• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 21 januari 2017

Vijverbouw LucB

Voorstellingen van zelfbouwvijvers

Vijverbouw LucB

Berichtdoor LucB » wo 01 apr 2015, 20:39:41

De kogel is door de kerk: volgende maand begin ik eindelijk aan een vijver. De plannen sluimeren al jaren in mijn hoofd en nu wordt de technische uitwerking concreet op papier gezet. De bouwvergunning is er intussen ook.

Wat over de vijver in grote lijnen:
* De vijver wordt 5 meter breed en 17 meter lang
* Hij wordt uitgevoerd in gewapend beton.
* De diepte is momenteel gehouden op 1,5 meter Er is ook een offerte om de vijver in 2 meter diepte uit te voeren maar dit is toch een paar duizenden euro's duurder. Bovendien wordt de inhoud dan 127 m³ of 170 m³ wat een aanzienlijke meerkost betekent om al het water gefilterd te krijgen. (beslissing is nog hangende).
* De bedoeling is om de visbezetting heel laag te houden zodat er ook nog kan in gezwommen worden.
* Er komen geen planten in de vijver, hoogst waarschijnlijk een afzonderlijke plantenfilter (vooral om waterwissels maximaal te beperken want 10% is minstens 13 m³ per keer)
* 5 bodemdrains
* Airliftgestuurd
* Hoe ik op dit ogenblik denk te gaan filteren: vijver -> bodemdrain -> collectorbak -> trommelfilter -> bewegend bed -> airlift -> plantenfilter -> airlift -> vijver

En tot slot: hier moet de vijver komen:
49317
49316
Let niet op de rommel in de tuin, alles staat er wat slordig bij. Na meer dan 10 jaar verbouwen en een paar machines die door de tuin reden valt het gras niet echt meer te maaien. Vorig weekend ben ik tussen de buien door begonnen met het tuinhuis te ledigen en gerief naar het containerpark te sleuren. Velen kennen dat misschien wel: zo een tuinhuis waar vooral jaren aan stuk dingen worden ingeduwd terwijl er zo goed als niks meer uit gaat.

Dit jaar pak ik de achtertuin aan. Vermits ik zeer veel zelf doe ga je hier geen vijverrealisatie zien die in een wip geklaard is. Ik hoop tegen eind van dit jaar de vijver met alle bijhorigheden af te hebben.
LucB

Afbeeldingen: 311

Re: Vijverbouw LucB

Berichtdoor PDSW » wo 01 apr 2015, 20:48:30

Hoi Luc,

zijn benieuwd naar de werken.
succes en hopelijk heb je goed weer om te graven en te storten.

grts Peter
Koi houden is keuzes maken; en die kunnen verschillen, maar steeds met de beste bedoelingen!
http://www.koivrienden.be/phpBB/viewtop ... c&start=60
PDSW

Afbeeldingen: 462

Berichtdoor dvrkoi » wo 01 apr 2015, 20:51:53

Wat een plannen, wat een ruimte....
Ik wou dat ik in u schoenen kon/mocht staan...
Zwemmen zou IK zelf er niet in doen maar laag bestand wel.
Filtratie klinkt goed!
Veel succes!
dvrkoi

Afbeeldingen: 493

Berichtdoor Davey » wo 01 apr 2015, 21:52:44

Succes met de bouw!
Drains - Do-It Combi50 trommel & BWB - volledig Airlift
Davey

Afbeeldingen: 92

Berichtdoor LucB » wo 01 apr 2015, 22:07:50

Het eerste deel wordt natuurlijk de vijver zelf. hier voorzie ik 5 drains (dia 125).
49354
De bodem wil ik gewoon vlak houden. Ik dacht om 2 beluchte drains te nemen (dus de 2de en de 4de)
Probleem is dat ik gewoon geen drains vind die me aanstaan. Hier ga ik niet op besparen. Ze worden namelijk in de beton ingegoten en moeten daar voor de rest van hun leven blijven zitten. ik wil echt massieve drains met dikke wanden en een stevige flens waar je in alle gemoedsrust een folie kunt tussen vastschroeven en als het moet probleemloos losmaken en weer monteren zoals:
49341 en 49342
Mijn voorkeur gaat ook uit naar een rechte drain die dwars door de betonplaat gaat en uitgeeft in een langzame 90°. Mijn leidingen zullen allemaal lang worden en ik moet absoluut zorgen dat de weerstanden zo minimaal mogelijk blijven.
Is er iemand die weet waar ik die kan vinden ?
LucB

Berichtdoor RvdW » do 02 apr 2015, 0:00:15

hallo Luc, uw vijver kan je vergelijken met mijn vijver (150 m3) wat mij direct opvalt is de 5 bodemdrains, zijn dit de enige toevoeren richting trommel
Op zo'n massa water zou ik toch minimaal 75m3 water door het filter willen halen en met maar 5 bodemdrains zal je niet genoeg toevoer hebben

gr Ronny
RvdW

Afbeeldingen: 9

Berichtdoor LucB » do 02 apr 2015, 7:39:22

Dag Ronny, momenteel zijn er inderdaad maar 5 drains gepland richting trommel. Deze drains zou ik wel uitvoeren in diameter 125. Het idee is om zo weinig mogelijk doorvoeren te hebben ivm verzwakkingen in de beton en plaatsen waar het kan lekken in de folie. Maar zoals ik al aangaf vind ik niet meteen waar ik drains van 125 kan kopen. Ik plan ook nog 2 skimmers onder de boordstenen.
LucB

Berichtdoor BDohmen » do 02 apr 2015, 19:54:03

drains van 125mm zul je niet snel vinden, ik ben ze nog niet tegengekomen.

