• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 21 januari 2017

Vijverbouw LucB

Voorstellingen van zelfbouwvijvers

Re: Vijverbouw LucB

Berichtdoor LucB » zo 26 maart 2017, 8:46:30

Bossi schreef:Over uw vraag over de airlift. Ik werk ook zo, airlift na de filter en je ziet die laatste kamer echt leeggetrokken worden waardoor de rest moet "werken". Ik plaats nu ook mijn plantenfilter extra bij en zal deze tussen filter en collector aansluiten zodat het water gravity door filter en pf moet en dan met airlift terug de vijver in. Benieuwd hoe dit zal werken.
Ik lees hier ook dat voor zo'n volume airlift uit uw hoofd moet worden gezet. Ik vraag me af waarom? Het is volgens mij met net zulk een grote vijvers dat je de energierekening zult zien vallen of staan door met pompen of airlift te werken. Ik zou daar toch ook eens over brainstormen op een stukje karton :)

RvdW schreef:Hier werkt alles op airlift en heb toch ook zo'n 150m3 water zitten dus vraag mij ook af waarom je niet met airliften zou kunnen werken

Bedankt voor jullie feedback en de toch wel overtuigende mening ivm airliften. Maar ik merk wel dat de leidingen bij jullie vijvers allemaal beduidend korter zijn en dat de retourleidingen naar de vijver ook korter zijn.
Het is hier geen evidente oefening en dat vooral net door die langere leidingen. Het is ook niet zo dat je zo maar eventjes kunt switchen van airlift naar pompen of van pompen naar airlift. En als ik kies voor airliften en het stroomverbruik van de luchtpompen ga optellen moet ik er op letten dat die niet hoger wordt dan het stroomverbruik van zo een flowfriend pro. Dat schijnt echt effectief fantastisch laag te zijn als het hem afregelt op een 50 m³, dan kom je toe met 200 Watt. En als het moet om een of andere reden draai je hem even open om meer door je filters te trekken. Dezelfde pomp trekt dan vlot 100m² maar gaat dan wel 700 Watt verbruiken. Als je twee flowfriends zet en regelt op bv 1400 toeren dan zou ik hier met 400 Watt 100 m² kunnen ronddraaien.

Ik heb ook beide vijvervoorstellingen nog eens volledig doorgenomen en ben blij dat ik niet deze enige ben die zo veel werk heeft (gehad). Wat me ook opvalt is hoeveel koivrienden die hun vijver compleet herbouwen. Dit wil en moet ik hier absoluut vermijden.
@Bart: ik kan er ook niet tegen dat er een steentje in de grond zit, ik haal die er hier ook allemaal uit :oops:
@Ronny: Jouw vijver blijft een gigabouwerk en fascinerend. Als ik het goed begrijp draai je op 5 airliften van 125 ?
LucB

Afbeeldingen: 311

Berichtdoor RvdW » zo 26 maart 2017, 10:48:52

Luc, in de filterkamer draaien 5 airliften met stijgbuis van 110 en afvoer van 125 en buiten staan ook nog 2 airliften aan de andere kant van de filterkamer die helpen het water beter te laten ronddraaien
Hier zijn de langste drainbuizen toch zo'n goede 15 meter en de langste buizen na de airliften zijn toch ook zo'n 10 meter
Hier heb ik vorig jaar eens gemeten met een flowmeter en het verschil tussen de langste en kortste (1m) buizen na de airliften was te verwaarlozen (1m3 per uur)

mvg Ronny
RvdW

Afbeeldingen: 9

Berichtdoor Guyke » zo 26 maart 2017, 11:55:50

Hallo,

Ik dacht het water vervolgens een beetje te airliften met vrije uitstroom in een collectorbak (+/- 15-20 cm)

Dat ik veronderstelde dat er een niveauverschil was kwam voort uit dit stukje tekst.
Daar er dus geen sprake is van opvoeren zie ik helemaal geen probleem meer om niet te gaan airliften.
Een flowfriend - pro is een zeer goede stromingspomp gravitair maar ook deze pomp ondervindt de tegenwerking van lange leidingen zoals een airlift.

