Het ontwerp van filterinstallatie was voor mij uitendelijk perfect. Ik geef het filterontwerp een gok om het met 5 airliften te laten draaien. Ik weet dat sommigen zeggen dat het niet zal lukken terwijl anderen zeggen dat het wel zou moeten lukken. Ik denk ook dat het zal lukken ;-)
Met airliften moet het systeem op zich volledige gravitair kunnen draaien na de airliften. De vraag was natuurlijk: hoeveel moet ik gaan liften? Of hoeveel verplaatsing ga ik effectief hebben per airlift. Ik zou graag 10 m³ per airlift effectieve verplaatsing hebben. Hiervoor baseerde ik mij op metingen uitgevoerd door Marcje, Guyke en Koi.gin. Ik hield rekening met 50% verlies omwille van te overwinnen weerstand in het systeem.
pomp------diameter stijgbuis------lengte stijgbuis--------aantal liters-------verbruik-----watt/m³
SLL20--------------110-----------------------145-------------------20.000---------12 watt-------0,6 watt
De filter die ik maak is niet bepaald goedkoop. Een foute aanname dat ik 50% rendement haal op basis van de airrliften of te veel weerstand in het circuit heb waardoor het niet lukt met de airliften zou een ramp zijn. Ik moest dus proberen uit te zoeken hoe hoog er gelift moet worden.
Ik maakte een testopstelling om een idee te krijgen van het hoogteverschil dat ik moet hebben om alles te laten draaien. Ik heb een lange retour van de filterkelder naar de vijver met 3 bochten van 90° en 2 van 45° en zeker 20 meter lengte. Die buis ga ik gebruiken voor de "meting". Deze retour komt met een 90° bocht naar boven in de filter kelder. Op die bocht in de kelder stak ik verticaal een buis (dia 160). En omdat we door de vijverbouw geen geld meer hebben om op vakantie te gaan heb ik dan maar een valies genomen en er een gat ingemaakt om een grote opvangbak te maken.
Ik kocht een Aquaforte vermalende dompelpomp van 20 m³/uur bij Zenkoi (die ik later ga gebruiken om de spoelput naar de riool over te pompen) om het water van de filterkelder in de valies de pompen.
Op de uitgang van de pomp monteerde ik een verval naar 110 om zo weinig mogelijk weerstand te hebben.
Het waterniveau in de valies en in de filterkelder staan gelijk doordat ze via de vijver communicerende vaten zijn.
Ik noteerde de waterstand van het waterniveau in rust en vervolgens de waterstand met pomp in werking. Het water was heel koud. Ik had een goede reden om niet dieper te gaan.
Bij de metingen schommelden de waarden enorm. Dit was het gevolg van het geweld van de pomp die kleine luchtbelletjes in de verticale buis naar beneden nam en dus de stroming afremde. Nadat ik het water eerst op kunststof plaatje liet vallen krijg ik wel stabiele waarden. Ik had nog een Gardena pompje van 6000 liter/liggen dat ik heb bijgeschakeld om extra water bij te pompen in de bak. Door de darmweerstand en omdat het pompje wel al wat tegen zijn schoepjes heeft gekregen ga ik er van uit dat maar 3000 liter verpompt. In elk geval denk ik te kunnen stellen dat ik met beide pompen minstens een debiet 20m³ door het testcircuit kon realiseren.
Het verschil in waterhoogte tov de ruststand met de AF1100 is 8 cm en met de AF1100 en de Gardena tegelijk de 9 cm. Dus de airliften zullen maximaal 9 cm moeten opvoeren. Er is in het ontwerp voldoende rekening gehouden met de ontluchtingstijd van de retouren en voldoende wateraanvoer voor de airliften.
Doordat er welwat vuil in buis bezonken lag gaf dit een heel goed visueel beeld van hoe het water terug in de vijver komt.
Ik ben wel tevreden dat het water vlot 2,5 meter ver in de vijver geblazen wordt.