Vijver en tuin van Ronny V

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
jocca

Re: Vijver en tuin van Ronny V

Bericht door jocca » 26 mei 2019, 07:25

is het dan geen optie om eventueel de boordstenen er af te halen en een smalle strook op te metsen en bij de polyesteren.
OK rotwerkje en eigenlijk wat gek, maar zo is het probleem meteen opgelost. Hier zitten ze bv nu achter elkaar om te paaien, de vrouwtjes worden tegen de kanten gedrukt en letterlijk boven water uit geduwd soms. Tijdens de paai laten we het water hier zo een 10 cm zakken omdat het er zo heftig aan toe gaat.

G.I.O.

Bericht door G.I.O. » 26 mei 2019, 09:53

Hey Ronny, ik zou mij in uw boordsteen geen zorgen maken. Hier had ik dit af en toe voor dat een koi zich beschadigde aan de boordsteen, dit was voor mijn nieuwe filter. Toen stond het water tot 6 a 7 cm onder de boordsteen. Met de filterverbouwing komt mijn water nu tot bijna tegen de boordsteen. Heb nooit meer gehad dat een koi zich beschadigde. Tis precies alsof ze dan veel eerder doorhebben dat ze niet verder kunnen. Als er ruimte zit, hebben ze veel meer de neiging van geweldiger te zijn. Dit is mijn opinie uiteraard. Plus, ik ben ervan overtuigd dat jij uw boordsteen tot op de millimeter pas hebt gelegd, waardoor schade Zoë goed als uitgesloten is door de 100% vlakke onderkant. Ik zit hier let getrommelde stenen, dus die zijn zelfs niet vlak. Gene stress zou ik zo zeggen. Moet dringend eens wa tijd vrij maken als ik in regio Roeselare zit, ben n7u wel benieuwd naar het resultaat ;cool;
思い立ったが吉日

Wottel

Bericht door Wottel » 29 mei 2019, 11:37

:D Dit project is echt buitengewoon adembenemend! Je verdient van mij (en van iedereen) enorm veel respect voor het vele geduld, detailwerk, ... . [thank_you
Dit project zal de komende jaren op het forum met veel interesse gelezen worden. ;cool;

Die filterruimte is zo klinisch :P Wanneer is het openvijverdag ?? haha

LucB

Bericht door LucB » 31 mei 2019, 22:00

Gefeliciteerd Ronny, wat moet dat een speciaal en gevoel geweest zijn om op 1 mei de schuifkraan open te trekken.
Het is nu vast genieten hoe je water dag op dag helderder wordt en je je vissen steeds beter kunt zien.

JeroenP
Contacteer:

Bericht door JeroenP » 06 jun 2019, 14:56

Echt waar man, GE-WEL-DIG ;cool; ;OK; :good:

Freestyler

Bericht door Freestyler » 07 jun 2019, 01:39

Wat een geweldig project zeg! Chapeau!

Ronny V

Bericht door Ronny V » 10 jun 2019, 08:53

[/quote]
BDohmen schreef:
23 mei 2019, 21:11
Heb je ook een foto van hoe de vijver er nu na 3 weken uitziet?
Hay Bjorn, twee weekjes vertraging :oops: maar deze twee (slechte) foto's zijn genomen toen de vijver vier weken draaide.
De twee bodemdrains en de luchtschotel die op een diepte van 2,20 meter zitten zijn reeds goed zichtbaar. Nu na een kleine zes weken is het water glashelder. :Yahoo:

74863

74864
jocca schreef:
26 mei 2019, 07:25
is het dan geen optie om eventueel de boordstenen er af te halen en een smalle strook op te metsen en bij de polyesteren.
Deze krijg ik er nooit meer af, toch niet in één stuk. Ze zijn vol verlijmd met tegellijm speciaal voor buiten.
Maar deze update hebben jullie nog van mij tegoed.
G.I.O. schreef:
26 mei 2019, 09:53
Hey Ronny, ik zou mij in uw boordsteen geen zorgen maken.
Moet dringend eens wa tijd vrij maken als ik in regio Roeselare zit, ben n7u wel benieuwd naar het resultaat ;cool;
Denk ook dat de vissen gewoon worden aan die boordsteen. De onderkant van de boordsteen zit één cm onderwater en regelmatig gaan de vissen aan dat boordje zuigen.
Enne.... zeker eens passeren hé, altijd iedereen welkom.
Wottel schreef:
29 mei 2019, 11:37
Wanneer is het openvijverdag ?? haha
Iedere dag. :D :D
LucB schreef:
31 mei 2019, 22:00
Gefeliciteerd Ronny, wat moet dat een speciaal en gevoel geweest zijn om op 1 mei de schuifkraan open te trekken.
Dat was inderdaad een hele voldoening na zoveel jaren, bij u zal dat zeker niet anders zijn. :wink:
JeroenP schreef:
06 jun 2019, 14:56
Echt waar man, GE-WEL-DIG ;cool; ;OK; :good:
Dank u wel Jeroen, ben er meer en meer tevreden mee. :D
Freestyler schreef:
07 jun 2019, 01:39
Wat een geweldig project zeg! Chapeau!
Zes jaar geleden wist ik niet met wat ik begon en waar ik naartoe wouw maar 't is inderdaad een beetje uit de hand gelopen. :dance: :dance:

En dan nog enkele plaatjes nadat de vijver drie weken was opgestart.
De kaldnes in het bewegend bed draait al heel goed rond.