Dat schijnt echt effectief fantastisch laag te zijn als het hem afregelt op een 50 m³, dan kom je toe met 200 Watt

Ik weet niet of dit ook zo zal zijn op deze installatie. ( die 200 watt is ergens op een installatie gemeten wat je dan zo maar niet naar uw installatie mag vertalen )
Wat betreft de regeling om meer debiet daar zit wel een punt in maar met 2 reserve luchtpompen ( sterkere modellen ) is dit via wat kraantjes ook te bereiken.
Ook moet je bij het verbruik van pompen altijd het verbruik van extra beluchtingen mee in rekening brengen wat het kostenplaatje / m³ er anders laat uitzien.

Wat betreft airliften.
Er zijn 5 retoerleidingen ( 3 naar het pf en 2 naar de vijver )

Er komen dus 5 airliften op het systeem.
Voor de leidingen naar het pf zie ik niet direct een hinder dat kan ontstaan op gebied van de ontluchting. Daar de buizen achter de ontluchting naar beneden gaan ( om een opflow in het pf te krijgen ) kan er geen belvorming ontstaan die als stop gaat werken. Niettemin moet ook hier zeer ruim ontlucht worden.
De 2 retoeren naar de vijver hebben echter daar een zeer groot aandachtpunt.
Als er lucht door de ontluchters mee in de leiding naar de vijver gaat kan dit een bel gaan vormen wat in feite als een stop gaat werken.
Ik hoop daarom ook dat deze leidingen een lichte opwaartse niveau hebben naar de vijver toe.

Normaal verwacht ik ook een goede flow daar de retoeren in 160 zijn uitgevoerd? Door dit volume gaat dit zich gaan gedragen als een verlengstuk van de vijver. Het liften van het water is achter de airlift in feite gedaan. Eens dat de rondstroming door het systeem op ritme is zal dit vlot gaan.

Wat betreft het debiet dat er gevraagd wordt.
Je laat verstaan dat je rekent op een debiet van 50 m³

Ik heb hier mijn twijfel over, niet in verband met dat dit niet gehaald kan worden maar eerder in het bezinken van deze enorme drains.
Een drain van 110 wordt bekeken als een aanvoer van 8 m³ water voor een 160 wordt dat 16 m³ ( en dan is volgens diameter / opp nog reserve ).
Gerekent aan 5 drains komt dat op een 90 m³ ( zonder de skimmers )
Als er dus maar een 50 m³ gevraagd gaat worden betekent dit veel meer kans op bezinking in de drains. Om 160 buizen te fluschen zal er ook aanzienlijk meer water verbruikt worden dan om 110 te flushen.

om verder te kunnen uitwerken is het dus belangrijk om te weten wat je als debiet wenst.
De aanvoeren naar de collektoren of een grote collektorbak waarin de liften komen moeten zeer ruim zijn.

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 833

Berichtdoor Guyke » ma 27 maart 2017, 13:43:54

Hallo,

Nog even wat verder.
Wat betreft het bezinksel in de drains kan je ook op regelmatige basis het systeem even op een of een paar drains minder te laten weken zodat het gevraagde debiet eens even niet door 5 drains geleverd wordt maar door bv maar 2 of 3. Zo kan je de flow in de openstaande drains eens flink opvoeren wat een hoop zal meenemen naar het voorfilter ( trommel )
Daarna eens wisselen van drains. ( na de ""spoelcyclus"" van de drains wel alle drains terug openzetten.

Als je er toch bv 100 m³ wil doorhalen dan raad ik aan om een buis achter de voorfilter rechtstreeks naar een van de airliften die naar de vijver pompen aan te sluiten en met deze leiding dan niet door het BWB enz te gaan.

Zo zal de doorstroom door het filter bv die 50 m³ halen maar gebeurt de voorfiltering op 100 m³. De wat langzamere flom door het filter is beter voor de contacttijd met het biofilter.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor LucB » do 13 apr 2017, 20:00:04

Guyke schreef:Hallo,

Ik dacht het water vervolgens een beetje te airliften met vrije uitstroom in een collectorbak (+/- 15-20 cm)

Dat ik veronderstelde dat er een niveauverschil was kwam voort uit dit stukje tekst.
Daar er dus geen sprake is van opvoeren zie ik helemaal geen probleem meer om niet te gaan airliften.

