Vijver en tuin van Ronny V

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
ferdy.1234

Re: Vijver en tuin van Ronny V

Bericht door ferdy.1234 » 26 mar 2015, 10:59

Ronny ,
Prachtig dat wij zo tot in de detail mogen volgen !
Zeer goede afwerking laat u weer zien !
Volgens mij gaat u de verlichting wel veel gaan gebruiken ....ik heb er hier toch ook alleszins veel plezier van ...
Groeten Ferdy

poutie

Bericht door poutie » 26 mar 2015, 11:20

Het is zoals Aad zegt het is TOP ,het is een mooi en prachtig werk dat je ons allemaal wilt tonen Bedank nog Ronny ! grts luc.

Ronny V

Bericht door Ronny V » 29 mar 2015, 00:39

Hey mannen (en vrouwtjes),

Nogmaals aan iedereen bedankt voor de leuke reacties. [thank_you
Echter toch van ééntje kritiek gekregen, namelijk van de dochter die me laat weten dat ik te veel spellingsfouten maak. :nono: :? :oops: :oops: ( zwijg me van die onderwijzeressen :D :Yahoo: ;cool;)
Wel Shelly, bei deze laadt het mei maar hurrusdt weten als ik noh eens ddt of skreiffoutten hep gemaakdt.

Enfin dit ter zijde graag nog een kleine :Update:
Ondertussen naderen we het najaar 2014 en niet iedere zondag is het nog ideaal weer om veel werk te verrichten maar wanneer het kan werken we verder richting filterruimte.

Het eerste werkje was het terug plaatsen van de borduurkes in de hoek daar waar alle aan en afvoerbuizen onderdoor lopen.

49283

Vervolgens werd de geul voor alle leidingen verder uitgegraven richting filterruimte. Tot op dat moment waren we nog maar halfweg.
Deze komen onder de oprit achteraan de werkplaats.

49284
49285

Alle buizen mooi op gelijke afstand van elkaar. Der zal geen enen aardworm aan mijn oren moeten komen trekken dat dat daar onder de grond niet helemaal juist is. :nono:

49286
49287

Daarop volgend de rest van de oprit opgebroken. Het buisje voor de luchtschotel en de electrische wachtbuis zijn onder de buizen door naar rechts gebracht. Bemerk kleine uitgraving in het midden van de geul.

49288
49289

Door deze twee kleine leidingen naar rechts te brengen zullen alle 110 leidingen op dezelfde afstand van elkaar het filterhuis binnen komen. (vlug een kiekje, was weeral bijna donker :evil:)
Langs beide zijden van de buizen werd een halve meter meer uitgegraven en dit een paar centimeter minder diep dan de bovenkant van de buizen. Achteraf zal daar een betonplaat worden opgegoten gezien er daar toch af en toe eens een vrachtwagen over moet.

49290

De tussenruimte van alle buizen is daarop volgend opgevuld met grof zand met daar dan een laagje gemengd grind er bovenop. Dit mag dan de ganse winter rusten om te zakken.
In de achtergrond kan je ook zien dat de laatste borduurkes zijn geplaatst.

49291

De laatste draadpaal plus resterende betonplaten konden ook afgewerkt worden. Bij het tillen van die volle betonplaat toch even een verkeerde beweging gemaakt waardoor hier toch wel acht dagen als een héééél oud pééke werd rondgelopen met ne zere rug. Da zijn verduiveld zware dingen die betonplaten.
Bovenop de buizen is, gezien deze nog niet gevuld zijn, een deel gewicht aangebracht zodat deze bij eventuele hevige regenval niet boven komen te drijven.

49292

Da was het weer eens voor nu.
Met vriendelijke groeten, tot een vervolg Bye
Ronny

Guyke

Bericht door Guyke » 29 mar 2015, 12:03

Hallo,

Knappe werken die hier gebeuren. :good:

Heb toch 2 vragen:
- ik zie de afstand vijver / filter steeds maar groeien en zie ook dat het allemaal verlijmde verbindingen worden.
Ik wil niet vitten maar mijn zoon in de wegenbouw had hier de volgende bedenking over. Wat met de uitzetting van de buizen bij temp wijzigingen alsook met de leven van de grond? normaal gebruikt men rubber mof verbindingen om dit op te vangen.

- door de lange afstand hoe zie je het spoelen van de drainbuizen dan, want om daar een fikse flow op te krijgen gaat er enorm wat water moeten verzet worden.

