Vijver en tuin van Ronny V

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
Ronny V

Re: Vijver en tuin van Ronny V

Bericht door Ronny V » 15 mar 2015, 00:24

@Tenshi Goi
@ferdy.1234
@Ed
@frankske

De aankoop van mijn eerste koi zal waarschijnlijk wel nog niet voor direct zijn. Ondertussen hier op het forum de vele koibeoordelingen eens volgen en we zullen zeker altijd wel het één en ander opsteken. Ben eigenlijk ook van plan, zoals Ed aanhaalt, om kleinere niet al te dure koi aan te schaffen om ze te zien opgroeien en zo het gedrag en opkweken ervan aan te leren. Later met de hopelijk opgebouwde kennis kan er dan nog altijd uitgekeken worden naar kwalitatief betere exemplaren.

@Guyke
@mario1

Dit buisje pal in het midden van de vijver is inderdaad voor de beluchting. In het begin van mijn vijvervoorstelling had ik reeds aangegeven dat mijn algemene vijver kennis bij aanvang van de bouwwerken nog een stuk onder het vriespunt lag. Het is trouwens ook één van de redenen dat ik nauwelijks een reactie durf te posten in iemand anders zijn topic, beetje bevreesd om hier een ferme kemel te schieten. :dash:
Wat betreft het buisje, wel voor hier met alles werd gestart had ik een paar vijvers gezien waar een doorzichtig slangetje lag in te drijven. Bij navraag bleek dit voor de beluchting.
Nu dacht ik voor mijn vijverbouw opnieuw het warm water te hebben uitgevonden :Yahoo: . Dit zou hier vakkundig worden opgelost met een onzichtbaar buisje en "iets" dat de lucht zou verdelen. Achteraf pas ontdekt dat er beluchte bodemdrains bestaan. :oops: :oops: :oops: :oops:
Ondertussen is hierop een luchtschotel gemonteerd.

Mvg,
Ronny

mario1

Bericht door mario1 » 15 mar 2015, 05:39

Ronny V schreef:Het is trouwens ook één van de redenen dat ik nauwelijks een reactie durf te posten in iemand anders zijn topic, beetje bevreesd om hier een ferme kemel te schieten. :dash:
Hoi Ronny,

Dit zou je dus beter wel hebben gedaan, want zo leer je uiteraard veel meer dan wanneer je stilzwijgend mee volgt.
Nu ja het is inderdaad geen drama dat je geen beluchte bodemdrains hebt, maar zo kan je inderdaad wel cruciale fouten maken hé.

In ieder geval petje af hoe jij alles aanpakt, en het komt heus wel goed. :good:

Guyke

Bericht door Guyke » 15 mar 2015, 10:21

Hallo,

@ Ronny

Een forum is er volgens mij in de eerste plaats waar men iets kan leren en zeker als je een vijver wil bouwen of iets anders.
Vragen kost geen geld ( fouten maken wel )
De stomste vragen zijn de vragen die niet gesteld worden.
En als je iets opmerkt en je weet niet wat het is dan vraag je er gewoon toch naar dat is de bedoeling. ( doe ik toch ook )
Ik heb nog nooit gelezen van zoiets als "zeg wat voor een belachelijk vraag is dat nu "
Dus Ronny schiet gerust eens wat jij denkt dat een ferme kemel is, je zou verstomd staan dat het misschien helemaal geen kemel is.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

jo8810

Bericht door jo8810 » 15 mar 2015, 10:33

prachtige werken ronny.
omgeving van beveren?

mario1

Bericht door mario1 » 15 mar 2015, 10:39

jo8810 schreef:omgeving van beveren?
Nee Roeselare, zie avatar

jo8810

Bericht door jo8810 » 15 mar 2015, 10:57

beveren is deelgemeente van roeselare mario :)

zag de vlaggen van BAUDOIN op de achtergrond.

Ronny V

Bericht door Ronny V » 15 mar 2015, 21:03

Hallo jo8810,

Is inderdaad in Roeselare Beveren recht tegenover Baudoin.
Aan Uw nickname te zien bent U waarschijnlijk van Lichtervelde? Trouwens, aan iedereen van het forum bent U in de buurt kom gerust eens langs, altijd :welcome:

grtjes,
Ronny

Ronny V

Bericht door Ronny V » 15 mar 2015, 21:34

Hey mario1 en Guyke,

Ik heb inderdaad al ENORM veel bijgeleerd met hier op het forum te kijken.
Maar zoals vermeld in de eerste zinnen van dit topic heb ik pas dit forum ontdekt als de ruwbouw van mijn vijver reeds een feit was.
Vragen stellen kon dus nog aan niemand en ben dan maar op mijn goed gevoel verder gegaan.
En de bodemdrains deze zijn nu eenmaal één van de eerste werken van een vijver en meteen ook mijn eerste fout. :oops:
Maar met de luchtschotel in midden denk ik wel dat het al bij al nog goed komt. Eerstdaags probeer ik nog enkele foto's bij te plaatsen.