Het is toch altijd moeilijk om de dingen die in je hoofd zitten zo te verwoorden dat iemand die de situatie niet kent begrijpt wat je bedoelt. Een eenvoudige schets (en daarom niet persé op een kartonnetje :? ) kan hier zeer waardevol zijn.

Als alles uitligt is het systeem vijver-filterkelder-pf één groot communicerend vat en staat het water dus overal even hoog.
Om het water in beweging te krijgen in dit circuit moet ik dus ergens stroming gaan creëren of druk gaan opbouwen. Een van de ideeën die ik had was om in de filterkelder te gaan airliften tussen de ontvangstcollector en de afvoercollector. Ik ben hier even van af gestapt maar ben er nu weer over aan het denken.

Guyke schreef:Een flowfriend - pro is een zeer goede stromingspomp gravitair maar ook deze pomp ondervindt de tegenwerking van lange leidingen zoals een airlift.
Dat schijnt echt effectief fantastisch laag te zijn als het hem afregelt op een 50 m³, dan kom je toe met 200 Watt

Ik weet niet of dit ook zo zal zijn op deze installatie. ( die 200 watt is ergens op een installatie gemeten wat je dan zo maar niet naar uw installatie mag vertalen )
Wat betreft de regeling om meer debiet daar zit wel een punt in maar met 2 reserve luchtpompen ( sterkere modellen ) is dit via wat kraantjes ook te bereiken.

Ook moet je bij het verbruik van pompen altijd het verbruik van extra beluchtingen mee in rekening brengen wat het kostenplaatje / m³ er anders laat uitzien.

Wat betreft airliften.
Er zijn 5 retourleidingen (3 naar het pf en 2 naar de vijver )

Er komen dus 5 airliften op het systeem.
Voor de leidingen naar het pf zie ik niet direct een hinder dat kan ontstaan op gebied van de ontluchting. Daar de buizen achter de ontluchting naar beneden gaan ( om een opflow in het pf te krijgen ) kan er geen belvorming ontstaan die als stop 3 gaat werken. Niettemin moet ook hier zeer ruim ontlucht worden. De 2 retoeren naar de vijver hebben echter daar een zeer groot aandachtpunt.
Als er lucht door de ontluchters mee in de leiding naar de vijver gaat kan dit een bel gaan vormen wat in feite als een stop gaat werken.
Ik hoop daarom ook dat deze leidingen een lichte opwaartse niveau hebben naar de vijver toe.

Ik kan eigenlijk maar 3 airliften plaatsen en dat telkens in de retour van het PF naar de vijver. Die ailiften zou ik dan in de pad kunnen steken. Aan de 2 rechtstreekse retouren van de filerkelder naar de vijver kan ik niks meer wijzigen. De uitstroom van de PF en de inlaat in de vijver liggen perfect even hoog. Natuurlijk kan je terug een hoogte verschil gaan creëren in de collector.

Guyke schreef:Normaal verwacht ik ook een goede flow daar de retoeren in 160 zijn uitgevoerd? Door dit volume gaat dit zich gaan gedragen als een verlengstuk van de vijver. Het liften van het water is achter de airlift in feite gedaan. Eens dat de rondstroming door het systeem op ritme is zal dit vlot gaan.

Als ik terug kom op het idee van te gaan airliften in de filterkelder zou ik er dan ook in slagen om het volume hier mooi rond te draaien ? Ik zou dat bv doen na de trommel en voor het BWB en de moerassen. In de filterkelder heb ik nog heel wat vrijheidsgraden en kan ik eens alles in werking is nog aanpassingen aan doorvoeren. Al is het natuurlijk niet de bedoeling om nu al te vertrekken van het standpunt dat ik meteen aanpassingen aan de filterinstallatie ga doen :o.

Guyke schreef:Wat betreft het debiet dat er gevraagd wordt.
Je laat verstaan dat je rekent op een debiet van 50 m³

Hoe ik daar aan kom ? Gewoon omdat ik gekozen heb om het volume in 4 uur tijd eens door de filter te laten passeren. Ik weet het: de meningen op het forum lopen hier sterk over uit elkaar en ik moet ze zowat allemaal hebben doorgenomen. Velen zeggen van minstens een keer het volume per uur door de filter. Anderen vinden dat totaal niet nodig. Door de grootte van de vijver en de verhouding vis/per m³ water sluit ik me aan bij de laatste op op een betaalbare manier te kunnen vijveren. Mocht het volume dan toch niet voldoende zijn dan kan ik in de filterkelder nog aanpassingen doen.

