Vijverbouw LucB

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
LucB

Re: Vijverbouw LucB

Bericht door LucB »

Om op de vaak gestelde vraag tijdens de nieuwjaarsreceptie te antwoorden.
Zo ziet onze vijver er nu uit:
73769
Na de polyesterwerken en het plaatsen van de vijverranden is er niet meer aan verder gewerkt. Het water dat er in staat is er allemaal via de regen ingekomen.
Mijn tuinhuis is intussen wel redelijk af geraakt. Daar heb ik toch wel wat meer werk aan gehad dan eerst gedacht. Ik moet het alleen nog eens voegen maar dat zal zeker en vast na de afwerking van de vijver gebeuren.

Nu leg ik de allerlaatste hand aan het ontwerp van de filterinstallatie. Ik ben er intussen volledig uit hoe ik het de filtering zal opvatten. Ik ben eigenlijk volledig terug op mijn oorspronkelijk idee terug uitgekomen:

Collector (Aanvoer) -> Trommel -> BWB -> Collector (Retour) -> Plantenfilter -> Vijver

Het water wordt via airlift van de trommelbak in het BWB gelift. Volgens sommige koivrienden gaat dit absoluut werken, volgens andere gaat dit hoogstwaarschijnlijk niet werken. Ik ben echt benieuwd maar ik heb er het volste vertrouwen in dat het goed komt.
Ronny66

Bericht door Ronny66 »

Succes nog met de werken

Mvg Ronny
Koi vijver 11 kuub
Filter Red Label Happy
1bodemdrain - 1 skimmer
Vijverbouw viewtopic.php?f=17&t=18843
Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

LucB schreef: 30 jan 2019, 21:42 Zo ziet onze vijver er nu uit....
En is het waterniveau ondertussen al wat gestegen :lol:
neen , even serieus nu
Ondertussen nog wat verder kunnen afwerken, want ben reuze benieuwd hoe het ondertussen is geworden :wink:

Groetjes
marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
LucB

Bericht door LucB »

Het waterniveau staat intussen op 10 cm van de rand. Volledig vanzelf gevuld. Vooral de laatste weken ging het heel hard. Wat minder hard gaat zijn de werken aan de vijver. Ik ben al enkele maanden op de sukkel met de rug (Full option Hernia) waardoor alles sinds juni volledig stil ligt. Ik wou mij (nog) niet laten opereren en het herstel lijkt pas nu echt te komen.

Ik heb in het najaar/winter/voorjaar wel keihard verder gewerkt aan de filterinstallatie. Het doel was om tijdens de zomer alles te installeren wat omwille van de rugproblemen niet gelukt is. De body van het eigenlijke systeem is wel volledig klaar maar moet nu nog in de filterput gezet worden. Maar daarvoor moet ik wel nog:
  1. de vijver helemaal terug leegmaken.
  2. de goudvissen, die goed gekweekt hebben in tussentijd, vangen en een tijdelijk onderkomen geven
  3. de vijver en de filterkelder goed reinigen
  4. eerste buizen in filterkelder installeren en kranen voorzien zodat ik asap de vijver terug deels kan vullen en de vissen terug zetten
  5. de filterkelder voorzien van een vloertje
  6. de eigenlijke filterinstallatie in de put krijgen wat geen evidentie zal zijn omdat ik alles in 1 stuk heb gemaakt. Ik schat dat het eerste stuk 1500-2000 kilo weegt. Ik ben wel fier op het resultaat (ik schat dat ik er meer dan 300 uur effectief aan gewerkt heb, ik heb natuurlijk wel niet altijd het meest geschikte werkmateriaal voorhanden).
  7. buizen tot op bepaalde hoogte verder monteren
  8. specifieke aanvoerbak en retourbak maken.
  9. en dan die bakken monteren en aansluiten (hier volgt nog een ferme uitdaging wordt om dat rond te krijgen voor de aanvoerbak had ik had eigenlijk beter de eigenlijke filterinstallatie net nog iets moeten aanpassen)
Ik zou graag de installatie up en running krijgen tegen de zomer volgend jaar.
jocca

Bericht door jocca »

je maakt mij wel benieuwd naar de filterinstallatie,
ik zeg ... fotoooooo'sssss :Yahoo:
LucB

Bericht door LucB »

Ik zal eens kijken om wat foto's te nemen. Wat ik heb is van bedenkelijke kwaliteit (vooral door reflectie van licht op het metaal) en zijn vooral werkfoto's van details van dingen die ik tijdens het maken van de filter tegenkwam of niet mocht vergeten.