Ik ben bang dat je ze zelf aan het maken komt. volgens mij heeft Mario1 hier een draadje over gehad en anders in zijn vijverbouw topic.
Ik heb er gelukkig geen verstand van!

Ik word niet gehinderd door enige vorm van kennis!
BDohmen

Afbeeldingen: 263

Berichtdoor Guyke » do 02 apr 2015, 20:15:10

Hallo,

Misschien maar een stom idee.
Gebruik een doorvoer van 125 of 160 en zet er een omgekeerde drain over
met wat vindingrijkheid zet je de omgekeerde drain wel vas.

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 833

Berichtdoor LucB » do 02 apr 2015, 20:20:16

Ik had zo al een vermoeden dat het zelf maken zou worden. Geen probleem dat lukt wel maar kost alleen jammer genoeg weer tijd. Ik heb inderdaad gezien hoe Mario1 zelf de bottomdrains maakt. Ik heb het nog eens zitten zoeken en het was op pagina 5 in het draadje van zijn vijverbouw.

Aan het idee van doorvoeren heb ik ook al gedacht. Alleen: ik ben zo een type dat graag eens tussen de pvc loopt en die stukken zelf even wil vastnemen. Dan zie je echt wat voor kwaliteit je koopt en komen de ideeën vanzelf als je langs de rekken loopt met de verschillende PVC stukken. Dus als iemand zo een winkel weet waar je ook die doorvoeren en bochten in druk pvc en dergelijke kunt kopen in de maten 125-160 kunt gaan halen mag deze me altijd een PM sturen.
LucB

Berichtdoor tulip » do 02 apr 2015, 22:31:19

Weeral eens zo'n megaproject om je vingers van af te likken.
Als West - Vlaming hou ik je eraan , vriend , om geen enkel stukje over te slaan , betreft foto reportage. of filpmjes .
ik vermoed dat iedere koivriend nu op het topje van zijn stoel zit om alles tot in de puntjes te volgen.
Wij hebben een gelijkaardige reportage gezien van RvdW en snakken naar meer .
Grtn freddy.
Vijver 70m³>trommelfilter> 2x Nexus 300>STB>Airlift 315/160>secoh El 80/15
Seneye pond. RVS Amalgaam 105 watt
http://www.freds-koihobby.com
tulip

Afbeeldingen: 317

Berichtdoor LucB » do 02 apr 2015, 22:39:08

Rustig, rustig, ... :unknown:
Ik ben nu uitgebreid aan het googlen om al de beschikbare PVC stukken uit te zoeken die bestaan om daar onder andere mijn drains mee te kunnen maken. Ondertussen kijk ik ook voor een 2de hands draai en freesbankje want ik zal dat ook nodig hebben (dus als iemand er eentje te koop heeft of weet staan). Wordt inderdaad vervolgd hoor !
LucB

Berichtdoor LucB » do 02 apr 2015, 22:42:22

tulip schreef:Als West - Vlaming hou ik je eraan , vriend

Het spijt me vriend: maar misschien ontgoocheling nummer 1: ik ben eigenlijk een Oost-Vlaming pur sang die toevallig in de West Vlaamse regio verzeild geraakt is en daar gewoon het beste probeert van te maken :dance:
LucB

Berichtdoor mario1 » do 02 apr 2015, 23:22:07

Als je bodemdrains van 125mm wil zijn deze eigenlijk zeer makkelijk zelf te maken.
Je neemt als het ware een druk pvc bocht van 125mm met hierop een stukje buis, lang genoeg zodat je bocht tot onder de betonplaat komt te zitten en vervolgens hierop een zijdrain van 125 zoals je eigen voorbeeld.

49341

Volgens mij beter dan de standaard bodemdrains 110 welke overal te koop zijn.
mario1

Afbeeldingen: 2119

Berichtdoor LucB » vr 03 apr 2015, 8:14:21

Dag Mario dank voor de reactie. Ik heb intussen besloten om drains van 160 mm te maken en ik denk dat ik hier leuke stukken heb voor gevonden. Ik bestel dit weekend enkele proefstukken om dan zo snel mogelijk eens een (beluchte) testdrain in elkaar te foefelen. Ik heb gekozen voor 160 mm omdat de buizen van de drain toch snel 25 meter lang zullen worden en ik een niet al te grote niveau daling in de collectorput wil hebben. Als ik de proefdrain heb gemaakt zal ik zeker een update posten.

Wat momenteel een nieuwe uitdaging is een schuifafsluiter: die vind je precies niet in dia 160. Ik vind het een stom om te vervallen naar 125 om een afsluiter te kunnen plaatsen.
LucB

Volgende

Keer terug naar De vijver ... door koivrienden