Guyke schreef:Ik heb hier mijn twijfel over, niet in verband met dat dit niet gehaald kan worden maar eerder in het bezinken van deze enorme drains.
Een drain van 110 wordt bekeken als een aanvoer van 8 m³ water voor een 160 wordt dat 16 m³ ( en dan is volgens diameter / opp nog reserve ).
Gerekend aan 5 drains komt dat op een 90 m³ ( zonder de skimmers )
Als er dus maar een 50 m³ gevraagd gaat worden betekent dit veel meer kans op bezinking in de drains. Om 160 buizen te fluschen zal er ook aanzienlijk meer water verbruikt worden dan om 110 te flushen.
om verder te kunnen uitwerken is het dus belangrijk om te weten wat je als debiet wenst.

Dat klopt, ik ga hier inderdaad rekening moeten mee houden. Of zoals je in je volgende post aangaf af en toe op een minder aantal drains draaien om zo de flow per drain hoger te houden.

Guyke schreef:De aanvoeren naar de collektoren of een grote collektorbak waarin de liften komen moeten zeer ruim zijn.

Dit was en is ook nog steeds het plan. Zeker nu dat jij dit ook nog eens aanhaalt. Die ruimte is in de filterkelder dan ook (gelukkig) voorzien.
LucB

Berichtdoor Guyke » vr 14 apr 2017, 14:06:07

Hallo,

wil hier toch eens reageren

58478
58485
62161

Ben de situatie nog eens aan het bestuderen over de mogelijkheden.
Ik zie op de foto van de filterkelder dat er nog 3 uitgangen links bovenaan zitten.

Ik zou de 3 uitgangen van het pf verbinden naar een grote collektor en van daar met een airlift naar de centrale doorvoer ( mag ook een van de andere zijn moest er niet meer gekruisd kunnen worden met andere leidingen, maar om een zo gelijk mogelijke flow in de pf kamers te bereiken beter centraal houden.) van de vijver gaan Zo ga je flow maken door het pf wat ik als er door enkel het systeem van communicerende vaten er weinig flow in het pf gaat ontstaan ( water zoekt ook de weg van de minste weerstand ) voor de ontluchting hier is het misschien beter om met een opwaartse ontluchting te werken die binnen de collektor kan geplaatst blijven.

Ik zie op de foto van de filterkelder 3 uitgangen zitten bovenaan links.
Daar zou ik 2 airliften plaatsen die het water stuwen naar de retoeropeningen die vrij komen van de pf retoeren.
De diepe retoeren kunnen dan ook via de filterkelder op deze airliften aangesloten worden. (systeem dat Yamabuki toepast voor de winter retoeren13900 )

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor LucB » za 15 apr 2017, 22:25:49

Dag Guyke, bedankt dat jij hier zo hard mee denkt hoe airliften het best zouden geïntegreerd zouden kunnen worden in mijn vijver.
Guyke schreef:Ik zie op de foto van de filterkelder dat er nog 3 uitgangen links bovenaan zitten.

Dat klopt, maar dit zijn bedoeld voor de afvoerbuis naar de riolering, de aanvoer van vers water en de afvoer van regenwater.
Guyke schreef:Ik zou de 3 uitgangen van het pf verbinden naar een grote collektor en van daar met een airlift naar de centrale doorvoer ( mag ook een van de andere zijn moest er niet meer gekruisd kunnen worden met andere leidingen, maar om een zo gelijk mogelijke flow in de pf kamers te bereiken beter centraal houden.) van de vijver gaan Zo ga je flow maken door het pf wat ik als er door enkel het systeem van communicerende vaten er weinig flow in het pf gaat ontstaan ( water zoekt ook de weg van de minste weerstand ) voor de ontluchting hier is het misschien beter om met een opwaartse ontluchting te werken die binnen de collektor kan geplaatst blijven.