Nogmaals fantastisch opgebouwd en aangewerkt.

mvg
guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

PDSW

Bericht door PDSW » 29 mar 2015, 14:17

Hi Ronny

mooi en leuk om volgen
bedankt om dit alles met ons te delen !

onderstaand als tip en bedenking.

ik denk zeg wel denk dat Guy een punt heeft ivm de lengte van de buizen
omdat ik niet weet welke temp schommelingen onder de grond gaan zijn op deze diepte
aan de temp van het water uitgaande van delta T 25 is al heel wat he , van 0° naar +25° in de zomer

al ben ik niet zeker maar ik zou ergens halfweg , bv op dezelfde plaats alle buizen voorzien hebben van een schuifmof en dan tussen einde ene en beging volgende buis een cm of 3 a 5 gelaten hebben.
(afhankelijk van de temp bij plaatsing)

VB
De lengteverandering L wordt met behulp van de volgende formule
berekend:
delta L = & x L x T
& = Lineaire uitzettingscoëfficiënt = PVC-U. = 0,08 (mm/m ºC)
T = temperatuursverandering (ºC)
L = Leidinglengte (m)
Berekend op 20m

delta L=0.08x20x25 =40 mm verlenging.

dit kan je ook op het einde net voor de laatste bocht nog opvangen
door daar een compensator te voorzien (schuifmorf of rubbermachette)
indien met schuifmof denk ik dat schuiven de voorkeur zal hebben dan op krom te gaan staan door de druk van de grond erboven.

Grts Peter
Koi houden is keuzes maken; en die kunnen verschillen, maar steeds met de beste bedoelingen!
http://www.koivrienden.com/phpBB/viewto ... c&start=60

Ronny V

Bericht door Ronny V » 31 mar 2015, 23:22

Hallo Guyke en Peter,

Jullie hebben daar heel zeker een punt in verband met het uitzetten van de buizen, en dat was ook mijn bekommernis bij het plaatsen van mijn bestelling bij de leverancier hier in de buurt.Echter de man lachte als het ware met volle zekerheid mijn vraag een beetje weg met de opmerking vele malen buizen geleverd te hebben voor nog vele langere installaties en dit zonder enige problemen wat me enigszins (twijfelend) gerust stelde.
Nu ben ik vandaag toch even, na enige ongerustheid, eens gaan polsen bij een paar andere leveranciers dewelke me op hun beurt ook gerust stelden.
Ik ben het hier ook eens gaan uitproberen met een pvc buis op volle lengte (5m) die hier op overschot ligt. Het betreft een buis van 110 met 5,3 mm wanddikte, dezelfde zoals de hier gebruikte. s' Morgens bedroeg de temperatuur van de buis 7° en na de ganse dag in de woonkamer met chauffage en het zonneke door de ramen 25°. Dit is ongeveer vergelijkbaar met de temperatuur dat het in werkelijkheid zal zijn op die diepte. De buis was toegenomen met precies 3 mm op de volle 5 m lengte en dit reeds na minder dan één uur maar na een ganse dag nog exact het zelfde.
Ik denk (hoop) dat dit, mede door de weliswaar beperkte elastische eigenschap van pvc, toch moet lukken op het langste rechte stuk van 20 m wat neerkomt op 12 mm. Het is ook de bedoeling een schuifmof te gebruiken op het einde van de buizen en aan de doorgang van de wand van het filterhuis. De laatste 10 meter buis zijn ook gelegd en overdekt begin november toen de bodem nog een gemiddelde temperatuur had en de buizen zo half krimp half uitzetting waren.
Dan nog dit ivm met het spoelen, de drainbuizen lopen gewoon horizontaal door het filterhuis Naar spoelput of riool. In het topic over de VDL of Valterra schuifkraan had ik daar een (primitief) schetsje bijgeplaatst.
In ieder geval nogmaals bedankt voor de terechte bemerkingen.

mvg,
Ronny

Guyke

Bericht door Guyke » 01 apr 2015, 01:00

Hallo,

Ik hoop dat de lijmverbindingen het aankunnen.
Normaal wordt er onder de grond nooit een buis gelegd met lijmverbinding ( althans niet in de wegenbouw )
Iedere buis heeft dan een mof verbinding waar de werking van de buis in opgevangen wordt.

Alleen maar een mof op het einde zal niet alles opvangen daar de buis niet kan werken over de ganse lengte naar 1 punt.
Zelfs 3 mm x 4 is 1,2 cm en dat is veel.

Half krimp of half uitzet betekent ook half terug in de een of andere richting.

Wat ik met het spoelen van de buizen bedoel is de neerslag ( bezinksel ) uit de buizen te kunnen spoelen. De inhoud van een buis van 110 over 20 meter is een hele hoop water ( rond de 160 liter ) om op gang te zetten met een spoeling.

mvg
Guyke

Ronny V

Bericht door Ronny V » 12 apr 2015, 00:41

Hallo,

Bij deze nog een kleine :Update: betreffende de laatste werken in het najaar van 2014 voor we begonnen aan de winterstop.