Mvg,
Ronny

Ronny V

Bericht door Ronny V » 22 mar 2015, 01:01

Hay koivrienden,

Nog maar eens een beetje tijd gevonden om een vervolg te geven van de werkzaamheden aan de vijver september 2014.

Nadat de topcoat een weekje was uitgehard werden zowel de bodem als zijdrains afgewerkt.
Zowel op de randen als rond de schroefgaatjes is een strookje Tec7 aangebracht. De omtrek van de flenzen werden afgeplakt om achteraf niet al te veel opkuis werk te hebben.

49194

Hier een afgemonteerde flens van één van de bodem drains.

49195

De plaatsing van de schotels op de bodemdrains én de luchtschotel op het reeds eerder besproken buisje in het midden van de vijver.

49196

De zijdrain rechts van de vijver met ernaast de drain voor de overloop en/of niveauregeling.

49197

Zoals reeds eerder aangegeven is de drijfskimmer naast de linkerzijdrain geplaatst. Het op maat maken ervan (zoals trouwens alle andere buizen tot nu toe) gebeurd bij middel van groene energie.

49198

Na controle met het waterpas op de 2/4 zijden mooi loodrecht.

49199

Gemeten zowel naar de voorkant als naar de zijkant precies dezelfde afstand. De plaatsing van de doorvoer in de wand is in orde. :good:

49200

Voor de retours is een roostertje gemaakt van een stukje pvc buis met een lengte van 5 cm met daarin rvs draadstangetjes van 5 mm.

49201
49202
49203

Deze passen perfect in de doorvoeren van de retours.( mijn excuses voor de héééél slechte foto :oops: :oops: ).

49204

Het daar op volgende werk was de voorbereiding van de verlichting in de vijver. Gezien deze vooraan in de vijver komt ( montagedoorvoeren zijn reeds voorzien) en het terras tot tegen de vijver zal komen zijn buisjes voor de bedrading voorzien onder het terras die eindigen naast de vijver. In geval van een eventuele storing zijn deze achteraf toch nog bereikbaar.

49205
49206
49207

Als trekkabel voor de verlichtingsdraad is een stuk luchtdrukdarm gebruik. Bij het inbrengen in de buisjes was dit zowat het enige hier voorhanden die niet altijd maar dubbel knikte in de bochtjes.

49208

De montage van de verlichting.

49209

En ze werken nog ook. :Yahoo: :Yahoo: .Of ze veel gaan branden, dat weet ik niet maar ze zitten voor niks of niemand in de weg.

49210

En dan een moment waar iedereen wel naar uitkijkt, water in de vijver.

49211
49212

Voorlopig tot voor de kleine helft gevuld gezien er op de leidingen richting filter nog niets is aangesloten.

49213

En deze gaan we waarschijnlijk ook wel niet meer nodig hebben.

49214

Dààààààààr gààààààààt ze.........( der heeft er ne keer enen zo'n liedje gemaakt ;cool; )

49215

Nee hoor, dat is gene koi maar eerder ne goai.

49216

Nu de binnen zijde van de vijver is afgewerkt moet er verder gewerkt worden richting filterruimte. Maar daarvoor eerst weer een beetje opruimwerk en ik val misschien wel in herhaling maar nog maar eens een containerke vullen. Moet zowat nummerke 10 of 11 zijn, ben de tel een beetje kwijt.

49217
49218

Dat zijn de werken tot op heden aan de vijver. Volgende zijn weer grondwerken. :Yahoo:

Mvg,
Ronny [thank_you

Des
Contacteer:

Bericht door Des » 22 mar 2015, 01:29

schitterende reportage :good:

niet voor het een of ander, maar werk je toevallig in een circus :Hyper:
tis een hele stunt om de aarde in de container te kunnen kieperen vandaar :D
mijn vijverbouw:
de vijver van Daniel
Mvg Daniel,
koivijver : +- 28 m³
airlift gestuurde filter,
pomp gevoede skimmer ,
plantjes in de boord van de vijver

rusty

Bericht door rusty » 22 mar 2015, 06:55

Weeral een grote stap voorwaarts.Een leuk topic om te lezen :good:

Ed

Bericht door Ed » 22 mar 2015, 15:14

Ik blijf met veel bewondering uw werken volgen :good: :good:
Grtz: Ed :good:
LACHEN EN ZONNESCHIJN DOEN WONDEREN

pjkoi

Bericht door pjkoi » 22 mar 2015, 17:44

Elke keer als ik deze topic lees en de vooruitgang zie,valt mijn mond open!

Dikke proficiat ! Ga zo verder ,ben benieuwd naar het vervolg.

Grtn PJ

danysan

Bericht door danysan » 22 mar 2015, 20:01

prachtig uitgevoerd, kijk met bewondering naar de vorderingen.

AVG

Bericht door AVG » 22 mar 2015, 23:17

Wat een tof verslag is dit toch, alles netjes in beeld gebracht en voorzien van tekst maakt het voor mij heel plezierig om de vorderingen te blijven volgen, dan nog het resultaat, dat is natuurlijk helemaal top :good:

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”