Ik heb het oorspronkelijke concept van de filterlijn (zie eerder in dit topic) uiteindelijk aangehouden omdat dit volgens mij de beste manier is om energiezuinig te filteren en toch voldoende filtercapaciteit te hebben op een geordende manier zonder dat de filterkelder bomvol staat. De filterkelder had gerust iets groter mogen zijn.
73821
Het oorspronkelijke concept was volledig modulair. Dus allemaal losse componenten die aan elkaar gemonteerd zouden worden.

Maar de verschillende componenten op zich waren al zo zwaar dat ik in het finale ontwerp de filterunit volledig uit 1 stuk heb gemaakt. Zo moet ik straks geen rubbers en zo meer beginnen snijden en is de de kans op lekken verdwenen.
Zo kon ik ook met 2 volledige platen werken die in een L geplooid werden en zo aan elkaar gelast werden. Ik heb de afmetingen van de bak ook lichtjes aangepast om die uit 2 volle platen te kunnen maken.
73662
Wat nu gerealiseerd is en begin volgend jaar in de filterput moet is de grote bak. De aanvoercollector en de afvoercollector heb ik nog niet gemaakt. Die maak ik pas als de grote bak er staat en ik alles perfect kan opmeten.
De blauwe vlakken zijn referentievlakken. Het bovenste vlak is de waterstand als de vijver overloopt in de tuin. Dit om zeker te zijn dat bij complete uitval en een gigantische zondvloed de bakken toch niet overlopen in de filterkelder. Het vlak er onder is het beoogde waterniveau in operationeel regime.
Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Jawadde, als ik denk aan mijn tekeningskes op de kladblok en die ik via een foto hier plaats... , dan kijk ik toch liever naar deze tekeningen met bijhorende zeer duidelijke uitleg :good:

Zeer knap wat we hier te zien en nog te zien gaan krijgen

Kijk er naar uit :D

Groetjes
Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
LucB

Bericht door LucB »

Marcje schreef: 01 nov 2019, 21:27 En is het waterniveau ondertussen al wat gestegen :lol:
75524
beereke

Bericht door beereke »

ziet er daar goed uit , nu nog de viskes he
zo een, vijver vraagt topkoi :Yahoo:

grts beereke
LucB

Bericht door LucB »

beereke schreef: 23 dec 2019, 13:55 Nu nog de viskes he. Zo een, vijver vraagt topkoi :Yahoo:
Doe jij af en toe eens niet een visje weg? Ik woon dus echt niet ver van jou hé. Als dat niet handig is. Altijd welkom! ;cool; ;cool; ;cool;
coone

Bericht door coone »

LucB schreef: 11 jul 2017, 15:20 De vijver is gepolyesterd maar voor de rest is er aan de vijver niet zo veel verder gewerkt omdat ik eerst iets anders moest afwerken dat niks met de vijver te maken heeft. Wie mij niet gelooft en denk dat ik lag het slapen moet het maar eens vragen aan Zenkoi ;cool;
Zou de beton niet waterdicht genoeg zijn zonder de polyester of is het puur voor de gladheid van de muren?
LucB

Bericht door LucB »

Een laag polyester kan nooit geen kwaad natuurlijk. Ik heb het vooral gedaan omdat de bodem ook 5 keer uitgeschapt is naar een drain toe. Zo zijn de hellingen mooi glad en kan het vuil beter naar de drain toe glijden.
LucB

Bericht door LucB »

Het ontwerp van filterinstallatie was voor mij uitendelijk perfect. Ik geef het filterontwerp een gok om het met 5 airliften te laten draaien. Ik weet dat sommigen zeggen dat het niet zal lukken terwijl anderen zeggen dat het wel zou moeten lukken. Ik denk ook dat het zal lukken ;-)
Met airliften moet het systeem op zich volledige gravitair kunnen draaien na de airliften. De vraag was natuurlijk: hoeveel moet ik gaan liften? Of hoeveel verplaatsing ga ik effectief hebben per airlift. Ik zou graag 10 m³ per airlift effectieve verplaatsing hebben. Hiervoor baseerde ik mij op metingen uitgevoerd door Marcje, Guyke en Koi.gin. Ik hield rekening met 50% verlies omwille van te overwinnen weerstand in het systeem.

pomp------diameter stijgbuis------lengte stijgbuis--------aantal liters-------verbruik-----watt/m³
SLL20--------------110-----------------------145-------------------20.000---------12 watt-------0,6 watt

De filter die ik maak is niet bepaald goedkoop. Een foute aanname dat ik 50% rendement haal op basis van de airrliften of te veel weerstand in het circuit heb waardoor het niet lukt met de airliften zou een ramp zijn. Ik moest dus proberen uit te zoeken hoe hoog er gelift moet worden.