Nu de bodem nog een beetje droog was zijn de graafwerken gestart voor de filterruimte. Deze zal worden ondergebracht in een tuinhuis van (vermoedelijk) vier op vijf meter.

49552

En voor de verandering is dit natuurlijk weer juist op de plaats waar die oude boereweg onder de grond zit. :dash:

49553

De uitgegraven grond (steenbrokken) terug op een hoopke voeren maar nu aan den andere kant.

49554

Als ik hier iemand een plezier kan mee doen......... :Yahoo:

49555

Op deze grootte en diepte is rond de nieuwjaar periode gestopt met graven. De grond begon namelijk te nat te worden.

49556

49557

49558

En dan zijn de vijverwerker stilgelegd tot half februari.

Groetjes,
Ronny

Tenshi Goi
Contacteer:

Bericht door Tenshi Goi » 12 apr 2015, 05:36

Aha, Quote: En dan zijn de vijverwerker stilgelegd tot half februari.
Dit betekent dat wij al weer kunnen genieten want het is nu half april!!!
Dus komt u maar op met de foto's ;-)

G.I.O.

Bericht door G.I.O. » 12 apr 2015, 09:07

Inderdaad,ik heb dit dus ook zo gelezen, weeral 2 maand werk erbij. Fotos willen we zien ;-)
思い立ったが吉日

LucB

Bericht door LucB » 15 apr 2015, 21:49

Guyke schreef:Ik hoop dat de lijmverbindingen het aankunnen.
Normaal wordt er onder de grond nooit een buis gelegd met lijmverbinding ( althans niet in de wegenbouw )
Iedere buis heeft dan een mof verbinding waar de werking van de buis in opgevangen wordt.
Guyke, ik ga met uw opmerking rekening houden, een mens zou daar niet bij stilstaan. Ik zal hier ook met redelijke afstanden zitten. Maar alle drukbuizen lijken standaard gemoft voor lijmverbinding te zijn. Is het dan misschien een betere optie om rioleringsbuizen te nemen van klasse SN8? Die hebben een mooie mof met rubber ring en toch nog een wanddikte van 4,7 mm (bij diameter 160). Of is dit af te raden ? Alle buizen komen onder de beton te zitten dus er mag echt niks fout gaan :(

Guyke

Bericht door Guyke » 15 apr 2015, 22:39

Hallo,

@ LucB

Je kan ook op een drukbuis een mof plaatsen. 160 is een buitenmaat voor zowel druk als mofbuis.
Een of twee moffen tussen de lijn en de buis kan ""leven ".

mvg
Guyke

paul1

Bericht door paul1 » 19 apr 2015, 21:22

Guyke schreef: - ik zie de afstand vijver / filter steeds maar groeien en zie ook dat het allemaal verlijmde verbindingen worden.
Ik wil niet vitten maar mijn zoon in de wegenbouw had hier de volgende bedenking over. Wat met de uitzetting van de buizen bij temp wijzigingen alsook met de leven van de grond? normaal gebruikt men rubber mof verbindingen om dit op te vangen.
Guyke schreef:Hallo,

Ik hoop dat de lijmverbindingen het aankunnen.
Hoi Guyke,

In de wegenbouw volstaan grijze rioolbuizen met mof en rubberdichting.
In de tuinbouw moet vaak water verplaatst worden onder druk (3 à 4 bar), en dan is er maar 1 oplossing: druk PVC met lijmverbinding.
Vaak worden er vele honderden meters buis aan elkaar gelijmd, zonder probleem.
Wanneer PVC lijm gebruikt wordt voor druk PVC (niet voor rioolbuis), en beide stukken worden rijkelijk ingesmeerd, gaat zo'n lijmverbinding het echt niet begeven.

Groeten,
Paul
https://www.facebook.com/renderssriwiset" onclick="window.open(this.href);return false;

PDSW

Bericht door PDSW » 19 apr 2015, 22:40

Hoi Ronny ,

nog eens doorgenomen na onze babbel deze middag
ziet er top uit !

veel plezier bij de afwerking !

grts Peter
Koi houden is keuzes maken; en die kunnen verschillen, maar steeds met de beste bedoelingen!
http://www.koivrienden.com/phpBB/viewto ... c&start=60

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx » 20 apr 2015, 23:36

Toevallig kreeg ik foto's van kennissen van een project in Australie. In totaal 11 km. leiding en alles gelijmd. Ja, soms schijnt er 1 te springen, maar toch vind men dit beter werken dan met een schuifmof. Ik had eerlijk gezegd toch eerder het schuifmof-principe verwacht met deze lengtes. Het blijkt toch anders te werken.
Ik zal de foto's proberen te posten, maar moet even kijken, hoe... :?: zal wel morgen worden.

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”