74865

De beluchte mattenkamer.

74866

74867

In de vierde filterkamer van waaruit het water terug naar de vijver wordt gepompt ligt de luchtschotel constant aan voor extra zuurstof.

74868

De tricklefilter ook al eens geprobeerd. Deze draad voorlopig nog niet mee om het bewegend bed en de mattenkamers de kans te geven op te starten.

74869

74870

Ook even de controllers van de pompen in beeld brengen.
Als de grafieken van Blue Eco een beetje kloppen zou er voor de trickefilter met 80 watt ongeveer 13 à 15 kuub verpompt worden.

74871

Volgens de grafiek van de Blue Eco 500 met flowkop zou er op deze wattage ongeveer 20 kuub worden verplaatst maar gezien de afstand hou ik het bij 15 kuub. Dus met twee dergelijke pompen wordt er met 80 watt ongeveer 30 kuub verplaatst. Heel blij dat ik voor deze pompen heb gekozen.

74872

Intussen werd het debiet nog een beetje verhoogd en is de bypass van de trommel naar de vierde kamer open gezet. Dit betekent dat de vijverinhoud nu één maal per uur wordt rondgepompt maar dat enkel de helft door het bioloogfilter passeert. De stroming in de vijver zie je mooi over de volle lengte van de vijver.

En dan tenslotte de controller van skimmerpomp. Hiermee zou er zo'n 6,5 kuub worden verplaatst.

74873

Al bij al ben ik zeer tevreden met deze resultaten en heb ik nog geen seconde spijt dat ik heb geinvesteerd in deze pompen.

Groetjes,

Ronny

goshiko

Bericht door goshiko » 10 jun 2019, 09:09

Mooie resultaten met die pompen Ronny .
Airlifting zal wel nog zuiniger zijn, maar met pompen heb je toch ook minder zorgen wat betreft aanvoer en filterdoorvoeren.
Alles heeft zijn voor en nadelen.
Goshiko
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten

Guyke

Bericht door Guyke » 10 jun 2019, 13:10

Hallo,

Ik ben de grafieken van bv blue eco 320 er eens op gaan nalezen.( veronderstel dat deze op de trickle staat )
blue eco 320 grafiek.JPG
blue eco 320 grafiek.JPG (75.25 KiB) 378 keer bekeken
u schrijft ""Als de grafieken van Blue Eco een beetje kloppen zou er voor de trickefilter met 80 watt ongeveer 13 à 15 kuub verpompt worden.""
Dat klopt inderdaad op nulniveau.
Echter die trickle is opvoeren ( ik weet niet hoeveel maar hou het op 1 meter )
als ik dan terug in de grafiek ga zoeken hoeveel ik dan met die 81 watt aan het verplaatsen ben kom ik op ongeveer 7 m³
Om 15 m³ te gaan verplaatsen moet ik de pomp naar een 150 watt brengen.
Dit zet een heel ander licht op debiet en verbruik van die pompen.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

Ronny V

Bericht door Ronny V » 10 jun 2019, 23:08

goshiko schreef:
10 jun 2019, 09:09
Mooie resultaten met die pompen Ronny .
Airlifting zal wel nog zuiniger zijn, maar met pompen heb je toch ook minder zorgen wat betreft aanvoer en filterdoorvoeren.
Inderdaad Alain, dat zijn best mooie resultaten. Airlifting had waarschijnlijk nog iets zuiniger geweest maar door die grote afstand (30 meter) had ik meteen beslist om voor pompen te gaan.
Guyke schreef:
10 jun 2019, 13:10
Ik ben de grafieken van bv blue eco 320 er eens op gaan nalezen.( veronderstel dat deze op de trickle staat )
blue eco 320 grafiek.JPG
u schrijft ""Als de grafieken van Blue Eco een beetje kloppen zou er voor de trickefilter met 80 watt ongeveer 13 à 15 kuub verpompt worden.""
Dat klopt inderdaad op nulniveau.
Echter die trickle is opvoeren ( ik weet niet hoeveel maar hou het op 1 meter )
als ik dan terug in de grafiek ga zoeken hoeveel ik dan met die 81 watt aan het verplaatsen ben kom ik op ongeveer 7 m³
Om 15 m³ te gaan verplaatsen moet ik de pomp naar een 150 watt brengen.
Dit zet een heel ander licht op debiet en verbruik van die pompen.
Hay Guyke,mijn excuses dat ik er nu niet bij vermeld had dat de trickle gevoed wordt door een Blue Eco 500. Daarom onderstaand nog even een posting die een jaartje geleden werd geplaatst.
De opvoerhoogte voor de tricklefilter bedraagt ongeveer 1,5 meter en de toevoer naar de pomp en naar de trickle zijn beide uitgevoerd in 110. 'k Had er graag nog even de grafiek van de pomp bijgevoegd maar dit lukt me niet. :oops:
Ronny V schreef:
17 jun 2018, 01:22
De pompen voor mijn vijver waren in het voorjaar bij Zenkoi besteld en deze ben ik tijdens de opendeurdagen in april gaan ophalen.
Het zijn er ineens vier stuks geworden.