Ik maakte een testopstelling om een idee te krijgen van het hoogteverschil dat ik moet hebben om alles te laten draaien. Ik heb een lange retour van de filterkelder naar de vijver met 3 bochten van 90° en 2 van 45° en zeker 20 meter lengte. Die buis ga ik gebruiken voor de "meting". Deze retour komt met een 90° bocht naar boven in de filter kelder. Op die bocht in de kelder stak ik verticaal een buis (dia 160). En omdat we door de vijverbouw geen geld meer hebben om op vakantie te gaan heb ik dan maar een valies genomen en er een gat ingemaakt om een grote opvangbak te maken.
78986

Ik kocht een Aquaforte vermalende dompelpomp van 20 m³/uur bij Zenkoi (die ik later ga gebruiken om de spoelput naar de riool over te pompen) om het water van de filterkelder in de valies de pompen.
78985

Op de uitgang van de pomp monteerde ik een verval naar 110 om zo weinig mogelijk weerstand te hebben.
78984

Het waterniveau in de valies en in de filterkelder staan gelijk doordat ze via de vijver communicerende vaten zijn.
78987

Ik noteerde de waterstand van het waterniveau in rust en vervolgens de waterstand met pomp in werking. Het water was heel koud. Ik had een goede reden om niet dieper te gaan. Bye
78991

Bij de metingen schommelden de waarden enorm. Dit was het gevolg van het geweld van de pomp die kleine luchtbelletjes in de verticale buis naar beneden nam en dus de stroming afremde. Nadat ik het water eerst op kunststof plaatje liet vallen krijg ik wel stabiele waarden. Ik had nog een Gardena pompje van 6000 liter/liggen dat ik heb bijgeschakeld om extra water bij te pompen in de bak. Door de darmweerstand en omdat het pompje wel al wat tegen zijn schoepjes heeft gekregen ga ik er van uit dat maar 3000 liter verpompt. In elk geval denk ik te kunnen stellen dat ik met beide pompen minstens een debiet 20m³ door het testcircuit kon realiseren.
78992

Het verschil in waterhoogte tov de ruststand met de AF1100 is 8 cm en met de AF1100 en de Gardena tegelijk de 9 cm. Dus de airliften zullen maximaal 9 cm moeten opvoeren. Er is in het ontwerp voldoende rekening gehouden met de ontluchtingstijd van de retouren en voldoende wateraanvoer voor de airliften.
Doordat er welwat vuil in buis bezonken lag gaf dit een heel goed visueel beeld van hoe het water terug in de vijver komt.
78990

Ik ben wel tevreden dat het water vlot 2,5 meter ver in de vijver geblazen wordt.
jocca

Bericht door jocca »

mooi mooi mooi allemaal hoor, ik zie toch wel wat licht op het einde van de tunnel, eind dit jaar een werkende vijver?
volgens mij gaat uw debiet ook nog een stuk hoger zijn als je gaat werken met effectieve airliften.
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Ik heb het nu al een paar keer gelezen en snap de opstelling van die test niet helemaal ( denk ik :oops: ).
Het water loopt door die buis onderaan die valies naar de filterkelder waar de pompen water wegpompen en terugbrengen naar die valies.
Beide terugvoeren lopen omhoog om in de valies te geraken.
Als ik de foto wat bekijk zit de uitstroombocht in rust volledig boven de waterlijn. Dus ben je in feite al 18 cm aan het opvoeren en als je er dan die daling bijneemt ga je al ruim naar 25 cm opvoeren.
Die aquaforte zal daar minder merkbare last van hebben dan een airlift.
Ik veronderstel dat er niks van de filter tussen die testlijn zit wat bij mij toch wat bedenkingen geeft naar debiet tov airlift. Bij een test met een buislift 110 zonder filter en 15 cm opvoeren liep het debiet met een 20 literpomp terug van 18 kubiek naar 12 kubiek. Zet er nu nog een filterlijn op dan vrees ik een beetje voor het beoogde debiet van 10 kubiek per lift.
Het is nl ook zo dat hoe kleiner het liftje hoe groter de invloed van weerstand op het debiet.

In deze testopstelling zou er in weze geen daling mogen gemeten worden omdat ongeacht het debiet wat die pomp verzet dat debiet integraal terugstroomt.

Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”