten en dan kan je genieten van jou super project! :good:
Grts,
Björn

mario1

Bericht door mario1 » 03 mar 2017, 17:11

En beetje per beetje gaat den Luc richting eindfase :D
Neen chapeau dat je dit allemaal in je eentje klaart, dan nog niet te vergeten tijdens de wintermaanden :good:

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”