Het verbinden van de afvoeren na de PF zie ik eerlijk gezegd niet zitten. Als ik dit doe dan worden de retourleidingen een stuk langer en wordt het een kluwen van buizen van 160. Bovendien komen daar dan nog een pak bochten bij. Ook heb ik in tussentijd al de 3 laatste buizen gelegd zoals op de schets (ja ik heb de voorbije dagen wat vakantie gehad en heb continu aan de vijver verder gewerkt en verdere voorbereidingen gedaan. De weersgoden zijn ons deze paasvakantie op een vrijdag na erg gunstig gezind. Dit topic kan intussen aan een flinke update gebruiken.)
Deze 3 buizen van dia 160 lopen van het PF rechtstreeks terug naar de vijver:
62782

Guyke schreef:Daar zou ik 2 airliften plaatsen die het water stuwen naar de retoeropeningen die vrij komen van de pf retoeren.
De diepe retoeren kunnen dan ook via de filterkelder op deze airliften aangesloten worden. (systeem dat Yamabuki toepast voor de winter retoeren)

Ik heb intussen de vijvervoorstelling van Yamabuki nog eens doorgenomen. Ik had dit topic al eens doorgenomen maar ik was toen nog vooral bezig het algemene concept van de vijver. Ik had toen (ten onrechte) de airliften geparkeerd naar een volgende fase omdat ik besloten had een filterkelder te maken die voldoende diep is om daar airliften in te plaatsen. De interesse voor airliften is er intussen wel nu de ruwbouwwerken af zijn en ik me kan focussen.
Nu wil het toeval dat ik dit type met 2 mensen op de nieuwjaarsreceptie heb besproken en zij stelden dat een retour naar beneden met een airlift niet werkt. Een van deze personen had een quasi gelijk concept als Yamabuki en heeft dit verbouwd omdat de airlift gewoon stond te pruttelen en geen water verplaatste. Als dit systeem wel werkt dan zou ik inderdaad in de filterkelder 5 van dergelijke liften kunnen plaatsen. 2 om de diepere retouren te voeden en dan nog eens 3 om het PF te voeden. Dit is wel een perfect haalbare optie en tegelijk misschien ook wel de mooiste omdat dan alles mooi gebundeld wordt in de filterkelder waar ik op een overzichtelijke manier controle kan hebben over alles en desgevallend nog dingen kan aanpassen.
LucB

Berichtdoor Bossi » zo 16 apr 2017, 19:33:51

Lucske,

Ik wacht op een update jongen :Hyper:

Groetjes,

Bossi
Nu kwaliteit is later geen spijt...
Bossi

Afbeeldingen: 519

Berichtdoor LucB » ma 17 apr 2017, 8:30:35

:Update: (Ik heb geprobeerd om zo veel mogelijk een foto te nemen, maar het is wel een beetje met momenten :?. Mocht dit forum niet bestaan hebben, dan had ik van vele momenten gewoon geen foto's gehad)

En dan krijg je ineens telefoon: "We kunnen volgende week komen, kan je alles klaar zetten ?". En dan denk je: "Joepie maar ook oei"

Dan snel de dompelpomp boven gehaald en wat buizen gelegd naar het dichtsbijzijnde rioolputje en meteen de vijver (en dus ook de filterkelder) beginnen leegpompen.
62824
62825
Het pompje is een 6000 liter vuilwaterpomp. Wat volume zou dat nog geven bij 2,4 meter opvoer ? 4000 liter ? 3000 ? 2000 ? 10 ?
Terwijl het water volgens mij toch nog vrij snel uit de buis in de riolering liep, zakte het niveau van het water in de vijver in elk geval niet bijzonder snel. Na 1,5 dag was een water maar een beetje gezakt:
62828
Maar niet getreurd. Gelukkig had ik ondertussen nog wat ander opruimwerk :?. Ook in de plantenvijvers was door de wachtbuizen de voorbije maanden heel wat aarde ingespoeld die er nu allemaal uit moest.
62827
62826
Met het zorgvuldig reinigen van de plantenvijvers en nog wat betonslijpwerk was ik meteen een hele dag zoet.