71126

71127

Het kleintje, een Blue Eco 320, komt op de skimmer.

71128

Een Blue Eco 500 zal worden gebruikt om de nog te bouwen trickle te voeden.

71129

En de retour vijver zal worden verzorgd door twee maal een Blue Eco 500 4Flow.

71130

Guyke

Bericht door Guyke » 11 jun 2019, 01:10

Hallo,

Dus dan terug het verhaal maar dan met een blue eco 500
-
blue eco 500.JPG
blue eco 500.JPG (91.02 KiB) 311 keer bekeken
-
Ik ben de grafieken van bv blue eco 500 er eens op gaan nalezen.

Dat klopt niet want het is rond de 6 m³ ( er word 1,5 m opgevoerd.)
Als ik met deze pomp 15 m³ wil gaan verplaatsen op 1,5 m hoog dan kom ik op rond de 160 watt uit .
Het lijntje van 1,5 m opvoeren kan ik er zo niet bijtekenen maar loopt op ongeveer 3/4 tussen 0 en 2 meter opvoer.
De 500 heeft iets meer opbrengst bij 80 watt op 1,5 meter ( 6 m³ ) dan de 320 op 1,5 m ( 4 m³) met 80 watt
met de 500 heb je dus 160 watt nodig voor die 15 m³ en met de 320 gaat dit rond de 220 watt liggen.
Voor de trickle is dus de keuze van een zwaardere pomp beter naar verbruik toe gezien.

De waarden van die grafiek neem ik als correct omdat je spreekt van grote aanvoer naar de pomp en ook vertrekken van de pomp ( 110 )
Door lengte, bochten enz kan die waarde nog iets afwijken maar dat kan alleen gemeten worden op dat moment.

Op de skimmerlijn klopt het wel daar dit op nulniveau werkt en zal de 320 wel rond de m³ zitten die je vermeld.
voor de 500 bleu eco 4 flow zijn de waarden ook wel correct te noemen.

mvg
Guyke
Bijlagen
bleu eco 500 4 flow.JPG
bleu eco 500 4 flow.JPG (72.71 KiB) 311 keer bekeken

Ronny V

Bericht door Ronny V » 11 jun 2019, 08:48

Guyke schreef:
11 jun 2019, 01:10
Hallo Guyke,

Ik heb mij gebaseerd op de grafieken die terug te vinden zijn op de website van Blue Eco zelf. Dewelke nu juist zijn weet ik niet maar eigenlijk gaat het mij niet meest om het verbruik, wat natuurlijk mooi meegenomen is, maar om de degelijkheid van de pomp. Onderstaand geef ik graag even de link naar de grafieken van Blue Eco.

https://www.blue-eco.nl/nl/technische-specificaties/

Grts,
Ronny

Guyke

Bericht door Guyke » 11 jun 2019, 09:42

Hallo,
Ronny V schreef:
11 jun 2019, 08:48
Guyke schreef:
Hallo Guyke,

Ik heb mij gebaseerd op de grafieken die terug te vinden zijn op de website van Blue Eco zelf. Dewelke nu juist zijn weet ik niet maar eigenlijk gaat het mij niet meest om het verbruik, wat natuurlijk mooi meegenomen is, maar om de degelijkheid van de pomp. Onderstaand geef ik graag even de link naar de grafieken van Blue Eco.

Grts,
Ronny
Ik heb dezelfde grafieken gebruikt.
Alleen de tabel van opbrengst op nulniveau van de 500 4flow heb ik ergens anders moeten halen.

Voor gravitaire toepassing zijn dit wel zeer goede pompen.
Alleen vindt ik ze peperduur.

mvg
Guyke

Ronny V

Bericht door Ronny V » 16 jun 2019, 00:46

Guyke schreef:
11 jun 2019, 09:42
Hallo,
Ronny V schreef:
11 jun 2019, 08:48
Guyke schreef:
Hallo Guyke,

Grts,
Ronny
Ik heb dezelfde grafieken gebruikt.
Ik dacht het niet Guyke. Kijk nog maar even goed op de link die ik heb aangehaald, daar ga je een heel andere grafiek zien dan deze die u hebt gepost.
Daarom toch even mijn best gedaan om deze te kunnen plaatsen.

74884

Maar enfin, nogmaals het gaat mij niet echt om het verbruik maar om de degelijkheid van de pomp.

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”