Ondertussen bleef de dompelpomp maar draaien en draaien ...
Pas na 3 dagen & nachten kwam de pomp een beetje te voorschijn. Op zo een momenten besef je eigenlijk pas wat voor een volume water er in de vijver zit.
62830
Na 4 dagen kon ik eindelijk op een deftige manier in de put om te beginnen met de wanden zorgvuldig met de hogedrukreiniger te reinigen.
62832
Na 5 dagen kon dan eindelijk begonnen worden met de uitgespoelde aarde uit te scheppen en ingewaaid materiaal te verwijderen. Dat was best wel een ferm klusje en ondoenbaar om met emmers allemaal naar boven te brengen. Daarom even een kraantje er bij gehaald en via 3 metserskuipen in de bak gewerkt. Dat was toch al heel goed gerief. Ik kan echt niet meer zeggen hoeveel kuipen modder er op deze manier uit de vijver gehaald zijn.
En dan maar quasi oneindig en continu modder/water scheppen, vegen met de rubberwisser en borstel ... even met de hogedruk de bodem kuisen en herkuisen tot alle aarde weg was ...
62833
62834
Maar gelukkig komen ook vervelende en saaie werkjes tot een goed einde en raakte de vijver uiteindelijk netjes en op tijd gereinigd.
62835
LucB

Berichtdoor G.I.O. » ma 17 apr 2017, 8:57:27

Kunt ge u al voorstellen hoe lang ge gaat mogen vullen ! Wat een bak ! Tis weer aan het regenen, ie kan al weer een beetje vullen gratis en voor niets ...
思い立ったが吉日
G.I.O.

Afbeeldingen: 1063

Berichtdoor Bossi » ma 17 apr 2017, 9:40:17

Luc,

Ik kan me goed voorstellen wat een job dit was. Alhoewel, mijn filterputje is met het plaatsen van de droogzuiging ook onder de modder gestroomd maar een bak van 200m3 proper maken is nog wel wat anders.
Eénmaal opgeruimd ziet het er wel deftig uit.

Hop naar de volgende update.

Groetjes,

Bossi
Nu kwaliteit is later geen spijt...
Bossi

Afbeeldingen: 519

Berichtdoor Tenshi Goi » ma 17 apr 2017, 10:21:48

"En dan krijg je ineens telefoon: "We kunnen volgende week komen, kan je alles klaar zetten ?". En dan denk je: "Joepie maar ook oei"
Dan snel de dompelpomp boven gehaald en wat buizen gelegd naar het dichtsbijzijnde rioolputje en meteen de vijver (en dus ook de filterkelder) beginnen leegpompen."

Beste Luc,
Al volgend en met een hoge interesse vraag ik mij af, wie komt en wat betekent dit voor jouw vijver.
Overigens mooi schoonmaakwerk geleverd, het is ongelofelijk hoeveel onbedoeld vuil er dagelijks in onze vijvers terecht komt.

Succes met de werken.
Tenshi Goi

Afbeeldingen: 79

Berichtdoor goshiko » ma 17 apr 2017, 10:50:24

Voor de polyester denk ik
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : bezinkkamer met borstels, lege kamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, superfish eco plus E 8000, zelfbouwzeef, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en krabbescheer
goshiko

Afbeeldingen: 35

Berichtdoor Ramones76 » ma 17 apr 2017, 10:58:35

Ik blijf het denken.....WAT 'N BAK!! De Olympische spelen zullen jaloers zijn denk ik.
Dat gaat nog een mooi werkske worden dat polyesteren. Succes!!!
Benieuwd naar de volgende update!

Grt, Ramones
If you don't build your dream, someone else will hire you to build theirs.
Mijn vijver: http://www.koivrienden.com/phpBB/viewtopic.php?f=17&t=13703

www.ramonstijnen.nl
www.ramonstijnen.com
Ramones76

Afbeeldingen: 626

Berichtdoor frankske » ma 17 apr 2017, 11:10:45

Azo nen bak jong, ben al benieuwd naar eindresultaat :good:
Maak maar da je gereed zijt binnen paar jaar voor nieuwe vijvertour ;cool;
:D :D :D

Wat die airliften betreft zou ik me geen zorgen maken, buizen en doorstroming filter zijn belangrijkste.

groeten
Franky
frankske

Afbeeldingen: 563

VorigeVolgende

Keer terug naar De vijver ... door koivrienden